Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:57

Kaisa schreef:
Ik snap het standpunt van de KNHS wel, dat ze de dood van een paard op KNHS-evenement willen onderzoeken. In elk geval de gevallen wat geen duidelijke oorzaak heeft. Sectie plegen op een paard met een gebroken been vind ik zelf nogal onnodig.

Er geven hier een aantal mensen aan dat eerst het paard naar huis wil laten vervoeren, en dan naar de GD kan laten gaan. Maar het doel van de sectie zal zijn of er ongeoorloofde middelen aanwezig zijn, en dat moet zo snel mogelijk gecontroleerd worden. Dit omdat niet alle stoffen zo lang in het lichaam blijven ;)
Maar mocht je het niet eens zijn met de regel, kijk dan in het KNHS regelement hoe je schriftelijk bezwaar kan maken tegen deze regel. Dat is veel beter en effectiever dan een snel mailtje sturen met allerlei beschuldigingen. ;)

volgens mij willen die mensen het paard helemaal niet naar de GD.
ik niet iig.
Paarden die naar de kliniek zijn gegaan en daar alsnog zijn overleden moet ook naar de GD, op de klinbiek zullen ze medicijnen geven en echt geen rekening houden met de GD.

Als je persee op ongeoorloofde middelen wil controleren doe dan elk paard op elke wedstrijd maar ga geen mensen verplichten hun paard al is het dood af te staan.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:04

Pluklief het gaat over paarden die doodgaan tijdens de wedstrijd; als jij er voor kiest om je paard met gebroken been in de trailer naar de slager te brengen mag je dát wél zelf bepalen. Of dat dan paardvriendelijk is is een tweede........

Je paard thuis begraven mag volgens mij ook niet Caira :+

Dit besluit is door de ledenraad van de KNHS goedgekeurd. In de ledenraad zitten de vertegenwoordigers die de KNHS wedstrijdruiters zelf mee gekozen hebben.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:06

Ik ben wel lid, maar rijd verder geen wedstrijden, dat was ik wel van plan nu ze evt. bitloos toe willen gaan staan, maar ik heb nu even een heel pissig mailtje gestuurd.

Wat ik nu las, daar kan ik me toch wel even heel erg boos over maken. KNHS gaat het recht in eigen handen nemen, door te verplichten sectie te laten uitvoeren op een paard dat op het wedstrijd terrein overlijdt! Hoe kom je erbij!?
Dat jullie willen weten waar de oorzaak vandaan komt à la, maar op deze manier het eigendomsrecht schenden en emotionele schade aanrichten bij eigenaren is gewoon te gek voor woorden. Als een paard bijvoorbeeld een been breekt en als gevolg daarvan overlijdt is de oorzaak toch duidelijk?
Als er nou op die duizenden inschrijvingen per jaar 100 paarden zouden overlijden, dan kan ik het me voorstellen, maar 3 tot 5...
Als de eigenaar sectie wil laten uitvoeren moet hij dat zelf weten, maar een of andere organisatie gaat dat niet zomaar als verplichting stellen dat mensen bij de dood van hun paard ineens niet meer over hun eigendom mogen bepalen!

En daarbij...als je paard heerlijk in de wei een sprintje aan 't trekken is, kan hij ook dood neervallen bij wijze van spreken...

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:09

Kaisa schreef:
Niet altijd ;)

Bij een dopingcontrole op de OS is het ook genoeg.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:15

fabienne schreef:
Pluklief het gaat over paarden die doodgaan tijdens de wedstrijd; als jij er voor kiest om je paard met gebroken been in de trailer naar de slager te brengen mag je dát wél zelf bepalen. Of dat dan paardvriendelijk is is een tweede........

Dit besluit is door de ledenraad van de KNHS goedgekeurd. In de ledenraad zitten de vertegenwoordigers die de KNHS wedstrijdruiters zelf mee gekozen hebben.

Dat is niet zo, als je het hele artikel lees mogen er geen noodslachtingen gedaan worden, ookniet als je je paard naar de kliniek brengt en het paard daar komt te overlijden.

Even uit het artikel gehaald.

En wat als het paard tijdens een wedstrijd een
ongeluk krijgt, vervolgens naar een kliniek
wordt gebracht om behandeld te worden, en
daar dan overlijdt? Gert Naber: “Als het
ongeluk dat aanleiding was tot het overlijden
plaatsvond tijdens een KNHS-evenement,
gelden nog steeds dezelfde regels. Noodslachtingen
zijn niet toegestaan, het paard moet te
allen tijden naar Deventer.”

manie

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:22

Ik vind het een prima regel :)
En de mensen die het er niet mee eens zijn hebben ook een mogelijkheid.....geen lid worden van de KHNS.
Deelname aan KNHS wedstrijden betekent dat je instemt met deze regelgeving, zo simpel ligt het!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:24

Dan moeten ze de mensen ook laten stemmen over veranderingen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:25

fabienne schreef:
[/b][/u].

Even het artikel lezen, daar staat duidelijk in dat ook als je paard in een kliniek overlijd tengevolgen van een ongeval tijdens de wedstrijd het paard naar deventer moet. en noodslachting verboden is.

Even over het slachten, dat was puur een principe kwestie. Ik zou zelf ook niet verder dan nodig is gaan 'zeulen' met een gewond paard.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:27

Een paard met gebroken been mag sowieso niet in de trailer ;)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:29

Mag misschien niet maar het gebeurd vaak zat.
Er mag zoveel niet maar wordt toch gedaan. ;)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:30

Lyonesse schreef:

Er gebeurt wel meer wat niet mag, als er het vermoeden bestaat van een breuk gaat die van mij mooi mee naar een kliniek.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:36

fabienne schreef:

helaas is er bij wet geregeld dat een dier dat niet kan staan of lopen terplekke moet worden afgemaakt dus daar heb je zelf geen keuze in

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:37

Tja, zoals je hierboven kunt lezen gebeurd dat dus weldegelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:37

pluklief schreef:
Lyonesse schreef:

Er gebeurt wel meer wat niet mag, als er het vermoeden bestaat van een breuk gaat die van mij mooi mee naar een kliniek.

En die van mij ook. Want breuken zijn tegenwoordig niet meer onherroepelijk einde paard.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:38

Semra schreef:
Ben ik dan weer hollander??? Wie gaat dat betalen?

Idd zal wel wat kosten.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:45

En om nog maar eens wat extra hout op het vuur te gooien.
Geloofsovertuigingen

zijn genoeg mensen in nederland, die vanwege hun geloof, dit niet mogen laten gebeuren.
er mag zelfs niet zomaar sectie worden verricht op de mensen zelf dus dan is het nog maar de vraag of het wel op hun paard mag.

Zelf heb ik hier dus niks mee, en span het meteen terplekke aan via kortgeding dus zal het knhs heel snel een advocaatje moeten regelen. want zonder gerechtelijk bevel gaat die van mij echt wel naar rendac. en wordt er zeker niet in gesneden.

en als die halve garen van het knhs nou hier eens de meningen van mensen bekijkt, zouden ze toch wel eens door moeten hebben, dat er straks wel eens een concurrent kan komen die niet van die domme regels heeft.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:57

areke schreef:
Dan moeten ze de mensen ook laten stemmen over veranderingen.

De KNHS heeft een ledenraad, dus ik zou zeggen meld je aan.
Laatst bijgewerkt door manie op 25-05-09 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:59

Lienek schreef:
Semra schreef:
Ben ik dan weer hollander??? Wie gaat dat betalen?

Idd zal wel wat kosten.

Kost je als eigenaar geen cent...

Het verbaasd me overigens dat mensen dit niet allang wisten, het heeft namelijk uitgebreid in de Paard en Sport gestaan.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:06

Wolf359 als je start op een KNHS wedstrijd héb je al ingestemd met het reglement........dan kan je dan achteraf niet ineens roepen dat je je toch liever niet aan de regeltjes wilt houden....

Gert Naber schreef:
Als je start op KNHS-wedstrijden,
conformeer je je aan de reglementen, dus
ben je verplicht mee te werken aan de sectie

Als je overigens met je zwaargeblesseerde paard gewoon van de wedstrijd vertrekt is er overigens geen KNHS-haan die ernaar kraait.....zolang je maar niet naar een kliniek gaat dus :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:09

Ik begrijp niet zo goed dat iedereen zich zo druk maakt.
Als je het er niet mee eens bent meld je je af bij de KNHS en stop je met wedstrijden rijden. Als ie buiten dood neervalt kan je hem op je aanhangertje laden en thuis begraven (of laten ophalen ;)), niemand die je verplicht tot sectie..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:15

3 tot 5 keer per jaar is verwaarloosbaar op de aantal starts

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:25

Individueel ophalen kost best wat duiten. Zeker rechtstreeks. Geloof er niets van dat de KNHS dat gaat betalen. En tenslotte is niemands vooruitzicht dat een paard daar 2 dagen op het terrein moet liggen en heeft niemand de mogelijkheid om 600kg niet-meewerkend gewicht in een trailer te krijgen op dat moment. Het is maar wat je prettiger vindt.

Persoonlijk denk ik dat je weinig keus hebt dan het via de KNHS of zelf te regelen. Een dood dier mag je niet meer vervoeren tenzij door de destructie of noodslachting. Ook begraven is de grootste onzin; dan ben je zelfs nog een gevaar voor de volksgezondheid.

Ik vind dat de KNHS er goed aan doet om de mogelijkheid te bieden door het afvoeren 24u per dag bereikbaar te hebben. Maar dan moeten ze de eigenaar de keus laten om het paard ZELF af te voeren en te betalen of KNHS het paard meegeven voor sectie. Ik zou hem direct meegeven. Liever sectie dan 2 dagen aan de weg liggen... en dan weet ik ook gelijk wat de oorzaak is... denk dat ik dit ook zou doen als mijn paard plotseling zou overlijden in thuissituatie.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:44

Wat voor ideeen hebben de tegenstanders eigenlijk dan met de dode paarden?

Krijgen we dan gruweltopics op bokt met verhalen hoe akelig dode paarden een trailer opgesleept worden?

Degene die de andere paarden in de kudde afscheid wil laten nemen: het is een paard, geen mens. En hoeveel sportpaarden worden er in kuddeverband gehouden?

Besteed deze energie liever aan het beter leren rijden.....

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:47

Over die 4 a 5 paarden per jaar zullen wel geen massa's gruwelijktopic geopend worden. Je sleept het paard naar de weg en regelt zelf het weghalen?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:50

Heb je wel eens een dood paard weggesleept?
Dat doe je nl. echt niet voor je lol en zeker niet waar veel mensen bijstaan.

Het duurt altijd wel een dag of twee voordat de Rendac bij je voor de deur staat.