Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:42

Ben jij nooit eens burgerlijk ongehoorzaam? Hou jij je altijd aan de regels? In het verkeer, bijv.? Doe jij nooit eens iets wat eigenlijk niet mag? Fiets jij nooit door rood, steek jij nooit eens een weg over zonder dat je het zebrapad gebruikt?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:02

Tuurlijk wel. Maar ik zit niet te wachten op boetes e.d.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:06

Als jij je een paspoort bij je hebt op het moment van transport van je paard, daarin geschreven staat dat je DNA hebt laten bepalen en de identiteit van je paard met een nieuwe DNA bepaling gewoon weer te bewijzen is, voldoe je gewoon aan de wet. En ik moet de agent nog tegenkomen met een reader op zak. Als ze je aanhouden tijdens transport van je paard, zal het eerder zijn om te kijken of jij wel je E achter B rijbewijs hebt, of om te controleren dat de auto-trailer combinatie wel aan de regels voldoet, je niet te zwaar beladen bent, te hard hebt gereden of je auto wel APK gekeurd is.

Die bekeuringen betreffende wel of niet chippen zullen wel loslopen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:12

Ik denk ook dat de kans erg klein is. Maar ik was even benieuwd of ik dus (wettelijk gezien) in overtreding ben als deze wet daarwerkelijk van kracht wordt.
Niet dat ik er iets aan ga veranderen trouwens :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:19

De Nederlandse wet biedt de mogelijkheid om bezwaar in te dienen tegen het chippen. Ik heb me laten vertellen dat dat in onze grondwet is vastgelegd. Als Europa wil dat het anders gaat, zou onze grondwet verandert moeten worden, en dat zie ik om wille van een chip in paarden nog niet zo snel gebeuren.

Wat eerdere topics, misschien de moeite van het lezen waard:

[TAO] verplicht chippen??

[TAO] Chippen... Hoe verplicht is het?

[TAO] Een aantal vragen wat betreft enten, chippen en paspoort

[TAO] Vraagje over paspoort!! Help!!

[TAO] HELP! Paspoort?

[TAO] Chip ook op straat

en de meest recente

[VN] Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:07

Citaat:
Het jammere van zo'n chip verplichting is dat een chip + paspoort nog steeds geen rechtsgeldig eigendomsbewijs is.
Mijn vorige pony is al heel wat keren doorverkocht, maar het paspoort staat nog steeds op mijn naam.

En dat is ook nog een enorm idioot punt. Je bent als eigenaar verplicht om te chippen maar vervolgens is het geen eigendoms bewijs.
je kunt dus al je bekeuringen verhalen op de vorige eigenaar als je wilt.

uhhh je bent dus 'eigenaar'

Mijn beide paarden zijn wel gechipt en heb nooit hinder ondervonden van de chip...ook in mijn omgeving heb ik nog geen klachten gehoord.
Mijn fjord werd werd op zijn chip gecontroleerd toen hij opgenomen werd in het hoofdstamboek.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:29

Cowgirl het is prettig dat jouw paarden er geen last van hebben en het is te hopen dat dat ook zo blijft maar we weten niet wat het op de lange termijn doet hoe het paarden lichaam gaat reageren.

Maar mijn vraag of de Anky's van NL ook moeten chippen weet ik nog steeds niet iemand idee??

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:54

jacobus schreef:
Aan hoe een maatschappij met zijn dieren omgaat is zijn beschaving af te lezen. :(

Je hebt een pasgeboren veulentje en je gaat hem meteen een stuk glas van een kwart cm doorsnee en enkele cm lang dwars door alle spieren heen in de hals slaan.

Heeft iemand er wel eens bij stil gestaan, dat het niet een stukje glas mooi in de lenterichting van de spier is ingebracht ,zodat je het kunt beschouwen als een onschuldig stukje bindweefsel. Nee het wordt dwars op de spierrichting door verschillende ,onafhankelijk van elkaar bewegende spiergroepen en bundels heen geramd. Of deze groepen door de dwars doorgestoken glaspin nog onafhankelijk ten opzichte van elkaar kunnen bewegen is zeer de vraag en OOK NOOIT ONDERZOCHT!!

WELKOM IN ONZE BESCHAVING JONG VEULENTJE

De hals is de balanceerstok van het paard. Bij het rijden draait alles om balans. Ook is maximaal dierenwelzijn bij gebruik alleen mogelijk - bij balans en dus zijn maximale bewegingsmogelijkheden van die hals crusiaal mbt het dierenwelzijn.

De beleidsmakers hebben , al dan niet ingefluisterd door onze eigen organisaties met een goed gespekte kas door Virbac , het meest edele dier doen verworden tot een ding. Als het maar in de computer past dan is alles goed en alles onder controle.

En daar gaat het hier om. Het paard wordt hier niet centraal gesteld. Neen alleen die o,o1 % van alle paarden ,waar een keer mee gefraudeerd is. Dat kan natuurlijk niet, dat is onbestaanbaar! ;)
Het doel heiligt dus alle middelen. De overige 99,99% van de eigenaren zijn dus bij voorbaat de dupe en 100% van de paarden. Dit is typisch een voorbeeld van kleingeestigheid. Maar we kunnen gerust zijn in de veronderstelling dat we alles onder controle hebben ;) . Ik zou zeggen ga maar lekker slapen, want fraude is nimmer te stoppen . De voorbeelden zijn hier al genoemd. Waar mensen zijn is fraude.

En als je paard niet lekker inbuigt of over de rug wil gaan dan zal het zeker niet aan de chip liggen :Z . Immers er lopen zoveel paarden mee rond en je buurman chipt ook en die andere buur ook en verderop ook ,dus het zal wel goed zijhn . En ook de minister zegt dat de problemen in de praktijk best meevallen. Maar wordt er bij een paard met nagevelijkheidsproblemen ooit gekeken of dat mogelijk een relatie heeft met de chip? Zelden of nooit! Makkelijk banketstaaf dus van de minister.

Q ja de diergezondheidsbewaking! :(:)

Verrek dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Het is bij besmettelijke paardenziekten van het grootste belang dat alle paarden in de computer staan om snel ........... ja wat eigenlijk snel?. :o ...... de diercontacten in kaart te kunnen brengen om de ziektes uit te kunnen roeien. We zeggen het nog niet .....mondje dicht hoor. :Y) ......maar dat kan bij virussen alleen door ruiming. Je kunt ook veel effectiever een algeheel vervoersverbod instellen , maar daar hoeven de paarden niet voor geregistreerd staan.

Het heeft dus alleen zin ----die IenR ----ALS IEDERE BEWEGING VAN HET PAARD DEZELFDE DAG NOG IN DE COMPUTER GEMELD WORDT en er een ruimingsbeleid is.Alleen dan kan je natrekken welke paarden met elkaar in contact geweest zijn. Dus melden aan de computer als je naar les bent geweest ,of naar de hoefsmid ,of naar de wedstrijd ,of de keuring, of te trainen in de manege. En bv de maneges moeten dan ook melden welke paarden aangekomen en weer weggegaan zijn . Kom je met je paard thuis dan moet hij direct weer aangemeld worden. Weet je het nummer van de manege nog waar hij aangemeld is? Dan heb je toch een probleem met de computer ,want die pakt je melding niet en gooit je eruit. Fouten kunnen niet getollereerd worden ,anders is het systeem niet meer waterdicht dus de AID GAAT U OPZOEKEN en bestraffen . U komt voor het tuchtcollege!!

Nederland wordt wakker en verzet u tegen deze waanzin en bedrog. U wordt onnodig geld uit de zak geklopt dat uiteindelijk bij Virbac in de zak komt. Deze multinational heeft het razend knap en intelligent gespeeld. Laat u horen, teken bezwaar aan, laat niet over je heen lopen als het platgeslagen slachtoffer.
Laat het paard weer centraal als uitgangspunt staan en niet allerlei randverschijnselen die nu de richting bepaald hebben.

Ik zou het leuk vinden als iemand anatomische plaatjes kon plaatsen om te laten zien hoe de spiergroepen in de hals gegroepeerd zijn. Dan kan iedereenzich een beter beeld vormen met welke idioterie we bezig zijn!!!!!

Paar foutjes toch! Chip is zo groot als een rijstkorrel, iets kleiner zelfs. Is niet gemaakt uit glas, maar uit een inert metaal. Gaat ook niet door de spieren, maar komt in het vet van de nekband terecht. En een pasgeboren veulen wordt niet gechipt, ze worden pas gechipt op drie maand ouderdom.
Verder lopen hier paarden die al drie jaar of meer een chip hebben en die lopen op het hoogste niveau dressuur mee. Ook de dravers zijn topsportpaarden en die lopen al meer dan 10 jaar met een chip. Dus neen, ze hebben er geen last van.
Niet te veel onzin verkopen. Ik persoonlijk vind de chip niet zo een slechte zaak. Dieren hebben er absoluut geen last van en in België is dit gekoppeld aan een centrale databank, en je krijgt een mutatiedocument dat geldt als eigendomsbewijs. Dus is goed geregeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:38

@ JaBa, heb jij de onderzoeken gelezen dat bij honden, en ratten op de plek van inbreng van de chip kankergezwellen zijn ontstaan?

Niet?

Dan voor jou hier nog een keer de link: http://www.antichips.com/cancer/index.html

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:48

Heb eens gekeken naar die artikels. En ik geloof er geen bal van. Ze zijn niet wetenschappelijk en ze hebben puur de literatuur bekeken en de artikels besproken waar men iets vond. Ratten en muizen zijn diersoorten die enorm makkelijk gezwellen ontwikkelen. Daarom worden ze ook zoveel gebruikt. Bovendien zijn de helft van die onderzoeken gebeurd terwijl de dieren ook behandeld werden met producten om te zien of ze kankerverwekkend waren. Dan hoef je toch niet verwonderd te zijn dat ze een gezwel krijgen??? Bovendien steken ze die chips daar in de spieren. Dat gebeurt niet bij paarden, er komt zelfs geen reactie op omdat het in het vet wordt ingebracht. Bij paarden is dit nog NOOIT beschreven. Geen enkel geval. Bij mij hoef je met zulke dingen echt niet aan te komen. Alle 9 mijn paarden zijn gechipt. Nu al drie jaar. Op geen enkel moment hebben ze ook maar iets van last gehad. Mijn dierenarts heeft er reeds honderden gechipt, over de loop van tien jaar. Nog nooit een probleem mee gehad. Ik vind dat er fel overdreven wordt. Mijn hond heeft al 11 jaar een chip. Zit netjes waar hij hoort te zitten en is zelfs niet te voelen! België staat al veel verder dan Nederland met de chip. Eigendomsbewijs is er aan gekoppeld en bij internationale wedstrijden wordt de identiteit van je paard gecontroleerd voor je mag starten. Ook langs de weg zijn politiecontroles op chips en paspoort. Als je paard niet in orde is, dan moet hij daar ter plaatse blijven en krijg je een boete. Ik zie hier geen problemen in. Maar dat is dan mijn mening hé.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:54

Ik vind dat mensen moeten mogen kiezen.

Mijn paard is wel gechipt. Al vanaf het begin, dat is nu een jaar of 10? En heeft ook geen last.
Persoonlijk ken ik ook niemand waarbij het paard er last van heeft. Ik vraag me daarom ook wel af hoeveel mensen echt een paard kennen met last er van. Of dat het alleen maar horen zeggen is?

Nogmaals, van mij mag een andere manier ook, al heb ik mijn persoonlijke mening dat het gevaarlijke rond om de chip allemaal wel mee valt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:56

@ JaBa. Ben jij van mening dat zolang je niet bewijzen kunt dat dingen schadelijk zijn, het allemaal niet zoveel voeten in de aarde heeft?

Ik zou graag willen zien dat, als er duidelijk kan aangetoond worden dat de chip ONSCHADELIJK is, men deze verplicht gaat stellen.

En daar is geen onderzoek naar gedaan. Men loopt braaf met de kudde mee, en de Virbac wordt er alleen maar rijk van.

By the way: de trigger voor dat onderzoek was de ontwikkeling van een tumor bij een hond, waar bij mij weten de chip ook niet in de spieren wordt ingebracht.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:02

JaBa schreef:
Dieren hebben er absoluut geen last van en in België is dit gekoppeld aan een centrale databank, en je krijgt een mutatiedocument dat geldt als eigendomsbewijs. Dus is goed geregeld.

Hoe weet je dat zo zeker, dat ze er geen last van hebben?
Dat ze geen kik geven en niet kunnen praten ( waar wij mensen duidelijk het recht aan ontlenen dat we er maar alles in mogen proppen wat we willen.) wil niet zeggen dat ze het niet voelen, dat het geen pijn doet en dat ze er geen last van hebben.

Ik ken helaas 4 situatie's waarin de chip is gaan zweven, niet meer leesbaar is, en een dikke bult heeft achtergelaten. En dat zijn er 4 te veel.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:07

Hoe ik weet dat ze er geen last van hebben? Mijn 9 paarden zijn allemaal gechipt, ik was er bij. Duurde nog geen halve seconde en ze reageerden er niet op. Dagen nadien heb ik ze allemaal gezien en gewoon gewerkt, niks van zwelling, mag je gewoon op drukken, geen reactie, er zit geen bult, en ze werken perfect. Lopen dressuur, springen, alles identiek als van te voren. En de draverstal waar ik over spreek, die hebben echt kampioenen zitten en die winnen nog steeds de koers. Dus neen, ze hebben er geen enkele last van! Mijn dierenarts wist me te vertellen dat ze een cursus moeten volgen vooraleer ze op een lijst komen van dierenartsen die MOGEN chippen. Zonder cursus mogen ze niet chippen. Er is onderzoek gedaan naar de plaats van inbreng en evaluatie bij paarden. Geen probleem gemerkt. Moet in het vet van de nekband, dus is niet functioneel, kunnen ze geen last van hebben. Als er problemen zijn, is het omdat men niet steriel gewerkt heeft of dat men de verkeerde plaats gebruikt heeft. Dus menselijke fout, niet de fout van de chip.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:12

@JaBa maar er zijn ook mensen die leren chippen in een ochtendje en dat zijn geen veeartsen!!!!! Dat is ook een rede waarom ik er op tegen ben. Veulenschetsers die komen schetsen nemen ook gelijk het chippen maar even mee.... dat zou in mijn ogen niet moeten mogen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:17

Daar ben ik ook niet voor inderdaad! Maar hier in België mag dat dus niet. Enkel opgeleide veeartsen mogen chippen. Een ander zou ook niet in de buurt van mijn paarden mogen komen met een chip.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:36

In Belgie is er ook geen alternatief voor de chip, nooit geweest ook.
In Nederland hebben we dat wel. Zelfs grondwettelijk vastgelegd...en dat zou ineens moeten verdwijnen?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:46

Tja, ik wil niet vervelend doen, maar het is gewoon de snelste en veiligste manier om te identificeren. Het moet onmiddellijk afleesbaar zijn op het moment zelf. DNA is gewoon niet handig. Stel je gaat op wedstrijd en je moet de identiteit van je paard bewijzen. Dit is in de drafkoersen voor de start al zo. Moet je je aanmelden en hup, chip aflezen. Met DNA duurt het 2 weken! Dat is toch niet practisch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:54

Er is een andere manier om snel en veilig te identificeren, en dat is een brandmerk. Dat is onmiddel afleesbaar, als je het met koudbrand doet ook een kwestie van een paar seconden voordat het is aangebracht. Onmiddelijk zichtbaar voor iedereen, nu ben je ook nog maar afhankelijk van een chipreader die het wel of niet doet, en chips die wel of niet compatibel zijn door heel Europa.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:03

De chipnummers bestaan uit meer dan 14 cijfers. Wil jij elk paard een uniek brandmerk geven? Ze moeten uniek geïdentificeerd zijn. Dus als je elk paard een ander brankmerk wil geven? Niet mogelijk volgens mij. Chips zijn nu allen leesbaar door alle lezers.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:13

Wie zegt dat je met een brandmerk dezelfde 14 cijferige code als bij de chip moet gaan hanteren? Er kunnen symbolen bij gebruikt gaan worden, of een combinatie van beide, en op verschillende delen van het lichaam. Bil, schouder, schoft, wang. Dat, en eventuele aftekeningen (al zal het bij de hoop bruine dravers zonder aftekeningen moeilijk worden) maken een paard uniek en identificeerbaar.

http://www.mustangs4us.com/brands.htm

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:17

Weleens gehoord van barcodes?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:18

Ik denk dat DNA registratie juist de enige manier is waarop GEEN fraude MOGELIJK is. Maar dan moet wel van alle paarden het DNA geregistreerd worden. Het DNA is het enige in het paard wat niet te vernietigen is, of over te dragen is.

Door van alle paarden het DNA vast te leggen, is altijd duidelijk of het juiste paspoort erbij zit. Je kunt het paard er immers op laten controleren.

Oke, het is van de buitenkant niet zichtbaar, maar daar zou een kleine tatoeage uitkomst kunnen bieden.

De chip is juist super fraudegevoelig en zorgt voor een grote schijnveiligheid!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:28

Cassidy schreef:
@ JaBa, heb jij de onderzoeken gelezen dat bij honden, en ratten op de plek van inbreng van de chip kankergezwellen zijn ontstaan?

Niet?

Dan voor jou hier nog een keer de link: http://www.antichips.com/cancer/index.html

Deze nog even ter aanvulling: http://www.invisio.nl/antichip/

Als ik had geweten wat voor schade een chip eventueel had kunnen aanbrengen had ik er nooit voor gekozen.
Mijn toekomstige paard zal ook zeker niet gechipt worden als ik de keuze nog kan maken.