Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:54

Goed dat dit debat heeft plaatsgevonden. Jammer dat de schrijver van dit verslagje negatief tegenover NB staat, want dat springt er duidelijk uit, vind ik.
Even een paar quotes:
Citaat:
Tijdens het debat werd duidelijk dat alle voordelen van het natuurlijk bekappen door de liefhebbers van deze methode niet goed konden worden gestaafd. Het bleef slechts bij anekdotes, maar bewijs bleef echter uit.

Hij noemt het "anekdotes" terwijl het wellicht prima praktijkvoorbeelden en praktijkervaringen zijn geweest.
En in welk opzicht wil de schrijver van dit verslag "bewijs"? Is er ook "bewijs" vanuit TB?

Citaat:
Het was misschien handig geweest om een paard ter plekke op deze wijze te laten bekappen zodat de voordelen misschien bewezen hadden kunnen worden, maar de bekappers wilden deze confrontatie niet aan gaan.

Je kunt niets bewijzen met één bekapping.

Citaat:
Een ander interessant feit is toch wel dat er geen duidelijke regels zijn voor het natuurlijk bekapen.
Veel mensen uit het publiek stelden de vraag hoe je deze methode van natuurlijk bekappen kunt uitvoeren, maar niemand wist echter een logisch antwoord te geven.

"Logisch antwoord" is wat de schrijver van dit verslag dus logisch vindt. Blijkbaar heeft hij de gegeven antwoorden gewoon zelf niet begrepen.

Citaat:
Verder leken de natuurlijk bekappers allemaal een andere manier van natuurlijk bekappen te hebben, waardoor duidelijk werd dat er geen maatstaven aan deze methode zijn gekoppeld.

Mooi. Dat geeft aan dat de fabeltjes zoals "NB = hielen laag en voetas breken" meteen de wereld uit kunnen. NB kijkt namelijk ook naar het individuele paard. :)*

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:04

Die fabeltjes worden door bepaalde NB-ers zelf de wereld in geholpen 8-)

Kim_Peters

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:16

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:17

vind het zo'n rara discussie iedereen mag en kan toch zelf bepalen of hij zijn paard tb of nb zonder of met ijzers wil. de mijne worden tb bekapt nb geprobeerd maar als beide paarden kreupel gaan lopen is dat niet goed terwijl een ander paard op stal er wel baat bij heeft. beide stonden op hoefschoenen(staan 3 keer per week voor de kar en lopen vnl op asfalt) maar 1 liep er niet lekker op en schopte ze uit en nu alleen seizoensgewijs op ijzers(dus herfs en winter periode zonder). de andere kan niet op ijzers gaat kreupel lopen. hiermee wil ik alleen zeggen elk paard is anders en voor elk paard is een ander methode nodig en dat kan zowel een tb of nb bekapt zijn of dus ijzers of hoefschoenen. En leer je alleen met uit proberen .

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:58

Voor TB'ers bestaan er vakopleidingen en zij krijgen ook een diploma.

Dit geldt echter ook bij NB'ers in Amerika:
http://www.aanhcp.net/index.php?option= ... Itemid=130

Net als mensen een gediplomeerd TB'er willen, willen mensen ook een gecertificeerd AANHCP' er.
Er zijn er naar mijn weten 4 in NL.

Dat NB dus vaak gezien wordt als hobbyleekklussen gaat niet altijd op. Dit kan hetzelfde gezegd worden over de TB'ers zonder diploma.

Edit: Ik ben benieuwd of de NB'ers van AANHCP aanwezig waren op het congres..

Mijn bijrijdpaard staat sinds 2 jaar blootvoets en wordt bekapt door iemand met het certificaat,
zijn hoeven zien er prachtig uit (echt een modelhoefje!) en hij heeft in het begin gevoelig gelopen op kiezels en klinkers. Op het harde en het zand niet. Nu heeft hij nergens meer last van en kan overal op lopen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:04

PS: bij ons op stal staan de meesten zonder ijzers.
We rijden recreatief, in de bak of de hei/bos

Sommigen staan wel op ijzers (1 heeft HKO en de ander heeft white line desease). Zij hebben er voor gekozen om deze paarden ijzers onder te doen.

Wat ik mij echter wel vaak afvraag is het volgende:

Ik ben weleens op grote pensionstallen gekomen, waar echt alle paarden op ijzers stonden. Hier was echter geen enkele uitrijmogelijkheid en de paarden werden dan ook alleen in de buitenbak of binnenbak gereden.
Ik heb ervaring met ongeveer 3 stallen bij mij in de omgeving waar dit zo was.

Wat ik dus heel erg raar vond is dat alle paarden op ijzers stonden maar zij nooit op het harde kwamen! Ze werden alleen op het zand gereden.

Wie weet wat daar de reden van zou kunnen zijn? Ik vraag dit puur uit interesse, omdat ik mij dit al zo lang afvraag hoe dat dan zit.

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:33

Nav dit nieuwsbericht is het misschien ook eens interessant om op deze website te kijken: www.hoeftnietnatuurlijk.nl
Sommige traditionele hoefsmeden hebben zich wel in het natuurlijk bekappen verdiept en weten dan ook waar ze het over hebben als het tot discussies komt.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:47

Wel goed dat er van dat soort debatten zijn, en moddergooien houd je toch :+
Naja, tot nu toe doen die van mij het prima zonder ijzers hoor om de stenen hier. Geen ijzers zolang het niet nodig is. Verder werken de ijzers bij mijn ene paard toch ècht averechts van hoe ze volgens da`s en smid`s moeten werken, zal ook wel van individu tot individu verschillen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:35

KiWiKo schreef:
zo zijn er wel meer veeartsen en echt heule goede hoefsmeden (de vaak aan een kliniekgebonden oplapsmeden :D ) waar je echt niet met NB aan hoeft te komen...........

De aan de kliniek gebonden oplapsmid die mijn paard zag na de ok (niet dat hij haar mocht beslaan) vond dat ze heeeeel erg netjes op haar pootjes stond, was er zeeeer over te spreken want wat had ze mooie harde en gelijke hoefjes. Niks mis mee met die pootjes! Tótdat ik vertelde dat het NB was... toen was het ineeeeens klaar, sloeg ie om als een blad in de herfst, en waren er bij nader inzien toch wel wat dingen.... uhu... de boom in kon ie op dat moment bij mij!!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:40

laetitia schreef:
Voor TB'ers bestaan er vakopleidingen en zij krijgen ook een diploma.

Dit geldt echter ook bij NB'ers in Amerika:
http://www.aanhcp.net/index.php?option= ... Itemid=130

Net als mensen een gediplomeerd TB'er willen, willen mensen ook een gecertificeerd AANHCP' er.
Er zijn er naar mijn weten 4 in NL.

Dat NB dus vaak gezien wordt als hobbyleekklussen gaat niet altijd op. Dit kan hetzelfde gezegd worden over de TB'ers zonder diploma.

Edit: Ik ben benieuwd of de NB'ers van AANHCP aanwezig waren op het congres..

Mijn bijrijdpaard staat sinds 2 jaar blootvoets en wordt bekapt door iemand met het certificaat,
zijn hoeven zien er prachtig uit (echt een modelhoefje!) en hij heeft in het begin gevoelig gelopen op kiezels en klinkers. Op het harde en het zand niet. Nu heeft hij nergens meer last van en kan overal op lopen.

Dat kan ik voor je navragen, mijn NBér is een AANHCP gecertificeerde bekapper.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:52

Redelijk gekleurd stukje berichtgeving vind ik. En er staat ook helemaal niets nieuw in, de argwaan van de traditionele paardenwereld, die niet aan andere types van huisvesting, training en hoefonderhoud van paarden wil, is lang en breed duidelijk..al jaren.
Het voorbeeld van die volbloed met steile hoefjes is illustratief. Je kweekt een paard met slechte genen, veel te steile hoeven, en verlangt er vervolgens topsport van zodat je geld kan verdienen. Kan wel alleen als het paard ijzers onder heeft.. tja, ik wil het best geloven, maar misschien moet je zo'n paard gewoon niet willen, of zo'n races, of inkomsten die op de kap van een beest zijn verdiend of of of..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:25

Zahlina schreef:
Hahahaha ja maar als ik google op traditioneel beslag dan kom ik nog veel meer "bewijzen" tegen die door veel hoefsmeden worden onderbouwd.
Maar ja Arabesk, zolang jij je niet verdiept in het andere kant kan je het ook niet verwachten van andere.

Vooral je opmerking dat de zool aan het hoefbeen vastzit laat je blijken nog steeds niet te weten hoe een hoef nu daadwerkelijk in elkaar zit.
En daarnaast heb ik jouw nog nooit zonder quotes zien omschrijven wat NB nu volgens jou inhoud, altijd weer worden er stukken van het internet geplukt zonder enige onderbouwing.

Ik ben het 100% volmondig met je eens !!

Mijn paard heeft overigens tot z'n 14e blootvoets gelopen.. Maar hij heeft 2 erg steile hoeven voor.. Dus sinds een jaar heeft hij nu ijzers aan de voorbenen.. Maar dit was noodzakelijk.. Anders had hij nog steeds zonder ijzers gestaan.. Mijn paard word gewoon bekapt door een TB.. Dat bevalt me prima.. Ik vind dat NB te veel natte vinger werk..

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:08

Hoefsmid is een zeer oud ! vakmanschap,! waar heel veel kennis voor nodig is van de anatomie van de paardenvoet. ;) en de beweging ervan.
Het is daarom een beetje jammer dat het een vrij beroep is , en waardoor er dus mensen zijn die zich na een 1 dags cursus gewoon hoefsmit mogen noemen. :( het is gewoon te gek voor woorden).

Ik heb zelf een jong paard van 3 jaar , deze staat zonder ijzers en wordt door een goed opgeleide traditionele (zoals iedereen dit noemt) bekapt. Hij loopt prima op de blote voeten en daar heb ik dus geen zgn Natuurlijk bekapper voor nodig, gewoon de ouderwetse manier. :+

En ja zodra het nodig is en ik veel de weg op ga zal hij waarschijnlijk op ijzers komen te staan.
Onze paarden leven nu eenmaal niet meer in de vrije natuur, en moeten wij doen wat nodig is.

Iedereen moet het dus voor zichzelf weten en zal ook wel weten wat het beste is voor zijn of haar paard.
Hoewel ik er niet bij kan ,dat er ook paarden door de verandering van bekappen, eerst een paar maanden kreupel moeten lopen om zgn te wennen. :Y) Dit vind ik dus pure dierenkwelling. :(

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:11

laetitia schreef:

Ik ben weleens op grote pensionstallen gekomen, waar echt alle paarden op ijzers stonden. Hier was echter geen enkele uitrijmogelijkheid en de paarden werden dan ook alleen in de buitenbak of binnenbak gereden.

Wat ik dus heel erg raar vond is dat alle paarden op ijzers stonden maar zij nooit op het harde kwamen! Ze werden alleen op het zand gereden.

Wie weet wat daar de reden van zou kunnen zijn? Ik vraag dit puur uit interesse, omdat ik mij dit al zo lang afvraag hoe dat dan zit.

iemand?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:23

Het is wel weer het ene uiterste met het andere vergelijken. Waarom niet de voor en nadelen met ijzers of zonder ijzers (normaal bekapt ipv NB). Mijn paarden staan zonder ijzers en worden gewoon normaal bekapt, nooit geen problemen zowel in het zand, gras of op de weg. Ik heb altijd wedstrijd gereden zonder ijzers (springen, cross en dressuur).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:25

laetitia schreef:
iemand?

Daar heeft niemand een zinnig antwoord op. :D
Het is gewoon onnadenkendheid, meedoen, het hoort zo, is wel stoer, iedereen doet 't, paard kan niet zonder, de hoefsmid (of DA) zegt 't, etc etc etc..... ;)

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:27

Ook in nederland wordt er weleens gediscuseerd tussen NB en TB (zie de link in mijn onderschrift), een goede zaak. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om elkaar uit te laten praten.

Helaas gaan de grootste schreeuwers over het algemeen de discussie uit de weg, zij willen enkel via het computerscherm in discussie en zoeken de confrontatie liever niet op.... en al helemaal niet bij een bijeenkomst.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:34

De hoofdreden van het beslaan van (sport)paarden is in veel gevallen niet dat ze veel op het harde lopen. In het zomerseizoen is het fijn om je paarden scherp te kunnen zetten. Daar zijn ijzers dus wel noodzakelijk bij.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 05:50

Voor mij is het eindproduct het allerbelangrijkste, net als dat er huisartsen(wetenschappelijk en met diploma) zijn die hun werk niet goeddoen, zijn er mensen die wonderen verrichten. Zoals er ook goede vakmensen zijn uit beide stromingen , zijn er ook die met geen vinger aan mijn paard komen, nieuwerwets, ouderwets, whatever....
Mijn pony, ziet 1 keer per jaar de hoefsmid(hij haar vaker, maar kan niets doen) . In mijn geval, natuurlijk gehouden, traditioneel bekapt. Ik klap in mijn handjes, maar Dan nog kies ik heel bewust voor een bepaalde hoefsmid, vanwege zijn vakwerk, persoon en omgang met het paard; wat het eindplaatje voor mij compleet maakt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:30

starjo schreef:
Hoefsmid is een zeer oud ! vakmanschap,! waar heel veel kennis voor nodig is van de anatomie van de paardenvoet. ;) en de beweging ervan.
Het is daarom een beetje jammer dat het een vrij beroep is , en waardoor er dus mensen zijn die zich na een 1 dags cursus gewoon hoefsmit mogen noemen. :( het is gewoon te gek voor woorden).

Ik heb zelf een jong paard van 3 jaar , deze staat zonder ijzers en wordt door een goed opgeleide traditionele (zoals iedereen dit noemt) bekapt. Hij loopt prima op de blote voeten en daar heb ik dus geen zgn Natuurlijk bekapper voor nodig, gewoon de ouderwetse manier. :+

En ja zodra het nodig is en ik veel de weg op ga zal hij waarschijnlijk op ijzers komen te staan.
Onze paarden leven nu eenmaal niet meer in de vrije natuur, en moeten wij doen wat nodig is.

Iedereen moet het dus voor zichzelf weten en zal ook wel weten wat het beste is voor zijn of haar paard.
Hoewel ik er niet bij kan ,dat er ook paarden door de verandering van bekappen, eerst een paar maanden kreupel moeten lopen om zgn te wennen. :Y) Dit vind ik dus pure dierenkwelling. :(

Anatomie is anatomie. Als jij een boek over de anatomie van een paard leert, heb je de inwendige hoef zo te pakken en dat kan je uit je hoofd leren, hop je bent anatomisch onderlegd wat de hoef betreft (en als je wilt kan je de rest van het paard ook uit je hoofd leren ;) ) . Wat een smid nog meer leert zijn idd ziektenbeelden, standen van hoeven, en ijzers (als ik iets vergeet hoor ik het graag). Als je de ijzerleer eraf haalt, en zoals mijn bekapper all round opleidingen doet dan leer je ook over de standen van voeten, benen ed, en ziektebeelden herkennen. (Bedoel, een hoefzweer behandelt hij ook, net als een smid) En het is idd zeer oud dat ijzer, vanaf de middeleeuwen en vanaf die tijd nauwelijks verandert terwijl de rest van de wereld door evalueert en er steeds andere eisen worden gesteld aan het paard...... Gelukkig komen er ook steeds meer smeden die niet over kokervisie beschikken maar uit het NB pikken wat zij waardevol vinden, en er dus achter komen dat meer paarden zonder ijzers kunnen als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. En een paar maanden kreupel lopen is geen optie, ook niet voor NB. Dan moeten er hoefschoenen aan of naar de bekapper voor raad en daad. Mijn paard had platte zachte hoeven (de typische Friezenhoeven) en die heeft niet kreupel gelopen stomweg omdat mijn bekapper waarschuwde waar ik op moest letten en ik dus op tijd kon ingrijpen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:18

laetitia schreef:
laetitia schreef:

iemand?

ik weet het niet IK persoonlijk heb het in al die jaren niet zo meegemaakt op geen enkele stal waar ik ooit geweest ben :) dus ik vind het een beetje vreemd :)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:34

Arabesk schreef:
zeer eenzijdig artikel

de 'bewijzen' zijn er wel, elke handige googel-aar kan ze vinden

:Z

Zelfs hier op bokt wordt beter gediscussieërd :+

helemaal mee eens 8-)

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:38

Wij hebben het bij een hoefbevangen paard beide geprobeerd, hij stond altijd op ijzers maar natuurlijk bekappen moest het wezen. Uiteindelijk is hij er niet beter van geworden. Nu staat hij weer op ijzers en loopt zelfs weer winstpunten in de dressuur wat nooit iemand ooit meer had gedacht.. Geef mij maar een goede hoefsmid met ijzers! En dan moet ik er wel bij vertellen dat je een goede smid moet hebben, want steeds meer mensen noemen zich hoefsmid zonder een goede/officiele opleiding gevolgd te hebben. En dat lijkt me nu ook precies het gevaar van natuurlijk bekappen. Na een cursus van een dag tot een week schijn je je paard te kunnen bekappen. Bizar, als je bedenkt dat de opleiding tot hoefsmid 3 jaar duurt...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:45

laetitia schreef:
laetitia schreef:

iemand?

Wellicht stallen met fanatieke wedstrijdruiters die regelmatig wedstrijden op gras rijden?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:50

Maar niet alle NB hebben alleen de 1 dags cursus gedaan en niet alle TB hebben de 3 jarige cursus gedaan en toch wordt het wel zo gesugereerd. De NB doen maar wat en alle TB hebben jarenlang gestudeert....