Paard overleden na aanrijding met auto in Baarn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:27

laura1986 schreef:
Huertecilla schreef:

Dat geeft goed de aspecten aan.

Het is voor de eigenaars van de ontsnapte paarden een angst.
Het is voor de ´bestuurster´ van het aan de lijn lopende paard een angst.
Het is voor een passerende verkeersdeelnemer een angst.
Wat de ruiterij daar, met alle begrijpelijke en terechte zorg voor het mogelijke leed aan het eigen paard, als hoogste prioriteit bij hóórt te hebben is dat ze geen risico veróórzaakt :)*

In deze situatie lopen paarden los in de openbare ruimte én verliest een ´bestuurder´ de controle over diens paard in het verkeer.
Hoe politiek incorrect ook om dat hier op te merken, de automobilist(e) is in dit geval het ´slachtoffer´.

hc

Dit is natuurlijk verschrikkelijk voor alle betrokkenen, ik hoop dat ik het in ieder geval nooit mee hoef te maken.

Met de laatste opmerking van hc ben ik het niet eens; je kunt dit niet met goed fatsoen zeggen, omdat je helemaal niet weet of de automobilist(e) zch aan de verkeersregels had gehouden. Misschien was het wel niet gebeurd als hij of zij (in het nieuwsbericht wordt gesproken over een bestuurder, maar dat terzijde) langzamer had gereden en/of beter voor zich uit had gekeken :)*
Ook kan het imo niet zo zijn dat je ten alle tijde je paard 'onder controle' hebt. je kunt er door oefening wel dichtbij komen, maar 100% controlle kan imo niet. Vooral niet als je pas bent begonnen met wandelen, want je moet wel ergens kunnen beginnen. Ik vind dit ook geen excuus of een ijzeren staaf in de mond van het paard te proppen. Ten eerste omdat ik dit zeer paardonvriendelijk vind en ten tweede geloof ik niet dat dat echt zal helpen.
Aan alles wat je doet zijn risico's verbonden.... meer kan ik er eigenlijk niet van maken.

Ben het met je eens Laura.

We gaan weer heerlijk off-topic hier en er wordt weer zalig gespeculeerd.
Feit blijft, dat de vrouw haar paard verloren is door toedoen van een ander, want zo zie ik het!
Degene wiens paarden ontsnapt waren is degene die hier schuld heeft.
Als er 4 paarden op jouw paard afkomen, dan kun je die ongetwijfeld niet in bedwang houden (bit of geen bit, knap overigens als je zo snel naar een boom kunt rennen en je paard goed vast kunt zetten, zoiets als dit gebeurt ongetwijfeld in enkele seconden; je ziet de loslopende paarden vast en zeker geen honderden meters van tevoren...) en het is dan ook imo domme pech dat dan juist dit "onschuldige paard" hier slachtoffer van wordt.
Verschrikkelijk ook voor de automobilist(e), zoiets blijft vast en zeker op je netvlies gebrandt.
Ik wens haar en de eigenaresse van het omgekomen paard veel sterkte toe...

kazary

Re: Paard overleden na aanrijding met auto in Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:32

opisop_shop, daar sluit ik me helemaal bij aan. Precies mijn gedachte en beter verwoorden kan ik het niet.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:49

Wat een vervelend ongeluk. Ik ben benieuwd wie er in dit geval aansprakelijk gesteld wordt voor de schade.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:01

Ach jeetje ,, Wat erg!!

Het arme dier, De vrouw, en de bestuurder,, Allen sterkte..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:23

Jee dat is een nachtmerrie zeg, verschrikkelijk, arme bazin, paard is dood en voelt dus niks meer, wat een klap zeg.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, als ik wandel, dan neem ik altijd een vrij lang halstertouw mee en het paard bit erin, dit omdat hij, mijn ex draver, groot en sterk is, dan heb ik wat meer over te vertellen, maar met mijn ex arabier liep ik gewoon met een halster, want hij is altijd controleerbaar, omdat hij gevoelig is, 1 x tegenhouden en hij stopt meteen, ook als hij helemaal wild is.

Kijk dat verschilt erg per paard en situatie, je kan het nooit vantevoren voorspellen, erg sneu voor deze eigenaar en sterkte voor haar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:27

Bah, wat sneu zeg, gatsie.
Sterkte voor de eigenaresse

Everyone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:45

wat erg.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:47

jeetje wat triest...

Feija

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:18

wat erg, nou veel sterkte voor de eigenaar!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:28

He gatsie, dat is dichtbij!!
Vreselijk :oo !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:33

stef schreef:
Waarom moet er hier in vredesnaam "gediscusierd" worden over wel of geen bit, als er helemaal niet bekend is of het paard wel of geen bit in had?

Dat is typisch bokt.

Als er een ongeluk gebeurt waarbij iemand óp het paard reed mét bit, hoor je alleen 'goh wat erg', maar niemand die zegt 'ja dat komt doordat de ruiter niet is afgestapt' of 'dat komt doordat het paard een bit in had en met een bit heb je minder controle dan zonder bit'

Zat iemand er niet op en of had het paard geen bit in, dan is het meteen 'komt door ... geen bit/niet erop zitten'

Ik heb veel meer ongelukkig voorbij zien komen hier op bokt mét bit en ónder het zadel, dan andersom.

Ongelukken sluit je nooit uit. In dit geval heel triest dat het paardje dood is, maar de eigenaar heeft gelukkig niets en de bestuurder ook niet.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:37

Jeetje wat vreselijk... Ik heb pasgeleden ook een paard bijna tegen m'n auto gehad... Reed de afrit af van de autosnelweg en zag op de parallelweg ernaast iemand lopen met alleen een hoofdstel in z'n handen. Ik reed rustig verder en zag in de verte op diezelfde weg een paard aan de kletter. Ik minderde vaart omdat ik aan het einde van de parallelweg mensen zag staan en dacht te gaan helpen en 2 sec. later schoot dat beest de weg af, de afrit op en scheelde het een haartje of hij was tegen de auto geknald. Je schrik je echt kapot op zo 'n moment.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:38

Ik denk ook dat we helemaal niet moeten gaan discussieren over wie is degene die fout is, of hoe had ze het kunnen voorkomen.
Stel je voor dat het jou gebeurd en je leest dit daarna op Bokt terwijl je al zo verdrietig bent is dat echt heel k u t.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:13

Wat vreselijk zeg, voor de eigenaresse en voor de automibilste.

Echt een nachtmerrie als zoiets gebeurd!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:24

amondi schreef:
Wie weet had het voorkomen kunnen worden als er met een bit was gewerkt, maar wie weet was dat ook wel het geval. Heb zelf ook wel eens zo gestaan toen er iemand met een hengst aan kwam fietsen waar mijn paard ongelooflijk kwaad op reageerde.

Gelukkig loop ik altijd met een bit en was er een boom in de buurt waar ik net op tijd de longe lijn( ook al een veiliger optie dan een kort halstertouw) om heen kon gooien.
Die boom is een stuk sterker dan ik!

Dit zijn gewoon wat tips als je met je paard gaat lopen, je hoeft er niks mee te doen, maar een halster is gewoon soms veel te weinig!

Sorry :')

Maar mijn paarden weten niet beter dan wandelen met halster en touwtje is ontspannen, geen 'werk'. En nee die ene keer dat mn fjord misschien ooit eens een sprintje zou gaan trekken daar helpt geen bit tegen hoor.
Hij loopt af en toe zelfs los, dan hang ik het halstertouw over zn nek als het mij te zwaar word.

Ontopic; verschrikkelijk voor de eigenaresse van het betreffende paard en de automobilist.
Ben wel benieuwd waar die 4 paarden vandaan kwamen. Daar wordt verder niks over gezegd.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:52

Hoop dat zowel de automobilist als de eigenaar over deze schrik en verdriet heen kunnen komen...echt ontzettend erg, moet er niet aan denken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 06:44

Arabesk schreef:
stef schreef:
Waarom moet er hier in vredesnaam "gediscusierd" worden over wel of geen bit, als er helemaal niet bekend is of het paard wel of geen bit in had?

Dat is typisch bokt.

Als er een ongeluk gebeurt waarbij iemand óp het paard reed mét bit, hoor je alleen 'goh wat erg', maar niemand die zegt 'ja dat komt doordat de ruiter niet is afgestapt' of 'dat komt doordat het paard een bit in had en met een bit heb je minder controle dan zonder bit'

Zat iemand er niet op en of had het paard geen bit in, dan is het meteen 'komt door ... geen bit/niet erop zitten'

Ik heb veel meer ongelukkig voorbij zien komen hier op bokt mét bit en ónder het zadel, dan andersom.

Ongelukken sluit je nooit uit. In dit geval heel triest dat het paardje dood is, maar de eigenaar heeft gelukkig niets en de bestuurder ook niet.

Het wel of geen bit in hebben vind ik inderdaad niet relevant. Maar ik heb wel altijd mijn bedenkingen bij het aan de hand over de openbare weg wandelen met een paard. In het geval van nood heb je er minder over te zeggen. Als hij er vandoor vliegt, en je blijft erop zitten, dan heb je meerdere kansen om hem tot staan te brengen. Als je er naast staat en hij gaat dan is ie weg en hou je er niets aan (ook niet met een bit). Ook kan je als je eropzit soms wat straffere methode hanteren om hem tot staan te brengen en kan je hem soms nog langs "het gevaar" loodsen.

Dat je meer ongelukken met bit/onder de man voobij ziet komen is ook logisch. De grote meerderheid gaat met bit en onder het zadel de openbare weg op. Daar vallen dus uiteraard ook de meeste ongelukken.

Even voor de goede orde ik zeg niet dat bitloos onveiliger is. En ik wil met deze reactie ook NIET zeggen dat het de eigen schuld van de eigenaresse van het verongelukte paard is. Ik heb nl geen idee wat de exacte toedracht van het ongeluk is.

Alle betrokken partijen heel veel sterkte.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:00

Tjonge jonge, moet er nu echt overal over gediscussieerd worden!
Het is voor alle drie de partijen een verschrikking.
1)Als het mijn paarden geweest zouden zijn die los waren gebroken had ik me megaschuldig en ellendig gevoeld,
2) Als het mijn paard was geweest waarmee ik op wandel was voelde ik me nu verscheurd.
3° Als ik de automobilist was geweest voelde ik me ook schuldig, en zou de schrik mega in mijn benen hebben.

Alle 3 de partijen zullen zich rot voelen, reken maar!, en de verzekering en politite zullen wel uitzoeken wie er nu schuldig is!, dat hoeven wij niet te doen toch?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:54

Voor alle betrokken partijen is dit gewoon vreselijk. Vind het een beetje lijkenpikkerij dat hier constant gesuggereerd wordt.

Wel weet ik, dat als er 4 losgebroken paarden op mijn paard afkomen rennen het naar moeilijk is om je paard in bedwang te houden. Hoe je controle, optoming oid ook is!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:42

Natasja: Dat is nogal verschillend per paard. Als mijn paard écht bang is en ik zit erop, krijg ik haar niet rustig. Als ik dan eraf spring en haar bij het hoofd pak kan ik haar redelijk tot de orde roepen. Kennelijk heeft ze die leiding nodig....

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:49

Heel simpel een paard dat echt bang of heet of fris wordt als er 4 paarden aan komen hou je niet, met niets.
En om een boom binden wat een onzin.1 keer hangen en het hele hoofdstel knapt. Als je daar je frisse paard al vast gezet krijgt.
Gewoon dikke pech, rottige samenloop van omstandigheden. Een ongeluk dus.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:30

Jeetje, wat verschikkelijk...
Sterkte voor de eigenaresse!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:50

wat verschrikkelijk voor bestuurder en eigenaar van het paard
heel veel sterkte voor alle betrokken

maare waarom moet er nou weer meteen gespeculeerd worden over wel of geen bit
echt weer bokt proberen mensen zoveel mogelijk aftezeiken en meteen een oordeel klaar te hebben
waren jullie erbij ?nee natuurlijk niet het word gewoon meteen aangenomen en een eigen draai aan gegeven
dit is echt vreselijk ieder zijn nachtmerrie dat had je waarschijnlijk met bit ook niet kunnen voorkomen
maar wie zegt dat het paard geen bit in had ? dat weet je toch helemaal niet
trouwens wandelen is ontspanning als ik wandel met mijn paard (en) doe ik dat ook zonder bit
hou a.u.b op dat dat geneuzel het is al erg genoeg
normaal reageer ik niet op zulke dingen maar ik word er een beetje moe van
nogmaals sterkte voor alle betrokken

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:55

Wat ontzettend triest zo'n ongeluk! Een ongeluk zit gewoon in een klein hoekje en zeg nooit nooit, het kan dus gewoon gebeuren.
Heel veel sterkte voor de eigenaresse!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:39

Ik hoop heel hard voor alle betrokkenen dat hier niet ook nog een lading juridische ge-$%^&$%# achteraan gaat komen.. Laat dat dan aub gewoon soepeltjes verlopen zonder rechtzaken en wat al niet meer..

Vreselijk! En of je het nu wilt weten of niet dit kan elke paardeneigenaar/verzorger overkomen!