Kunst: Paard doodslaan met een hamer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:22

randalinpony schreef:
EDIT:
Wild Wings: het gaat hier erom of je om hypocrisie mbt dieren aan de kaak te stellen, zélf daadwerkelijk een dier mag laten lijden....

Want dan stel je het niet aan de kaak, maar maak je je er schuldig aan.

Wat je meteen naar een bepaalde kant van het debat trekt.

Dat snap ik, maar het punt is dat die kunstenaars zich feitelijk 'schuldig' maken aan iets wat meer dan de helft van de mensheid doet.. een dier afmaken (laten lijden vind ik nog een stapje verder) voor iets 'moois'.

Logisch bekeken doen zij hiermee NIETS anders dan de rest van de mensheid.. alleen om mensen te confronteren gebruiken ze bijv een ander dier, of doen ze het op een andere wijze.. daarom vind ik het raar om te stellen dat zij dit niet zouden 'mogen', maar anderen wel.

Natuurlijk is het dubbel dat je je zelf schuldig maakt aan iets waar je mensen juist mee wilt confronteren.

Het is dubbel, maar absoluut niet zo vreselijk als sommige mensen hier stellen als je het mij vraagt. Ik ben van mening dat als jij zelf vindt dat dieren gebruikt mogen worden voor een lekkere burger, terwijl mensen helemaal niet zoveel vlees nodig hebben en velen zelfs zonder kunnen, of als jij vindt dat een kalfje of koe wel als rijlaars of tas mag eindigen, terwijl dat beide onnnodig is, je logisch bedacht toch ook geen probleem kan maken van een kat die als tas eindigt, bijvoorbeeld..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:23

wij eten scharrel koe
koe die lekker jaren lang buiten heeft gestaan
(swinters soms binnen maar dan niet in een stand maar een box waar menig paard erg jaloers op mag zijn)

denk dat die dieren zo'n slecht leven niet gehad hebben
die dieren worden evenredig opgedeeld
dus geen rest vlees
rest (buiten soep) botten hebben ze adres voor
en de huid (welke door het buitenleven goed stevig is geworden ) word weer gebruikt voor het leder ..

dat is een heel ander verhaal dan een mus
met een moker zijn hersens in slaan in de naam van de kunst

ben je geshuffeld .. geen probleem .. noem je zelf kunstenaar
en je komt er mee weg

ten overvloede .. om medische redenen is het erg wijs voor mij om vlees te eten
een mens heeft niet veel vlees nodig ,300 gram rood 200 wit per week
is voor normaal mens voldoende
evt pillen slikken ipv vlees gaat er bij mij niet in daar die pillen niet chemisch gemaakt zijn
maar van die zelfde dieren .. dan maar zo dan weet ik iig zeker dat
er niks onnodigs word weggegooid en het dier niet voor 1 onderdeel word gedood
Laatst bijgewerkt door nickyu op 19-05-09 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:23

_Rhiannon_ schreef:
Blijkbaar is dierenmishandeling tot kunst verheven, musea moeten zich afvragen wat voor boodschap je hier mee uitdraagt.

Het is nu wachten op de eerste moord op een mens in een museum onder de noemer kunst 8)7

Nou, ik zie het verschil niet zo.. Een paard zijn hoofd inslaan onder de noemer kunst of een mens de schedel inslaan onder de noemer kunst.. Het blijft toch kunst??

Ik vind het ziek.. Ik weet wel een paar lui waar ik een moordende kunst op uit zou willen uitbeelden ;)

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:26

Dus eender welke gek die ineens een kinderdagverblijf bestormt en daar met een bijl tekeer gaat, of die op Koninginnedag... , en zich ingeschreven heeft als kunstenaar... Dan is het kunst ofzo?? :n

Wil dat dus zeggen dat alle criminelen zich nu als zelfstandig kunstenaar kunnen inschrijven en dus vrijuit gaan?? |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:28

Jasmijn76 schreef:
maar ik eet geen hondenvlees!..die koei die ik aan mn voeten trekt is ook opgegeten..maar die kat niet!..en een hond laten verhongeren aan een lijntje???...beesten hun hersens inslaan???..bij de slacht gaat het wel anders..ik heb geen balk in mn ogen en ben geen activist..maar probeer wel zoveel mogelijk te kijken naar biologische producten.. maar ik laat zeker mn karbonaatje er niet voor staan maar dit gaat wel over een heel ander soort mishandeling..dit zit bij het hoofstuk zeehondjes knuppelen en walvissenjacht

Geen hondenvlees nee, maar wel koeienvlees! What's the difference, behalve de diersoort? Een koe kan net zo goed lijden als een hond!!!!

Doe koe die jij aan je voeten aantrekt komt niet uit de vleesindustrie, maar uit de leerindustrie. Daar is een aparte industrie voor, leer is GEEN restproduct. Stel je voor, een gewone vleeskoe stoot zich 3x.. heeft littekens daarvan, daar gaat je leren bank! En tijdens het transport van vleeskoeien gaat het er ook niet al te zachtzinnig aan toe.. daar zal de huid maar beschadigen.. euuh daar gaat je leer dan. Daarom werkt dat niet. Er is veel vraag naar mooi leer, goed leer, en DUS is er ook aanbod in de vorm van een aparte industrie.

Als jij denkt dat de bio-industrie en het transport diervriendelijke zaken zijn, en veel vriendelijker zijn dan een dier aan een riem zetten en mensen zeggen dat ze hem eten of drinken mogen geven als ze willen.. dan mag je nogmaals even je oog controleren op die spreekwoordelijke balk ;)

En ik vind een dier de hersens inslaan, of een dier laten verhongen (althans: het feit dat mensen het dier GEEN eten hebben gegeven terwijl dit gewoon mocht!! DAT is net zo goed schandalig) vreselijke zaken.. evenals dat ik iedere andere vorm van het doden van een dier voor iets moois of lekkers afkeur, zoals al gezegd. Maar het gaat erom dat het hypocriet is om te zeggen dat een dier doden voor kunst niet mag, maar een dier doden voor een handtas (tenzij het een kat is: dat mag niet, dat is dan wel weer zielig?) of een dier doden EN laten lijden voor een karboonaatje wel.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:29

slimmerik schreef:
Hmm doden is niet strafbaar maar mishandelen wèl. Dus ligt aan lakse rechters hier. :(

Nou ja, aan de rechters ligt het niet, want zij maken geen wetten. Maar wat is dit ziek zeg :r . Ik krijg hier een héél naar gevoel van.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:32

Ik maak ook geen problemen van die kat, die is overreden en daar heeft de kunstenares geen deel aan gehad.

Ik maak wel een probleem van het laten verhongeren van een hond (want hoezo mag je de verantwoordelijkheid op bezoek afschuiven) of het doodslaan van dieren, want dat willens en wetens doen op die manier is een vorm van sadisme en dát keur ik nooit goed.

Kijk, op zich maakt het voor een dier niet uit of het lijdt omdat wij medicijnen willen, een lekkere burger of gewoon lollig vermaak.

Maar wíj weten dat wel, en dat geeft óns verantwoordelijkheden. In ieder geval om in het geval we het lijden noodzakelijk vinden (dierproeven), de pijn van het dier zoveel mogelijk te verlichten.
Het geeft ons ook de verantwoordelijkheid om lijden zoveel mogelijk te vermijden.

En aangezien het heel wel mogelijk is om dierenleed aan de kaak te stellen zonder zélf daadwerkelijk dierenleed te veroorzaken, vind ik dat hier een grens wordt overschreden.

Je hoeft geen zeehondje dood te knuppelen om te laten zien dat je geen zeehondjes mag doodknuppelen.
Bovendien verlies je je stem in mijn ogen, want je wórdt de man met de knuppel.

En dat staat helemaal los van een maatschappelijk debat over waar die grens mbt dierenleed dan wel zou moeten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:33

Lekker hypocriet hier

Dus je handtas mag wel van koe zijn gemaakt maar niet van kat ? ........

Dat is precies wat de kunstenares wilde laten zien....Dat we met zijn allen vaak erg hypocriet zijn en dat je eens stilstaat bij het feit dat jouw schoenen en tas van een net zo'n leven dier zijn gemaakt als haar katten handtas ( die inderdaad van haar eigen kat was, die helaas toch afgemaakt moest worden)

Wat is er erg om ene paard met 1 tik van een hamer af te maken. ze worden dagelijks met honderden naar Italie vervoerd en afgeschoten.

De hond laten verhongeren daarentegen vind ik wel hele erg, en de vis verven ook. Dat is nml mishandeling, onnodig lijden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:36

Ik veroordeel het ten zeerste.
Hypocriet of niet, dit is zo ontzettend onnodig. Vooral de verhongerende hond. Wat is daar precies mooi aan? Ontroerend? Nope... Breathtaking? In een zekere zin wel, van walging. Taboedoorbrekend? Nee het is geen taboe het is gewoonweg mishandeling.
Ik krijg opeens heel erg de behoefte om het taboe rond steniging te doorbreken....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:38

Nou, prachtige kunst hoor...

Afbeelding

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:38

randalinpony schreef:
Je hoeft geen zeehondje dood te knuppelen om te laten zien dat je geen zeehondjes mag doodknuppelen.

Dit vind ik absoluut de spijker op de kop!

Als je tegen de vlees consumerende maatschappij bent, word dan vegetarier. Als je vind dat dieren niet als speelgoed gebruikt mogen worden, koop dan geen dieren voor je kinderen.

Maar ga niet beesten in handtassen veranderen of een hond/paard/konijn of wat dan ook laten lijden omdat jij iets vind, dan ben je zelf 100x erger dan die vreselijke maatschappij..

Ik vind het bespottelijk dat het inslaan van een dier zijn hersenen als kunst gezien kan worden.. Een slager gaat tenminste een stuk sneller te werk door het gebruiken van een masker.. Een volwassen vent zal een paard goed raken, maar hij zal hem niet in 1x doodslaan, dat kan je mij niet wijsmaken. :n

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:41

Vreselijk als ik dit soort stukjes lees of de laatste foto's hierboven zien wordt ik echt kotsmisselijk.

Jasmijn76

WildWings schreef:
Jasmijn76 schreef:
maar ik eet geen hondenvlees!..die koei die ik aan mn voeten trekt is ook opgegeten..maar die kat niet!..en een hond laten verhongeren aan een lijntje???...beesten hun hersens inslaan???..bij de slacht gaat het wel anders..ik heb geen balk in mn ogen en ben geen activist..maar probeer wel zoveel mogelijk te kijken naar biologische producten.. maar ik laat zeker mn karbonaatje er niet voor staan maar dit gaat wel over een heel ander soort mishandeling..dit zit bij het hoofstuk zeehondjes knuppelen en walvissenjacht

Geen hondenvlees nee, maar wel koeienvlees! What's the difference, behalve de diersoort? Een koe kan net zo goed lijden als een hond!!!!

lijk me duidelijk!..als het beestje wordt opgegeten vind ik het prima!!!...daar maak ik me niet kwaad om, ik maak me kwaad om nog meer dierenleed, kan je beginnen over biologisch eten...ik probeer iig wel zo dicht mogelijk in de buurt te komen!..want ik wil gewoon mn vlees eten maar dan wel op de meest verantwoorde manier en dat is gewoon bij de boer in de polder, zelf gefokt, zelf gslacht op een humane manier en niet met een hamer er op los rammen!!..daarbij heb ik geen leren bank en mn schoenen zijn zo goedkoop dat het werkelijk nooit van leer kan zijn..ik probeer het beste van de twee werelden, wil mn vlees maar wil niet dat daar dieren onnodig voor lijden...en dit is onnodig lijden!..een hond vastbinden!!!..alleen als je met het idee komt ben je in mijn ogen knettergek, laat staan de mensen die gaan kijken!...dus ik heb het ook niet gezien en wil er niet eens een foto van zien!...wil niet weten of de mensen het hondje konden voeden, wil niet eens weten wie het zijn geweest!!!..want dan heb ik pas een balk voor mn ogen, ik kan dat soort dierenleed niet aanzien!!!...net zomin als van de bio industrie..net zomin ik niet kan aanzien van die Tennesee walking horses!..is ook een soort kunst hoor!!...en ze gaan er niet eens dood van!!..aanradertje!

Ik begrijp je punt wel, we moeten allemaal eens nadenken wat we eten, want we zien alleen maar dat hamburgertje maar niemand wil weten wat die eet...maar kunstenaars hoeven dit niet te tonen, mensen weten dit al!...kijk op de tv!..daar zie je zat honden/beren en noem het maar op, die worden mishandeld...voor hun is dit gewoon publiciteit..en duidelijk krijgen ze het nog ook..
Laatst bijgewerkt door Jasmijn76 op 19-05-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Martin009

Snap echt niet dat mensen dit soort dingen accepteren.
Als ik zulke (( Kunst )) in een museum tegen kwam zou ik persoonlijk die vent opzoeken en zorgen dat ie midden in de stad ergens vast zit op 12 cm van z`n eten en dan zorgen dat niemand erbij kan :(
En dan als ze wel opgepakt zouden worden dan is het een nachtje in de cel 2000 euro boete en wegwezen maar weer %)

Maar echt walgelijk gewoon :( :( :(

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:42

Dus als je probleemloos dieren wilt mishandelen dan roep je gewoon heel hard dat het kunst is? Zo lust ik er ook nog wel eentje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:43

randalinpony schreef:
Ik maak ook geen problemen van die kat, die is overreden en daar heeft de kunstenares geen deel aan gehad.

Ik maak wel een probleem van het laten verhongeren van een hond (want hoezo mag je de verantwoordelijkheid op bezoek afschuiven) of het doodslaan van dieren, want dat willens en wetens doen op die manier is een vorm van sadisme en dát keur ik nooit goed.

Kijk, op zich maakt het voor een dier niet uit of het lijdt omdat wij medicijnen willen, een lekkere burger of gewoon lollig vermaak.

Maar wíj weten dat wel, en dat geeft óns verantwoordelijkheden. In ieder geval om in het geval we het lijden noodzakelijk vinden (dierproeven), de pijn van het dier zoveel mogelijk te verlichten.
Het geeft ons ook de verantwoordelijkheid om lijden zoveel mogelijk te vermijden.
.

Dat ben ik grotendeels met je eens, en de hond laten verhongeren vind ik ook echt ontzettend naar en gruwelijk, zoals ik hier net al las, valt voor mij ook de categorie 'vis verven en laten spartelen'.. onnodig lijden, ja.

Citaat:
En aangezien het heel wel mogelijk is om dierenleed aan de kaak te stellen zonder zélf daadwerkelijk dierenleed te veroorzaken, vind ik dat hier een grens wordt overschreden.

En dat staat helemaal los van een maatschappelijk debat over waar die grens mbt dierenleed dan wel zou moeten liggen

Natuurlijk is het mogelijk dat te doen.. en hoe vaak wordt dat gedaan.. en hoe vaak trekt dat zoveel aandacht als een een wat confonterender iets? Bijna nooit!! Dit laat zelfs de kamerleden praten (en hopelijk ook eens nadenken..), krijgt de halve internetwereld in discussie, etc, etc. Soms kan je mensen de ogen pas openen door ze te confronteren.

En ik zeg niet 'het doel heiligt de middelen' of iets met die strekking, nee.. maar feit is dat de middelen die ingezet worden in dit geval (ik heb het nu over de handtas van de kat bijvoorbeeld, of speelgoed van een afgemaakte cavia) eigenlijk heel geaccepteerd zouden horen te zijn als we kijken naar wat er dus WEL geaccepteerd wordt in deze maatschappij. Daarom vind ik je voorbeeld van beestjes doodknuppelen niet echt goed relevant voor dit geval, want zeehondjes doodknuppelen is in het algemeen hier niet geaccepteerd. Kalfslederen laarzen wel, of leren tassen. De vraag is en blijft dus, aan de meeste mensen althans, waarom je een dier wel mag afmaken voor een leren tas maar niet voor een kattentas..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:43

Quellian schreef:
Dus als je probleemloos dieren wilt mishandelen dan roep je gewoon heel hard dat het kunst is? Zo lust ik er ook nog wel eentje...

Misschien moet ik vanavond maar een kunstig maaltje maken van kuikens in de blender, wat jij?? :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:45

WildWings schreef:
Daar gaan we weer :roll:

Persoonlijk ben ik TEGEN het doden of laten lijden van dieren omdat wij de producten die zij ons bieden 'lekker' of 'mooi' vinden. Of dat product nou KUNST of een kalfslederen RIJLAARS of leren TAS is.

Het probleem is dat mensen soms zo hypocriet kunnen zijn. Als iemand een handtas maakt van een kat gillen we moord en brand, want wie vermoord er nou een dier om er een luxe-product van te maken? Tjee, wat vinden we dat schanddalig :( Vervolgens trekken we onze kalfslederen rijlaarzen aan, gooien paardlief een leren hoofdstelletje om en voila.. ben je dan zoveel beter, alleen maar omdat een kalf of koe doden voor een luxeproduct WEL normaal is en een kat NIET???

Ik ben wel de laatste die het 1 gebruikt om het ander goed te praten, want ik keur simpelweg beiden af. Het enige wat ik met dit voorbeeld wil zeggen is zoiets als.. haal eerst eens de balk uit je eigen oog voor je je drukmaakt over de splinter in het oog van een ander..

Daarbij is dit onderwerp op bokt nu al vaker aangehaald, het meest actuele topic gaat alleen over Katinka Simons:
[NM] Oh my! Speelgoed van dode dieren!

Vooral de laatste 5 pagina's (of meer) zijn misschien goed om door te lezen.. voor sommige mensen..

Kan niet anders dan het met je eens zijn..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:47

Wat ik niet snap is dat voor bv dierproeven ze eerst een lang traject moeten ondergaan of het om een zinvol onderzoek gaat (want als er goede alternatieven zijn, mogen ze geen dieren gebruiken) en mogen ze niet onnodig lijden.
Maar een kunstenaar mag een dier voor de show laten lijden :?

(dat je kunst maakt van al dode dieren heb ik geen bezwaar tegen, mijn schoenen zijn immers ook niet van kunsstof. Maar laat dieren niet lijden: in 1 keer doden heb ik geen bezwaar tegen. Na de dood merk je toch niets meer wat er van je gemaakt word.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:49

Welshcobfan schreef:
(dat je kunst maakt van al dode dieren heb ik geen bezwaar tegen, mijn schoenen zijn immers ook niet van kunsstof. Maar laat dieren niet lijden: in 1 keer doden heb ik geen bezwaar tegen. Na de dood merk je toch niets meer wat er van je gemaakt word.)

Heb ik ook bezwaar tegen, omdat je een dier een langer leven ontneemt om daar zelf je pleziertje uit te halen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:51

Tallie_Ho schreef:
Quellian schreef:

Misschien moet ik vanavond maar een kunstig maaltje maken van kuikens in de blender, wat jij?? :(

Ach met mayo is alles lekker, toch?

Denk dat ik vanavond paardenbiefstuk ga eten, ga dus eerst langs stal voor ik ga koken, anders heb ik geen vlees.

vuurneon

Re: Kunst: Paard doodslaan met een hamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:53

Naja, zolang ik nog geniet van mijn stukje vlees en mooie leren schoenen, ga ik niet hypocriet doen over kunst van dieren die humaan zijn omgebracht (of natuurlijk zijn gestorven).
Bewust laten lijden van dieren, heb ik nooit een goed woord voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:54

Tallie_Ho schreef:
Quellian schreef:

Ik vind het gewoon walgelijk.. Kijk die mensen gewoon toekijken.. Het moge duidelijk zijn dat men in sommige landen makkelijker denkt over dieren dan hier.. :n

Ik vind dit eigenlijk ook zo dubbel.. enerzijds gewoon walgelijk en zo ontzettend gemeen.. anderzijds vraag ik me af of een zwerfhond anders niet gewoon op straat verhongerd was en dan had niemand zich er druk om gemaakt.. kijk en dat is dan toch op een bepaalde manier vreemd? Soms maken we ons pas druk om dingen als we ze echt recht onder onze neus gedrukt krijgen en geconfronteerd worden, zolang het een ver van ons bed show is doet het ons vaak minder..

Nogmaals.. ik wil zoiets niet goed praten.. ik deel alleen een stukje van een gedachte die in me opkomt, zonder verder te willen zeggen dat een hond niet helpen maar verder laten sterven goed is, want ik keur het niet goed.. en ik vind het echt afschuwelijk en ontzettend naar. ik zou het nooit kunnen, een al vermagerde hond van straat plukken en verder laten verhongeren ipv te helpen.. ik zou nooit naar zo'n tentoonstelling toe kunnen gaan.. e(n toen ik als 11jarige in curacoa was was ik vastbesloten later een soort centrum te maken voor alle zwerfhonden daar.. ach en nu nog steeds zou ik het liefst alle zwerfhonden daar mee naar huis nemen en eindelijk eens alle liefde geven die dieren nou eenmaal verdienen)

vuurneon

Re: Kunst: Paard doodslaan met een hamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:56

Ik snap je wel WW. Daar zien ze genoeg straathonden sterven door de honger en is er niet heel raar zeg maar (en kunnen ze er wel gewoon naar kijken omdat ze het gewend zijn).