Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:10

het probleem met blauwtong is dat enten niet 100% de garantie geeft dat ze het niet krijgen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:13

Het voorbeeld van de blauwtongziekte geeft aan waarom páárden een chip moeten en het hoogst asociaal is om je daartegen te verzetten.
Het saboteren van een controle-systeem vergroot namelijk de risicos op besmetting door blauwtong.
Paarden worden er niet ziek van, maar dragen wel bij aan de besmetting doordat ze aan migratie van de mug bijdragen.

Hier komt de mug voor. Blauwtong een stukje verderop. Ook zijn er jaarlijks gevallen van afrikaanse paardenpest in Andalucia.
Er gaan regelmatig paarden uit de regio naar België en NL.
Moeten wij hier de chip maar weigeren? en gewoon doen waar we zin in hebben met onze paarden? of gelden de beperkende maatregelen alleen voor ons?

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:26

paarden bewegen vrij zonder registratie zeker in de handel
dat ze geindentificeerd kunnen worden is 1 ding
maar waarom dat persee de chip moet zijn en alleen maar de chip is een 2e ..

word bij jullie ALLES gechipt hc ?
dus vanaf veulen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:33

Erg grappig weer.

Vaccineren is veel riskanter dan het inbrengen van een chip.
Over vaccineren wordt hier erg makkelijk gedaan en verplichten normaal gevonden.

Met chippen kan je én verspreiding van ziektes beheersen én onnodig vaccineren voorkomen.
Het chippen is relatief heel veilig gebleken. Wát is nu het probleem dáármee?? Emoties? Ga ermee naar een psycholoog :)*

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:41

nickyu schreef:
word bij jullie ALLES gechipt hc ?
dus vanaf veulen

Alles wordt gechipped. In principe binnen een jaar en eerder indien er vervoerd wordt. Er is geen ontheffingsmogelijkheid.
De veulens van Bandida zijn keurig gedesinsecticeerd, van chip en officiële ec-documentatie voorzien afgeleverd. Zíj kan met haar hobby-paarden probleemloos officieel op pad want ze krijgt zó de ec-reisdocumenten voor elkaar.
Wat er vanuit haar omgeving op haar af zou kunnen komen is echter een loterij zonder enig toezicht.

Met alles kan uiteraard gefraudeerd worden. Tegen kwaadwil bestaat maar één oplossing: afschieten van de kwaadwillenden. Dat is etisch geen acceptabele invulling dus is een chipverplichting het hoogst haalbare.
Zelfs als er een paar % fraude zou zijn, dan nog heb je het probleem voor >95% in de hand. Dat is beter dan de 0% van niet chippen.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-05-09 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:41

mijn paarden zijn gewoon gechipt....ik heb er geen probleem mee....ik zie alleen het verband niet tussen het voorkomen en verspreiden van ziektes en chippen...het zal aan m'n kleur haar liggen ben ik bang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:47

geerke schreef:
mijn paarden zijn gewoon gechipt....ik heb er geen probleem mee....ik zie alleen het verband niet tussen het voorkomen en verspreiden van ziektes en chippen...het zal aan m'n kleur haar liggen ben ik bang.

Lees dan nog eens. Het is niet zo lastig.
Door dieren te kunnen identificeren en de herkomst te kunnen herleiden is het mogelijk snel de meest effectieve maatregelen te nemen. Daardoor kunnen mogelijk de draconische generieke scenarios voorkomen worden.

hc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:51

daar heb je wel gelijk in...maar het de grootste oorzaak van het verspreiden van ziektes komt toch echt door al die veewagens die duizenden kilometers afleggen.....zo verspreid je ziektes...
(ik zal binnenkort m'n haar verfen...misschien helpt het...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:10

geerke schreef:
daar heb je wel gelijk in...maar het de grootste oorzaak van het verspreiden van ziektes komt toch echt door al die veewagens die duizenden kilometers afleggen.....zo verspreid je ziektes...

Klopt en dus?

Wil je het vervoer verbieden?
Niet meer naar wedstrijden, geen tentoonstellingen, geen treks etcetera. Kan er bijvoorbeeld geen endurance meer gereden worden. Nul komma nul.
Zou ík allemaal helemaal voor zijn.
Zou voor míjn paarden een heel stuk veiliger zijn want de import van besmetting bijna uitsluiten.
Zou voor de wedstrijdpaarden ook prettiger zijn; geen vervoersgedoe, geen wedstrijdbelasting, minder entingen, minder risicos.

Is dat echter realistisch? of is een beheersende maatregel het hoogst haalbare?
Chippen is een heel goede beheersmaatregel met relatief erg weinig risicos.

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:01

echt het blijft de grootste onzin ooit
chippen is geen beheersmaatregel
en er zijn meer indificatie middellen

indificatie zou evt kunnen helpen maar thats it

ja heb problemen met chipppen
hc heeft er duidelijk nog geen nadelen van meegemaakt
ik wel of eigenlijk die paarden wel

als er een auto die afstand maakt (geen vee transport maar mensjes van mij part nieuwe zakdoekjes ) en er komt een mugje mee is het ook raak

en ja , ben niet tegen enten maar ent ook bewust zoals ze dat noemen , ook bij mijn kind , bij ons zelf en bij onze dieren

weeg erg duidelijk de voor en nadelen af

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:18

Als het gaat om het tegengaan van besmettelijke ziektes (zoals blauwtong, dat paarden met zich mee kunnen dragen) dan zie ik niet het nut in van chippen? Met de chip kun je misschien nagaan waar het paard vandaan komt/waar het is geweest, maar de verspreiding wordt niet tegengegaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:40

Op het moment dat je zeker wilt zijn dat verspreiding wordt tegengegaan denk ik dat je beter af bent met een algehele standstill zoals bij de MKZ uitbraak in Nederland (al is het dan ook niet normaal dat je met paard wel de weg op mocht maar ze verder niet vervoerd mochten worden) dan dat je iedere beweging van zoveel paarden in Nederland probeert te achterhalen. Van en naar dekstation, van en naar wedstrijden, smid, rijvereniging, buitenrit, enz. Wat denk je wat voor administratieve rompslomp dat met zich meebrengt? En denk je dan echt dat de chip en de daaraan gekoppelde database (voor zover echt actueel en bijgehouden) daar afdoende tegen beschermd? Hoe zit het met al die vogels en andere "wildlife" die zich toch echt niet aan de "regel" houden? Er zijn duizenden koeien en schapen en varkens geruimd bij de MKZ, maar de vogels gingen vrijuit. En er zijn toendertijd meldingen gemaakt van herten die ook erg moeilijk liepen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:09

Hoezo zien jullie de zin niet van paarden te kunnen identificeren. Het gaat niet alleen om ziektes. Ook bijvoorbeeld om volksgezondheid. Je kan hier in België nog steeds ongechipte paarden laten slachten. Hoe kan die slachter zonder chip (tatoo, brandmerknr enz..) nu weten welk die hij voor zich heeft? In theorie kan je hier nog steeds een paard dat volgespoten is met doping en toch net niet goed genoeg is een paar dagen later op je bord hebben liggen.
Dat is nu een extreem voorbeeld, het vlees dat in de voeding gaat wordt wel getest uiteraard, maar op wat? Voor een koe en een varken vinden we het een vereiste (bse, varkenspest, straks griep ;) ) dat het vlees te traceren is tot de fokker.. allemaal voor de voedselveiligheid.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:52

simpelste oplossing
paarden uit de voedsel industrie halen

ze staan in nl iig toch al als huisdieren geregistreerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:27

Dacht je nu echt dat je in Nederland een paard niet kon laten slachten zonder dat er een chip inzit?
En zoals eerder vermeld, op wormenkuren staat ook een wachttijd, maar die wormenkuren zijn nog steeds te verkrijgen zonder recept van de DA, en zelfs als je het via de DA speelt en je hebt meerdere paarden, hoe weet hij dan welk paard wanneer die wormenkuur krijgt of heeft gekregen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:37

Wat topics als deze duidelijk maken is dat onbenul en onwil het verplichten en streng handhaven van beheersmaatregelen zoals het chippen en vervoersregelingen tot noodzaak maken.

In het belang van, in dit geval, paarden kunnen dan het ruimen en andere draconische acties tot het minimaal noodzakelijke beperkt worden.
Effectief beheer van ziektegevallen opdat uitbraak voorkomen wordt is echter alleen mogelijk met informatie op basis waarvan gerícht actie ondernomen kan worden.
Onbenul en onwil leiden tot gebrek aan informatie waardoor gerichte maatregelen niet mogelijk zijn en dus grote gebieden afgesloten en veel dieren geruimd moeten worden.

De bio-industrie is een triest werkelijkheid die niet gaat verdwijnen. Het gezeul met paarden voor lol en commercie is een trieste werkelijkheid die niet gaat verdwijnen.
Een goed beheerssysteem van de verplaatsingen beperkt uitbraken van gevallen van ziektes die voor zúllen blijven komen.
Het, inderdaad niet perfecte noch waterdichte, systeem met chippen is met grote afstand het beste wat er op het moment is en in de nabije toekomst te verwachten valt.
Sabotage van een dergelijk systeem brengt de dieren en volksgezondheid in gevaar. Meewerken maakt de inperfecties kleiner.

hc

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:45

Ik vind het niet eerlijk dat je de niet-chippers of anti-chippers meteen van sabotage beticht. Zoals je heel juist stelt, een systeem is pas waterdicht als de verblijfplaats van ieder paard geregistreerd staat en deze database ook bijgehouden wordt. Ik ben bereid om de verblijfplaats van mijn paarden te registeren, en ik ben bereid om iedere beweging en verplaatsting die deze paarden maken ook door te geven, maar gaan anderen dat doen? Er zijn andere methodes mogelijk voor identificatie van mijn paarden, snellere methodes ook dan bijv. de DNA.

En op het moment dat meewerken ertoe leidt dat mijn paarden als eerste geruimd gaan worden in het geval van een epidemie, wordt meeloperij idd beloond...:n

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:56

nickyu schreef:
simpelste oplossing
paarden uit de voedsel industrie halen

ze staan in nl iig toch al als huisdieren geregistreerd

Ja, maar ook dat is ver van de realiteit. Zeker in België, hier wordt vrij veel paardenvlees gegeten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:52

steeds minder .. buiten de mora hapjes en frikandellen
ook in be is de prijs van paarden vlees ivm minder vraag ernstig gedaald

daarbij zolang wormen kuren etc gewoon gegeven worden
en niet in paspoort vermeld .. etc etc
wat voor nut heeft het dan

HC mijnlontje is erg kort door jouw reacties
chippen veranderd absoluut niks aan die zaak

dat indentificatie + verblijfplaats + alle bewegingen (onder zadel voor de wagen of in een vervoersmiddel) zouden kunnen helpen .. ja misschien wel , waarschijnlijk niet

als mijn paarden nerver niet de weide zouden verlaten
en mijn buurman neemt vanaf jouw tuin een mugje mee in zijn auto , dat mugje prikt mijn paarden , dat mugje verdwijnt in een streek bus , mugje rijst verder naar paard 50km verder op

mijn paardjes gaan weekje naar 100 km andere kant op
daar worden ze niet geprikt door mugjes
maar worden die paarden dan wel geruimd ??

vertel mij het maar ... waar helpt daar die chip ?

kan je beter de mugjes chippen _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:19

Cassidy schreef:
Ik ben bereid om de verblijfplaats van mijn paarden te registeren, en ik ben bereid om iedere beweging en verplaatsting die deze paarden maken ook door te geven, maar gaan anderen dat doen? Er zijn andere methodes mogelijk voor identificatie van mijn paarden, snellere methodes ook dan bijv. de DNA.

Welke methodeS zijn ter plaatse dan en daar te constateren en aan de database te koppelen?

Inderdaad werkt elk systeem beter als iedereen meewerkt. Dat schreef ik al :)*
Niet meewerken saboteert de werking, daar is niet raars aan geschreven. Wie niet meewerkt maakt het risico aan ruimer ruimen groter.
Opdat onnozelheid en onwil zo min mogelijk de boel voor iedereen verzieken zijn helaas verplichting en controle + zware sancties nodig :)* :)*

hc

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:49

Registreen en aan database koppelen: brandmerken, iriscan, en in het geval van paarden met aparte aftekeningen, ook die aftekeningen. O, en vergeet de kruintjes op de vacht niet. Alles bij elkaar, met dat paspoort, zullen aangeven dat dat paard wat ik op stal heb staan ook echt dat paard is.

En stel je nu eens voor dat ik mijn paard ga chippen, vervolgens overal heen verplaats en dat niet aan de betreffende instantie doorgeef of de betreffende instantie dat niet naar behoren verwerkt. Computerproblemen zijn er overal, backups die van gegevens gemaakt worden lukken niet altijd.

Ik loop mee conform de norm. Dat de boel daarna alsnog niet werkt en ik mijn paard alsnog mag laten ruimen in geval van epidemien, is dat dan een typisch geval van "jammer"?

Wat er bij de MKZ is gebeurt tart in mijn ogen nog steeds alle verbeeldingen. Om economische belangen veilig te stellen moeten er dieren worden geruimd, wordt het levenswerk van mensen vernield, worden jarenlange fokprogramma's vernietigd, worden met uitsterven bedreigde diersoorten bewust om het leven gebracht omdat er niet geent mag worden voor een ziekte die potentieel niet dodelijk is....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:12

idd cassidy

en dat alleen omdat daar ver weg over zee geen geént vlees wil hebben ...

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:39

Cassidy schreef:
Op het moment dat je zeker wilt zijn dat verspreiding wordt tegengegaan denk ik dat je beter af bent met een algehele standstill zoals bij de MKZ uitbraak in Nederland (al is het dan ook niet normaal dat je met paard wel de weg op mocht maar ze verder niet vervoerd mochten worden) dan dat je iedere beweging van zoveel paarden in Nederland probeert te achterhalen. Van en naar dekstation, van en naar wedstrijden, smid, rijvereniging, buitenrit, enz. Wat denk je wat voor administratieve rompslomp dat met zich meebrengt? En denk je dan echt dat de chip en de daaraan gekoppelde database (voor zover echt actueel en bijgehouden) daar afdoende tegen beschermd? Hoe zit het met al die vogels en andere "wildlife" die zich toch echt niet aan de "regel" houden? Er zijn duizenden koeien en schapen en varkens geruimd bij de MKZ, maar de vogels gingen vrijuit. En er zijn toendertijd meldingen gemaakt van herten die ook erg moeilijk liepen...

:j Helemaal mee eens! Verder ben ik het ook eens met je verdere berichten, wilde nog wat posten, maar dat staat er dus al :Y)

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:01

Steefjevos schreef:
Cassidy schreef:

:j Helemaal mee eens! Verder ben ik het ook eens met je verdere berichten, wilde nog wat posten, maar dat staat er dus al :Y)

Kortom :
Chippen heeft geen bijdrage aan het indammen van besmettelijke dierziekten
Chippen heeft geen bijdrage aan de voedselveiligheid omdat de medicijnregistratie niet aan de chip gekoppeld is,maar aan het paspoort wat vervangen kan worden als er geslacht wordt.
chippen levert geen bijdrage bij opsporing bij diefstal
Chippen zegt niets over de verblijfsplaats
Chippen zegt niets over het eigendom
Dus laten we ons allemaal onzin op de mouw spelden om Virbac goede zaken te laten doen.
ER IS GEEN ENKEL STEEKHOUDEND ARGUMENT OM TE CHIPPEN
HOELANG LATEN WE ONS NOG EEN OOR AAN NAAIEN,geld uit de zak kloppen en onze veulentjes risico s laten lopen??? Om over dierenwelzijn maar te zwijgen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 01:30

Ik laat me geen oor aannaaien hoor, als er geen alternatief is voor chippen wordt er niet gechipt!