Gebrek aan goede sportpony's dreigt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:04

Selima schreef:
Ik krijg meer het gevoel dat hier een artikeltje gefabriceerd is met als doel de aandacht op zijn hengstenhouderij te vestigen, maar dat is natuurlijk best begrijpelijk is in deze tijd van het jaar :D

Dat gevoel heb ik ook. Daarbij zijn er veel mensen die normaal elk jaar een (paar) veulen(s) fokken maar nu een jaartje overslaan omdat ze nog niet weten of ze hun veulen(s) volgend jaar wel kwijtraken en er niet mee willen blijven zitten. In veel gevallen gaat dat niet om de toekomstige sporttoppers, maar dat neemt niet weg dat Jurrius die mensen natuurlijk liever ziet komen dan gaan. "Er is een gebrek aan goede pony's, dus fok gewoon door en houd je veulens desnoods een paar jaar aan. Ik weet wel een geschikte hengst!" is de boodschap die ik uit de mond van een hengstenhouder niet echt serieus kan nemen. :o

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:05

Wadi_ schreef:
Th0mas schreef:
kant en klare pakketjes :+

Zo voor in de microgolf :Y)

Precies :D Kant en klaar is toch altijd makkelijker, maar ook duurder als dat je zelf een prakkie kookt :Y)

goeroe schreef:
fokken maar nu een jaartje overslaan omdat ze nog niet weten of ze hun veulen(s) volgend jaar wel kwijtraken en er niet mee willen blijven zitten

Nu moet je juist fokken, want er zijn echt minder dekkingen en dat is weer positief voor de markt 8-)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:10

Rianneke schreef:
Nu moet je juist fokken, want er zijn echt minder dekkingen en dat is weer positief voor de markt 8-)

Roep het niet te hard, straks gaat iedereen nog zo denken. ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:14

Ow ja sttt niet verder vertellen he ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:20

Ik heb ook het probleem waar er hier een aantal mee zitten, een goede sportpony, nog wel groen, maar geen ruiter. Bovendien een hengst met een kleurtje waar je van moet houden. :+
Mijn hengst wordt momenteel gereden door Urielle hier op bokt, en zij zal hem ook bij de paarden uit gaan brengen.
Wel heb ik zelf een doel voor mijn ogen met het fokken. Ik probeer kwaliteit te fokken, maar wel veelzijdig, waar kinderen goed de basissport mee in kunnen. Ja, een topper is mooi, maar een echte topper fokken, dat is meer geluk dan wijsheid. Anders fokten we allemaal wel EK-pony's. ;)

Baal

Re: Gebrek aan goede sportpony's dreigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:15

NF zijn geen dressuurpony's ? Is maar net wat de visie v/d fokker is, ze zijn er nl. weldegelijk: die swingende, goed bewegende, hardwerkende NF-ers... maar de meeste NF fokkers gaan idd. voor de springkwaliteiten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:21

Ken inderdaad een aantal forestpony's die toch echt in de top meedraaien in de dressuur, en de bronzen pony van het EK 2008 is ook een forester.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:23

Wat is de definitie van een 'goede sportpony'? Moet deze internationaal (kunnen) lopen of is verdienstelijk in het Z (springen en/of dressuur) ook voldoende? Vraag ik mij af... :o

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:15

Een aantal denken bij goede sportpony meteen aan EK's en internationaal.

Hier in het noorden bijv heb je weinig kans op de spotlights, omdat er hier de wedstrijden niet voor zijn. Woon je in Gelderland die kant uit, maakt het qua grote wedstrijden ook een stuk makkelijker. De Hartog Lucerne Trophy rijders hoeven niet meer dan anderhalf uur te rijden om hun verplichte 3 wedstrijden voor het klassement te rijden. Vanaf hier ben je voor de 3e wedstrijd gauw 2 en half uur onderweg.

Goede sportpony's zijn er meer dan genoeg, goede ruiters zijn er ook genoeg. En daarbij, iedereen (pony's/kinderen) kan M startgerechtigd worden, sommigen vinden dat al heel hoog.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:45

"Jurrius vindt dat er in het verleden vaak gebruik is gemaakt van ‘luie’ hengsten en dat er daardoor te weinig goede sportpony’s zijn. ,,Het belangrijkste is dat een dier echt voor je wil werken. Wij gebruiken alleen hengsten waarvan wij denken dat ze het heel goed gaan doen in de sport.” "

Dit is denk ik de kern van het verhaal. Er zijn genoeg ponies met mooi uiterlijk en uitmuntende gangen maar te weinig ponies met het juiste karakter, de juiste instelling en werklust. Dat kunnen ze bewerkstelligen door de hengsten (en de fokmerries) daar meer op te selekteren en minder op uiterlijke kenmerken. Bij de merriekeuringen, in ieder geval die van het nrps kijken ze helemaal niet naar het karakter en is het allemaal meer een grote schoonheidswedstrijd volgens mij.
Laatst bijgewerkt door piezze op 29-04-09 22:48, in het totaal 2 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:47

[quote="mistid"]Een aantal denken bij goede sportpony meteen aan EK's en internationaal.

Hier in het noorden bijv heb je weinig kans op de spotlights, omdat er hier de wedstrijden niet voor zijn. Woon je in Gelderland die kant uit, maakt het qua grote wedstrijden ook een stuk makkelijker. De Hartog Lucerne Trophy rijders hoeven niet meer dan anderhalf uur te rijden om hun verplichte 3 wedstrijden voor het klassement te rijden. Vanaf hier ben je voor de 3e wedstrijd gauw 2 en half uur onderweg.

Haha en dan woon je nog in Nederland, je zal in Turkije achter een of andere hoge berg wonen en dan ben je helemaal kansloos :D

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:49

Ja. Het is ook maar net wat ouders er voor over hebben bedoel ik daar mee ;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:52

Pharagirlke: Hoe bedoel je dat de pony van Piezze geen topper zal worden als je de moeder aan kijkt?
Als ik eerlijk ben vind ik dat een hele mooie pony en het veulen vind ik ook een zeer fraai ding.

Wij verkopen zeer regelmatig echt goede pony's. Ze zijn er zeker te weten. Maar ouders hebben vaak te hoge verwachtingen van hun kind. En dan valt het snel tegen. Het belangrijkste voor een leuke ponytijd is nog altijd goede begeleiding.

Daarnaast geloof ik niet dat een toppony een papier hoeft te hebben. Mijn pony was een 'raszuivere' klikoarabier en heb ik er Z dres, Z spr en Z sgw mee gereden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:06

Vind de moeder niets "speciaals" uit stralen. Is natuurlijk ook geen geweldige foto om er over te oordelen. Maar een topper in de hoogste sport zie ik er niet in... waarmee ik niet wil zeggen dat het geen leuke merrie is... :) Het veulen is fraai maar IMO kan je er pas over oordelen als ze volgroeid zijn. Ik heb hele leuke veulens gekent die later niet meer zo mooi bleken :(:)

Dat van het papier ben ik helemaal met je eens :)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:10

knooopje schreef:
het is inderdaad moeilijk om goede sportpony's te vinden,ze zijn er wel,maar pony's met ervaring zijn bijna niet te vinden.
ook moeten de pony's aan een bepaalt profiel voldoen.
ten eerste moeten ze makkenlijk te rijden zijn,ze moeten goed springen,maar ook niet te...want dan kunnen ze hem niet naar de overkant drukken,ook moet de pony gezond zijn,ook aan het uiterlijk zitten bepaalde eisen,de pony mag geen bloederig uiterlijk hebben,dus mooie gedraaide pony's.maar wel een sportpony om te zien,dus geen haflingers of zo.
geen arabieren types de pony moet een beetje body hebben.en ze willen ze boven in de maat,een D pony van 140 is te klein!ze willen pony's van 146 147,en c pony's net zo boven in de maat.
een pony die al op hoog nivo loopt zijn niet te betalen!
D pony's zijn momenteel net warme broodjes,ik weet een c pony die springt met zeer veel kwaliteit,maar de pony heeft geen wedstrijd ervaring want een c pony komen ook jonge kleine ruiters op en die kunnen de pony niet uitzitten.
al met al heb je een heel pakket waar de pony aan moet voldoen.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Het liefst zijn ze ook nog ondergemeten, want ja, voorsprong is belangrijk.

Ik vind dat een goede sportpony een pony brave pony is, die het Z moet kunnen halen, en dat het vooral vertrouwd is, het zijn immers kinderen die er meer moeten werken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:16

knooopje schreef:
het is inderdaad moeilijk om goede sportpony's te vinden,ze zijn er wel,maar pony's met ervaring zijn bijna niet te vinden.
ook moeten de pony's aan een bepaalt profiel voldoen.
ten eerste moeten ze makkenlijk te rijden zijn,ze moeten goed springen,maar ook niet te...want dan kunnen ze hem niet naar de overkant drukken,ook moet de pony gezond zijn,ook aan het uiterlijk zitten bepaalde eisen,de pony mag geen bloederig uiterlijk hebben,dus mooie gedraaide pony's.maar wel een sportpony om te zien,dus geen haflingers of zo.
geen arabieren types de pony moet een beetje body hebben.en ze willen ze boven in de maat,een D pony van 140 is te klein!ze willen pony's van 146 147,en c pony's net zo boven in de maat.
een pony die al op hoog nivo loopt zijn niet te betalen!
D pony's zijn momenteel net warme broodjes,ik weet een c pony die springt met zeer veel kwaliteit,maar de pony heeft geen wedstrijd ervaring want een c pony komen ook jonge kleine ruiters op en die kunnen de pony niet uitzitten.
al met al heb je een heel pakket waar de pony aan moet voldoen.

Wij hadden ook zo'n C pony. Sprong zo gruwelijk goed. Maar ik mag niet bij de pony's starten, dus geen wedstrijdervaring, alleen oefenparcoursjes. Krijg je te horen dat de pony te goed is.
Afbeelding

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:57

Ik heb zelf een C pony 1,36,5.
Z1 dressuur geweest wat i zo weer kan lopen.
momenteel M1 startgerechtigd. maar wij hebben voor deze pony echt geen super hoog bedrag voor neer hoeven te leggen.

en ik las ook iets over van dat er de pony's er wel zijn maar dat je ook de ruiters moet hebben die het inzich hebben.
Daar is natuurlijk ook de Htc mee bezig. Ookal vind ik de htc echt 10x niks. Maar als ik op wedstrijd kom en rond kijk zie ik meestal ook meer pony's die niet kunnen lopen dan pony's die beweging in zich hebben.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 04:56

ik denk zelf ook dat het meer aan gebrek van ruitertjes ligt ipv sportponies,
Als ik naar mezelf kijk, toen ik in die leeftijd zat, je hebt dan vaak ouders die denken: daar is het nog een beetje te vroeg voor. laat maar een beetje rondhobbelen in de lessen. Naarmate ik ouder werd ging ik zelf voor mijn keuzes staan en krijg je misschien ook meer drang om te starten. omdat je een eigen paard hebt of de kans hebt.
Vaak zie je ponyruitertjes starten, waarvan de ouders in de paarden zitten.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 06:07

haha ik was wel even mooi Z dressuur met mijn new forest _O-
Oke, het was misschien niet dé top, maar zeer betrouwbaar, willen werken, d'r best doen etc.
Springen kon ze ook zeer goed :j

Ik vind het echt belachelijk dat New Forest pony's als 'springpony's' worden bestempeld..
Als je gewoon een leuke merrie met een goede hengst uit zoekt kun je er heus wel dressuurpony's mee fokken volgens mij..

En zoals hier al veel gezegd word, sportpony's schikt het hem echt niet aan hoor!
Vooral als je kijkt naar wat er allemaal op het NK rondloopt.. En er is ook méér dan zat aanbod op het internet.

Goede ruiters en amazone's zijn er volgens mij ook wel hoor, maar niet iedereen kan zo'n dure pony en dure lessen veroorloven..

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:59

inderdaad dat is het probleem dus, en niet het gebrek aan sportponies. meer gebrek aan ervaring, en natuurlijk de kosten. op zon al jonge leeftijd van een ruitertje, hier zijn het vaak ouders die beslissen, en niet de kinderen zelf.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:29

Wij hebben een pony gekocht die al 2x z dressuur heeft gelopen maar niet door de keuring kwam... mijn dochter van 11 leert enorm veel van hem en is in 1 seizoen van B naar M1 gegaan (15 x starten). Ik had helaas geen geld om een 'gezonde sportpony' te kopen maar nu heeft mijn dochter inmiddels zo veel geleerd dat ze een groener beest ook kan rijden. Ben er overigens wel een voorstander van om als eerste sportpony voor een kind een 'kant en klaar pakketje' te kopen. Zo leren de kinderen meteen voelen wat de bedoeling is en kunnen dit gevoel meenemen als ze op een groenere pony zitten. Mijn dochter is erg gedreven rijdt 5x per week en heeft idd ouders die ook paarden hebben. Dat helpt denk ik wel.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:36

het helpt idd denk ik beter.
mensen die al helemaal in de paarden zitten en hebben en er toch redelijk wat vertstand van hebben en die kinderen gaan rijden hebben natuurlijk sws al meer voorsprong.
en het ligt ook aan de lessen die je krijgt.
ik heb van vele mensen les gehad vroeger waar je eigenlijkt totaal niks bij leerde. ja het ging wel goed hoor daar niet van maar om nou met hun echt verder te komen wou ook niet. ik rij nu sinds 3 jaar bij Annekee Oostra. en met haar lessen ben ik ook heel erg vooruit gegaan. gewooon omdat dat dat iemand is die je alles precies uitlegt en als je fout zegt ze hoe je het moet oplossen etc.
Van mijn moeder heb ik ook heel veel geleerd hoor. maar ik ben zo'n iemand die niet snel naar iedereen luisterd als ze me willen helpen.
en ik luister ook niet naar elke lesgever. dan ga ik toch me eigenweg. maar bij annekee luister ik altijd wel heel goed naar wat ik moet doen en of hoe ik het moet doen om het optelossen.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:45

Neonlight schreef:
Ik heb ook het probleem waar er hier een aantal mee zitten, een goede sportpony, nog wel groen, maar geen ruiter. Bovendien een hengst met een kleurtje waar je van moet houden. :+
Mijn hengst wordt momenteel gereden door Urielle hier op bokt, en zij zal hem ook bij de paarden uit gaan brengen.
Wel heb ik zelf een doel voor mijn ogen met het fokken. Ik probeer kwaliteit te fokken, maar wel veelzijdig, waar kinderen goed de basissport mee in kunnen. Ja, een topper is mooi, maar een echte topper fokken, dat is meer geluk dan wijsheid. Anders fokten we allemaal wel EK-pony's. ;)

ik heb dus nu precies hetzelfde met mijn pony, hij staat te koop, wel wedstrijdervaring etc., maar hij is niet altijd de braafste en makkelijkste maar wel een super pony! Verschillende mensen hebben mij al opgebeld, we vinden het zon leuke pony, willen er alles overweten, de prijs is goed niks te duur, maar dan beginnen ze te 'klagen' over de kleur! De kleur! Ik bedoel het gaat om de kwaliteit en niet om de kleur!

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:50

ja mensen zijn ook nog zeikerds wat betreft de kleur. maaar als ik een nieuwe pony of paard zoek. kijk ik nog niet eens altijd naar papier hoor want mijn pony heeft ook geen papier maar de kwaliteiten wel. maar ik zal zelf ook nooit bij een schimmel of een vos of een bonte gaan kijken zelfs al die de sterren van de hemel loopt zal ik daar ook niet voor willen gaan.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:54

BrightVjay schreef:
ja mensen zijn ook nog zeikerds wat betreft de kleur. maaar als ik een nieuwe pony of paard zoek. kijk ik nog niet eens altijd naar papier hoor want mijn pony heeft ook geen papier maar de kwaliteiten wel. maar ik zal zelf ook nooit bij een schimmel of een vos of een bonte gaan kijken zelfs al die de sterren van de hemel loopt zal ik daar ook niet voor willen gaan.

niks tegen jou verder hoor ;) maar dat snap ik dus niet, de pony is van topkwaliteit maar hij is een vos, Nou en?! en dan koop je een bruine met de helft minder kwaliteit als die vos, nou dan zal ik voor de vos gaan!

Mijn pony is dus vos en heeft geen papier maar wel goed kwaliteiten en dan gaan mensen 'zeuren' over de kleur of het papier.