Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:30

Ja dit heb ik wel vaker in discussies gelezen hier op bokt, betreffende het warmte vasthouden en de schade daardoor .... Ben toch wel benieuwd wat er uit zo'n onderzoek komt, en welke merken nou wel goed de warmte afvoeren. Wat zijn nou echt de goede merken?? Mensen betalen gewoon een godsvermogen af en toe, terwijl t dus helemaal niets zegt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:37

Lusitana schreef:
Precies, het is veel meer mode ("setje") dan dat het werkelijk wat doet.
Het is echt al heel lang bekend dat het meet schaadt dan baat, maar men blijft hardnekkig geloven dat je door inpakken blessures kunt voorkomen.

En sinds ik weet dat het meer schaad dan baat hebben de benen van mijn paard geen bescherming meer gezien.

Dit nieuwe onderzoek bevestigd mij des te meer in deze keuze :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:43

Peesblessuren van gek doen in het weiland voorkom je dus niet met bescherming, tenzij het echt is van het aantikken met achterhoef.
Er is dus echt maar 1 type peesbeschadiging dat je kunt voorkomen en ik denk niet dat genoeg mensen daar bij stilstaan.
Een pees kan gewoon verrekken en scheuren onder beenbescherming omdat het te maken heeft met krachten die er op komen te staan die onstaan door beweging van de massa (het paard) en het statische van de bodem en die gaan door het been, niet via de bescherming.

Sorry voor het doordrammen, maar je beschermt je paard niet tegen van alles en nog wat door hem maar in te pakken met weet ik het wat.
Het is heel belangrijk dat er voorlichting is en dat men weet hoe dingen werken en waarom. Wat we nu vooral zien over beenbescherming, is verkooppraat.

En idd staat de kwaliteit lang niet altijd in verhouding met de prijs.
Vaak is het ook nog zo, hoe eenvoudiger hoe beter.

Een dure 3 in 1 is bv eigenlijk het meest slechte als je kijkt naar gewicht, verwarmen (immers helemaal rondom dicht) en eventuele restriktie van beweging (dan met name als ze hoog zijn en optimale vouwing van het been tegengaan bij springen bv)...

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:45

Ik ben wel benieuwd hóe ze dat dan precies gaan testen allemaal, zou graag willen weten hoe zoiets wordt bedacht en in gang wordt gezet. Denk ook dat het heel erg belangrijk is om ze op de juiste wijze (strak/los genoeg, góed plaatsen) te gebruiken, ik zie nog wel eens dat ze verkeerd gebruikt worden :roll:

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:46

Lusitana schreef:
Peesblessuren van gek doen in het weiland voorkom je dus niet met bescherming, tenzij het echt is van het aantikken met achterhoef.
Er is dus echt maar 1 type peesbeschadiging dat je kunt voorkomen en ik denk niet dat genoeg mensen daar bij stilstaan.
[v]Een pees kan gewoon verrekken en scheuren onder beenbescherming omdat het te maken heeft met krachten die er op komen te staan die onstaan door beweging van de massa (het paard) en het statische van de bodem en die gaan door het been, niet via de bescherming.[/b]

Sorry voor het doordrammen, maar je beschermt je paard niet tegen van alles en nog wat door hem maar in te pakken met weet ik het wat.
Het is heel belangrijk dat er voorlichting is en dat men weet hoe dingen werken en waarom. Wat we nu vooral zien over beenbescherming, is verkooppraat.

Een dure 3 in 1 is bv eigenlijk het meest slechte als je kijkt naar gewicht, verwarmen (immers helemaal rondom dicht) en eventuele restriktie van beweging (dan met name als ze hoog zijn en optimale vouwing van het been tegengaan bij springen bv)...

Met het dikgedrukte ben ik het helemaal eens :Y) :) Goed verwoord.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:52

Laat dat onderzoek maar snel komen! ik ben érg benieuwd naar de uitslag zodat je eindelijk weet wat je je paard om de benen doet.
sommige mensen vinden peesbeschermers dan misschien wel overdreven, maar ik moet er niet aan denken om zonder te rijden. In de oefeningen is een misstap zo gemaakt en ik moet er niet aan denken dat hij dan zijn pezen of iets anders bezeert.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:55

Een peesbeschermer beschermt dus NIET tegen misstappen, tenzij het een type misstap is waarbij het paard met de achterhoef de voorpees raakt en die kans is niet zo groot!
Die kans is echt het allergrootst bij springen, in de landing. En daar is hij uiteindelijk oorspronkelijk voor ontworpen.
Ik zou willen dat mensen daar eens bij stilstonden.

Er zijn er dus die liever kiezen het paardenbeen met dagelijkse bescherming zeker te verpesten dan het zeer kleine risico op een blessure die voorkomen had kunnen worden door bescherming (en nogmaals dat is alleen peesklap en wondjes). Daar kan ik dus echt niet bij.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-04-09 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:56

Loezoe schreef:
Laat dat onderzoek maar snel komen! ik ben érg benieuwd naar de uitslag zodat je eindelijk weet wat je je paard om de benen doet.
sommige mensen vinden peesbeschermers dan misschien wel overdreven, maar ik moet er niet aan denken om zonder te rijden. In de oefeningen is een misstap zo gemaakt en ik moet er niet aan denken dat hij dan zijn pezen of iets anders bezeert.

Die misstap voorkom je niet door iets om de benen te doen ;) Een peesblessure is simpelweg niet te voorkomen door bescherming. Heb er 8 jaar mee gereden en in die tijd heeft mijn paard 2 keer een peesblessure gehad. Zegt wel genoeg lijkt mij :D

Rij nu zonder sinds 2 jaar en is niks meer aan het handje geweest. Terwijl mijn paard regelmatig een misstap maakt, ligt zelfs soms bijna met haar snufferd op de grond :Y)

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:57

het gaat me niet om de verrekkingen ofzo, maar om het aantikken. het heeft mijn paard 3 maanden stilstaan gekost.

ik begrijp dat het bij de basis dingen weinig voor zal komen, maar wat denk je van het aanleren van nieuwe oefeningen waarbij 't paard 't nog niet helemaal doorheeft en de benen nog niet gaan waar ze heen horen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:00

In de begin post staat ook dat veel beschermers niet voldoende beschermen door trauma van buitenaf. Dus dan nog heeft een beschermer vaak geen nut.

En daarbij doet de hoge temp. onder bescherming zowieso meer kwaad dan goed....

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:04

Steefjevos schreef:
Lusitana schreef:
[v]Een pees kan gewoon verrekken en scheuren onder beenbescherming omdat het te maken heeft met krachten die er op komen te staan die onstaan door beweging van de massa (het paard) en het statische van de bodem en die gaan door het been, niet via de bescherming.[/b]

Precies! _/-\o_

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:05

Anoniem schreef:
In de begin post staat ook dat veel beschermers niet voldoende beschermen door trauma van buitenaf. Dus dan nog heeft een beschermer vaak geen nut.

En daarbij doet de hoge temp. onder bescherming zowieso meer kwaad dan goed....

ok, misschien beschermen ze niet altijd voldoende, maar als je logisch nadenkt dan zal iets altijd beter beschermen dan niets
als jij op je kniën valt en je hebt een broek aan, dan is je broek kapot en je huid minder/niet. Zo zie ik 't ook bij peesbeschermers.

maargoed, dit is een eindeloze discussie en toont gelijk aan waarom het onderzoek uit dit nieuwsbericht zo gewenst is ;)

DiantaM

Re: Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:14

Ik heb nog geen wond bij een paard gezien die veroorzaakt is doordat het paard met zijn achterhoef hoog tegen het pijpbeen aan kwam. Ik gebruik alleen nog springschoenen, maar voor de rest niets meer. De enige uitzondering maak ik voor springen, maar ik heb geen idee wat voor bescherming dan weer het beste is..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:21

Als een paard "gewoon" zijn been aantikt heeft hij nog niet meteen een peesblessure, en weet hij de volgende keer dat hij dat niet meer moet doen.... ;)
Peesklap ontstaat met name als het hele gewicht van het paard dat met enige snelheid naar voren gewerkt wordt achter de hoef komt die de pees raakt. (Zie landing na het springen) Dat is dus wel even meer dan gewoon een hoef tegen een pees.

Als je het hebt over oefeningen in de hogere dressuur die het paard nog niet beheerst, ga je als snel naar oefeningen met buiging (travers, appuyementen, pirouettes), dus dat zijdelings aantikken veel meer voorkomt dan van achteren. Dit zijdelings aantikken komt dan tegen de pijp of kogel en niet tegen de pees en kan eigenlijk al helemaal geen kwaad. Dat is auw, maar geen blessure.
Verkeerd uitgevoerde changementen kunnen idd voor een moment dat de achterhoef dichtbij het voorbeen komt, maar alleen als het voorbeen op de grond zou staan op het moment dat het geraakt wordt, is een peesklap denkbaar.
Als je je verdiept in de bewegingen dan zul je zien dat de kans op een echte peesklap in dressuur waanzinnig klein zijn.(En alle andere peesblessures zijn niet te voorkomen met bescherming)

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:25

Steefjevos schreef:
Lusitana schreef:

Mee eens! _/-\o_

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:56

Nou ik ben toch blij dat ik ze had hoor in het begin dat ik m'n paard had. Hij was toen zeeer arm bespierd en haalde steeds een van z'n achter kogels open. Niet zo'n beetje ook... Nu is hij echt goed bespierd en doet hij t niet meer. Dus ze komen er ook echt niet omheen voorlopig ;)

K vind ook niet dat je ze standaard moet gebruiken, en in de wei is ook niet alles. Zeker niet met warm weer.

Maar wat zijn nou werkelijk de betere merken??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:59

Voor de achterkogels zijn er prima kogelbeschermers en dat is nou een voorbeeld van bescherming die gewoon zijn werk doet en geen kwaad kan, daarom wordt hij in het artikel (en dsicussies) niet eens genoemd.

Ik zou niet naar merken kijken, maar of ze al of niet buigzaam zijn. Alles wat je kunt buigen, is niet goed genoeg als we het hebben over peesbescherming....

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:16

Mee eens ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:18

Lusitana schreef:
Als een paard "gewoon" zijn been aantikt heeft hij nog niet meteen een peesblessure, en weet hij de volgende keer dat hij dat niet meer moet doen.... ;)
Peesklap ontstaat met name als het hele gewicht van het paard dat met enige snelheid naar voren gewerkt wordt achter de hoef komt die de pees raakt. (Zie landing na het springen) Dat is dus wel even meer dan gewoon een hoef tegen een pees.

Als je het hebt over oefeningen in de hogere dressuur die het paard nog niet beheerst, ga je als snel naar oefeningen met buiging (travers, appuyementen, pirouettes), dus dat zijdelings aantikken veel meer voorkomt dan van achteren. Dit zijdelings aantikken komt dan tegen de pijp of kogel en niet tegen de pees en kan eigenlijk al helemaal geen kwaad. Dat is auw, maar geen blessure.
Verkeerd uitgevoerde changementen kunnen idd voor een moment dat de achterhoef dichtbij het voorbeen komt, maar alleen als het voorbeen op de grond zou staan op het moment dat het geraakt wordt, is een peesklap denkbaar.
Als je je verdiept in de bewegingen dan zul je zien dat de kans op een echte peesklap in dressuur waanzinnig klein zijn.(En alle andere peesblessures zijn niet te voorkomen met bescherming)

Na wat je nu hebt gezegt, overweeg ik toch wel hard om toch de peesbeschermers weg te donderen..

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:44

Goed zo'n onderzoek! Zeker ook voor de bewustwording wat je nu eigenlijk hoe moet/kan beschermen en wat je wellicht beter kunt laten (bandages).

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:48

Ik ga mee met de redenaties van Lusitana e.d.

Maar ik rijd bijv regelmatig buiten en heb ter bescherming wel peeskappen om. Niet direct voor het voorkomen van een peesblessure, maar wel voor de eventuele beschadigingen. Als ik zie hoe mijn kappen eruit zien (paard heeft ijzers) dan durf ik ze nog niet zo 1,2,3 weg te gooien. Ben benieuwd wat het onderzoek brengt. Vind het al raar dat het niet eerder verplicht gesteld is.

Maar wellicht is dat anders omdat er dan niet direct zware belasting plaatsvind?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:58

siskeh schreef:
ik zou het heel goed vinden dat er zo'n onderzoek zou komen!
moet trouwens wel zeggen dat ik twee keer moest lezen toen ik het woord penetratie zag...
maar ben er ondertussen via wikipedia achter dat ze ook "gewoon" binnendringen of indringen kunnen bedoelen :o
had er weer hele andere beelden bij }>

Hahaha ik had dat ook _O- :')

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:03

Lusitana schreef:

Inderdaad :j

De mijne heeft alleen een springschoentje om :) Ik vind beschermers al snel veel te heet worden, vaak komen de pezen er zwetend onder vandaan bij de paarden.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:39

Dit vind ik ook een heel interessant en nuttig onderzoek!!
Heb al heel vaak met een schuin oog gekeken naar mensen die hun paarden compleet ingepakt de wei in gooien.. vind t eigenlijk zelfs een beetje zielig ;)

Bandages vind ik altijd wel leuk voor een fotoshoot, maar dus niet voor het zware werk. Ze worden gewoon veel te warm en ook tegen het aantikken van het achterbeen beschermen ze eigenlijk niet..

Peesbeschermers gebruik ik wel bij springen inderdaad, maar verder heb ik nooit bescherming om, en mijn paard is er 27 om geworden met niet 1 blessure! 8-)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:45

Een interessant artikel. Ik ben het met de bovenstaande opmerkingen eens. Dat inpakken maakt erg weinig verschil bij het oplopen van blessures.