Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:31

Citaat:
Volgens een woordvoerder van de BBC werd de merrie geslacht voor een traditionele vruchtbaarheidsceremonie bij de paarden.

Is het niet mogelijk dat de merrie al eerder dood was maar dat ze de bijl en messteken slechts deden omdat het bij hun een soort ritueel is? (Ik heb de docu niet gezien helaas, maar zo kwam het nieuwsbericht een beetje op mij over).

Ik ben het voor de rest met Arabesk eens, ik vind persoonlijk dat we in één van de meest verdervelijke culturen van de wereld leven, en daarom is het niet aan ons om andere culturen te veroordelen. Hun hebben misschien niet de meest diervriendelijke methodes maar zijn veel meer in balans met de natuur en maken daardoor uiteindelijk veel minder kapot dan wat wij doen. Daarnaast is het simpel weg de natuur, als een jager een konijntje doodschiet met een geweer krijg je commentaar dat het geen eerlijke strijd is, doen ze het een keer zonder geweer is het weer niet goed :\

Het feit dat veel mensen hun veroordelen heeft denk ik meer met de krankzinnigheid van onze cultuur te maken dan met die van hun cultuur.

Paintlinger

Re: Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:34

Hier ook een Nijkerkganger.......en ja, ik eet nog steeds vlees.
Slachten in nederland is NIET gruwelijk.

Maar zoals de mensen het daar doen ook niet....die paarden hebben daar een prachtig leven gehad.
Die mensen moeten ervan leven...lijkt me een prima excuus :j

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:41

joopie7 schreef:
Is het niet mogelijk dat de merrie al eerder dood was maar dat ze de bijl en messteken slechts deden omdat het bij hun een soort ritueel is? (Ik heb de docu niet gezien helaas, maar zo kwam het nieuwsbericht een beetje op mij over).

de merrie bewoog en maakte een soort snurkende geluiden in een poging om adem te halen.
ze zat op haar knieën van uitputting en zuurstoftekort toen de slagen op het hoofd met (de achterkant van) de bijl eraan te pas kwamen.
bij de messteken in het hart lag ze neer op haar zijde, ik denk dat ze toen al dood of tenminste buiten bewustzijn was.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:12

Een schietmasker zullen deze mensen niet tot hun uitrusting hebben. En hoe maak je dan zo'n groot dier snel dood?
Ik heb geen andere idee hoor.
Leuk om te zien, nee zeker niet. Maar hoe denk je dat het hier een paar honderd jaar geleden ging?
En een dier dat niet meer productief is kost geld, wat die mensen niet hebben. Honger hebben ze wel.
Dan is het een logisch gevolg wat er gaat gebeuren.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:18

Tja het is hun cultuur, maar wat is zieliger, een paard met een mooi leven die op zon manier geslacht word, of wat wij in nederland doen, al die dieren op te kleine donkere plekken, waar ze niet kunnen begwegen etcetc ? en dat zijn niet eens de ergste voorbeelden die ik noem

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:32

kazary schreef:
Een schietmasker zullen deze mensen niet tot hun uitrusting hebben. En hoe maak je dan zo'n groot dier snel dood?
Leuk om te zien, nee zeker niet. Maar hoe denk je dat het hier een paar honderd jaar geleden ging?
En een dier dat niet meer productief is kost geld, wat die mensen niet hebben. Honger hebben ze wel.

als je een paard met een scherp mes zijn keel door snijd,dan is die op slag dood,en hoef je het niet te wurgen of dood te slaan.
ik ben niet tegen slachten,ik ben zelf een lief hebber van een lekker stukje vlees,maar het doden moet wel op een snele manier gebeuren vind ik.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:35

Ja een vlijmscherp mes. Echt heel scherp. Hebben ze dat wel, of alleen een bot ding? Dan gaat het nog langzamer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:37

amazone77 schreef:
kazary schreef:

als je een paard met een scherp mes zijn keel door snijd,dan is die op slag dood,en hoef je het niet te wurgen of dood te slaan.
ik ben niet tegen slachten,ik ben zelf een lief hebber van een lekker stukje vlees,maar het doden moet wel op een snele manier gebeuren vind ik.

Nee hoor, die bloed dood (of stikt). Op zo'n moment leven zijn hersenen nog en krijgt alle (pijn)signalen binnen.

Marianne'90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:13

Ik kan mij redelijk vinden in de mening van Arabesk, het is met name een cultuurverschil. Zag het toen ook in het programma groeten uit de rimboe en groeten terug. De Nederlanders worden panisch als ze de 'mensen uit de rimboe' daar een koe / wild varken afmaken. En de mensen uit de Rimboe vonden onze varkenshouderij / slachterij weer gruwelijk. Lastig om over te oordelen.

In Nederland heerst inderdaad een struisvogelpolitiek, wat ik niet zie (stukje vlees uit de supermarkt) doet er niet toe. Zou je het levensproces hebben gezien van een biodier dan durf ik te wedden dat je hetzelfde stukje vlees niet op zou eten. Ik ben niet tegen slachten maar zie liever wel dat de dieren daarvoor een mooi, gezond en diervriendelijk leven hebben gehad. Wou dat er meer Jimmy's farms waren..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:02

De kidsforanimals-generatie is opgegroeid lees je wel.
Natuurlijk heeft onze westerse cultuur veel voordelen maar in veel dingen slaan we door.

Ik woon en leef op een boerderij en ben met dieren opgegroeid.
Natuurlijk zie je om je heen dingen met dieren gebeuren die makkelijk anders zouden kunnen maar veel mensen weten niet beter.
Toch denk ik dat de meeste mensen hun dieren goed verzorgen in Nederland en bio-industrie is een gevolg van de maatschappij.
Uit praktisch oogpunt is het ook niet meer mogelijk om de gehele voedselvoorziening op een ambachtelijke manier te verzorgen, domweg omdat er te veel mensen zijn.
Wij Nederlanders zijn wel ongeveer de beste boeren van de wereld die het efficiëntst en milieuvriendelijkst kunnen produceren. En qua diervriendelijkheid zul je buiten ons land nog veel meer aan treffen.

Als je het probleem op wilt lossen zul je het net als China aan moeten pakken; één kind per gezin.

En dan het slachten op zich.
Ik heb zelf ook wel een aantal dieren op mijn naam staan (kippen, konijnen, etc.) en weet wel hoe je het een en ander kunt bewerkstelligen. Het is praktisch onmogelijk om dat paard met een klap met de bijl om te brengen want het wendt zijn hoofd af. Verwurgen biedt dus de mogelijkheid wel en zodra het dier genoeg versuft is kun je het wel raken met die bijl. En ik neem aan dat ze wel weten hoe ze het raken moeten om het ineens dood te krijgen.
In het hart steken is een procedure die hier ook bij varkens gebeurt om ze leeg te laten bloeden.
Geluiden van ademhaling en bewegingen zijn niet bewust door het dode dier gemaakt maar stuiptrekkingen.

En ja, onze kijkbuiskindertjes willen dat soort beelden natuurlijk liever niet zien omdat ze inmiddels ver verwijderd zijn van de natuur om te weten hoe je moet overleven.

Het strikken van hazen heb ik nog niet zo'n probleem mee maar wolven met klemmen vangen is niet humaan en in overeenstemming met de natuur.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:44

Ik heb de documentaire zelf niet gezien, dus ik heb er nog geen mening over.
Ik vroeg me af of je die ergens terug kan kijken?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:03

BlackDevils schreef:
Geluiden van ademhaling en bewegingen zijn niet bewust door het dode dier gemaakt maar stuiptrekkingen.

ik denk dat dit een reactie op mij was?
ik had het over het stuk toen het paard helemaal suf was van de wurging, vlak voor de bijlklappen toegediend werden.
beestje was nog niet dood, dat waren geen stuiptrekkingen (die heb ik al gezien, zo zag het er echt niet uit ;) )
stuiptrekkingen zijn willekeurige bewegingen, hier probeerde het paardje weer overeind te krabbelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:15

Brainless schreef:
Nee hoor, die bloed dood (of stikt). Op zo'n moment leven zijn hersenen nog en krijgt alle (pijn)signalen binnen.

Dat ligt eraan of je de luchtpijp ook snijdt of alleen de halsslagader.
Als je de luchtpijp ook opensnijdt dan verdrinkt het dier als het ware in zn eigen bloed.
Dood door bloedverlies en verstikking doordat er bloed in de longen stroomt. Maar feitelijk gezien wel een vrij 'nette dood'.

Ik begrijp dus ook niet waarom ze voor deze drie methodes kiezen. En ik kan me best voorstellen dat mensen hier onpasselijk van worden.

Vind het een beetje jammer dat mensen hier denigrerend doen over mensen die hier negatief over denken. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en m.i. komt het juist kinderachtig over door de 'tegenstanders' in de vloeistof te zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:31

Arabesk schreef:
Ik vraag me af of al die mensen die dat allemaal zo zielig vonden ook vegetariër zijn. Want de paarden bij dat volk hebben namelijk wél een goed leven gehad en de gemiddelde koe of varken op ons bord niet. Hypocriet gezeur, alleen maar omdat paarden een hogere aaibaarheidsfactor hebben en dichterbij veel mensen staan door hun hobby, dan het varken of de koe. :(

Helemaal waar.

Wij fokken daarom ons eigen vlees opdat dit een heerlijk leven leidt en heb daarvoor een slachtpistool.

Nóg krijg je daar mallote opmerkingen over van NL supermarktvlees-kopers.

De paarden bij de Yakut hebben een onvergelijkbaar veel beter leven dan de paarden in NL (op de uitzonderingen na), er zijn daarvoor geen welzijnsregels in zicht en één van de grootste tegenstanders van welzijnregels is..... de ruiterij.
Hoe hypocriet wil je het hebben?!

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:45

JIJ hebt daarvoor een slachtpistool, de yakut niet.
de meesten hier hebben een probleem met de manier waarop het dier geslacht werd.
denk dat iedereen het er wel over eens is dat de beestjes daar verder een mooi leven hebben ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:12

pluklief schreef:
Ik had al even gezocht en deze uitzending is door de bbc verwijderd. Helaas kun je verder ook niet de programma's van de bbc vanuit het buitenland bekijken.

Iris82 schreef:
Vind het een beetje jammer dat mensen hier denigrerend doen over mensen die hier negatief over denken. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en m.i. komt het juist kinderachtig over door de 'tegenstanders' in de vloeistof te zetten.

Natuurlijk heeft een ieder recht op zijn eigen mening maar helaas is deze vaak nogal gekleurd wat ons door de media wordt aangereikt en sommige mensen niet verder willen kijken naar een andere waarheid.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:39

pluklief schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=b5iwH54n1QE

^^ dat is die aflevering, het is een beetje aan het eind!

Goed nu even mijn mening!
Ik vind het echt vreselijk hoe dit dier geslacht word,
het kan dan wel een goed leven hebben gehad maar het kan ook even wat sneller,
ze hadden beter de slagader door kunnen snijden als het dan toch moet

Ik ben zowiezo tegen slachten, maar ik mag geen vega worden van me ouders :(
Maarja, das is mijn mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:44

Ik vond het nogal snel gaan, eerlijk gezegd. Een paard wat wordt afgemaakt met een spuitje heb ik eens langer zien worstelen.
O ja AdindaPony, met het doorsnijden van de halsslagader is een paard of ander dier ook niet binnen een tel dood.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:47

Nogmaals iedereen gilt nu ach en wee maar in het kader van amusement mogen dus wel geiten enz geslacht worden in programma's als de groeten en jonge krijgers..
Wat is dan in hemelsnaam het verschil..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:48

Zo net even de link bekeken.
Ik ben niet een zeikerd en ook niet erg snel geschokt. Ik woon zelf in een agrarische omgeving, mijn zwager is boer. En ik werk zelf part time bij een slagerij.
Maar toch, dit vind ik toch echt erg om te zien. Dit heeft naar mijn idee ook niets meer te maken met een gebrek aan middelen. Simpelweg de slagader doorsnijden en het dier is ook dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:52

Met het doorsnijden van de slagader ís een dier niet meteen dood Coby, dat is een fabeltje.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:56

Ik heb de serie wel gezien vorige week. En ondanks dat ik ook even weggekeken heb vond ik de hele documentaire erg mooi. Ik hab overigens ook weggekeken als ze haar door het hoofd hadden geschoten. De merrie wist inderdaad heel goed wat er ging gebeuren.

Natuurlijk is het voor ons triest om te zien maar je moet het in perspectief zien. Daarbij zijn wij geen haar beter met onze versnipperaars. Laten we eerst daar wat aan doen ipv een andere cultuur als barbaars af te schilderen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:59

suleilitha schreef:
Met het doorsnijden van de slagader ís een dier niet meteen dood Coby, dat is een fabeltje.

Niet meteen dood, maar toch wel redelijk snel niet meer bij bewustzijn door het bloedverlies, toch?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:07

Zo, ik heb nu het filmpje gezien, het is niet zo leuk, en het ademde nog toen ze in haar hart gestoken werd, en ze wist wat er ging gebeuren toen die man met de bijl aan kwam lopen, zo te zien aan haar reactie, en toch ben ik niet super geschokt, dat is nou eenmaal de dingen wat een natuurvolk doet met dieren, ze doen wat ze al eeuwen doen.

Ik kon wel zien dat ze willen dat het zo snel mogelijk dood gaat, vandaar het steken en met de bijl slaan.

Mijn marokkaanse buurvrouw vertelde me wel dat het halal slachten beter is, omdat het geen pijn zou doen, dat het al dood is al een mes erdoor heen gaat, de hals doorsnijden dus, nou geloof ik niks van, ze lijden wel evengoed hoor, het duurt evengoed even voor het dood is.

De beste van alles is gewoon in de kop schieten, dat is erg snel en dan snel laten verbloeden.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:15

Citaat:
]Wij fokken daarom ons eigen vlees opdat dit een heerlijk leven leidt en heb daarvoor een slachtpistool.

Nóg krijg je daar mallote opmerkingen over van NL supermarktvlees-kopers.

Hier zou je daarvoor nooit vergunning krijgen. Thuis slachten is verboden.
Jij bent ook geen slager bij mijn weten dus ik hoop dat je goed kunt richten en een rund of varken in één keer dood is.

En niet iedereen die in jouw ogen "mallote" opmerkingen maakt, of het in dit topic niet eens is met de gruwelijke manier van dieren doden door de Yakut, eet supermarktvlees. En bij de meeste supermarkten hier in ons land wordt biologisch vlees verkocht.
Heb je die documentaire wel gezien? Is die in Spanje uitgezonden?

Ik krijg het idee dat veel posters hier die docu niet gezien hebben.
Die mensen hebben geen honger, ze hebben hun paarden en strikken veel wild. Daarbij vermoorden ze héél veel wolven waarvan de huiden voor een goede prijs worden verkocht.
Tevens leveren hun paarden veel melk.

Dat niet (meer) productieve dieren geslacht worden kan ik begrijpen, het gaat om de manier waarop die me enorm tegenstaat.

Afbeelding