Spelende kinderen leggen manege Ruitershof in de as

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:36

Het zullen je blagen zijn!!! Die kregen me toch een pak op hun lazer!!! :oo En dan hun excuus aan de manege eigenaar aanbieden en hem helpen op te ruimen.. En dan kan je als ouder op je knieen gaan bidden dat je voor deze ellende verzekerd bent!!

Nee, mijn kind had ik gerust een nachtje in het politiebureau laten zitten (bijvoorbeeld) Meteen een hele harde les, schei uit zeg! Hoe kom je erbij om fikkie in een hooischuur te gaan stoken!! Ze hadden hardstikke dood kunnen zijn en de paarden van deze eigenaar erbij!!! :n

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:45

Tallie ho: als ouder hoor je voor dit soort dingen verzekerd te zijn. ;)

Want met kinderen weet je het net als met dieren maar nooit.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:48

Wat een ellendig ongeluk.
Stom van die kids, maar die hebben dit zeker niet gewild en het zal ze waarschijnlijk hun leven bij blijven.
Ik wil niks goed praten maar ik vind dat hier af en toe erg kortzichtig en hard wordt gereageerd.
Hebben we allemaal als kinderen niet wel eens wat oerstoms gedaan? Gewoon omdat je de gevolgen niet overziet?

Mijn dochter van 7 is twee weken geleden van het stro in de manege gevallen en heeft haar arm lelijk gebroken.
Tuurlijk weet ze dat je daar niet mag spelen, maar ja..... soms doen kinderen stoute dingen, of je dat als ouders nu wilt of niet.
Waar ik was? Ik stond bij de bak naar mijn andere dochter te kijken. Kids van deze leeftijd hou je echt niet meer de hele dag bij de hand.

Ik hoop voor de eigenaar dat het allemaal vlot weer opgebouwd kan worden. En ik hoop dat een heleboel kinderen hier wat van geleerd hebben.
Maar om deze kinderen pyromaan te noemen... :n

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:49

Civielrechtelijk gezien zijn de ouders aansprakelijk voor de schade...
Van brandstichting is juridisch gezien geen sprake, wel van culpose brandstichting. Maar ja, kinderen kunnen pas vanaf 12 jarige leeftijd strafrechtelijk worden vervolgd!
Kortom, de ouders gaan opdraaien voor de schade!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:50

Zo jong, en nu al spelen met vuur...

Het is een verschrikkelijke fout en niet meer goed te praten.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:56

kainda schreef:
verschrikkelijk |(

Stoute jongetjes, maar toch weer gelukkig dat het kereltje de baas waarschuwde.
Hij had ook van schrik en angst heel hard weg kunnen rennen.

Sterkte aan alle betrokkenen :(:)

Bij een boer in het dorp zijn in dit geval twee meisjes wel heel hard weggerent

maar hoe komen ze op het idee.... fikkie stoken in stro...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:10

shera schreef:
Wat een ellendig ongeluk.
Stom van die kids, maar die hebben dit zeker niet gewild en het zal ze waarschijnlijk hun leven bij blijven.
Ik wil niks goed praten maar ik vind dat hier af en toe erg kortzichtig en hard wordt gereageerd.
Hebben we allemaal als kinderen niet wel eens wat oerstoms gedaan? Gewoon omdat je de gevolgen niet overziet?

Mijn dochter van 7 is twee weken geleden van het stro in de manege gevallen en heeft haar arm lelijk gebroken.
Tuurlijk weet ze dat je daar niet mag spelen, maar ja..... soms doen kinderen stoute dingen, of je dat als ouders nu wilt of niet.
Waar ik was? Ik stond bij de bak naar mijn andere dochter te kijken. Kids van deze leeftijd hou je echt niet meer de hele dag bij de hand.

Ik hoop voor de eigenaar dat het allemaal vlot weer opgebouwd kan worden. En ik hoop dat een heleboel kinderen hier wat van geleerd hebben.
Maar om deze kinderen pyromaan te noemen... :n

Ik zal de laatste zijn die ontkent met 10 jaar nooit iets stouts te hebben gedaan, maar fikkie stoken/met vuur spelen in de hooischuur van de manege heb ik echt nooit bedacht.. Niet met 8 jaar, niet met 10 jaar.. Een 8 en een 10 jarige kunnen zich toch echt wel zelf bedenken dat het niet echt een hele handige plek is om met vuur te gaan spelen..

Een paar weken terug vertelde mijn interieurverzorgster hier op het werk dat haar 10 jarige zoon ook met vuur had zitten spelen. Op een of andere manier is de aansteker geklapt en had deze jongen een brandblaar over zijn hele duim. Hij heeft er de rest van zijn leven een litteken van en het deed ontzettend zeer.. En iedereen die het weet zegt er wat van tegen hem dat het onwijs dom van hem is.. Die zal het ook niet meer in zijn hoofd halen denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:12

Tallie_Ho schreef:
Het zullen je blagen zijn!!! Die kregen me toch een pak op hun lazer!!! :oo En dan hun excuus aan de manege eigenaar aanbieden en hem helpen op te ruimen.. En dan kan je als ouder op je knieen gaan bidden dat je voor deze ellende verzekerd bent!!

Nee, mijn kind had ik gerust een nachtje in het politiebureau laten zitten (bijvoorbeeld) Meteen een hele harde les, schei uit zeg! Hoe kom je erbij om fikkie in een hooischuur te gaan stoken!! Ze hadden hardstikke dood kunnen zijn en de paarden van deze eigenaar erbij!!! :n

Maait al het gras maar voor mijn voeten weg ;)
Je zegt precies wat ik dacht! :D

Op 8 en 10 jarige leeftijd weet je dondersgoed wat de consequenties van fikkie stoken kunnen zijn!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:15

Tja, ik vind het ook niet echt fikkie stoken... De oudste was met een aansteker aan het spelen en hield deze perongeluk te dicht bij het vuur.
Stom? Zeker weten! Maar pyromanen? Nee!
Gewoon twee hele ondeugende kinderen die hun grenzen aan het verleggen waren.

* Denkt terug aan de tijd dat ik met mijn broer fikkie stookte in huis :oo *
Hoe oud zullen we geweest zijn. Ook zo iets als die jongens denk ik.
Toen leek het zo´n leuk idee... Stenen van het balkon pakken, een soort openhaard bouwen, krant op de grond en aansteken... Toen besefde we nog niet wat er had kunnen gebeuren... Ook besefde we niet dat het zijl op de vloer niet vuurbestendig was... We hebben het op geen manier kunnen bedekken. Het was toch al gauw een brandgat van 0.50 X 0.50. En die lucht gregen wee ook niet op tijd weg :D God, wat waren mijn ouders boos! En ik heb geloof ik een week niet kunnen zitten :D

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:19

Ik vind het eigenlijk al heel wat, dat die kinderen zelf naar de eigenaren zijn gegaan om de brand te melden. Ze hadden er ook in paniek vandoor kunnen gaan, met alle gevolgen van dien. Volgens mij, hebben ze gewoon niet nagedacht over het waar ze het fikkie hebben gestoken..

Brandstichting is absoluut te zwaar, kom op acht en tien jaar oud.. Ik denk dat een flink pak op hun sodemieter en een oprecht excuus face to face met de eigenaren veel meer impact heeft :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:20

dit is echt zuur,

die kinderen hebben er zelf gewoon geen benul van met wat voor gevaar ze spelen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:29

Benfan schreef:
Ik geloof dat dit ook een keer was gebeurd op de oude locatie van manege lies beukers?

Hier van de week nog een huis af gebrand door dat een van de kinderen aan het spelen was met vuur in de woonkamer/slaapkamer.

Maar jongens, vergeet niet dat het gaat om kinderen van 8 en 10, die doen gewoon onnozelle dingen en denken vaak niet aan de consuquenties die aan hun acties zitten. Tis vooral belangrijk dat ze erover kunnen praten om het te kunnen verwerken. Straffen gaat niet helpen daar maak je de situatie alleen maar erger mee voor hun en zullen ze de situatie groter maken dan dat het eigelijk al is. Laat ze anders helpen opruimen als ze dat willen zodat ze ze deze situatie beter een plek kunnen geven. Een goeie begeleiding is zeker nu belangrijk, ze deden dit echt niet uit kwaadwilligheid en hadden zich nooit bedacht dat ze de paarden in gevaar hadden kunnen brengen.

(edit) @Spatter, kinderen van 10 maken nog een ontdekkingsreis in hun leven. Iedere dag uitmesten voor een jaar? je verpest die kinderen alleen maar, want de straf staat niet gelijk aan de situatie waarvoor ze de straf krijgen. En wie zegt dat de hooischuur niet verboden terein was? stiekem naar binnen kruipen is kind eigen, wie heeft dat niet gedaan toen die klein was. Stiekem dingen doen die niet mogen van paps en mams :) das alleen maar goed dat kinderen zo avontuurlijk zijn aangelegt. Te braaf zijn is niet gezond, kattekwaad uithalen is erg goed voor kinderen, misschien wat minder voor de mensen waar ze het bij uithalen maar goed! gezond is het absoluut. Het is hier alleen ontzettend jammer dat het zo is afgelopen, hoe dapper van hun om te bekennen dat ze het hebben gedaan en om de eigenaar te waarschuwen? hele trouwe hele goeie kinderen vind ik het hoor. Ze hadden weg kunnen rennen en niks kunnen zeggen uit angst voor wat er dan boven hun hoofd zou hangen. Maar hier hebben ze geen gehoor aan gegeven en hebben aan de dieren en personeel in het gebouw gedacht... en dat op een leeftijd van 10 en 8 :). Ik zou ze na een hartig woordje ook zeker vertellen dat ze enorm knap waren dat ze dat hadden gedaan, dat mogen ze zeker weten!

overgens moet je niet wijsheid met intellegentie verwarren.... dat zijn 2 hele verschillende dingen.

Scheelt mij weer typewerk! Wat zullen die jongens geschrokken zijn en ze zijn heel goed geweest meteen de eigenaar te waarschuwen. Ze zullen dit hun hele leven bij zich dragen en heel waarschijnlijk de eerste weken enorme nachtmerries van de brand en de paniekende paarden hebben.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:46

Ylana schreef:
Tja, ik vind het ook niet echt fikkie stoken... De oudste was met een aansteker aan het spelen en hield deze perongeluk te dicht bij het vuur.
Stom? Zeker weten! Maar pyromanen? Nee!

Precies wat ik dacht!
Iedereen spreekt hier over Pyromanen & fikkie's stoken, maar dat waren ze helemaal niet aan het doen.
Wie weet lieten ze alleen maar het Vlammetjes steeds uit de aansteker komen. Weet jij veel!
Makkelijk oordelen vanaf de zijlijn is het altijd he!

@ Spatter, Ik mag toch hopen dat jij geen Rechter bent. Want dat zou behoorlijk triest zijn!
Die kinderen hebben zelf ook een enorme shock opgelopen.
Natuurlijk ben ik van mening dat ze wel hun handen uit de mouwen kunnen steken om te helpen bij de wederopbouw (voor zover hun kleine handjes daar bij kunnen helpen.)
Maar dit vind ik eigenlijk veel belangrijker voor de gemoedsrust van die kids. (Maar nu zal ik wel heel bokt over mij heen krijgen. := )

Nee, ik vind niet dat de kinderen slim bezig waren dat ze daar speelde met vuur.
Maar denk je nou ECHT dat dat kind heeft gedacht. "Goh, laat ik eens lekker met vuur spelen bij dat stro, want dan vliegt het in de fik en kunnen we eens een echt spectacel zien" ? Nou dat denk ik niet, anders was hij NOOIT naar de eigenaar gerend om te waarschuwen.

Ik noem dit gewoon een verschrikkelijk ongeluk.
Ik hoop dat de eigenaars er snel bovenop komen met de schade.
Maar ik hoop vooral, dat die kinderen er geen gigantisch trauma aan over hebben gehouden.

Oh
@ Tallie_Ho, Ik mag hopen dat jou kind nooit kattenkwaad uit haalt, want om nou je kind op een politiebureau te laten verblijven. Tss.. Gaan mijn nekharen van overeind staan.

xShanty

Re: Spelende kinderen leggen manege Ruitershof in de as

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:18

Maar hoe ongeloofelijk stom is het om dan een kind dat (volgens het overgrote deel hier) niet weet wat vuur en stro aan kan doen op een manege/in de buurt van een manege met een aansteker te laten lopen.

Wat ik deed toen ik 8-10 was? appeltjes op de weg leggen en heel hard lachen als auto's eroverheen reden. Ik haalde het écht niet in mijn hoofd om een aansteker te pakken en er even mee te spelen, en ja ze waren binnen handbereik..

Ik hoop dat die jongens straf krijgen van hun ouders want (helaas) zijn ze nog niet strafrechtelijk te straffen.

Ik vind het een hele kwade zaak als ze ten eerste in een opslagplaats komen, ten tweede een aansteker hebben, ten derde met vuur spelen en ten vierde bij stro met vuur spelen.
Iedereen met hersens kan zien dat dat droog is en dus vlam vat..

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:41

Lauriedropje schreef:
En een ding is zeker.... dat doen die jongens noooooooit meer! Ben benieuwd of die kinderen hier nog op de een of andere manier voor gestraft gaan worden.

Inderdaad! Gelukkig dat de paarden wegkonden, maar 't zal nog wel even duren tot die weer de oude zijn.
Wat deden die kinderen trouwens met een aansteker, zo jong. Opvoeden is ook een kunst!
Tegenwoordig lijkt alles maar te kunnen en mogen.
En oh wee als je eens wat zegt......

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:43

Ja maar dat zeggen wij allemaal wel. Maar wie weet hoe zo'n kindje erover nadenkt. Een gepaste straf zou juist zijn, maar volgens mij kan zo'n kindje nog lang de gevolgen van zijn daden niet inzien. Hij heeft waarschijnlijk wel wat van: Als ik dit doe, kan dit fout gaan. Maar hij heeft er niet bij nagedacht dat de opslagplaats in de brand kan gaan en dat het kan overslaan naar de stallen. Laat staan wat er dan met de paarden zou kunnen gebeuren.

Ik heb vroeger ook fikkie gestookt, dat is stoer op zo'n leeftijd, maar als het fout gaat moet er een straf zijn. Dat is niet een jaar lang uitmesten, want daar vergal je zijn leven mee en straf je hem niet.
Hij zou kunnen helpen met het opruimen van de rommel en wederopbouw.

Ben dan toch blij dat mijn ouders me niet alleen op het politiebureau laten zitten in zo'n situatie. Ouders moeten erbij komen, geruststellen en dan een goed gesprek voeren.

En ik vind het onverantwoordelijk dat kleine kinderen bij een aansteker of lucifers kan komen, bij ons is dat altijd hoog opgeborgen als mijn nichtjes en neefjes komen.
Op zat verpakkingen staat "buiten bereik van kinderen bewaren" dat geld ook zo voor lucifers en aanstekers.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:46

Marjoow schreef:
En ik vind het onverantwoordelijk dat kleine kinderen bij een aansteker of lucifers kan komen, bij ons is dat altijd hoog opgeborgen als mijn nichtjes en neefjes komen.
Op zat verpakkingen staat "buiten bereik van kinderen bewaren" dat geld ook zo voor lucifers en aanstekers.

Maar ja, wie zegt dat ze deze niet buiten ergens gevonden hebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:51

Als kinderen nog niet in staat zijn om de gevolgen van hun daden te overzien, horen ze op ander terrein onder toezicht te staan van hun ouders!
Er is wel iemands broodwinning in de fik gegaan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:55

Ik ben benieuwd hoe iedereen hier zou 'piepen' als hun eigen paard op die plek gestaan zou hebben....

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:02

hmmm vind erg veel reacties kort door de bocht en mensen die zeggen dat ze na zoiets hun kind van 8/10 een nachtje op het politiebureau zouden willen laten zitten sporen volgens mij niet helemaal, mag hopen dat zulk soort mensen nooit kinderen krijgen. Die kinderen hebben de schok van hun leven gehad en hebben op zo'n moment hun ouders nodig... Maar goed het is een goed idee om ze te laten helpen ook voor hun eigen gevoel dat ze iig iets terug doen, maar euhhh elke dag van de week de stallen uitmesten?? ja als ze 16 waren geweest ofzo (men noemt zoiets in dit geval dan namelijk kinderarbeid en das verboden in ons landje)

En wat kinderen van die leeftijd savonds laat nog op doen op een manege?? geen idee wie zegt niet dat het de kinderen van de eigenaren zelf zijn, zou ook nog maar zo kunnen. Zou toch wat zijn als je als ouder dan een taakstraf krijgt en je moet in je eigen manege aan het werk :=

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:15

DubbelDun schreef:
Ik ben benieuwd hoe iedereen hier zou 'piepen' als hun eigen paard op die plek gestaan zou hebben....

Heel eerlijk? Ik zal het zelfde reageren als nu.
Bedenken dat er niemand ernstig gewond is geraakt. Dat iedereen jong geweest is en dat de één wat stommere dingen gedaan heeft dan de ander.
Natuurlijk is het héél vervelend voor de eigenaar van de manege. En ik hoop ook dat ze veel mogelijk mensen hem zullen bij springen om te helpen. Maar nee, ik zal de jongens niets ernstigs toe wensen.
Wel zou ik hopen dat ook zij en hun ouders helpen met opruimen. Om toch duidelijk te maken wat hun actie voor gevolgen heeft gehad.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:21

Marjoow schreef:
Dendrofleur: 's ochtends en 's middags lopen er veel meer mensen rond, voor lessen. en doordeweeks zal dat alleen 's middags zijn. Maar als de lessen 's avonds aan hun eind komen, wat doen 2 jongetjes van 8 en 10 daar dan nog?

's avonds, weet niet hoe laat dat is? Maar als dat mijn kinderen waren, waren die binnen na het eten. Logisch toch?

Dit vind ik ook een grote onverantwoordelijkheid tegenover de ouders.

Je meent het toch niet dat je kinderen iedere avond huisarrest hebben. Ik zou ze juist na het eten naar buiten schoppen. Beter dan voor de tv hangen of achter de computer zitten. Maakt natuurlijk wel uit waar je woont. In de stad zal er 's avonds andere dingen te beleven zijn als in een dorp. Juist door uit een boom te vallen, van je fiets te donderen en inderdaad dingen doen die eigenlijk niet mogen, leer je.
Zo heeft mijn broer ook ooit eens iets gestolen toen hij nog erg klein was. Het terug moeten brengen en aan de winkelier geven en sorry zeggen, werkt dan veel beter dan een week vroeg naar bed. Net zoals een taakstraf vaak beter werkt dan iemand simpelweg achter de tralies zetten.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:23

´s Avond is volgens mij alles na 17.00
I.m.o. nog niet te laat om buiten te spelen. Kijk, spreken we nu om 22.00, ok.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:37

Brr, schrikken. Dat is vlak bij ons en als kind heb ik er ook nog een tijdje gereden, en ik heb vroeger samen met de eigenaar op de lagere school gezeten dus ik ken hem wel van naam. Gelukkig maar dat er niemand gekwetst geraakt is.

Ik vind toch dat sommige mensen overdrijven. Het is een ongeluk en ongelukken kunnen nu eenmaal gebeuren. Die kinderen waren 8 en 10, geen volwassenen, en hebben het heus niet expres gedaan, en ze zullen hun lesje nu echt wel geleerd hebben.

Ik zou als manège-eigenaar voortaan wel alle klanten de toegang tot o.a. de stro-schuur ontzeggen, ik snap al niet goed dat ze er mochten komen, op zich hebben ze daar niks te zoeken (behalve dat het leuk is om te spelen maar dan moeten ze maar naar een speeltuin gaan).

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:16

Misschien mochten ze er ook wel niet komen, maar ja wat niet mag is soms wel erg leuk en spannend.