Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nickyu schreef:word bij jullie ALLES gechipt hc ?
dus vanaf veulen
geerke schreef:mijn paarden zijn gewoon gechipt....ik heb er geen probleem mee....ik zie alleen het verband niet tussen het voorkomen en verspreiden van ziektes en chippen...het zal aan m'n kleur haar liggen ben ik bang.
geerke schreef:daar heb je wel gelijk in...maar het de grootste oorzaak van het verspreiden van ziektes komt toch echt door al die veewagens die duizenden kilometers afleggen.....zo verspreid je ziektes...
Cassidy schreef:Ik ben bereid om de verblijfplaats van mijn paarden te registeren, en ik ben bereid om iedere beweging en verplaatsting die deze paarden maken ook door te geven, maar gaan anderen dat doen? Er zijn andere methodes mogelijk voor identificatie van mijn paarden, snellere methodes ook dan bijv. de DNA.
Cassidy schreef:Op het moment dat je zeker wilt zijn dat verspreiding wordt tegengegaan denk ik dat je beter af bent met een algehele standstill zoals bij de MKZ uitbraak in Nederland (al is het dan ook niet normaal dat je met paard wel de weg op mocht maar ze verder niet vervoerd mochten worden) dan dat je iedere beweging van zoveel paarden in Nederland probeert te achterhalen. Van en naar dekstation, van en naar wedstrijden, smid, rijvereniging, buitenrit, enz. Wat denk je wat voor administratieve rompslomp dat met zich meebrengt? En denk je dan echt dat de chip en de daaraan gekoppelde database (voor zover echt actueel en bijgehouden) daar afdoende tegen beschermd? Hoe zit het met al die vogels en andere "wildlife" die zich toch echt niet aan de "regel" houden? Er zijn duizenden koeien en schapen en varkens geruimd bij de MKZ, maar de vogels gingen vrijuit. En er zijn toendertijd meldingen gemaakt van herten die ook erg moeilijk liepen...
Steefjevos schreef:Cassidy schreef:Op het moment dat je zeker wilt zijn dat verspreiding wordt tegengegaan denk ik dat je beter af bent met een algehele standstill zoals bij de MKZ uitbraak in Nederland (al is het dan ook niet normaal dat je met paard wel de weg op mocht maar ze verder niet vervoerd mochten worden) dan dat je iedere beweging van zoveel paarden in Nederland probeert te achterhalen. Van en naar dekstation, van en naar wedstrijden, smid, rijvereniging, buitenrit, enz. Wat denk je wat voor administratieve rompslomp dat met zich meebrengt? En denk je dan echt dat de chip en de daaraan gekoppelde database (voor zover echt actueel en bijgehouden) daar afdoende tegen beschermd? Hoe zit het met al die vogels en andere "wildlife" die zich toch echt niet aan de "regel" houden? Er zijn duizenden koeien en schapen en varkens geruimd bij de MKZ, maar de vogels gingen vrijuit. En er zijn toendertijd meldingen gemaakt van herten die ook erg moeilijk liepen...
Helemaal mee eens! Verder ben ik het ook eens met je verdere berichten, wilde nog wat posten, maar dat staat er dus al