Wel zo veilig voor de paarden die in de totaal onbeveiligde doodskist staande over de weg gesleurd worden ....
Nu alleen nog keihard optreden tegen de échte risicoveroorzakers, de duwers.
hc
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
arun schreef:Vlaanderen![]()
... is stuk van wat men België heet en waar ook Nederlands gesproken wordt ...
Huertecilla schreef:Gelukkig mág je gerust 70 rijden![]()
Wel zo veilig voor de paarden die in de totaal onbeveiligde doodskist staande over de weg gesleurd worden ....
Nu alleen nog keihard optreden tegen de échte risicoveroorzakers, de duwers.
hc
janderegelaa schreef:Huertecilla schreef:Gelukkig mág je gerust 70 rijden![]()
Wel zo veilig voor de paarden die in de totaal onbeveiligde doodskist staande over de weg gesleurd worden ....
Nu alleen nog keihard optreden tegen de échte risicoveroorzakers, de duwers.
hc
Blijkbaar ben jij iemand die zo stom is om dat te doen. Je hebt waarschijnlijk niet half het besef wat een gevaar je veroorzaakt. Al duwen andere bestuurders niet, ze moeten wel langs je heen. Vrachtwagens die dus links gaan rijden met een grote sliert auto's achter zich. Of nog erger, een vrachtwagen die er door de drukte niet langs kan, uiteindelijk wel maar dan met 70 moet inhalen. Dat is pas gevaarlijk. Als je bezorgd bent over de "onbeveiligde doodskist" laat me je dan dit vertellen: 70, 80 of 90 maakt voor een paard echt niet veel meer uit. Met 70 heb je nog eerder kans om van achteren geraakt te worden dan met 90. Doorstroming door aanpassing is het magische toverwoord in verkeersveiligheid. En als je je dan echt zo'n zorgen maakt zet je ze toch gewoon in een vrachtwagen(tje).

Sammie schreef:De mensen die in dit topic roepen: Oh maar ik reed al 90 als coulance voor de vrachtwagens.. (aldan niet met de opmerking 'ondanks het risico op een boete') Sorry, maar dat neem ik met een korreltje zout. Niks is zo egoistischer als een Nederlander in de auto en de meesten rijden op een manier waarbij ze zelf het meeste voordeel hebben.
Sammie schreef:De max. snelheid voor vrachtwagens verlagen naar 70 km zorgt voor enorm veel economische schade en wellicht meer file's = ook economische schade.
Verder ben ik het met je post eens, Oomens. Niemand zegt dat je in MOET halen als iemand langzamer rijdt dan max. is toegestaan. Daar kiest die persoon zelf voor.. En ipv van witheet achter dat stuur gaan zitten vloeken op die trage slak voor je kunt je óf inhalen (op een fatsoenlijke manier) of er achter blijven hangen (en rustig blijven). Maar in beide gevallen bedenken dat de weg door iedereen gebruikt wordt en dat je geen alleenheerschappij hebt over de weg. En wat je zéker niet moet doen is de ander op z'n fout wijzen. Want A) dat snapt die persoon niet, B) is levensgevaarlijk en C) die persoon doet niks fout en D) is slecht voor je eigen gezondheid
De mensen die in dit topic roepen: Oh maar ik reed al 90 als coulance voor de vrachtwagens.. (aldan niet met de opmerking 'ondanks het risico op een boete') Sorry, maar dat neem ik met een korreltje zout. Niks is zo egoistischer als een Nederlander in de auto en de meesten rijden op een manier waarbij ze zelf het meeste voordeel hebben.
Sammie schreef:De mensen die in dit topic roepen: Oh maar ik reed al 90 als coulance voor de vrachtwagens.. (aldan niet met de opmerking 'ondanks het risico op een boete') Sorry, maar dat neem ik met een korreltje zout. Niks is zo egoistischer als een Nederlander in de auto en de meesten rijden op een manier waarbij ze zelf het meeste voordeel hebben.
janderegelaa schreef:als jij vindt dat het niet verantwoord is om 60 te rijden mag je dus niet op de snelweg.
en zelfs bestaat de mogelijkheid om begeleiding te vragen.
Ónthaasten = velige, niet het vermeende recht van die haasters vergroten.oomens schreef:Huertecilla schreef:Gelukkig mág je gerust 70 rijden![]()
Wel zo veilig voor de paarden die in de totaal onbeveiligde doodskist staande over de weg gesleurd worden ....
Nu alleen nog keihard optreden tegen de échte risicoveroorzakers, de duwers.
hc
Maximumsnelheden zijn precies wat ze zijn. Een maximum.
Er is geen minimumsnelheid.
Het enige wat móet, is op de snelweg met je voertuig minimaal 60 kunnen en mogen. Dat betekent niet dat je ook daadwerkelijk minimaal 60 moet rijden.
Als de omstandigheden ervoor zorgen dat het onverantwoord of onmogelijk is om de maximumsnelheid te rijden, dan mag je altijd zachter rijden.
Die omstandigheden kunnen van alles zijn.
Extreme gladheid en dichte mist kunnen zo'n reden zijn.
Een oude 2CV met tegenwind een viaduct op kan zo'n reden zijn.
Een kwetsbare, dynamische lading op een combinatie die tegen de grenzen van veiligheid aanzit, kan ook zo'n reden zijn.
Wat je zegt over andere bestuurders die langs je heen moeten, klopt niet.
Ze mogen achter je blijven, en ze mogen inhalen als dat verantwoord is.
Als het onveilig is om in te halen, dan is niet degene fout die ingehaald wordt.
Een botsing met 70, 80 of 90 km/h maakt voor een paard achterin niet heel veel uit. In alle gevallen zal het niet meer heel zijn.
Voor je remweg en reactieafstand maakt het echter wel heel veel uit. En dan is het ineens niet meer een verschil tussen een botsing met 70 of 90, maar tussen een botsing met 90 of geen botsing met 70!
Waarom wordt eigenlijk de maximumsnelheid voor aanhangwagens verhoogd naar 90, in plaats van die voor vrachtwagens verlaagd naar 70?
In het laatste geval is er ook geen snelheidsverschil tussen aanhangers en vrachtwagens, en is bovendien de totale veiligheid verhoogd.
Huertecilla schreef:janderegelaa schreef:als jij vindt dat het niet verantwoord is om 60 te rijden mag je dus niet op de snelweg.
Jawel. Er is geen minimum snelheid.
Je mag op de snelweg als jouw motorvoertuig kán, verder niets.
hc
janderegelaa schreef:Maar waar jij de plank nu volledig misslaat is het feit dat iemand het niet verantwoord vindt om met een bepaalde lading 60 te rijden. Dit betekent dat jouw auto op dat moment geen 60 KAN. Het kunnen heeft wettelijk nl. niet alleen betrekking op de technische staat van de auto maar ook op de belading. En dat vergeet jij.
janderegelaa schreef:Het is een misverstand om te denken dat je maar langzamer kunt gaan rijden dan de rest van het verkeer en daar ongestraft mee weg kunt komen. Speciaal voor dit soort acties is art. 5 van de wegenverkeerswet in het leven geroepen. Voor diegenen die niet precies weten wat de definitie van dit artikel is: Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
janderegelaa schreef:Langzamer rijden dan de rest van het ( gelijksoortig ) verkeer is onveilig en niet sociaal. Natuurlijk is je remweg en je reactieafstand groter als je 90 rijdt ipv 70 maar dit kun je oplossen door afstand te houden en heeft verder niets met je snelheid te maken , alleen je eigen verkeersinzicht.
Het verschil tussen iets boven de 40 en 64 meter vind ik enorm.... Huertecilla schreef:janderegelaa schreef:Maar waar jij de plank nu volledig misslaat is het feit dat iemand het niet verantwoord vindt om met een bepaalde lading 60 te rijden. Dit betekent dat jouw auto op dat moment geen 60 KAN. Het kunnen heeft wettelijk nl. niet alleen betrekking op de technische staat van de auto maar ook op de belading. En dat vergeet jij.
Je haalt ´vinden´ terecht aan. Hetbetreft dan ´vinden´, niet kúnnen.
Voorbeeld:
Ik rij regelmatig geen 80 omdat ik het daarvoor te druk vínd op een weg waar een maximum geldt van 120 en mijn auto sneller zou kúnnen dan dat maximum.
Het ´kunnen´ in het wegenverkeerreglement waar we het hier over hebben heeft alleen betrekking op de technische maximum sneleheid van het voertuig, niet over het gezichtsvermogen van opa bijvoorbeeld.
hc
janderegelaa schreef:Als jij vindt dat je een bepaalde snelheid niet kan rijden omdat het te druk is dan moet je dat niet doen.
janderegelaa schreef:Het is een misverstand om te denken dat je maar langzamer kunt gaan rijden dan de rest van het verkeer en daar ongestraft mee weg kunt komen. Speciaal voor dit soort acties is art. 5 van de wegenverkeerswet in het leven geroepen. Voor diegenen die niet precies weten wat de definitie van dit artikel is: Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dus...rijdend in je auto als situaties niet geregeld zijn ( minimumsnelheid is immers niet geregeld ) mag je de verkeersveiligheid nooit in gevaar brengen of kunnen brengen, hinderen of kunnen hinderen. Hierbij komt natuurlijk ook weer verkeersinzicht kijken. Je moet een dergelijke situatie per geval beoordelen en veilig of sociaal oplossen.
Langzamer rijden dan de rest van het ( gelijksoortig ) verkeer is onveilig en niet sociaal. Natuurlijk is je remweg en je reactieafstand groter als je 90 rijdt ipv 70 maar dit kun je oplossen door afstand te houden en heeft verder niets met je snelheid te maken , alleen je eigen verkeersinzicht.
Als je bang bent dat je met 90 te dicht op je voorganger komt waardoor je remweg en reactieafstand dusdanig kleiner is dat een aanrijding niet uitgesloten is dan moet je je jezelf eens op je hoofd krabben en afvragen of je überhaupt wel met een paardentrailer op pad moet gaan.
janderegelaa schreef:Natuurlijk kunnen omstandigheden zo zijn dat het niet verantwoord of onmogelijk is om de maximum snelheid te halen maar dat geldt dan ook voor de rest van het verkeer dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Maar...een oude 2CV met tegenwind het viaduct op is dus niet zo'n reden...hij kan het niet op dat moment dus mag hij ook niet op die snelweg rijden. Als je met je 2CV de Hollandse brug met 50 probeert te nemen en je hebt de pech dat ze het zien krijg je dus gewoon art. 5 aan je broek en dat is niet mals. Artikel 5 gedragingen gaan altijd naar de Officier van Justitie, immers alle ongeregelde gedragingen staan erin. Artikel 5 gedragingen zijn ook de gedragingen waar je nogal eens je rijbewijs voor mag inleveren.
janderegelaa schreef:Hetzelfde geldt voor de kwetsbare dynamische lading, als jij vindt dat het niet verantwoord is om 60 te rijden mag je dus niet op de snelweg. Veiligheids technisch kan het namelijk niet. In het geval dat je door die lading wel de snelweg op moet dan vraag je ontheffing aan bij de wegbeheerder en moet je begeleiding hebben van minimaal een verkeersregelaar ( zo'n geel autootje ).
Terugkomend op het verhaal 70: als jij op zondagochtend 7 uur met 70 km per uur over de snelweg tuft rekent niemand je iets aan. Doe je hetzelfde tussen druk verkeer en je veroorzaakt hinder dan krijg je onherroepelijk artikel 5 aan je broek.
Tuf je nu op zondagochtend om 7 uur met 60 km per uur over de snelweg, reken er dan op dat ze je aan de kant zetten en vragen wat er aan de hand is want artikel 5 spreekt ook over het in gevaar kunnen brengen of hinder kunnen veroorzaken en dan hoeft er verder niets aan de hand te zijn. Je kunt dan ook gewoon een proces verbaal krijgen.
janderegelaa schreef:Het spreekt voor zich dat het de verkeersveiligheid niet ten goede komt als de maximum snelheid voor vrachtauto's en auto's met aanhangwagen naar 70 km per uur gaat want dan wordt het snelheidsverschil met het overig verkeer te groot. De suggestie om auto's dan ook maar langzamer te laten rijden is een station dat al heel lang geleden gepasseerd is dus doe die ook maar niet.
Dan last but not least: het blijft een SNELweg, vind jij dat het verkeer daar te snel rijdt dan staat het een ieder vrij om de snelweg te mijden en gewoon de 80 km wegen op te zoeken. Al gebeuren daar statistisch gezien veel meer ongelukken