Stoeterij Zangersheide kloont schimmelhengst Levisto Z

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Stoeterij Zangersheide kloont schimmelhengst Levisto Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:03

Ik ben stiekem wel benieuwd wat er gebeurd is met de "al wat ouderen kloons", doen ze het goed in de sport, maken ze waar waarvoor ze gekloond zijn?
Hoe hete die ene dure merrie nou ook al weer, die is toch ook gekloond, dat is inmiddels toch ook 'n jaar of 3 geleden, evenaart dit paard haar moeder?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:02

Mensen gaan altijd klonen als ze iets goeds hebben, er niet bij stilstaand dat een kloon vaak een heel ander karakter heeft dan het eigenlijke dier. Vaak komen er inderdaad ook sneller kwalen voor en sterven de dieren sneller.

Ze doen natuurlijk wat ze willen maar ik vind het een beetje stom om te klonen. Ik zou het zelf nooit doen.
Beetje duur ook overigens :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:22

Letizia schreef:
Ik ben stiekem wel benieuwd wat er gebeurd is met de "al wat ouderen kloons", doen ze het goed in de sport, maken ze waar waarvoor ze gekloond zijn?
Hoe hete die ene dure merrie nou ook al weer, die is toch ook gekloond, dat is inmiddels toch ook 'n jaar of 3 geleden, evenaart dit paard haar moeder?

Volgens mij mogen gekloonde paarden niet meer in de sport worden gebracht, dus die merrie zal wrs ook enkel voor fokdoeleinden worden ingezet (als ei-leverancier denk ik dan).

Het gekloonde paard in de sport uitbrengen moet je ook niet willen denk ik, het zijn genetisch gezien oudere paarden en ik denk dat mensen zo'n druk op die beestjes zetten dat ze mentaal helemaal kapot gaan omdat ze binnen zo kort mogelijk tijd zo goed mogelijk moeten presenteren.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:56

klonen van hengsten worden meestal ingezet voor t dekken nadat is gebleken dat ze goed vruchtbaar zijn

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:06

Het klopt dat we constant aan het vernieuwen zijn, onze cellen, onze haren, onze huidschilfers etc.

Maar na het aantal keren houdt het op, en dan sterf je, want die cellen vernieuwen wel constant maar we worden wel oud en rond de 80ste leeftijd bijvoorbeeld, gaan we sterven, ik zeg niet dat het zo is, maar bijvoorbeeld rond de 80ste, kan ook 100 zijn of ouder of eerder.

Dan ben je versleten, dus klonen is geen goed idee, die cellen krijgt de kloon natuurlijk ook mee, en dat is wel degelijk van de leeftijd van het origineel.

Want stel dat het echt zo is dat alles constant vernieuwen en herstelt, waarom rimpelen onze huid dan als we ouder worden en waarom krimpen we in onze ruggen als we ouder worden en waarom kunnen we na 45 a 50 jaar niet meer menstrueren, en worden we grijs als toch alles constant vernieuwd??? nee het houdt een keer op, en worden we ouder en kakken we in alles gaat hangen en rimpelen en slapper worden en krijgen osteoporose etc. en dan zijn we op en houdt het op.

Als het echt goed is dat alles echt 100% constant vernieuwen dan werden we toch niet oud maar bleven we jong, en er zo uitzien ook al was je 100 jaar geleden geboren.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 06:39

Levisto is echt een verschijning, ben benieuwd hoe de kloon gaat worden en hoe het met de andere kloons gaat. Toch vind ik het minder dat er gekloont moet worden...

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 06:48

Ik vind dat klonen veel te ver gaan, zou verboden moeten worden. :(

Straks zijn we nog zover dat de mens gekloond wordt.( Gebeurd misschien wel al)
Lopen er straks allemaal van die gestoorde rond :(

Macht hebbers , moordenaars ,terroristen enz .Nou daar zijn we klaar mee zeg. _-:(

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 06:52

Ragdollcat schreef:
Het klopt dat we constant aan het vernieuwen zijn, onze cellen, onze haren, onze huidschilfers etc.

Maar na het aantal keren houdt het op, en dan sterf je, want die cellen vernieuwen wel constant maar we worden wel oud en rond de 80ste leeftijd bijvoorbeeld, gaan we sterven, ik zeg niet dat het zo is, maar bijvoorbeeld rond de 80ste, kan ook 100 zijn of ouder of eerder.

Dan ben je versleten, dus klonen is geen goed idee, die cellen krijgt de kloon natuurlijk ook mee, en dat is wel degelijk van de leeftijd van het origineel.

Want stel dat het echt zo is dat alles constant vernieuwen en herstelt, waarom rimpelen onze huid dan als we ouder worden en waarom krimpen we in onze ruggen als we ouder worden en waarom kunnen we na 45 a 50 jaar niet meer menstrueren, en worden we grijs als toch alles constant vernieuwd??? nee het houdt een keer op, en worden we ouder en kakken we in alles gaat hangen en rimpelen en slapper worden en krijgen osteoporose etc. en dan zijn we op en houdt het op.

Als het echt goed is dat alles echt 100% constant vernieuwen dan werden we toch niet oud maar bleven we jong, en er zo uitzien ook al was je 100 jaar geleden geboren.

Een aantal ouderdomskenmerken die jij noemt, hebben niet direct te maken met het stoppen van de celdeling: de menstruatie blijft uit omdat bepaalde hormonen niet meer worden aangemaakt en er geen eicellen meer gerijpt worden; die eicellen hoeven echter niet meer te vernieuwen, want die waren er altijd al. Grijs haar ontstaat ook onder invloed van stoffen die voor pigmentaanmaak zorgen.
Als jouw cellen zouden ophouden met zich delen, dan zou jij niet alleen rimpelig worden, maar compleet uit elkaar vallen ;)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:06

vind het nogal eng hoor...

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:21

Het is toch al gewoon gebleken dat klonen niet echt veel zin heeft?
Ten minste het uiterlijk wordt wel hetzelfde, maar het innerlijk niet.
Weet niet wat hier de reden precies voor het klonen is, maar toch...
Ben ook wel benieuwd hoe het met de andere gekloonde paarden gaat!
Laatst bijgewerkt door Suzanne op 12-05-09 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:21

Wat is het toch makkelijk om te oordelen zo vanachter je computertje he? Wat een reacties komen hierlangs. Denken jullie nu echt met de 100x beperktere kennis dan de wetenschappers en zangersheide, het beter te weten dan zij? Je kent hun redenen helemaal niet, weet te weinig van klonen af en weet niet precies de reden dat levisto zelf niet meer mag dekken. (ik dus ook niet, maar daarom ga ik dus ook geen domme uitspraken doen hierover)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:39

Gisteren was er bij de VPRO een interessant programma over klonen. Daar werd ook uitvoerig over de voors en tegens gesproken. Klonen kan bv voor de toekomst een uitkomst zijn om bepaalde ziektes (kanker, hiv) uit te sluiten. Er werd gesteld dat we ook inenten tegen bepaalde ziektes en daar zijn we het (bijna) allemaal mee eens. Door klonen kunnen we (waarschijnlijk in de toekomst) ook bepaalde minder gewenste factoren uitsluiten waardoor we een betere kwaliteit van leven zouden hebben. Weet nog niet of ik er voor of tegen ben. Je krijgt dan de maakbare mens (of dier in dit geval) en daar kunnen hele goede dingen uit voort komen maar ook minder goede dingen lijkt mij. Moeilijke materie %-)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:52

Ik vind Levisto een prachtig paardje. Maar klonen, dat is echt onnatuurlijk, dat gaat gewoon te ver.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:59

Hele blonde vraag misschien..... maar wat is klonen?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:14

starjo schreef:
Ik vind dat klonen veel te ver gaan, zou verboden moeten worden. :(

Straks zijn we nog zover dat de mens gekloond wordt.( Gebeurd misschien wel al)
Lopen er straks allemaal van die gestoorde rond :(

Macht hebbers , moordenaars ,terroristen enz .Nou daar zijn we klaar mee zeg. _-:(

hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind klonen voor God spelen, alles moet maar perfect in deze wereld, gatver!

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:22

Zijn er misschien mensen die weten hoe het met de eerder gekloonde paarden gaat? Het kan aan mij liggen, maar vind het wel vreemd dat we weinig van hen horen. Idd, ben benieuwd hoe het met ze gaat in de sport enzo... of ze nou écht hetzelfde zijn.. vind het maar vreemd, dat klonen. Het kan ook té ver gaan, en waar eindigt het dan ooit?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:25

kiwi1990 schreef:
Het doelbewust splitsen van een embryo in twee of meer delen die elk uitgroeien tot een volwaardig organisme wordt klassiek klonen genoemd. De grondlegger van deze techniek is de Duitse embryoloog en Nobelprijswinnaar Hans Spemann.

Te bedenken dat zo'n creep een nobelprijs wint - brrrrrr.

Wij klungelen maar wat aan en denken dat we God zijn. Ik geloof er niet in. Veel te weinig van bekent en er hoeft ook niets van bekent te worden. De natuur kloont niet, zo is het niet bedoelt te gaan en dat is niet voor niets.

Wat mij betreft mag er een verbod komen op dit soort experimenten.
Er zijn dingen waarbij je je af moet vragen of je alles moet doen gewoon omdat het kan, en dit is zeker iets waar je verre van moet blijven.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:29

Misschien kunnen ze beter wat bijna uitgestorven dieren klonen.
Paarden zijn er zo ook wel genoeg. Persoonlijk zie ik er geen toegevoegde waarde van.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:31

Embe schreef:
Gisteren was er bij de VPRO een interessant programma over klonen. Daar werd ook uitvoerig over de voors en tegens gesproken. Klonen kan bv voor de toekomst een uitkomst zijn om bepaalde ziektes (kanker, hiv) uit te sluiten. Er werd gesteld dat we ook inenten tegen bepaalde ziektes en daar zijn we het (bijna) allemaal mee eens. Door klonen kunnen we (waarschijnlijk in de toekomst) ook bepaalde minder gewenste factoren uitsluiten waardoor we een betere kwaliteit van leven zouden hebben. Weet nog niet of ik er voor of tegen ben. Je krijgt dan de maakbare mens (of dier in dit geval) en daar kunnen hele goede dingen uit voort komen maar ook minder goede dingen lijkt mij. Moeilijke materie %-)

Ik ben ook tegen inenten. We vergeten dat ziekten een nut hebben! Natuurlijk is het nooit leuk als het jou of je familie overkomt maar het hoort wel bij het leven. Ziektes maken dat ons immuunsysteem wordt geactiveerd en alleen de gezonde en sterke wezens overleven. Zo wordt een soort enkel sterker.

Heb vorige week juist nog een interessant stuk gelezen over een onderzoeker op vaccinatiegebied.
Zij adviseerde juist te stoppen met enten omdat we in een vicieuse cirkel zijn belandt. We worden ziek en daarvoor gaan we vaccineren, daardoor hoeft ons immuunsysteem niets meer te doen waardoor we zwakker worden. Daarom worden we nóg sneller ziek, gaan we meer vaccineren waardoor we nóg zwakker worden enz. enz.

Dit is even een zijsprong van dit topic maar wel iets om goed over na te denken.
Wij willen teveel beslissen voor onszelf en de natuur. Zo is het niet bedoelt en ik ben ervan overtuigd dat het ook niet goed gaat aflopen. Idem met klonen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:43

ranna schreef:
Dit is even een zijsprong van dit topic maar wel iets om goed over na te denken.
Wij willen teveel beslissen voor onszelf en de natuur. Zo is het niet bedoelt en ik ben ervan overtuigd dat het ook niet goed gaat aflopen. Idem met klonen.

Idem met IVF bij mensen, maar daar knijpen de meeste mensen dan weer wel net een oogje dicht. Beetje hypocriet toch? ;)

Laat de natuur ajb zijn gang gaan! Waar zijn we nu mee bezig?
We weten toch niet waar dat klonen naar toe gaat leiden?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:47

LadyJane schreef:
Zijn er misschien mensen die weten hoe het met de eerder gekloonde paarden gaat? Het kan aan mij liggen, maar vind het wel vreemd dat we weinig van hen horen. Idd, ben benieuwd hoe het met ze gaat in de sport enzo... of ze nou écht hetzelfde zijn.. vind het maar vreemd, dat klonen. Het kan ook té ver gaan, en waar eindigt het dan ooit?

gekloonde paarden mogen niet in de sport,er mag alleen mee gefokt worden.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:38

@ranna: ik begrijp heel goed wat je bedoelt en kan daar een heel eind in mee gaan. Zou je je kinderen (zover je die hebt ;) ) dan ook niet inenten? Vind dat een heel dillema, wat als je kind dan polio oid zou krijgen? Dat is hoe de natuur het gewild heeft? Met klonen gaat het allemaal een flinke stap verder maar als je bv kanker kan uitschakelen zou je dat je (toekomstige) kind ontzeggen? Ik ben daar allemaal niet zo zeker van... Begrijp mij goed, ik vind dat je tot een zekere hoogte wel gelijk hebt maar volgens mij is het allemaal niet zo zwart/wit en dat maakt deze hele issue best moeilijk en controversieel.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:41

Insider schreef:
vinos schreef:
Met Levisto mocht er toch niet gedekt worden omdat hij iets had... ocd ofzo.. (schiet me lek als het niet zo is...)

Inderdaad! Maar er zijn er wel meer bij dat stamboek die op de foto's niet lekker zijn en toch dekken.
Heb jij ooit (DE ECHTE) rontgenfoto's van een zangersheide hengst mogen bekijken?

dat is zo ...Andiamo was " not OCD free" , Levisto is dat ook niet ..maar dat is niet de reden waarom hij niet wordt aangeboden ..de hengsten die onder Judy -ann in het hogere werk lopen ..worden niet in de dekdienst ingezet ..( al sluit ik niet uit dat ze af en toe de bok opgaan voor een paar "eigen merries " :+ )
Levisto en Aktion pur zijn om die reden ( sport heeft voorang ) niet voor de fokkers beschikbaar
ach ..het zal niet de eerste en de laatste zijn die Zangersheide laat klonen ..Ratina is dat ook , Chellano heeft ook al een kloon ..Mijnheer Melchior moet blijkbaar ergens zijn geld witwassen *D of in iets investeren ..anders moet ie het aan de belastingen afgeven ..dat wil niemand , toch ?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:48

moeshie schreef:
GRRRR, ik word hier écht kwaad van, die mensen van Zangersheide hebben echt geen verstand!

Hier moet ik je toch in tegenspreken, het stamboek is op vele vlakken van de fokkerij én de sport zeer vooruitstrevend en heeft al veel goede punten binnen de fokkerij gebracht. Maken ze dan een keer (in de ogen van leken) een misstap, zijn het ineens kneuzen? Nee, zo werkt het niet.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:03

@Ranna: als ik kan voorkomen dat mijn kind een ongeneeselijke ziekte krijgt door het te vaccineren, nou dan moet ik daar geen 2x over nadenken. Langs een kant heb je wel gelijk, maar er zijn wel degelijk vaccinaties die hun nut hebben en die toch nodig zijn. Maar wat ik eigenlijk niet goed snap in jouw redenering is dat ons immuunsysteem zwakker wordt, een vaccinatie is geen middel dat ervoor zorgt dat we nooit met de ziekte in aanraking komen, neen we krijgen een klein beetje van de ziekte ingespoten waarvoor ons immuunsysteem antilichamen zal opbouwen, zodat het sterk staat tegen de volgende keer dat we in aanraking komen met de ziekte. Door het in een kleinere dosis te geven, krijgt ons immuunsysteem juist de kans om een ziekte te overwinnen. De volgende keer dat je dus met die ziekte in aanraking komt zal ons immuunsysteem deze ziekte uitschakelen, en niet die vaccinatie!