Anya schreef:Ik zou het echt op prijs stellen als jullie zouden willen tekenen. Als chronische lymepatient (ook te laat ontdekt) weet ik wat deze ziekte kan doen. Terwijl het te genezen is als je maar op tijd genoeg bent.
Oplossing: tekenbeet? gelijk een kuurtje van een week doxycicline. Na een paar maanden (of soms 2 jaar) is het te laat. Dan kom je er niet echt meer af.
Dat hoeft niet zo te zijn hoor, ook na langere tijd kan je er nog steeds vanaf komen.
Ik heb zelf Lyme gehad, in begin mei gebeten, weghalen met tekentang mislukte omdat de tang over de teek heengleed.
In november/december werd ik ziek; het begon geleidelijk maar werd steeds erger (ernstige vermoeidheid en gewrichtsklachten). Ik voelde nattigheid en heb bloed laten prikken. Gelukkig positief getest. In eerste instantie heb ik 2 weken doxycycline gekregen, na bezoek aan de arts is dit uitgebreid naar 6 weken. Na een week of 2 was ik van de gewrichtsklachten af, na een maand was de vermoeidheid ook vrijwel weg. Da's inmiddels ruim een jaar geleden en ik voel me super.
Enige vervelende is dat ik als complicatie van lyme of van de AB parodontitis heb gekregen en da's ook vervelend. Gelukkig heeft het me geen tanden gekost.
Overigens is doxycycline niet altijd het aangewezen antibiotium. Het hangt van de vorm af. Behalve de gewrichtsvorm is er ook een neurale vorm, en een vorm die vooral het hart aantast (deze laatste vaak in combinatie met huidafwijkingen).
Voor degenen die bang zijn voor een besmetting na een beet:
Vries de uitgetrokken teek in. Vervolgens kan je via internet een testset bestellen. Hiermee kan je max. 3 teken opsturen naar een laboratorium waar ze vervolgens getest worden. Als je weet dat je door een besmette teek bent gebeten, zal dat eerder tot erkenning leiden.
In Nederland wordt je bloed nl. met de ELISA-test getest. Deze test is goedkoop maar geeft veel vals-negatieve uitslagen aan. Als je dus goede reden hebt om aan te nemen dat je Lyme hebt (bijv. omdat 'jouw' teek positief is gebleken), maar je bent negatief getest, kan je (helaas op eigen kosten) je bloed in Duitsland laten testen. Daar wordt de test gecombineerd met de Western Blot-test. Deze is duurder, maar beter. Wellicht kom je dan toch nog positief uit de test en kan behandeling worden ingezet.
Zoals gezegd mislukte het verwijderen met een tekentang bij mij compleet. Nu heb ik dit ding wat ik fantastisch vind; de tekenlepel, een superding om teken bij mens en dier weg te halen. Helaas al een aantal keren gebruikt maar het gaat supergemakkelijk. Zie verder http://www.teekweg.nl
Laatst bijgewerkt door beantsje op 29-04-09 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt