Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:36

Abeltje77 schreef:
Dit heb ik gevonden toen ik info zocht nav de keuring:
http://www.kvth.nl/downloads/comm_ingre ... 120109.pdf

Best een interessant stuk, en er staat ook hoe het kan dat er nog zoveel gecoupeerde paarden rondlopen. Laat je het doen in een land waar het mag (bijv Frankrijk), is het in NL ook legaal
:roll: 8)7

Maar heeft de KVTH niet de mogelijkheid om in haar keuringsregelement gecoupeerde staarten te verbieden?

Een tuiger wordt op de keuring toch ook niet met opzet voorgebracht, terwijl de opzet gewoon legaal is?

Ik krijg toch een beetje het gevoel dat de KVTH en haar keurmeesters het allemaal wel prima vinden zo en weinig zin hebben een daad te stellen tegen de gecoupeerde staarten. Triest!

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:06

Ai, mijn paard heeft ook een brandmerk (komt uit hongarije). Gelukkig is hij is 2004 geboren, anders had ik geen wedstrijden mogen doen als ik het goed begrijp?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:07

Toevallig vroeg ik me deze week nog af hoe het zit met het couperen van de staart bij trekpaarden.

Ik rij elke dag bij een stel trekpaarden langs waarvan 1 een veulen heeft. Tot mijn grote verbazing zag ik deze week dat het veulen geen staart meer heeft. Echt belachelijk en ik vind de DA die dit heeft gedaan misschien nog wel dommer dan de eigenaar.
k heb er echt aan gedacht om dit aan te geven bij de Dierenbescherming of AID..

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:12

Naskapower schreef:
in zeeland tijdens mijn zomervakantie vorig jaar ben ik bij het ringrijden geweest.
De trekpaarden met staart stonden er heel rustig bij maar die zonder staart waren de hele tijd aan het stampen om de vliegen aan hun geslachtsdelen kwijt te raken. zo sneu

Aah wat dieronvriedelijk ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:45

Evelike schreef:
:+ Dit topic heb ik nog geopend. Maar ben nu absoluut omgeslagen, en ben voor de lange staartjes!
Dacht laat het effe zeggen voor de duidelijkheid, anders denken de mensen ook die kletst van 2 kanten hahahahaha

Dat was mij eerlijk gezegd nog nieteens opgevallen, ik had het topic nog in mijn bookmarks staan.
Mogen we dan van jou ook weten wat je ertoe gebracht heeft je mening bij te stellen?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:46

het begin is er. Vind het erg goed dat de KHNS een standpunt inneemt en niet een ´door de vingers zien´ beleid gaat voeren. Ook al ondervang je hier maar een heel klein deel, het begin is er.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:46

Cassidy schreef:
Evelike schreef:
:+ Dit topic heb ik nog geopend. Maar ben nu absoluut omgeslagen, en ben voor de lange staartjes!
Dacht laat het effe zeggen voor de duidelijkheid, anders denken de mensen ook die kletst van 2 kanten hahahahaha

Dat was mij eerlijk gezegd nog nieteens opgevallen, ik had het topic nog in mijn bookmarks staan.
Mogen we dan van jou ook weten wat je ertoe gebracht heeft je mening bij te stellen?

ben ik ook erg nieuwsgierig naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:47

er zijn toch ookpaarden die door een ziekte de staart hebben veloren er is er ook 1 op bokt.

hoe zit er daar dan mee.
of als de staart eraf wegens medische reden er af is gehaald en dit ook op papier vast staat?

Cassidy

Re: Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:55

Een verklaring van de DA kan daar opheldering over geven. Alleen hebben teveel trekpaarden een verklaring van de DA dat ze met de staartwortel tussen de laadklep van de trailer, of tussen een staldeur hebben gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:56

Cassidy schreef:
Een verklaring van de DA kan daar opheldering over geven. Alleen hebben teveel trekpaarden een verklaring van de DA dat ze met de staartwortel tussen de laadklep van de trailer, of tussen een staldeur hebben gezeten.

klopt of moeder is erop gestaan..... :o

maar daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.......
mag het dan wel of mag het dan niet....

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:56

Het is toch ook absurt om je paard staart af te knippen!! Zijn enige afweer en beschermingsmiddel.

Het is natuurlijk een ander verhaal als hij hem door ziekte verloren is, maar dan zou je evt een brief kunnen schrijven naar de federatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:58

nouja als ik een leuke belg tegenkomt en die heeft toevallig geen staart laat ik hem er niet voor staan.

alhoe wel toch mijn droom is knhs wedstrijden te rijden met mijn belg...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:05

Selima schreef:
Abeltje77 schreef:
Dit heb ik gevonden toen ik info zocht nav de keuring:
http://www.kvth.nl/downloads/comm_ingre ... 120109.pdf

Best een interessant stuk, en er staat ook hoe het kan dat er nog zoveel gecoupeerde paarden rondlopen. Laat je het doen in een land waar het mag (bijv Frankrijk), is het in NL ook legaal
:roll: 8)7

Maar heeft de KVTH niet de mogelijkheid om in haar keuringsregelement gecoupeerde staarten te verbieden?

Een tuiger wordt op de keuring toch ook niet met opzet voorgebracht, terwijl de opzet gewoon legaal is?

Ik krijg toch een beetje het gevoel dat de KVTH en haar keurmeesters het allemaal wel prima vinden zo en weinig zin hebben een daad te stellen tegen de gecoupeerde staarten. Triest!

In dit geval gaat het om het behoud van het ras. Als de liefhebbers van het authentieke trekpaard om de reden dat couperen verboden is, beslissen om niet meer te fokken, wordt de basis wel erg dun.
En: extinct is forever.
Ik vind het alleen in een woord ronduit walgelijk dat de liefhebbers en fokkers van het authentieke trekpaard het feit misbruiken dat er nog maar zo weinig fokkers bestaan om hun zin door te drukken met het dreigement dan maar helemaal te stoppen met de fok.

Aan de andere kant: laat ze maar stoppen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en er zal een volgende generatie opstaan...daar ben ik zeker van. Het zal het ras niet ten goede komen. Waarom geen premies uitloven voor ieder trekpaardveulen dat NIET gecoupeerd wordt?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:07

Engelina: Die zou ik dus zeker weten wel laten staan!

Als eigenaar van een langstaartig (is dat een woord :+ ) trekpaard, juich ik dergelijke regelgeving alleen maar toe. Kan de criticasters hier in dit topic ook vertellen dat de 'nieuwe' gebruikers van trekpaarden ook paarden met staarten willen. Deze mensen gebruiken hun paard vnl voor recreatie, dus die zie je vrijwel niet op de keuringen.
Mijn ruin heeft gelukkig ook een staart, hij is gefokt door een hobbyist, die er verder weinig belang bij had hem te couperen. En hij kan hem zeker gebruiken, hij zwiept er alle kanten mee op! Dat is ook wel nodig in onze bosrijke omgeving. Moet er niet aan denken dat een staartloos paard zo in de wei moet staan, die wordt gek... Soms poept hij er overigens wel eens overheen, maar als zijn ontlasting normaal is, geen problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:14

Grobegni schreef:
Engelina: Die zou ik dus zeker weten wel laten staan!

Als eigenaar van een langstaartig (is dat een woord :+ ) trekpaard, juich ik dergelijke regelgeving alleen maar toe. Kan de criticasters hier in dit topic ook vertellen dat de 'nieuwe' gebruikers van trekpaarden ook paarden met staarten willen. Deze mensen gebruiken hun paard vnl voor recreatie, dus die zie je vrijwel niet op de keuringen.
Mijn ruin heeft gelukkig ook een staart, hij is gefokt door een hobbyist, die er verder weinig belang bij had hem te couperen. En hij kan hem zeker gebruiken, hij zwiept er alle kanten mee op! Dat is ook wel nodig in onze bosrijke omgeving. Moet er niet aan denken dat een staartloos paard zo in de wei moet staan, die wordt gek... Soms poept hij er overigens wel eens overheen, maar als zijn ontlasting normaal is, geen problemen.

wij spuiten nu elke vliegenspray.
en hij staat bij meerdere trekpaarden zonder staart in de wei.
en eigenlijk niet tot weinig last...

maar als een trekpaard mij echt aanspreekt en hij heeft geen staart jammer dan, kan ik ook niks meer aan doen hij is er toch al af. ik val toch echt op het karakter van het beestje en dan kan die beter bij staan met vliegenspray
als ergens anders

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:21

@ Cassidy

Citaat:
Aan de andere kant: laat ze maar stoppen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en er zal een volgende generatie opstaan...daar ben ik zeker van.

Precies, zo denk ik er ook over. Ne een paar jaar de merries gust te laten, denk ik dat zelfs heel wat fokkers van de huidige generatie het fokken toch niet kunnen laten.

Kwestie vsn even wennen. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:24

vroeger ging er overal standaard de staart vanaf.

nu al veel minder bij de fokkers die ik ken alleen bij keurings paarden die ze zelf houden doen ze staart vanaf.

waarom omdat de keurings mensen paarden met staart lage punten geven

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:27

Ook ik was actief in dat beruchte coupeertopic (aan de contra kant).
Ondertussen, engelina, kan ik ook het traditie argument weerleggen.
Nog niet zo lang geleden liet men op Omroep Zeeland een filmpje zien uit 1936 van een z.g.n. Strao rit. Een flinke club trekpaarden in beeld en op 1 na, allemaal MET een staart die onder de staartwortel recht was afgeknipt. Die ene gecoupeerde was zo te zien geen Bels, maar een Percheron.
Een Fransman dus.
Exit het traditieverhaal !

@ Evelike, fijn dat je bent 'over gelopen'.

Prima, deze regel van de KNHS.
Nu het stamboek nog!

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:27

Ik vind het goed dat de KNHS zo'n regel insteld :j

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 06:28

ik lees ook over het brandmerken wat. Maat ik vind staartcouperen en brandmerken toch wel 2 heel verschillende dingen. Bij het 1 zit er na een paar weken weer haar op en is het net als bij een wond weer over zit alleen een litteken natuurlijk. en bij het ander kan een paard zich de rest van zijn leven niet meer met zijn staart zwiepen voor de vliegen enzo.
Maar misschien zie ik het verkeert.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 06:58

Terecht.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:45

Nou, mijn paarden zijn ook gebrandmerkt. Maar gelukkig heb ik geen wedstrijdpaarden die in 2005 of later geboren zijn. Want dan zou ik niet meer mogen starten...

Op zich vind ik het wel goed dat ze het zo gedaan hebben. Zeker voor dat couperen, want daar benik best op tegen. Maar met een brandmerk, wat eigenlijk niet te verglijken valt, zijn er gewoon mensen die eerlijk hun paard verdoven. En soms is het toch wel handig als een paard een brandmerk heeft ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:49

Het gaat niét om het brandmerk. Maar om het couperen.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:58

Mizora schreef:
Het gaat niét om het brandmerk. Maar om het couperen.

Ik vind het heel goed dat ze dit verbieden op wedstrijden. Hoeveel pijn moet zo'n beessie wel niet lijden?
Maar is het nu eigenlijk ook verboden voor gecoupeerde oren op wedstrijden? Want dat is niets minder erg dan het couperen van staarten... Wel jammer dat het couperen nog niet in alle landen is verboden.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:06

Ik zit geregeld tussen de trekpaard fokkers en hengstenhouders . Allemaal zeuren over de staart. Heb een keer gevraagd of ze echt zouden stoppen met fokken als ze niet meer op keuringen mogen komen. Antwoord: NEE. Maar ze proberen er gewoon alles aan te doen om het te voorkomen. Gewoon verbieden. 1 jaar en iedereen is er aan gewend.
Ook zou het wel helpen als er een keer een langstaart aan kop komt te staan.
Maar de keuringscommissie vindt het erg moeilijk om dat te doen. Ze krijgen dan erg veel commentaar van het publiek. En zo blijf je in het molentje zitten.