Auto's met paardentrailers mogen voortaan 90 km rijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:47

Gelukkig mág je gerust 70 rijden :)*

Wel zo veilig voor de paarden die in de totaal onbeveiligde doodskist staande over de weg gesleurd worden ....

Nu alleen nog keihard optreden tegen de échte risicoveroorzakers, de duwers.

hc

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:09

quote: "die op de teller dan wel 80 rijd maar in werkelijkheid de 75 nog niet eens haalt" unquote


Inderdaad, ik rij nog al eens met de TomTom, en die geeft de werkelijke snelheid weer, wat altijd ca. 5 km/h minder is dan wat de teller van de auto aangeeft.
Op de teller rijdt ik dus altijd iets over het streepje van de max. snelheid heen en daar nog nooit een bekeuring voor gekregen.

Urielle

Berichten: 50120
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:53

arun schreef:
Vlaanderen :)

... is stuk van wat men België heet en waar ook Nederlands gesproken wordt ...


Hmmm, heb vorig jaar lessen gevolgd voor BE en ik mocht toch echt maar maximaal 90.. :?
(en da's hard zat ook met een paard erop)

Ik lees idd op internet overal 120, maar ik blijf lekker de stelling van mijn instructeur volgen, wel zo veilig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17441
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:45

Huertecilla schreef:
Gelukkig mág je gerust 70 rijden :)*

Wel zo veilig voor de paarden die in de totaal onbeveiligde doodskist staande over de weg gesleurd worden ....

Nu alleen nog keihard optreden tegen de échte risicoveroorzakers, de duwers.

hc


Blijkbaar ben jij iemand die zo stom is om dat te doen. Je hebt waarschijnlijk niet half het besef wat een gevaar je veroorzaakt. Al duwen andere bestuurders niet, ze moeten wel langs je heen. Vrachtwagens die dus links gaan rijden met een grote sliert auto's achter zich. Of nog erger, een vrachtwagen die er door de drukte niet langs kan, uiteindelijk wel maar dan met 70 moet inhalen. Dat is pas gevaarlijk. Als je bezorgd bent over de "onbeveiligde doodskist" laat me je dan dit vertellen: 70, 80 of 90 maakt voor een paard echt niet veel meer uit. Met 70 heb je nog eerder kans om van achteren geraakt te worden dan met 90. Doorstroming door aanpassing is het magische toverwoord in verkeersveiligheid. En als je je dan echt zo'n zorgen maakt zet je ze toch gewoon in een vrachtwagen(tje).

milkystar

Berichten: 61
Geregistreerd: 04-03-09

Re: Auto's met paardentrailers mogen voortaan 90 km rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:04

Dat is nog eens goed nieuws!
Ik ben blij dat ik me heb aangemeld op dit forum, want anders had ik dat niet geweten.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:31

janderegelaa schreef:
Huertecilla schreef:
Gelukkig mág je gerust 70 rijden :)*

Wel zo veilig voor de paarden die in de totaal onbeveiligde doodskist staande over de weg gesleurd worden ....

Nu alleen nog keihard optreden tegen de échte risicoveroorzakers, de duwers.

hc


Blijkbaar ben jij iemand die zo stom is om dat te doen. Je hebt waarschijnlijk niet half het besef wat een gevaar je veroorzaakt. Al duwen andere bestuurders niet, ze moeten wel langs je heen. Vrachtwagens die dus links gaan rijden met een grote sliert auto's achter zich. Of nog erger, een vrachtwagen die er door de drukte niet langs kan, uiteindelijk wel maar dan met 70 moet inhalen. Dat is pas gevaarlijk. Als je bezorgd bent over de "onbeveiligde doodskist" laat me je dan dit vertellen: 70, 80 of 90 maakt voor een paard echt niet veel meer uit. Met 70 heb je nog eerder kans om van achteren geraakt te worden dan met 90. Doorstroming door aanpassing is het magische toverwoord in verkeersveiligheid. En als je je dan echt zo'n zorgen maakt zet je ze toch gewoon in een vrachtwagen(tje).

Maximumsnelheden zijn precies wat ze zijn. Een maximum.
Er is geen minimumsnelheid.

Het enige wat móet, is op de snelweg met je voertuig minimaal 60 kunnen en mogen. Dat betekent niet dat je ook daadwerkelijk minimaal 60 moet rijden.

Als de omstandigheden ervoor zorgen dat het onverantwoord of onmogelijk is om de maximumsnelheid te rijden, dan mag je altijd zachter rijden.
Die omstandigheden kunnen van alles zijn.
Extreme gladheid en dichte mist kunnen zo'n reden zijn.
Een oude 2CV met tegenwind een viaduct op kan zo'n reden zijn.
Een kwetsbare, dynamische lading op een combinatie die tegen de grenzen van veiligheid aanzit, kan ook zo'n reden zijn.

Wat je zegt over andere bestuurders die langs je heen moeten, klopt niet.
Ze mogen achter je blijven, en ze mogen inhalen als dat verantwoord is.
Als het onveilig is om in te halen, dan is niet degene fout die ingehaald wordt.

Een botsing met 70, 80 of 90 km/h maakt voor een paard achterin niet heel veel uit. In alle gevallen zal het niet meer heel zijn.
Voor je remweg en reactieafstand maakt het echter wel heel veel uit. En dan is het ineens niet meer een verschil tussen een botsing met 70 of 90, maar tussen een botsing met 90 of geen botsing met 70!

Waarom wordt eigenlijk de maximumsnelheid voor aanhangwagens verhoogd naar 90, in plaats van die voor vrachtwagens verlaagd naar 70?
In het laatste geval is er ook geen snelheidsverschil tussen aanhangers en vrachtwagens, en is bovendien de totale veiligheid verhoogd.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 22:41

De max. snelheid voor vrachtwagens verlagen naar 70 km zorgt voor enorm veel economische schade en wellicht meer file's = ook economische schade.

Verder ben ik het met je post eens, Oomens. Niemand zegt dat je in MOET halen als iemand langzamer rijdt dan max. is toegestaan. Daar kiest die persoon zelf voor.. En ipv van witheet achter dat stuur gaan zitten vloeken op die trage slak voor je kunt je óf inhalen (op een fatsoenlijke manier) of er achter blijven hangen (en rustig blijven). Maar in beide gevallen bedenken dat de weg door iedereen gebruikt wordt en dat je geen alleenheerschappij hebt over de weg. En wat je zéker niet moet doen is de ander op z'n fout wijzen. Want A) dat snapt die persoon niet, B) is levensgevaarlijk en C) die persoon doet niks fout en D) is slecht voor je eigen gezondheid :+

De mensen die in dit topic roepen: Oh maar ik reed al 90 als coulance voor de vrachtwagens.. (aldan niet met de opmerking 'ondanks het risico op een boete') Sorry, maar dat neem ik met een korreltje zout. Niks is zo egoistischer als een Nederlander in de auto en de meesten rijden op een manier waarbij ze zelf het meeste voordeel hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17441
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 01:03

Het is een misverstand om te denken dat je maar langzamer kunt gaan rijden dan de rest van het verkeer en daar ongestraft mee weg kunt komen. Speciaal voor dit soort acties is art. 5 van de wegenverkeerswet in het leven geroepen. Voor diegenen die niet precies weten wat de definitie van dit artikel is: Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dus...rijdend in je auto als situaties niet geregeld zijn ( minimumsnelheid is immers niet geregeld ) mag je de verkeersveiligheid nooit in gevaar brengen of kunnen brengen, hinderen of kunnen hinderen. Hierbij komt natuurlijk ook weer verkeersinzicht kijken. Je moet een dergelijke situatie per geval beoordelen en veilig of sociaal oplossen.

Langzamer rijden dan de rest van het ( gelijksoortig ) verkeer is onveilig en niet sociaal. Natuurlijk is je remweg en je reactieafstand groter als je 90 rijdt ipv 70 maar dit kun je oplossen door afstand te houden en heeft verder niets met je snelheid te maken , alleen je eigen verkeersinzicht.
Als je bang bent dat je met 90 te dicht op je voorganger komt waardoor je remweg en reactieafstand dusdanig kleiner is dat een aanrijding niet uitgesloten is dan moet je je jezelf eens op je hoofd krabben en afvragen of je überhaupt wel met een paardentrailer op pad moet gaan.

Natuurlijk kunnen omstandigheden zo zijn dat het niet verantwoord of onmogelijk is om de maximum snelheid te halen maar dat geldt dan ook voor de rest van het verkeer dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Maar...een oude 2CV met tegenwind het viaduct op is dus niet zo'n reden...hij kan het niet op dat moment dus mag hij ook niet op die snelweg rijden. Als je met je 2CV de Hollandse brug met 50 probeert te nemen en je hebt de pech dat ze het zien krijg je dus gewoon art. 5 aan je broek en dat is niet mals. Artikel 5 gedragingen gaan altijd naar de Officier van Justitie, immers alle ongeregelde gedragingen staan erin. Artikel 5 gedragingen zijn ook de gedragingen waar je nogal eens je rijbewijs voor mag inleveren.
Hetzelfde geldt voor de kwetsbare dynamische lading, als jij vindt dat het niet verantwoord is om 60 te rijden mag je dus niet op de snelweg. Veiligheids technisch kan het namelijk niet. In het geval dat je door die lading wel de snelweg op moet dan vraag je ontheffing aan bij de wegbeheerder en moet je begeleiding hebben van minimaal een verkeersregelaar ( zo'n geel autootje ).

Terugkomend op het verhaal 70: als jij op zondagochtend 7 uur met 70 km per uur over de snelweg tuft rekent niemand je iets aan. Doe je hetzelfde tussen druk verkeer en je veroorzaakt hinder dan krijg je onherroepelijk artikel 5 aan je broek.
Tuf je nu op zondagochtend om 7 uur met 60 km per uur over de snelweg, reken er dan op dat ze je aan de kant zetten en vragen wat er aan de hand is want artikel 5 spreekt ook over het in gevaar kunnen brengen of hinder kunnen veroorzaken en dan hoeft er verder niets aan de hand te zijn. Je kunt dan ook gewoon een proces verbaal krijgen.

Het spreekt voor zich dat het de verkeersveiligheid niet ten goede komt als de maximum snelheid voor vrachtauto's en auto's met aanhangwagen naar 70 km per uur gaat want dan wordt het snelheidsverschil met het overig verkeer te groot. De suggestie om auto's dan ook maar langzamer te laten rijden is een station dat al heel lang geleden gepasseerd is dus doe die ook maar niet.

Dan last but not least: het blijft een SNELweg, vind jij dat het verkeer daar te snel rijdt dan staat het een ieder vrij om de snelweg te mijden en gewoon de 80 km wegen op te zoeken. Al gebeuren daar statistisch gezien veel meer ongelukken ;)

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:16

Sammie, gelukkig zijn er wel mensen die het verkeer als een samenspel ziet waarbij je probeert het zo soepel te laten verlopen. Dus ruimte houden voor invoegen (en niet door op je rem te staan maar door altijd ruimte en overzicht te hebben). Zeker met een paard achterin zoek ik geen confrontaties op. Helaas, dan maar meer mensen die voor me invoegen. (en dan zullen er vast weer mensen achter me zich zitten opwinden omdat er zoveel voor gaan).

Gaat een auto voor me duidelijk onder de 80 rijden en is er ruimte (en mag het) om in te halen, dan zorg is dat ik ruimte voor me krijg en haal dan ze vlot mogelijk in. Ik vind het dan verantwoord om even harder te rijden dan 90. Maar daarna gelijk terug naar de juiste baan en weer terug in tempo. Ook om het overige verkeer niet te hinderen. Ik heb graag dat zij rekening houden met mijn paard achterin (dus niet op het laatste moment net voor me uitvoegen vanaf de 2e baan).

Waar ik wel een hekel aan heb zij de invoegers die met 80 willen invoegen en naast je blijven rijden. Tegenwoordig laat ik het ze zelf uitzoeken. De meeste auto's kunnen best vlot naar de 100 en anders gaan ze er maar achter. Hadden ze maar beter moeten inschatten en ruimte moeten maken met de voorganger. Eerder ging ik wel naar de 2e baan (als dat mocht) maar te vaak bleven ze dan naast me hangen en kwam ik niet meer terug. Daarbij hinder ik dan veel sneller het verkeer op de snelweg. Ik kijk dan meestal de invoeger aan zodat duidelijk is dat zij de oplossing moeten zoeken. Dat is dus mijn enige asopunt (zo voelt het) met een paard achterin.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17441
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:56

Het niet aan de kant gaan met invoegen is helemaal geen asopunt. Bij het invoegen op de snelweg maak je een zijdelingse verplaatsing en dien je het overig verkeer voor te laten gaan. Dus als jij daar blijft rijden doe je niets verkeerd. Ik vind het zelfs onwenselijk om met een trailer uit te wijken en je zal niet de eerste zijn die juist daardoor een ongeluk krijgt. De reden dat wij als bestuurders van een personenauto vaak ruimte maken zodat mensen kunnen invoegen is een tweeledige, alleerst het sociale aspect en de tweede is eigenlijk een ernstigere: het gros van de bestuurders kan niet invoegen. Ze begrijpen niet dat ze door hun snelheid zoveel mogelijk aan te passen aan de rest van het verkeer, invoegen een fluitje van een cent is.
Ik ga met een trailer nooit aan de kant voor een invoeger, hooguit laat ik eens mijn gas los als ik verwacht dat iemand in de problemen kan raken want ook hier geldt: geef je verstand eens voorrang.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:19

Sammie schreef:
De mensen die in dit topic roepen: Oh maar ik reed al 90 als coulance voor de vrachtwagens.. (aldan niet met de opmerking 'ondanks het risico op een boete') Sorry, maar dat neem ik met een korreltje zout. Niks is zo egoistischer als een Nederlander in de auto en de meesten rijden op een manier waarbij ze zelf het meeste voordeel hebben.

Wat mij betreft was dat geen coulance voor de vrachtwagens. Alswel het mezelf en mijn paard prettiger maken door te voorkomen dat we telkens ingehaald worden door vrachtwagens. Die vrachtwagens kunnen me als egoistische hollander niks schelen. :D

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:51

Sammie schreef:
De max. snelheid voor vrachtwagens verlagen naar 70 km zorgt voor enorm veel economische schade en wellicht meer file's = ook economische schade.

Verder ben ik het met je post eens, Oomens. Niemand zegt dat je in MOET halen als iemand langzamer rijdt dan max. is toegestaan. Daar kiest die persoon zelf voor.. En ipv van witheet achter dat stuur gaan zitten vloeken op die trage slak voor je kunt je óf inhalen (op een fatsoenlijke manier) of er achter blijven hangen (en rustig blijven). Maar in beide gevallen bedenken dat de weg door iedereen gebruikt wordt en dat je geen alleenheerschappij hebt over de weg. En wat je zéker niet moet doen is de ander op z'n fout wijzen. Want A) dat snapt die persoon niet, B) is levensgevaarlijk en C) die persoon doet niks fout en D) is slecht voor je eigen gezondheid :+

De mensen die in dit topic roepen: Oh maar ik reed al 90 als coulance voor de vrachtwagens.. (aldan niet met de opmerking 'ondanks het risico op een boete') Sorry, maar dat neem ik met een korreltje zout. Niks is zo egoistischer als een Nederlander in de auto en de meesten rijden op een manier waarbij ze zelf het meeste voordeel hebben.


Het is inderdaad alleen een economische maatregel. Wel een vreemde. Het leidt namelijk níet tot betere doorstroming: er ontstaan meer en grotere verschillen, meer verkeersbewegingen en meer harmonicas.
De snelheid verlágen geeft wel meer doorstroming. Inderdaad zou het logischer, verstandiger, gezonder en milieuvriendelijker zijn om het maximum voor vrachtautos naar 70 te verlágen.

Aangezien het een risico-beslissing is om met een paard in een trailer het verkeer in te gaan, is het verstandig dat risico zo klein mogelijk te laten zijn.
Tussen 70 en 90 met een paardentrailer op de weg zit een wereld van verschil mbt het risico wat je neemt met jouw paarden.
Zoals Oomens terecht opmerkt is 70 voor de paarden al lévensbedreigend als er onverhoopt wat zou gebeuren. Met 70 is de controle over de combinatie een dimensie groter dan met 90.

Het is verder NIET zo dat een bestuurder zich moet aanpassen door meer risisocs te nemen. Dat is een omgekeerde redenering. Je mag niet sneller, wel minder snel. Rij gerust 70 (op de teller).
Is beter voor het milieu, beter voor je paarden.

Nogmaals, je mág vanwege een onjuiste opvatting omtrent economisch voordeel daarvan 90.
1. Dat hoéft niet.
2. Jíj bent dege die met het gaspedaal de hoogte van de ongevalsrisicos bepaalt.

hc

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17441
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:06

Sammie schreef:
De mensen die in dit topic roepen: Oh maar ik reed al 90 als coulance voor de vrachtwagens.. (aldan niet met de opmerking 'ondanks het risico op een boete') Sorry, maar dat neem ik met een korreltje zout. Niks is zo egoistischer als een Nederlander in de auto en de meesten rijden op een manier waarbij ze zelf het meeste voordeel hebben.

Een ieder die dat zegt en eens goed in de spiegel kijkt weet dat hij of zij dat niet doet uit coulance voor vrachtwagens maar om momenten van hartkloppingen en paniekaanvallen te voorkomen als je een vrachtauto in je spiegel aan ziet komen die er niet langs kan en uit frustratie misschien een metertje te dicht op je gaat rijden. Er is een belangrijk verschil tussen de snelheidsmeter van een vrachtwagen en die van een personenauto. Die van de vrachtwagen is geijkt. Dat wil zeggen dat zijn meter de juiste snelheid aangeeft terwijl die in de personenauto altijd te veel aangeeft. Je kunt dus wel denken dat je 80 rijdt maar feitelijk rijd je maar 73 ofzo. Dus als jij op je teller 90 rijdt is het maar rond de 84.

Je kunt je snelheidsmeter testen door door op een snelweg exact 120 km/u te gaan rijden op de teller. Klok dan precies 1 km af middels de hectometer paaltjes. Hier zul je dan normaal gesproken precies 30 seconden over moeten doen. ( 1 km in 30 sec = 2 km per minuut = 120 km/u). Je zult zien dat je er altijd langer over doet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17441
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:12

Dus zoals Huertecilla zegt: ga gerust 70 rijden is feitelijk maar 63! Een hele nare "ikke, ikke en de rest kan stikken" mentaliteit.

Het zijn juist bestuurders zoals hij die de gevaren veroorzaken door met de oogkleppen die eigenlijk op paarden moeten rond te rijden.

1 ding heeft hij gelijk in, snelheidsverlaging verbetert de doorstroming want er kunnen meer voertuigen op een baanvak omdat ze dichter op elkaar kunnen rijden doordat de onderlinge afstand kleiner kan zijn, het gaat echter op alleen als je dat voor alle bestuurders invoert anders krijg je alleen nog maar grotere harmonica effecten.

Aan de andere kant kun je met zo'n verlaging net zo goed de snelwegen afschaffen want die zijn juist bedoeld om door te rijden.

Gelukkig rijdt HC in Frankrijk rond en als ik ooit een Franse auto met paardentrailer zie zorg ik dat ik daar een flink eind uit de buurt blijf met zo'n malloot achter het stuur.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 12-04-09 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:13

janderegelaa schreef:
als jij vindt dat het niet verantwoord is om 60 te rijden mag je dus niet op de snelweg.


Jawel. Er is geen minimum snelheid.
Je mag op de snelweg als jouw motorvoertuig kán, verder niets.

De naam ´snel´weg is een samentrekking van ´weg voor snelverkeer´. Snelverkeer is een oude naam voor motorvoertuigen.
Het was destijds al een veilig idee om snelgheidsverschillen te beperken en daarom scheidde men op deze wege het gemotoriseerde verkeer van voetgangers, fietser en ruiterij.
Daarmee voorkwam met sneheidsverschillen tussen 120 en 10.
Tegenwoordig zijn de remmen véél beter en is een verschil tussen 100 en 60 niet echt een probleem als de bestuurder diens ogen open heeft.

Er is m.b.t. minimum snelheid alleen artikel 5. en dat is niet gekwantificeerd.
Je hebt verder waarschuwingsknipperlichten :)* en zelfs bestaat de mogelijkheid om begeleiding te vragen.
Ja, met 60 over een snelweg is een grensgeval. Dat is in de drukke NL-samenleving met een verkeer vol intolerante agressieve haasters dáárdoor niet zo verstandig.
Waar hébben we het over namelijk? Over haast!!!
Het enige probleem van 70 rijden op de snelheid zijn de haasters. Pak díe dan aan +:)+

Onthou dat degene die rustig rijdt én niets fout doet én niet het gevaar is. Dat zijn de haasters :)* Ónthaasten = velige, niet het vermeende recht van die haasters vergroten.
Het verhogen van de maximumsnelheid maakt dit punt nóg kritischer. Het is een onverantwoordelijke maatregel met economische motieven.

hc

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:14

oomens schreef:
Huertecilla schreef:
Gelukkig mág je gerust 70 rijden :)*

Wel zo veilig voor de paarden die in de totaal onbeveiligde doodskist staande over de weg gesleurd worden ....

Nu alleen nog keihard optreden tegen de échte risicoveroorzakers, de duwers.

hc



Maximumsnelheden zijn precies wat ze zijn. Een maximum.
Er is geen minimumsnelheid.

Het enige wat móet, is op de snelweg met je voertuig minimaal 60 kunnen en mogen. Dat betekent niet dat je ook daadwerkelijk minimaal 60 moet rijden.

Als de omstandigheden ervoor zorgen dat het onverantwoord of onmogelijk is om de maximumsnelheid te rijden, dan mag je altijd zachter rijden.
Die omstandigheden kunnen van alles zijn.
Extreme gladheid en dichte mist kunnen zo'n reden zijn.
Een oude 2CV met tegenwind een viaduct op kan zo'n reden zijn.
Een kwetsbare, dynamische lading op een combinatie die tegen de grenzen van veiligheid aanzit, kan ook zo'n reden zijn.

Wat je zegt over andere bestuurders die langs je heen moeten, klopt niet.
Ze mogen achter je blijven, en ze mogen inhalen als dat verantwoord is.
Als het onveilig is om in te halen, dan is niet degene fout die ingehaald wordt.

Een botsing met 70, 80 of 90 km/h maakt voor een paard achterin niet heel veel uit. In alle gevallen zal het niet meer heel zijn.
Voor je remweg en reactieafstand maakt het echter wel heel veel uit. En dan is het ineens niet meer een verschil tussen een botsing met 70 of 90, maar tussen een botsing met 90 of geen botsing met 70!

Waarom wordt eigenlijk de maximumsnelheid voor aanhangwagens verhoogd naar 90, in plaats van die voor vrachtwagens verlaagd naar 70?
In het laatste geval is er ook geen snelheidsverschil tussen aanhangers en vrachtwagens, en is bovendien de totale veiligheid verhoogd.


Helemaal eens met jullie twee!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:16

Adil18 schreef:
Helemaal eens met jullie twee!


Dan zijn er nu al vier malloten op dit topic ;)

hc

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17441
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:19

Huertecilla schreef:
janderegelaa schreef:
als jij vindt dat het niet verantwoord is om 60 te rijden mag je dus niet op de snelweg.


Jawel. Er is geen minimum snelheid.
Je mag op de snelweg als jouw motorvoertuig kán, verder niets.

hc


Maar waar jij de plank nu volledig misslaat is het feit dat iemand het niet verantwoord vindt om met een bepaalde lading 60 te rijden. Dit betekent dat jouw auto op dat moment geen 60 KAN. Het kunnen heeft wettelijk nl. niet alleen betrekking op de technische staat van de auto maar ook op de belading. En dat vergeet jij.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:29

janderegelaa schreef:
Maar waar jij de plank nu volledig misslaat is het feit dat iemand het niet verantwoord vindt om met een bepaalde lading 60 te rijden. Dit betekent dat jouw auto op dat moment geen 60 KAN. Het kunnen heeft wettelijk nl. niet alleen betrekking op de technische staat van de auto maar ook op de belading. En dat vergeet jij.


Je haalt ´vinden´ terecht aan. Hetbetreft dan ´vinden´, niet kúnnen.

Voorbeeld:
Ik rij regelmatig geen 80 omdat ik het daarvoor te druk vínd op een weg waar een maximum geldt van 120 en mijn auto sneller zou kúnnen dan dat maximum.

Het ´kunnen´ in het wegenverkeerreglement waar we het hier over hebben heeft alleen betrekking op de technische maximum sneleheid van het voertuig, niet over het gezichtsvermogen van opa bijvoorbeeld.


hc

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:30

janderegelaa schreef:
Het is een misverstand om te denken dat je maar langzamer kunt gaan rijden dan de rest van het verkeer en daar ongestraft mee weg kunt komen. Speciaal voor dit soort acties is art. 5 van de wegenverkeerswet in het leven geroepen. Voor diegenen die niet precies weten wat de definitie van dit artikel is: Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.


Oh spaar me! Dus als je 70 rijdt ben je een gevaar maar als je 90 rijdt niet, hahaha!

janderegelaa schreef:
Langzamer rijden dan de rest van het ( gelijksoortig ) verkeer is onveilig en niet sociaal. Natuurlijk is je remweg en je reactieafstand groter als je 90 rijdt ipv 70 maar dit kun je oplossen door afstand te houden en heeft verder niets met je snelheid te maken , alleen je eigen verkeersinzicht.


Je rijdt met afstand en je past je snelheid aan, mocht je dan alsnog vrij abrupt moeten remmen door omstandigheden kan dit op zo'n manier dat je paard vrij normaal kan blijven staan. Bovendien heb je te maken met een reactieweg EN de remweg! De reactieweg heeft inderdaad ook veel met inzicht te maken, de remweg uiteraard ook door afstand te houden, maar beïnvloeden kan je de remweg niet zodra je moet remmen. En de remweg kun je daarom al bij voorbaat verkorten door LANGZAMER te rijden. De gehele stopafstand (dus voordat je echt staat) is bij alleen een gemiddelde auto (dus zonder aanhanger) bij 90 km/u 64 meter. Bij de 70 iets boven de 40 meter.

Je houdt toch zo van feiten en regels? ;) Het verschil tussen iets boven de 40 en 64 meter vind ik enorm....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17441
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:52

Huertecilla schreef:
janderegelaa schreef:
Maar waar jij de plank nu volledig misslaat is het feit dat iemand het niet verantwoord vindt om met een bepaalde lading 60 te rijden. Dit betekent dat jouw auto op dat moment geen 60 KAN. Het kunnen heeft wettelijk nl. niet alleen betrekking op de technische staat van de auto maar ook op de belading. En dat vergeet jij.


Je haalt ´vinden´ terecht aan. Hetbetreft dan ´vinden´, niet kúnnen.

Voorbeeld:
Ik rij regelmatig geen 80 omdat ik het daarvoor te druk vínd op een weg waar een maximum geldt van 120 en mijn auto sneller zou kúnnen dan dat maximum.

Het ´kunnen´ in het wegenverkeerreglement waar we het hier over hebben heeft alleen betrekking op de technische maximum sneleheid van het voertuig, niet over het gezichtsvermogen van opa bijvoorbeeld.


hc


HC, je VINDT dat je auto het niet KAN met een bepaalde lading. Het vinden heeft dus wel degelijk betrekking op het kunnen.

Als jij vindt dat je een bepaalde snelheid niet kan rijden omdat het te druk is dan moet je dat niet doen. Je moet echter wel je snelheid in dat geval aan passen aan de rest van het verkeer ( die blijkbaar ooklangzamer moeten rijden ) anders wordt je een obstakel. En dat aanpassen geldt dus tot de maximum snelheid die je mag rijden en niet eroverheen. Als je je aanpast aan de rest van het verkeer dan is de doorstroming optimaal.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:55

Als ik bij ons in de bebouwde kom waar ik voor een weg van rechts afrem tot 30 (denk ik, 2e versnelling), nog naar mijn gevoel te hard moet remmen omdat er inderdaad een auto aan komt, dan heb ik niet de hoop om op een snelweg wel op tijd te kunnen stilstaan. Snelheid lijkt me dan minder belangrijk dan goed voor en om je heen het verkeer in de gaten te houden en afstand te houden. 70 of 90, als de auto voor je op de rem gaat, ben je altijd te laat.
Maar waarom zou een auto voor je op de rem gaan als er geen file oid is.......doordat iemand 60 op de snelweg rijdt. Dat is zeer lastig in te schatten en voordat je weet dat je opzij kan zit je er al bijna bovenop.
Rij met verstand, hou rekening met je lading, maar probeer ook niet de veroorzaker van ongelukken te zijn.
Ik zou wel eens de opnames van een snelweg willen zijn om te kunnen zien waardoor files ontstaan. Ik heb zelf altijd een hekel aan die auto's die op de 3e baan proberen te aanhaken bij een voorganger, tot het laatst voluit blijven rijden en dan pas afremmen. Kan me niet voorstellen dat ze zo weinig inzicht hebben dat ze niet zien dat er een auto langzamer voor ze rijdt. Vaak zie je dan ook alles in elkaar schuiven, dan weer doorrijden en dan weer ineen schuiven. Ben altijd blij als zo'n bak opgerot is. Ga dan ook lekker rustig op de 1e baan rijden, zie je nog veel meer voor je ook.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:28

janderegelaa schreef:
Als jij vindt dat je een bepaalde snelheid niet kan rijden omdat het te druk is dan moet je dat niet doen.



Klaar :)*

Niemand hoeft zich aan haast aan te passen want zie boven: dat is díens risicobeslissing en er zit geen minimum aan het risico want iemand ´moet´ lopen vanwege de haast van een ander.

Niemand MÁG zich door het verhogen van het maximum gedwongen voelen sneller te rijden dan hij/zij zelf verstandig vindt.
Dát is het nare van deze maatregel, de resulterende (a)sociale druk méér risico te lopen.
Dat is een slechte zaak.

Dus; wees hoffelijk in het verkeer, niet gehaast, haast een ander NIET.

hc

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:01

janderegelaa schreef:
Het is een misverstand om te denken dat je maar langzamer kunt gaan rijden dan de rest van het verkeer en daar ongestraft mee weg kunt komen. Speciaal voor dit soort acties is art. 5 van de wegenverkeerswet in het leven geroepen. Voor diegenen die niet precies weten wat de definitie van dit artikel is: Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dus...rijdend in je auto als situaties niet geregeld zijn ( minimumsnelheid is immers niet geregeld ) mag je de verkeersveiligheid nooit in gevaar brengen of kunnen brengen, hinderen of kunnen hinderen. Hierbij komt natuurlijk ook weer verkeersinzicht kijken. Je moet een dergelijke situatie per geval beoordelen en veilig of sociaal oplossen.

Langzamer rijden dan de rest van het ( gelijksoortig ) verkeer is onveilig en niet sociaal. Natuurlijk is je remweg en je reactieafstand groter als je 90 rijdt ipv 70 maar dit kun je oplossen door afstand te houden en heeft verder niets met je snelheid te maken , alleen je eigen verkeersinzicht.
Als je bang bent dat je met 90 te dicht op je voorganger komt waardoor je remweg en reactieafstand dusdanig kleiner is dat een aanrijding niet uitgesloten is dan moet je je jezelf eens op je hoofd krabben en afvragen of je überhaupt wel met een paardentrailer op pad moet gaan.

Dat zouden mensen sowieso best vaker mogen doen, maar dat is een ander verhaal.
janderegelaa schreef:
Natuurlijk kunnen omstandigheden zo zijn dat het niet verantwoord of onmogelijk is om de maximum snelheid te halen maar dat geldt dan ook voor de rest van het verkeer dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Maar...een oude 2CV met tegenwind het viaduct op is dus niet zo'n reden...hij kan het niet op dat moment dus mag hij ook niet op die snelweg rijden. Als je met je 2CV de Hollandse brug met 50 probeert te nemen en je hebt de pech dat ze het zien krijg je dus gewoon art. 5 aan je broek en dat is niet mals. Artikel 5 gedragingen gaan altijd naar de Officier van Justitie, immers alle ongeregelde gedragingen staan erin. Artikel 5 gedragingen zijn ook de gedragingen waar je nogal eens je rijbewijs voor mag inleveren.

Ik had het in mijn voorbeeld van die 2CV over de onmogelijkheid de maximumsnelheid te halen. Die 60 heb ik daar niet genoemd.
Als het voor een voertuig technisch onmogelijk is om die 60 te halen op een bepaald stuk snelweg, dan hoort het niet op die weg thuis. Als het voertuig echter wél harder kan dan 60, en met bijvoorbeeld 70 die brug oprijdt, dan mag dat gewoon. Het voldoet aan de minimumeis om op de snelweg te mogen en het hindert niet onnodig.
janderegelaa schreef:
Hetzelfde geldt voor de kwetsbare dynamische lading, als jij vindt dat het niet verantwoord is om 60 te rijden mag je dus niet op de snelweg. Veiligheids technisch kan het namelijk niet. In het geval dat je door die lading wel de snelweg op moet dan vraag je ontheffing aan bij de wegbeheerder en moet je begeleiding hebben van minimaal een verkeersregelaar ( zo'n geel autootje ).

Terugkomend op het verhaal 70: als jij op zondagochtend 7 uur met 70 km per uur over de snelweg tuft rekent niemand je iets aan. Doe je hetzelfde tussen druk verkeer en je veroorzaakt hinder dan krijg je onherroepelijk artikel 5 aan je broek.
Tuf je nu op zondagochtend om 7 uur met 60 km per uur over de snelweg, reken er dan op dat ze je aan de kant zetten en vragen wat er aan de hand is want artikel 5 spreekt ook over het in gevaar kunnen brengen of hinder kunnen veroorzaken en dan hoeft er verder niets aan de hand te zijn. Je kunt dan ook gewoon een proces verbaal krijgen.

Als je door omstandigheden met je voertuig geen 60 km/h kunt of mag rijden, dan moet je inderdaad ontheffing aanvragen.
Wanneer je die 60 gewoon kunt en mag halen, maar het is door omstandigheden onmogelijk of onveilig om er (bijvoorbeeld) 80 mee te gaan rijden, dan ben je níet verplicht om toch 80 te rijden. Je mag immers niet zomaar gevaar op de weg veroorzaken. :)*
Artikel 5 WvW geldt namelijk twee kanten op. Onnodig langzaam rijden is gevaarlijk/hinderlijk, maar harder rijden dan onder omstandigheden veilig is, is zeker zo gevaarlijk.
Als jij en je voertuig verder aan alle regels voldoen, maar er zijn zwaarwegende argumenten om langzamer te rijden dan het overige verkeer, dan zal je echt niet zomaar voor artikel 5 veroordeeld worden.
janderegelaa schreef:
Het spreekt voor zich dat het de verkeersveiligheid niet ten goede komt als de maximum snelheid voor vrachtauto's en auto's met aanhangwagen naar 70 km per uur gaat want dan wordt het snelheidsverschil met het overig verkeer te groot. De suggestie om auto's dan ook maar langzamer te laten rijden is een station dat al heel lang geleden gepasseerd is dus doe die ook maar niet.
Dan last but not least: het blijft een SNELweg, vind jij dat het verkeer daar te snel rijdt dan staat het een ieder vrij om de snelweg te mijden en gewoon de 80 km wegen op te zoeken. Al gebeuren daar statistisch gezien veel meer ongelukken ;)

Dat station is nog zeker niet gepasseerd. In Nederland, met ons overvolle wegennet, is de maximumsnelheid op snelwegen in een groot deel van (vooral) de Randstad al enige tijd verlaagd tot 90 of zelfs lager, voor álle verkeer. Dit is vooral gedaan met het oog op de luchtkwaliteit en geluidsoverlast, maar evengoed is het ingevoerd.
Idem op belangrijke knelpunten in de spits, en soms ook daarbuiten. Juist om de kans op (bijna)ongelukken en de daarmee samenhangene plotselinge snelheidsverschillen te beperken en de doorstroming te bevorderen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17441
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Auto's met paardentrailers mogen voortaan 90 km rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:16

En daarom staat dit artikel in Trouw:

(Novum) - De files zijn de afgelopen drie maanden verder toegenomen door de verlaging van de maximumsnelheid naar tachtig kilometer. Dat meldt de VerkeersInformatieDienst (VID) zondag. Op 1 november werd de limiet op de wegen rond Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht verlaagd om de luchtkwaliteit in de omgeving te verbeteren.


De filedruk, de lengte vermenigvuldigd met de duur, is toegenomen met meer dan 28 procent in vergelijking met vorig jaar. Dat is bijna tien procent meer dan de toename van de filedruk in de rest van Nederland.

In januari maakte de VID al bekend dat de filedruk tot 15 december op de tachtig kilometer zones was toegenomen met tien procent. In de rest van Nederland was dat toen vijf procent. Dat het verschil in drie maanden met vijf procent is toegenomen, betekent volgens de VID dat de situatie op deze wegvakken verslechtert.