Per 1 april meer bitten toegestaan in de springsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:09

nPass schreef:
mag je nu wel met een pessoa bit rijden met 2extra ringen? want die heb ik namelijk, en ik heb 1teugel, en die zit op het onderste ringetje. en dat is dus bij alle niveau's toegestaan?

Zoals ik het begrijp mag dit niet meer. Je moet nu een pelhamriempje gebruiken die de 3e ring met de grote verbind.

joopie7

Re: Per 1 april meer bitten toegestaan in de springsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:17

Volgens mij mag je sowieso niet meer op de tweede ring rijden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:21

de onderste ring van een pessoa met 4 ringen (totaal) is geheel nutteloos geworden in dit regelement, mag zoiezo niet gebruikt worden.

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:22

Oej, ja, ik moet met mijn pony wel(ofja mijn pony: ze is van een meisje , ma die durft er zelf niet op omdat ze te heet is.) Ze is echt heel heet, en als ik een normaal bit heb, vliegt ze echt alle kanten op, en laat ze me alle hoeken van de bak zien... Maarja, ik rijd nog niet echt wedstrijden met haar. Heb alleen maar oefenparcoursen met haar gelopen.
Laatst bijgewerkt door nPass op 22-04-09 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:23

smurffie schreef:
de onderste ring van een pessoa met 4 ringen (totaal) is geheel nutteloos geworden in dit regelement, mag zoiezo niet gebruikt worden.

oke, ma ik heb een pessoa met drie ringen, 2 extra dus...

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:26

joopie7 schreef:
Ik heb er eigenlijk niet zo'n moeite mee dat er meerdere bitten toegestaan zijn, van mij mogen ze alles toestaan. Alles verbieden vind ik een beetje onzinnig, er zijn zat mensen die prima met een scherp bit overweg kunnen, en je hebt een groep mensen die eigenlijk uberhaut niet met een bit om kunnen gaan. Mij lijkt het zinvoller als de jury's strenger beoordelen op correct bit gebruik, desnoods diskwalificeren als een bepaald type bit wordt misbruikt. In de B is het sowieso makkelijk om het mee te nemen in de stijl beoordeling, en in de hogere klasses moet je er toch vannuit kunnen gaan dat mensen de kennis hebben om correct met een bepaald bit om te gaan. En zo niet, dan vind ik dat de jury streng op moet treden.

Helemaal mee eens! En volgens mij ben ik hier de enige die liever een pelham ziet dan een pessoabit waar die kinders lekker aan gaan hangen! Van een pelham gaan er maar weinig slechter springen, van een pessoabit daarentegen wel... Iedereen denkt dat een pelham een of ander martel ding is maar wanneer je zo'n bit gebruikt op de manier zoals de knhs voorschrijft ( dus met iets om de ketting heen en met pelhamriempje) valt het allemaal heeel erg mee.

Deze regels zijn ook echt wel door echte paardenmensen vastgestelt, niet door de eerste de beste secretaresse bij de knhs.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:19

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:43

Vind het ook een beetje onzin dat alles nu maar mag..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:16

nPass schreef:
smurffie schreef:

oke, ma ik heb een pessoa met drie ringen, 2 extra dus...

Je heb er zoiezo 1 bovenop, dan het oog, en als je eronder er nog 2 heb is de onderste nutteloos geworden ;)

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:56

ja als je het zo bekijkt, dan heb ik eronder maar 1 ring...:P

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:19

Nou dan mag je dus met een verbindingstukje je onderste 2 ringen gebruiken ;) dus 1 op het kleine en 1 op de grote

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:19

Dat was ook wat ik bedoelde ;) Ik had al in het profiel gezien dat het een bit was met in totaal 3 ringen ;)

mariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 18:21

Mag je eingelijk ook rijden met een pessoa met de teugel aan alleen de grote ring, dus niet aan de kleinere ring eronder?

TennoTenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:54

Weet iemand of je bij de pessoa nu ook een kinketting mag gebruiken zodat die niet zover doorslaat? Of geldt dit alleen voor de Pelham. Dit vroeg iemand mij.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:03

Belachelijk!!!!! :(

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:12

Fijn is dat :=
Mijn paardje is niet te rijden zonder pessoa op de onderste ring.
En met een enkel gebroken trensje al helemaal niet.
:=

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:49

ja, inderdaad, dat heb ik ook.. :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:45

Elja schreef:
Fijn is dat :=
Mijn paardje is niet te rijden zonder pessoa op de onderste ring.
En met een enkel gebroken trensje al helemaal niet.
:=

Goh misschien moet je dan eens gaan werken aan de relatie en communicatie met je paard.

Als je alleen nog tot je paard kunt doordringen met zo'n heftig middel, zegt dat meer over jou dan over het paard en is voor mij een teken dat er iets mis is. Niet meer erop, maar eraf, werken aan communicatie, ga lekker grondwerk doen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:54

Hmm ik vind het opzich niet echt heel erg dat die ´4e ring´ van de pessoa is ''afgeschaft'', mensen gaan naar mijn idee, vooral onder de pony ruiters, toch snel de teugels een gat lager hangen omdat dat 'makkelijker is'.

Wat ik nu niet helemaal snap is dat het verbindingsriempje verplicht is? Dus je doet óf je teugels aan de grote ring zonder verbindingsstukje óf je teugels aan het verbindingsstukje dat tussen de grote ring en die daaronder zit? Dus je teugels aan de 3e ring van boven gezien mag niet meer?

*In dat artikel van de knhs staat dus dat je met pessoa alleen maar met verbindingsvorkje tussen ring 2 en 3 mag rijden. Dus je mag niet eens meer gewoon je teugels aan ring 2 (de grote bitring) doen en ook niet die aan daaronder? Dan zou je dus nog maar op één manier mogen starten met die pessoa.

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:22

Arabesk schreef:
Goh misschien moet je dan eens gaan werken aan de relatie en communicatie met je paard.

Als je alleen nog tot je paard kunt doordringen met zo'n heftig middel, zegt dat meer over jou dan over het paard en is voor mij een teken dat er iets mis is. Niet meer erop, maar eraf, werken aan communicatie, ga lekker grondwerk doen.

Ga jij even iemand anders vervelen?
Jij kent mijn paard niet.
Ik rij zelf met een zachte hand,
want ik houd niet van getrek in de mond.
Band met t paard is prima,
hij is gewoon heel heftig en enorm voorwaarts.

Denk volgende keer twee keer na in plaats van een impulsieve reactie plaatsen.
Ik ben ook niet op m'n achterhoofd gevallen, hoor.
Ik weet prima wat ik doe met mn beest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:29

En toch Elja, sluit ik me aan bij Arabesk.
Als het alleen mogelijk is om met je paard te rijden dmv een enorm heftig middel waar je je paard vreselijk zeer mee kunt doen, dan mag je er best eens bij stil staan wat er mis is in jouw manier van rijden en communiceren met je paard.

Ik persoonlijk zou nooit maar dan ook nooit met zo'n dergelijk dwang- en pijnmiddel met mijn paarden omgaan.

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:34

Met springen mogen we steeds meer, bijna alles. maar met de dressuur ??

Niet dat ik het nodig heb, maar soms worden er toch ook met bitten gereden waarvan ik denk.. >;) :?

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:35

superlise schreef:
Hmm ik vind het opzich niet echt heel erg dat die ´4e ring´ van de pessoa is ''afgeschaft'', mensen gaan naar mijn idee, vooral onder de pony ruiters, toch snel de teugels een gat lager hangen omdat dat 'makkelijker is'.

Inderdaad, ik vind eigenlijk ook dat er bij de ponys wel wat meer afgeschaft mag worden, want sommige kinderen zitten er alleen maar op en trekken een beetje in de bek ! die weten na mijn mening toe niet wat fatsoenlijk rijden is ..

En als je in de B al met allerlei bitten gaat rijden, oa de pelham, hoe wil je dat dan doen in het Z ?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:08

TennoTenno schreef:
Weet iemand of je bij de pessoa nu ook een kinketting mag gebruiken zodat die niet zover doorslaat? Of geldt dit alleen voor de Pelham. Dit vroeg iemand mij.

Volgens mij mag je een pessoa nu met kinriempje rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:23

Voor die een en ander zo zielig vinden, ook met nieuw toegstane bitten is het, net als met die al wel mochten, niet toegestaan dat er mishandeld wordt...
Ook is het nog eens zo, dat een paard makkelijk stopt als het teveel dwars gezeten wordt, dus het is in het voordeel van de ruiter om er niet te stug mee om te gaan als hij toch rond wil komen....

Het gebroken pelham toestaan in de lagere klasses en ongebroken pas in de hogere snap ik ook totaal niet. Je zou het eerder andersom verwachten of dat gebroken pelhams verboden zouden worden.
Overigens ben ik persoonlijk een groot voorstander van pelhams.
Het is juist doordat een paard er beter op reageert, dat je met veel minder "geweld" hoeft te rijden. Dat zie ik dan toch liever dan dat ze aan een bustrens moeten plukken en hangen.

Dit is over het algemeen zo, dat hoe "scherper" het bit hoe minder en hoe minder heftig je het hoeft te gebruiken. Dit wordt vaak vergeten.
Dat er mensen zijn die verkeerd met zo'n bit omgaan, maakt nog niet dat het bit op zich slecht is of verboden zou moeten worden.
Je moet als organisatie uitgaan van ruiters die wél kundig zijn, en ik mag hopen dat die op wedstrijden uitkomen wel redelijk kundig zijn.