joopie7 schreef:Ik heb er eigenlijk niet zo'n moeite mee dat er meerdere bitten toegestaan zijn, van mij mogen ze alles toestaan. Alles verbieden vind ik een beetje onzinnig, er zijn zat mensen die prima met een scherp bit overweg kunnen, en je hebt een groep mensen die eigenlijk uberhaut niet met een bit om kunnen gaan. Mij lijkt het zinvoller als de jury's strenger beoordelen op correct bit gebruik, desnoods diskwalificeren als een bepaald type bit wordt misbruikt. In de B is het sowieso makkelijk om het mee te nemen in de stijl beoordeling, en in de hogere klasses moet je er toch vannuit kunnen gaan dat mensen de kennis hebben om correct met een bepaald bit om te gaan. En zo niet, dan vind ik dat de jury streng op moet treden.
Helemaal mee eens! En volgens mij ben ik hier de enige die liever een pelham ziet dan een pessoabit waar die kinders lekker aan gaan hangen! Van een pelham gaan er maar weinig slechter springen, van een pessoabit daarentegen wel... Iedereen denkt dat een pelham een of ander martel ding is maar wanneer je zo'n bit gebruikt op de manier zoals de knhs voorschrijft ( dus met iets om de ketting heen en met pelhamriempje) valt het allemaal heeel erg mee.
Deze regels zijn ook echt wel door echte paardenmensen vastgestelt, niet door de eerste de beste secretaresse bij de knhs.