Tweelingveulens een jaar na dood van moeder alsnog geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLuna

Re: Tweelingveulens een jaar na dood van moeder alsnog geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:29

Hmmm, beetje mixed feelings bij dit bericht.

Techniek staat voor niets tegenwoordig, dat is mooi . En natuurlijk speelt het emotionele aspect mee en is het voor de eigenaren een prettige gedachte dat haar bloedlijn doorloopt en nakomelingen nog rondlopen dankzij deze actie.

Maar zouden ze dit bij een standaard vos of bruine merrie ook gedaan hebben? Waar ligt dan de grens tussen emotioneel of commercieel? Niet dat het wat uitmaakt, maar ieder zijn keuze natuurlijk.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:13

Cayenne schreef:
Acht embryo's bleken levensvatbaar en vier hiervan werden ingebracht bij surrogaatmerries.
Veertien dagen na het inbrengen van de embryo's lieten scans zien dat twee van de merries nog steeds drachtig waren. Een van de

Dit vind ik dan altijd weer jammer. 4 levensvatbare weggegooid? Dat idee vind ik altijd een beetje naar maar goed zal bij mensen net zo gebeuren.

Wel leuke veulentjes zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:42

ze lijken erg op hun biologische moeder.

knappe kerels :D

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:37

Ook mijn gevoelens kiezen in dezen niet één kant. Aan de ene kant vind ik het knap van de wetenschappers en vind ik het misschien ook wel een mooi middel om straks in bepaalde situaties toch een bloedlijn voort te kunnen zetten, aan de andere kant komt het wel weer wat dichterbij het 'creëren' van veulens. Ik denk echter dat die laatste gedachte totaal misplaatst is...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:07

Ik vind het een beetje ver gaan, heel knap dat de kan met de wetenschap maar heb er een beetje gemengde gevoelens over

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:28

dood eng dit soort dingen. Straks alleen nog veulens op bestelling. En straks met je eigen kinderen. De grenzen vervagen meer en meer. Nog enger vind ik dat iedereen het steeds normaler gaat vinden. Niet te stoppen die wetenschappers. De natuur heeft de zaken zelf prima geregeld en wij mensen denken overal te moeten en straffeloos te kunnen ingrijpen. Dood is dood, waarom uit een dood dier nog een veulen willen fokken (of zelfs twee of vier)? De hele wereld loopt vol met paarden, allemaal even mooi en uniek ongeacht hun bloedlijnen. Met geld is straks alles te koop. Niemand die zich verdiept in de mogelijke gevolgen. De natuur zorgt al miljoenen jaren voor de voortplanting en doet dat prima. Als de mens zich ermee gaat bemoeien moet je het nog maar afwachten. Wat is er nog leuk aan paardenfokken of wedstrijdrijden als we allemaal Salinero's fokken? |( echt om te huilen dit soort nieuws.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:23

Wat een schitterende veulens,zo zie je maar techniek staat voor niets ;)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:44

Als het bij mensen ook kan waarom dan niet bij paarden?
Als men het geld heeft ook al zou het voor een simpele shet zijn dan moet dat toch kunnen.
Wetenschap is niet tegen te houden. Jammer genoeg voor sommige situaties maar ja waar leg je de grens.
Het zijn iig skon veulens geworden en de merrie haal je er een beetje mee terug. ;)
Een wei verder bij ons staat een merrie op springen en dat zaad is van een hegst die al 20 jaar dood is. Mooi toch dat dat kan.?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:02

Wat ik een beetje jammer vind bij de negatieve reacties is dat er niet echt uitgelegd wordt waarom het niet goed zou zijn. Alleen maar reacties als 'waar gaat het heen met de wereld', 'waar trek je de grens' 'de mens wil alles naar eigen hand zetten'. Niemand geeft aan wat precies de nadelen zijn hiervan. Voor wie is het sllecht? Voor de merrie? De veulens? De draagmoeders? Nee, allemaal niet. En voor de verdere fok: als de merrie nog had geleefd waren er precies dezelfde veulens op de wereld gezet, dus met dna ed wordt niet gekloot. Dus het resultaat is niet anders dan in de natuur, wat dan weer anders is bij klonen.
Bij mensen worden al jaren eitjes verzameld, bevrucht en dan weer ingebracht al dan niet bij een draagmoeder. Is dit dan ook fout? Is dit dan alleen maar slecht omdat de biologische moeder toevallig al dood is? Dat heeft er toch niks mee te maken?

Ik zou graag wat onderbouwing zien bij mensen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:16

Horse_ schreef:
Cayenne schreef:
Acht embryo's bleken levensvatbaar en vier hiervan werden ingebracht bij surrogaatmerries.
Veertien dagen na het inbrengen van de embryo's lieten scans zien dat twee van de merries nog steeds drachtig waren. Een van de

Dit vind ik dan altijd weer jammer. 4 levensvatbare weggegooid? Dat idee vind ik altijd een beetje naar maar goed zal bij mensen net zo gebeuren.

Wel leuke veulentjes zeg!

Bij mensen gaat het idd net zo, weggooien of misschien voor de wetenschap gebruiken (?). Of bewaren voor een mogelijke volgende zwangerschap :)
Je kan ze ook allemaal tegelijk in de (draag)moeder terugstoppen maar dan krijg je soms 8-lingen...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:01

Ja waarom is het slecht. Eigenlijk best een goede vraag. Mijn persoonlijke mening is dat ik het eng vind omdat de mensheid steeds verder gaat met dingen naar zijn hand zetten. Het meest enge is misschien dat technieken o zo makkelijk misbruikt kunnen worden in verkeerde handen. Stel dat Hitler over deze technieken had kunnen beschikken en niet toevallig de oorlog verloren had. Dan waren er alleen nog ubermenschen. Het is maar een voorbeeld. Ik vind deze veulens ook prachtig en reuze schattig en ik begrijp de mensen wiens merrie het was helemaal maar ik denk dat het ook goed is om ergens vrede mee te hebben en dat je soms eens pech kan hebben. Waarom is het zo belangrijk om een hengst te gebruiken die al 20 jaar niet meer in leven is? Er zijn toch genoeg andere geweldige hengsten. Daarbij haal je je geliefde paard niet terug met een paar veulens ervan. Ieder dier is uniek. Het is niet dat ik het anderen wil verbieden, het is gewoon mijn persoonlijke mening en gevoel erover. Ik heb er ook moeite mee dat de laatste uren dat deze merrie in leven was gebruikt is om er de "belangrijkste" onderdelen uit te snijden. Daar heb ik weerzin tegen. Ik moet er niet aan denken dat dat mijn lot zou zijn geweest en dat er kinderen van mij bij iemand anders geboren zouden worden en dat je zelf er niet meer voor kan zorgen dat het ook goed gebeurd. Geef zo'n dier een laatste knuffel, neem afscheid en laat het vredig inslapen in plaats van dat het nog in de laatste bange uren naar een kliniek getransporteerd moet worden.

Dus Ronne bij deze mijn persoonlijke onderbouwing. Ik zeg niet dat je het er mee eens moet zijn het is mijn mening :o

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:17

Ik kan daar zeker inkomen, maar wil je er wel op wijzen dat dit niets met ubermenschen te maken heeft. De veulens zijn niet anders dan wanneer de merrie gewoon bevrucht was en in leven was gebleven. Dat is dus ook wat ik aan geef wat ik anders vind bij klonen (waar ik overigens tegen ben om de door jou genoemde redenen).
Ook wil ik je er op wijzen dat de merrie al dood was toen de eierstokken weggehaald zijn. En anders was ze waarschijnlijk zo verdoofd geweest dat er echt niets meer van mee had gekregen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:22

nee, ze was nog niet dood volgens het bericht (das het volgende dat ze ontdekken dat ze dood weefsel tot leven kunnen brengen :(:) )en ik neem niet aan dat ze een paard eerst in de stal onder narcose brengen om hem naar de dierenkliniek te brengen dus stress zal ze er best nog van gehad hebben. Maar ik vind ook dat de keus uiteindelijk aan de eigenaar is, als die ermee kunnen leven moeten ze dat zelf weten. Ik zou er niet gauw aan beginnen ook niet als het geld er was maar das meer uit principe denk ik ...

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:27

Ik vind het eigenlijk wel leuk. Wel een beetje bizar maar mooie veulens.. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:31

Je hebt wel gelijk het heeft eigenlijk niets met klonen te maken. Alleen het is wel een hoop gerommel met een eicel en een spermacel :D

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:36

Ik ben blij dat de veulens het goedmaken maar vindt het wel te ver gaan.
Overigs is het niks nieuws gebeurt al jaren bij bv de duurde sportmerries en of renpaarden enz.
Vind hjet wel ranzig hoe ver moeten we gaan.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:41

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken, gaat wel ver.. In het vorige topic staat dit:

'Nadat de merrie werd ingeslapen, hebben de veterinairen haar eierstokken verwijderd'

De merrie was dus al dood voordat ze de eierstokken hadden verwijderd

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:58

Ik vind het ook niet ethisch verantwoord. Kom op, je paard heeft zijn been gebroken en je gaat hem nog even opereren om de eierstokken er uit te halen voordat je hem in laat slapen. Paard is dood, dat betekend dat je er niet meer mee kunt fokken en dat zou het dan moeten zijn. Helaas is dat niet het geval. Wat hier eerder ook al gezegd is, mensen schijnen zich bij bepaalde dingen maar niet neer te kunnen leggen. :n

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:22

totaly_H schreef:
Dit valt voor mij in de categorie 'raar maar waar nieuws >;) '. Opzich wel een overwinning voor de wetenschap maar een beetje raar is het wel.

Ja dat wel...
Maar toch wel leuk ( aan de ene kant wel voor de veulens maar aan de andere kant hebben ze geen moeder...)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:46

piezze schreef:
Je hebt wel gelijk het heeft eigenlijk niets met klonen te maken. Alleen het is wel een hoop gerommel met een eicel en een spermacel :D

Ja, maar nogmaals: heeft iemand daar last van? Of nadeel van? Dat is niet zo, waarom is het dan verkeerd?

En ik weet niet of de merrie in kwestie in de stal geopereerd is, maar hoe dan ook zal ze waarschijnlijk wel volledig platgespoten zijn, waardoor ze er echt niets meer van merkte.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:16

polly2 schreef:
Zeldzame bloedlijn of niet....ik walg er van.
Het gaat steeds verder met hoe maakbaar de mens de wereld wil hebben.
Weinig meer aan toeval over kunnen laten of aan het (nood)lot.
Alles....alles...naar de hand van de mens willen zetten...en waar leidt het toe????

ik ben het helemaal met je eens!
laat de natuur gewoon lekker de natuur :\

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 04:53

Jawel ze was al dood, staat in het andere bericht. ja aan een kant, ik bedenk me ook net. Als het bij mensen kan, waarom is het bij paarden dan walgelijk en slecht? tis bijzonder, maar niet ziek.
ook als ik een simpele vos had bijv. maar ik zou er zo onwijs gek mee zijn, zou ik het ook doen. Het karakter leeft voort, en als je zon veulen dan door de wei ziet rennen, zal je altijd je merrie blijven zien. teminste zo kijk ik ernaar. De merrie heeft er niet onder geleden, daar gaat het toch uiteindelijk om?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 07:22

Waarom ik dit niks vind had ik voor mijn gevoel al onderbouwd, maar ik wil het nog wel wat verder uitleggen.
Vanuit mijn levensovertuiging (ik ben niet gelovig, maar ik bedoel hoe ik in het leven sta), vind ik dat je als mens niet alles in het leven maakbaar moet willen maken. Als mens alles naar je hand willen zetten.
Je neus bevalt je niet....hup...laat ik 'm maar even verbouwen.... Je wilt een veulen...maar het mag geen hengstje zijn....ik laat het sperma sexen en ik krijg mijn zin...
Ik vind dat het leven niet zo bedoeld is....
Mensen die ernstig verminkt zijn, of bijv. hele grote borsten hebben waar ze om gezondheidsredenen last van hebben....dat die geopereerd worden, vind ik een goede zaak. Dat daar de techniek voor gebruikt wordt vind ik okay....
Maar voor al dit soort luxeproblemen....want dat is wat het is in mijn ogen....dat kan ik echt niet rechtvaardigen...
Ik vind dat een nutteloze wetenschap....ik vind dat geld over de balk smijten (al betalen de mensen het waarschijnlijk zelf), zolang er nog mensen op deze aardbol creperen van de honger....zolang vind ik, moet je je niet met dergelijke dingen bezig houden, maar zijn er belangrijker dingen te doen.....dan veulens fokken van je paard waarvan je de pech hebt dat ze dood gaat...
Westerse mensen worden steeds slechter in het accepteren dat er dingen in het leven tegen kunnen zitten....
Terwijl ik vind dat die je die dingen moet laten gebeuren....om te groeien als mens....
De wetenschappers en de eigenaren van het betreffende paard zullen vinden dat hun kennis en kunde gegroeid is door deze gebeurtenis.... en dat is natuurlijk ook zo....maar ik vind hun morele waarden hiermee armoedig....
En dat bedoel ik met: mensen zouden in mijn ogen moeten accepteren dat er soms dingen gebeuren waar je heel verdrietig van wordt...en wat heel erg jammer is...en ontzettend balen....en dan niet direct alles met een sloot geld naar je hand zetten. Want dat is wat het gekost heeft.....een hele berg geld...en voor wat???? Om een bloedlijn bestaansrecht te geven....nou lekker belangrijk!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:46

Polly, precies ook mijn gevoel !!! Goed verwoord

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:08

@ Polly2 *Terwijl ik vind dat die je die dingen moet laten gebeuren....om te groeien als mens....*

Ik ben het niet overal mee eens, Maar met deze zin ABSOLUUT wel !!! Al blijft leren en groeien een keus voor ieder van wat hij/zij in het leven wil berijken..