laura1986 schreef:Huertecilla schreef:
Dat geeft goed de aspecten aan.
Het is voor de eigenaars van de ontsnapte paarden een angst.
Het is voor de ´bestuurster´ van het aan de lijn lopende paard een angst.
Het is voor een passerende verkeersdeelnemer een angst.
Wat de ruiterij daar, met alle begrijpelijke en terechte zorg voor het mogelijke leed aan het eigen paard, als hoogste prioriteit bij hóórt te hebben is dat ze geen risico veróórzaakt![]()
In deze situatie lopen paarden los in de openbare ruimte én verliest een ´bestuurder´ de controle over diens paard in het verkeer.
Hoe politiek incorrect ook om dat hier op te merken, de automobilist(e) is in dit geval het ´slachtoffer´.
hc
Dit is natuurlijk verschrikkelijk voor alle betrokkenen, ik hoop dat ik het in ieder geval nooit mee hoef te maken.
Met de laatste opmerking van hc ben ik het niet eens; je kunt dit niet met goed fatsoen zeggen, omdat je helemaal niet weet of de automobilist(e) zch aan de verkeersregels had gehouden. Misschien was het wel niet gebeurd als hij of zij (in het nieuwsbericht wordt gesproken over een bestuurder, maar dat terzijde) langzamer had gereden en/of beter voor zich uit had gekeken![]()
Ook kan het imo niet zo zijn dat je ten alle tijde je paard 'onder controle' hebt. je kunt er door oefening wel dichtbij komen, maar 100% controlle kan imo niet. Vooral niet als je pas bent begonnen met wandelen, want je moet wel ergens kunnen beginnen. Ik vind dit ook geen excuus of een ijzeren staaf in de mond van het paard te proppen. Ten eerste omdat ik dit zeer paardonvriendelijk vind en ten tweede geloof ik niet dat dat echt zal helpen.
Aan alles wat je doet zijn risico's verbonden.... meer kan ik er eigenlijk niet van maken.
Ben het met je eens Laura.
We gaan weer heerlijk off-topic hier en er wordt weer zalig gespeculeerd.
Feit blijft, dat de vrouw haar paard verloren is door toedoen van een ander, want zo zie ik het!
Degene wiens paarden ontsnapt waren is degene die hier schuld heeft.
Als er 4 paarden op jouw paard afkomen, dan kun je die ongetwijfeld niet in bedwang houden (bit of geen bit, knap overigens als je zo snel naar een boom kunt rennen en je paard goed vast kunt zetten, zoiets als dit gebeurt ongetwijfeld in enkele seconden; je ziet de loslopende paarden vast en zeker geen honderden meters van tevoren...) en het is dan ook imo domme pech dat dan juist dit "onschuldige paard" hier slachtoffer van wordt.
Verschrikkelijk ook voor de automobilist(e), zoiets blijft vast en zeker op je netvlies gebrandt.
Ik wens haar en de eigenaresse van het omgekomen paard veel sterkte toe...

!