Cassidy schreef:Het grote verschil met een veeboer is dat zijn veestapel redelijk stationair is. Een paard is dat niet. Je verhuist van stal (de een wat vaker dan de ander) gaat op wedstrijden, brengt je merrie weg ter dekking, noem eens wat. Dat zijn allemaal administratieve handelingen die je moet gaan verwerken als Verburg die centrale database in wil gaan voeren, om in het geval van een epidemie van paardenziektes nauwkeuriger te kunnen reageren (met wat? Ruimingen?)
Een veehouder heeft een band met zijn veestapel, maar zit ik er echt zover naast om te beweren dat die band wat anders is dan bij de gemiddelde ruiter of paardeneigenaar voor zijn paard? Aan mij gaan ze een slechte hebben als er belist wordt om in het geval van een uitbraak van de een of andere enge paardenziekte tot grootscheepse preventieve ruimingen overgaan zoals in het geval van de koeien, schapen en andere herkauwers bij een aandoening als MKZ.
Ik denk dat de plaats waar een paard gestald is inderdaad lastig is bij te houden en dat dat ook teveel rompslomp met zich mee brengt. Maar andere gegevens als bijvoorbeeld het medische dossier of waar dat te achterhalen is zou imo erg handig zijn om aan het chipnummer te koppelen.
En natuurlijk gaat zoiets geld kosten, je kunt ook niet verwachten dat je zo'n probleem kosteloos kunt oplossen. Vraag is echter, hoeveel heeft een paardenhouder en de overheid daarvoor over.