Teken: een gevaar voor mens en dier (Ziekte van Lyme)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Re: Teken: een gevaar voor mens en dier (Ziekte van Lyme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:56

wordt je ziek van een tekenbeet? gewoon koppijn, misselijk, en giga moe?

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:04

niet alle teken hebben de bacterie bij zich die Lyme veroorzaakt dus je wordt er niet altijd ziek van.
(correct me if I'm wrong)

petitie ook getekend!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:06

Ik ga hem zo ook tekenen,

Kwam trouwes afgelopen zondag met m'n paard uit het bos en was nog even met zn benen bezig ontdekte ik een wondje. Toen ik beter keek zat er een heel klein teekje die van was om zich vast te zetten in de wond. Heb hem eraf gepakt (zat nog niet vast) en dood gestampt.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:34

Ik heb ook getekend!

Goed initiatief, er zou meer bekend moeten zijn over de ziekte en de bestrijding ervan.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:12

Supergoed initiatief! Ik heb de petitie natuurlijk ook getekend.

Teken komen tegenwoordig steeds vaker voor en daarmee neemt ook het gevaar op besmetting met de ziekte van Lyme toe. Hoewel ik zelf gelukkig nog nooit ben gebeten *even afkloppen*, is het wel een van mijn grote angsten. Van mij mogen alle teken liever vandaag nog dan morgen spontaan uitsterven! Ik snap niet waarom die dingen überhaupt bestaan... :n
Maargoed; ik vind het erg belangrijk dat er meer informatie wordt verspreid, dat er onderzoek komt naar de ziekte van Lyme en dat er aan een vaccin wordt gewerkt.

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:31

Even een (stomme) vraag : Kunnen ze niet iets spuiten in bossen oid (vanuit de lucht dan wss wel?) waarvan teken uitsterven :) ?

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:39

dat zou wel kunnen, maar dat zal een middel worden waar alle insecten door worden uitgeroeid en dan heb je een flinke verstoring in de natuurlijke cirkel.
(en die giftige stoffen zijn voor de mens óók niet bepaald gezond)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:41

Anya schreef:
Ik zou het echt op prijs stellen als jullie zouden willen tekenen. Als chronische lymepatient (ook te laat ontdekt) weet ik wat deze ziekte kan doen. Terwijl het te genezen is als je maar op tijd genoeg bent.

Oplossing: tekenbeet? gelijk een kuurtje van een week doxycicline. Na een paar maanden (of soms 2 jaar) is het te laat. Dan kom je er niet echt meer af.

Dat hoeft niet zo te zijn hoor, ook na langere tijd kan je er nog steeds vanaf komen.
Ik heb zelf Lyme gehad, in begin mei gebeten, weghalen met tekentang mislukte omdat de tang over de teek heengleed.
In november/december werd ik ziek; het begon geleidelijk maar werd steeds erger (ernstige vermoeidheid en gewrichtsklachten). Ik voelde nattigheid en heb bloed laten prikken. Gelukkig positief getest. In eerste instantie heb ik 2 weken doxycycline gekregen, na bezoek aan de arts is dit uitgebreid naar 6 weken. Na een week of 2 was ik van de gewrichtsklachten af, na een maand was de vermoeidheid ook vrijwel weg. Da's inmiddels ruim een jaar geleden en ik voel me super.
Enige vervelende is dat ik als complicatie van lyme of van de AB parodontitis heb gekregen en da's ook vervelend. Gelukkig heeft het me geen tanden gekost.

Overigens is doxycycline niet altijd het aangewezen antibiotium. Het hangt van de vorm af. Behalve de gewrichtsvorm is er ook een neurale vorm, en een vorm die vooral het hart aantast (deze laatste vaak in combinatie met huidafwijkingen).

Voor degenen die bang zijn voor een besmetting na een beet:
Vries de uitgetrokken teek in. Vervolgens kan je via internet een testset bestellen. Hiermee kan je max. 3 teken opsturen naar een laboratorium waar ze vervolgens getest worden. Als je weet dat je door een besmette teek bent gebeten, zal dat eerder tot erkenning leiden.
In Nederland wordt je bloed nl. met de ELISA-test getest. Deze test is goedkoop maar geeft veel vals-negatieve uitslagen aan. Als je dus goede reden hebt om aan te nemen dat je Lyme hebt (bijv. omdat 'jouw' teek positief is gebleken), maar je bent negatief getest, kan je (helaas op eigen kosten) je bloed in Duitsland laten testen. Daar wordt de test gecombineerd met de Western Blot-test. Deze is duurder, maar beter. Wellicht kom je dan toch nog positief uit de test en kan behandeling worden ingezet.

Zoals gezegd mislukte het verwijderen met een tekentang bij mij compleet. Nu heb ik dit ding wat ik fantastisch vind; de tekenlepel, een superding om teken bij mens en dier weg te halen. Helaas al een aantal keren gebruikt maar het gaat supergemakkelijk. Zie verder http://www.teekweg.nl
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door beantsje op 29-04-09 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:55

beantje: het heeft alles bij elkaar 4 jaar geduurd voor ze wisten wat ik had. Ik had al een dik jaar een aca.en o.a. gewrichtklachten en spierklachten, vermoeidhied, geheugenverlies, rare huidklachten, tik bij oog en ik ben gedotterd (prachtige aderen) wel ribbel op aorta opeens. huidarts ontdekte lyme. 3 maanden ab, herzheimer.. ACA ging weg. deel klachten bleef: restklachten zeiden ze. Restklachten werden erger. Na jaren toch naar radboud positieve westernblot. Weer half jaar ab. Spierklachten zijn gebleven. Gewrichtsklachten minder maar niet weg. Het radboud kan niets meer doen, restklachten zeggen ze. fysio houdt me op de been. spieren minder belastbaar, gaan in de kramp, ontstekingreacties zonder duidelijke oorzaak. vooral nek schouders, lange rugspieren. En uitval rechterbeen.
Nee ik denk niet dat ik er ooit nog afkom. Maar ik zit niet in een rolstoel. Het is redelijk te doen. Ik heb mijn werk kunnen houden. Ik heb geluk gehad.
Bij jou zijn ze nog op tijd geweest. Ik kreegt iets 10 jaar geleden lyme. Toen was er nog niets bekend.

edit typo's
Laatst bijgewerkt door Anya op 29-04-09 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:06

Wat een ellende...ik bedoelde ook alleen maar te zeggen dat het niet altijd zo hoeft te zijn, als je er pas na meer dan een half jaar achter komt.
Heel naar voor jou dat het bij jou wel zo is.

Bij mij was het een duidelijk geval; duidelijke tekenbeet, positieve test. Vaak als je door een nymf wordt gebeten, merk je hem niet eens op, dan leg je ook geen link tussen de klachten en Lyme.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 07:49

Heb het aan mijn hyves-vrienden doorgestuurd en uiteraard zelf ook getekend!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:25

Goed dat het hier ook word verspreid.
Ik ben vorig jaar besmet geweest, en zat in fase 2. Dit is de fase voordat het chronisch is. Ik kwam er pas achter na een maand of 2 doordat ik een hele grote plek op mijn been had die begon te irriteren. Hij zat er al even voordat ik er ook maar aan dacht om naar de dokter te gaan. Godzijdank ben ik er met enkele antibioticakuren vanaf gekomen.
Mensen onderschatten het vaak. Maar het is echt niet fijn.. :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:28

Vorig jaar had ik totaal 8 tekenbeten.. Gruwelbeestjes :\
Gelukkig (voor zover ik weet) allemaal niet besmette teken, maar je kan ook minder geluk hebben..

Ik heb ook getekend!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:58

Ik heb ook getekend, goede actie!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:00

Ik ook getekend! :)
Ik griezel echt van die beesten, voor mij zijn het net spinnen, maar dan misschien zelfs nog een graadje erger.. :7
Bleh, ook van mij mogen ze uitsterven!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:09

jakkes, enge verhalen allemaal, ik word er helemaal akelig van brrrr.. ik ben zo dol op het wandelen en vooral rijden in het bos, brr word er bang van.

maar heb ook getekend! er moet duidelijk meer onderzoek komen om ernstige gevallen uit te sluiten en te voorkomen, want dit gun je niemand.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:27

Ik heb ook getekend.

Wat ik me afvraag is wat je het beste met een teek doet, nadat je 'm verwijderd hebt bij je (huis)dier. Je leest namelijk weleens dat mensen de teek dood trappen op de grond, maar voor zover ik weet draagt de teek eitjes in de buik, welke vervolgens nog levensvatbaar zijn.
Zelf verband ik de teken altijd, dan ben ik er tenminste 100% zeker van dat ze geen kwaad meer kunnen doen.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:40

ja mijn vader gooide ze altijd in de kachel, ik gooi ze weleens in de wc of in de zwarte container

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:19

ik verbrand ze, de krengen.... vandaag nog (een gele?) verwijderd aan de kroonrand van Onyx' zn achterhoef

ben twee jaar geleden ook gebeten, gelijk gebeld naar de huisarts, wat moet ik doen? Nah, niks, houd het maar in de gaten. Geen rare huidreacties. paar mnd later wel keelpijn, antibiotica voor 10 dgn (is mijn geluk geweest denk ik)
Nu blijkt uit bloedonderzoek dat het wel degelijk lyme is geweest!
Ik ga ook tekenen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:20

't is overigens wel zo, dat als je gebeten bent door een besmette teek, je kans op besmetting miniem is
- als je de teek snel verwijdert (binnen 12 uur)
- op de goede manier (dus zonder pletten, branden, verdoven enz)
- het wondje goed ontsmet.

Verder zou ik iedereen erop willen wijzen dat een teek in het nymfe-stadium heel klein is, 1-2 mm.
Toch heeft hij dan al een levensfase achter de rug en kan dus besmet zijn.
Een beet van zo'n kleintje verloopt vaak ongemerkt.
vind je dus een rode ring terwijl je je geen tekenbeet kunt herinneren, houd dan toch de mogelijkheid van een tekenbeet in gedachten en ga naar de dokter! Het verraderlijke is, dat de ring na een paar weken vanzelf verdwijnt, maar dan is de Lyme niet weg!

Wat dat betreft is voorkomen beter dan genezen; ga je in hoog gras of struiken lopen, stop dan je broekspijpen in je sokken en gebruik een anti-insectenmiddel met minimaal 30% DEET op je broekspijpen.

Voor je paard zou je ook een spray kunnen gebruiken maar ik weet zo niet welke. je hoeft in princpe alleen zn benen te doen.
Teken zitten altijd beneden 1,50 hoogte maar meestal beneden 1 m hoogte.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:13

En ter aanvulling.. De helft van de lyme patienten heeft helemaal nooit een ring gezien/gehad. Het uitblijven van een ring is dus geen teken dat je niet besmet bent.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:13

beantsje schreef:
Teken zitten altijd beneden 1,50 hoogte maar meestal beneden 1 m hoogte.

Is dit echt zo?? Jee, en dan zit ik altijd panisch te wezen als ik onder bomen met overhangende takken door moet rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:26

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:52

het hoeft ook geen kring te worden.
bij mij gewoon rode geiriteerde plek. na 4 weken last van linkerbeen/spieren kon knie amper buigen, geheugenverlies enorm erg, en heel erg moe. ondertusse zwarte knieholte maar geen kring. naar ha die dacht alergische reactie op insectenbeet dus zalfje erop en weer doorgaan. na 3 weken geen verbeterig bloed laten prikken en was ook positief.
na 1 ab kuur was ik er redelijk af. wordt nog wel regelmatig bloed geprikt om te controleren maar heb toch wel erg veellast nog ene week ben ik mega moe andere week weer heel erg vergeetachtig en ga zo maar door.

ga meteen tekenen