Volop gesjoemel met afgekeurde paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:45

Cassidy schreef:
Het grote verschil met een veeboer is dat zijn veestapel redelijk stationair is. Een paard is dat niet. Je verhuist van stal (de een wat vaker dan de ander) gaat op wedstrijden, brengt je merrie weg ter dekking, noem eens wat. Dat zijn allemaal administratieve handelingen die je moet gaan verwerken als Verburg die centrale database in wil gaan voeren, om in het geval van een epidemie van paardenziektes nauwkeuriger te kunnen reageren (met wat? Ruimingen?)

Een veehouder heeft een band met zijn veestapel, maar zit ik er echt zover naast om te beweren dat die band wat anders is dan bij de gemiddelde ruiter of paardeneigenaar voor zijn paard? Aan mij gaan ze een slechte hebben als er belist wordt om in het geval van een uitbraak van de een of andere enge paardenziekte tot grootscheepse preventieve ruimingen overgaan zoals in het geval van de koeien, schapen en andere herkauwers bij een aandoening als MKZ.

Ik denk dat de plaats waar een paard gestald is inderdaad lastig is bij te houden en dat dat ook teveel rompslomp met zich mee brengt. Maar andere gegevens als bijvoorbeeld het medische dossier of waar dat te achterhalen is zou imo erg handig zijn om aan het chipnummer te koppelen.
En natuurlijk gaat zoiets geld kosten, je kunt ook niet verwachten dat je zo'n probleem kosteloos kunt oplossen. Vraag is echter, hoeveel heeft een paardenhouder en de overheid daarvoor over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:47

@ Naskapower: wie stelt die diagnose dat er niet meer op gereden mag en kan worden? Kun je je niet voorstellen dat ook arsten verkeerd kunnen zitten? Waarom vragen zoveel mensen second opinions aan?

Om een verguisd voorbeeld aan te halen: neem de methode AdB: veel mensen rijden hun paard verkeerd waardoor er problemen ontstaan, en veel mensen hebben hun paard om deze problemen in laten slapen. Niet alles valt met anders rijden op te lossen, maar kijk voor de volledigheid even op http://www.paardenrecht.be

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:49

Helemaal waar Cassidy, misschien is het dan ook verstandiger om in een eventuele database ( of welke manier van registreren dan ook ) te vermelden wat de eerdere bevindingen zijn. In plaats van te zeggen, hij is definitief niet meer te berijden oid.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:49

ElCid schreef:
Het bevestigd ook weer mijn beslissing om mijn paarden niet te verzekeren, dat levert mij niets op en als ik een van de paarden zou moeten laten inslapen zal ik daar zelf bij kunnen zijn, zonder me iets aan te hoeven trekken van de regeltjes die door een verzekering bedacht zijn.
Vrijwel alle verzekeringen zijn er uiteindelijk op uit om er zelf beter op te worden.

Het hangt gewoon van je verzekering af. Als je de tijd neemt om een goede te zoeken is er helemaal geen probleem. De verzekering die ik heb heeft nooit problemen gemaakt bij terugkopen. Overigens heb ik ook nooit enige problemen gehad bij uitbetalen van ziektekosten.
Natuurlijk zijn verzekeringen geen charitatieve instellingen, maar soms is het wel prettig om verzekerd te zijn. Niet al mijn paarden zijn verzekerd en toen een van de onverzekerde paarden een koliekoperatie nodig had, was het even slikken. Was wel prettig geweest als ik die verzekerd had. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:53

Babel schreef:
Maar andere gegevens als bijvoorbeeld het medische dossier of waar dat te achterhalen is zou imo erg handig zijn om aan het chipnummer te koppelen.

Medische dossiers aan chipnummers koppelen klinkt handig, maar is waarschijnlijk niet haalbaar omdat niet alle paarden in Nederland zijn gechipt en er ook nog het alternatief is voor DNA.
Moet er dan een dubbele registratie komen voor alle dieren in Nederland waar ontheffing voor het chippen voor is aangevraagd en ook verleend?
En er lopen nog honderden paarden ongechipt rond waar geen paspoort voor aanwezig is en geen DNA profiel voor is geregistreerd, en waar echt geen hond naar kraait dat ze niet gechipt zijn zolang ze het terrein niet afkomen.

Anoniem

Re: Volop gesjoemel met afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:09

@ cassidy, ik wist niet dat brandmerken niet meer mocht maar toch denk ik dat het wel effectief zal zijn geweest, meer als chippen. En zijn tatouages wel toegestaan? Mijn hond heeft namelijk ook een tattoo met nr 52.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:12

Bij paarden geen idee, maar bij honden mag het niet meer.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 16-04-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Cassidy schreef:
Het grote verschil met een veeboer is dat zijn veestapel redelijk stationair is. Een paard is dat niet. Je verhuist van stal (de een wat vaker dan de ander) gaat op wedstrijden, brengt je merrie weg ter dekking, noem eens wat. Dat zijn allemaal administratieve handelingen die je moet gaan verwerken als Verburg die centrale database in wil gaan voeren, om in het geval van een epidemie van paardenziektes nauwkeuriger te kunnen reageren (met wat? Ruimingen?)

Een veehouder heeft een band met zijn veestapel, maar zit ik er echt zover naast om te beweren dat die band wat anders is dan bij de gemiddelde ruiter of paardeneigenaar voor zijn paard? Aan mij gaan ze een slechte hebben als er belist wordt om in het geval van een uitbraak van de een of andere enge paardenziekte tot grootscheepse preventieve ruimingen overgaan zoals in het geval van de koeien, schapen en andere herkauwers bij een aandoening als MKZ.

Ik heb het niet over ruimingen en verwacht een complete burger opstand als zoiets zou gebeuren ;) . Je zou ook niet voor elke buitenrit of da bezoek een wijziging door moeten geven maar als je paard bijvoorbeeld een week ergens anders staat zou je dat wel kunnen doen. Als dat digitaal kan is het nog geen 5 minuutjes werk en dus een kleine moeite.

Even terug komend op registratie voor de verblijfplaats in geval van ziekte uitbraak. Dan kunnen ze precies volgen welke paarden waar besmet kunnen zijn en waar zij ziekten verder kunnen verspreiden door vervoer. Dit staat nog helemaal los van ruimingen. Zo kan wel doeltreffend een vaccinatie project worden opgestart en sommige gebieden in qarantaine worden gezet. Puur om in te grijpen voordat de boel escaleert. Met name als het om een potentieel dodelijke ziekte gaat is het heel belangrijk dit in de kiem te smoren en verdere verspreiding te voorkomen.

Anoniem

Ik heb al jaren geen paard meer in de verzekering, en als er eentje om medische redenen of gedragsproblemen die niet zijn op te lossen, weg moet, dan zorg ik dat ik er zelf bij ben en anders dat ik bewijs in handen krijg, al is het maar een foto van het dode paard, genomen met een mobieltje.

Ragdollcat

Dat is ook de reden waarom ik laatste keer mijn paard niet verzekerde, ik kon de kosten opbrengen voor als er wat zou gebeuren, ben ik zelf helemaal de baas over.

En ik zou ook gewoon hoe eng en of afschuwelijk het ook is, meegaan met het dier als het naar de slacht moet, niks geen tussenpersonen en of laten ophalen door een verzekering of wat dan ook, echt niet, er wordt gewoon teveel mee gerommeld.

Gelukkig heb ik dat nog niet hoeven mee te maken dat ik het dier naar de slacht moet brengen, een vriendin van mij wel, paard had ernstig artrose, ze ging mee naar de slacht, dan is het zeker dat het netjes geregeld word/is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:14

Nikka schreef:
Nee ook niet meer, ik heb nog wel een oude hond rondlopen met een tatoeage. Dat mag ook al jaren niet meer.

Ok, de hond van mij die die tattoo heeft is ook al weer bejaard dus die heeft hem ook al aardig lang maar als ik het nu zo even zwart op wit bekijk heb ik het idee dat brandmerken en tattoo's het meest effectieve middel zijn. Of zit ik nu helemaal fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:15

Ik heb dit jaar twee moeten wegdoen. Eentje omdat het beenwerk en de rug niet goed was, en ik ben er bij gebleven tot ze daadwerkelijk dood op de grond lag.
Tweede was erg onbetrouwbaar, alles geprobeerd, niet gelukt. Ik kon zelf niet mee maar heb degene die hem wegbracht wel een fotootje laten maken.
Rommelen is op die manier uitgesloten, in beide gevallen had ik het niet vertrouwd ze aan een handelaar mee te geven, omdat het beide paarden waren die aan de buitenkant erg mooi waren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:19

Dat is toch het mooiste wat je voor je paard kan doen, voorkomen dat het in verkeerde handen valt, en onnodig leed voorkomen, gewoon ervoor zorgen dat het daadwerkelijk aan het einde komt, door erbij te zijn en of een betrouwbaar iemand met foto, zoals wat Sul hier vertelde.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:44

Maar dat kan ook met verzekeringen.

Ik heb 2 afgekeurde paarden gehad. Eentje heb ik er zelf weggebracht en eentje staat hier nog te rentenieren nadat ik hem teruggekocht heb.
Deze laat ik ook zelf inslapen als zijn tijd gekomen is.
Bij beide paarden deed de verzekering totaal niet moeilijk, dus het is niet zo dat het altijd slecht afloopt. Daar ben je zelf bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:45

Niet alle verzekeringen zijn even gemakkelijk, Fitzroy, plus dat de kans bestaat dat een paard wel degelijk over een bepaalde blessure heen kan komen en niet hoeft te worden afgekeurd, dat is ook één van mijn redenen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:47

Als ie niet hoeft te worden afgekeurd, wordt ie ook niet opgehaald door de verzekering ;) Dus is het ook weer je eigen beslissing als dat dier wordt doorverkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:48

Er worden wel degelijk paarden afgekeurd, die met een jaar revalidatie weer gewoon goed zijn, Fitzroy ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:49

Hmmm ... lijkt me sterk, wat is het belang van de verzekering om uit te keren als het weer goed kan komen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:51

Overigens kan je het moment van het aankloppen bij de verzekering en definitief afkeuren zelf bepalen. Mijn oudje die ik al 10 jaar niet rij, heb ik pas een paar jaar geleden echt laten afkeuren. Toen was ik er wel van overtuigd, dat dit geen tijdelijke blessure was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:52

Fitzroy schreef:
Hmmm ... lijkt me sterk, wat is het belang van de verzekering om uit te keren als het weer goed kan komen?

Geld.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:56

Leg eens uit ... ze moeten juist geld uitkeren, ze ontvangen niets.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:00

Overigens heb ik vele jaren geleden ook meegemaakt dat een paard van mij werd afgekeurd. Ik heb dit niet gemeld aan de verzekering en dacht: We zien het nog even aan. Thuisgekomen bij de hoefsmid, bleek hij een sluimerende hoefzweer te hebben. Beest heeft nog jaren gelopen tot op Z2 niveau.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:04

Dit is precies de reden waarom mijn vader vorig jaar op 4 april na de slachting is gaan kijken of ze er ook daadwerkelijk niet meer was, gelukkig kregen wij wel de kans van onze verzekering om met haar mee te gaan, ik ben daar nog altidj blij mee :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:06

en dus gooien de verzekering maatschappijen deze paarden graag op de wei om te revalideren
waarna ze meestal meer opleveren dan de slacht ..

verder een electronisch systeem met registratie(bij dna) of chip nummer iig wie eigenaar is en welke medicatie er in gaat en keuze wel of geen slachtpaard is inprincipe voldoende

en dan een paar instanties zoals da die kan veranderen/doorgeven

als je daar 10 euro per jaar per paard aan koppeld
weet je zeker dat iedere oud eigenaar doorgeeft dat die verkocht is

als het even kan ook blijvend door iedereen na te vragen overzicht
van oud eigenaren en alle ! relevante gegevens zoals medicatie en huidige eigenaar

lokatie van verblijf is niet nodig ,

handel in gestolen waar gaat dan al stuk lastiger

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:12

het is niet de schuld van de verzekeraar, het is niet de schuld van de handelaar......... het is de schuld van al die mensen die voor een appel en een ei een paard willen kopen, zolang mensen voor weinig paarden willen kopen zal de handel in dit soort arme dieren bestaan