Geen unaniem oordeel bij discussie paardenwelzijn

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:54

jasmijn78 schreef:
Laat ze dan ook a.u.b. de deskundigheid van goeroe's en instructeurs in niet-georganiseerde (NH/AR) stromingen eens in kaart gaan brengen. En al die kwakzalverij op het 'alternatieve' vlak; van natuurlijk bekappen tot bloesemtherapie en auralezers die paarden 'lezen'. Laat de deskundigheid van hen ook eens zichtbaar worden door een certificaat/opleiding/controle en eventueel centrale tuchtcommissie waar geldklopperij door dat soort gasten gemeld en bestraft kan worden.

Er zitten soms inderdaad kwakzalvers tussen, maar ook velen die wel goed werk leveren; overigens is dit alles al wel beschermd door de wet, als je bent opgelicht kan je dat gewoon aangeven. Hier hoeven geen aparte wetten voor gemaakt worden.
Zoals ik al zei, de opleidingen moeten eerst worden aangepakt en wat Arabesk al opmerkte is helaas waar; er zijn ´instructeurs´ die bepaalde zaken beweren (die overigens allang achterhaald zijn) en dat zijn juist diegenen die ik bedoelde met ´denken alles te weten en staan niet open voor nieuwe onderzoeksresultaten, etc. Een certificaat of diploma halen is 1, op de hoogte blijven van wat er in je vak allemaal gebeurd (door het volgen van cursussen en lezen van vakbladen) is 2. Met alleen 1 van de 2 ben je geen goed vakman (vrouw).

Citaat:
Verder hoop ik dat de mensen die hier vanalles gillen over regulering/welzijn etc. en hun paardje op een landje van een boer in het dorp hebben staan tegen een vriendenprijsje zich ook realiseren dat bij daadwerkelijke regulering/regelgeving de kosten voor het houden van hun paardje wellicht de pan uit gaan reizen?

Met moderne technieken en vindingen hoeft dat helemaal niet. En ook hier weer komt kennis weer om de hoek kijken. Veel zaken die nu heel normaal worden geacht kunnen beter en goedkoper. Daardoor hoeven de stallingsprijzen of verzorgkosten helemaal niet hoger te worden (sterker nog, het kan juist vele malen goedkoper dan nu gebeurd).

Citaat:
DAT is de andere kant van de medaille. Als iedere instructeur/hoefsmid/pensionstal/goeroe ECHT ALLES op zou geven aan de belasting, personeel marktconforme salarissen gaat betalen/rekenen, hun bedrijfsvoeringen aan gaan passen aan de nieuwe regelgeving etc. etc. dan zal het houden van een paard voor heel veel mensen ECHT onbetaalbaar gaan worden.

Ben ik het totaal niet mee eens, zie hierboven. Overigens vind ik dat de mensen die goed opgeleid zijn in de paarden, ook een normaal salaris verdienen die zij ook zouden krijgen als zij in het bedrijfsleven zouden werken. Een hippische ondernemer die dergelijke salarissen niet kan betalen doet iets grandioos verkeerd en zou ander werk moeten zoeken. Meestal kunnen zij dat wel betalen maar willen dat niet; dat is een heel ander verhaal. Ook dergelijke ´ondernemers´ mogen van mij opdoeken, zij doen niets anders dan anderen uitbuiten, en voorzover ik weet is de slavernij in dit land allang afgeschaft....

ljomi
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-10-08

Re: Geen unaniem oordeel bij discussie paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:13

de paarden bedrijven is niet het meest luxe leven. je maakt lange dagen en krijgt daarvoor niet heel veel (loon) terug
maar mensen hebben altijd een keuze hoe ze leven leven! en hoe ze met hun paarden omgaan. je kunt niet zeggen dat een bedrijfsleider niet anders kan dan de paarden niet op de juiste manier te behandelen!

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:01

Kaja schreef:
Je verschuilen achter deze hengsteneigenaren is niet juist, per dier moet worden bekeken wat de mogelijkheden zijn.
Want niet elk paard is hetzelfde, maar ik geloof dat de dieren van mensen met paarden slechter af zijn, dan de dieren van paardenmensen.


En waar schaar je dan de eigenaren en trainers van handelsstallen, trainingsstallen en pensionstallen onder waar de paarden zelfs in de zomer niet minimaal een dagdeel op de weide of desnoods in een paddock kunnen? En dan heb ik het nog niet eens over of ze dan alleen staan of met 2 of meer...
Alleen maar eruit om te trainen, ofwel onder het zadel, ofwel aan de longe of in een trainingsmolen...

Het verbaast me echt dat zulke stallen nog steeds durven adverteren met goede verzorging.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:32

madamX schreef:
Met moderne technieken en vindingen hoeft dat helemaal niet. En ook hier weer komt kennis weer om de hoek kijken. Veel zaken die nu heel normaal worden geacht kunnen beter en goedkoper. Daardoor hoeven de stallingsprijzen of verzorgkosten helemaal niet hoger te worden (sterker nog, het kan juist vele malen goedkoper dan nu gebeurd).


Droom maar lekker verder! Wat denk je wat het eerste is wat een boer gaat doen als hij zijn nu nog 'zwarte' pensionklantjes op moet geven bij de belasting? JUIST! dit doorberekenen in het stalgeld. En extra gemaakte kosten om hun erf aan te passen aan de nieuwe regelgeving? (de aanleg van die HIT-actiefstal moet toch bekostigd worden, nietwaar? Er moet toch extra land bijgekocht worden om alle paarden weidegang te kunnen geven, nietwaar? De stallen moeten toch zo worden aangepast dat ze voldoen aan de minimale groote en gelegenheid voor contact met de buurman, nietwaar? En dan ook meteen maar alle omheining zo aanpassen dat ze niet meer storend zijn in de omgeving. Gesteggel met de gemeente voor een bouwvergunning van een schuilstal en een rijbak met verlichting, kost ook tijd en geld.) Ook HOP doorberekenen in het stalgeld. Of denk jij dat iedere boer die op kleine schaal wat pensionklanten heeft een sok met geld onder zijn bed heeft die hij graag uitgeeft aan zijn pensionklanten zonder er wat voor terug te zien?

Als iedere instructeur zijn lesuurtjes op moet gaan geven aan de belasting, dan gaan zij dit? JUIST! doorberekenen in hun tarieven. Een uurtje les voor 10,-/15,- kan dan echt niet meer uit hoor.

madamX schreef:
Daardoor hoeven de stallingsprijzen of verzorgkosten helemaal niet hoger te worden (sterker nog, het kan juist vele malen goedkoper dan nu gebeurd).

Jij hebt weinig verstand van gewoon simpele bedrijfskunde..... Jij bent zeker ook zo'n type die denkt dat je altijd kan vrij nemen wanneer je wil als je eigen baas bent?

madamX schreef:
Overigens vind ik dat de mensen die goed opgeleid zijn in de paarden, ook een normaal salaris verdienen die zij ook zouden krijgen als zij in het bedrijfsleven zouden werken.

Ja, hoor ben ik het ook mee eens.

madamX schreef:
Een hippische ondernemer die dergelijke salarissen niet kan betalen doet iets grandioos verkeerd en zou ander werk moeten zoeken.

Klopt, die hippische ondernemer doet dan inderdaad iets verkeerd; namelijk niet alle gemaakte kosten doorberekenen in het stalgeld. Niet alle uren van hemzelf en zijn personeel doorberekenen.

madamX schreef:
Ook dergelijke ´ondernemers´ mogen van mij opdoeken, zij doen niets anders dan anderen uitbuiten, en voorzover ik weet is de slavernij in dit land allang afgeschaft....

Zulke ondernemers zitten vaak in een spagaat: als ze alle kosten doorberekenen in het stalgeld verliezen ze klanten omdat het voor veel mensen dan te duur wordt en als ze het niet doen verliezen ze personeel omdat ze die niet genoeg betalen.

Vergeet niet dat veel hippische ondernemers vaak hippisch ondernemen omdat hun hart daar ligt. Omdat zij het niet erg vinden 24 uur per dag in touw te zijn (dat ben je als je circa 40 paarden op je erf hebt) tegen lage opbrengsten. De 'krenten in de pap' halen zij uit af en toe een uurtje zwart lesgeven, af en toe eens een paard verkopen, de omzet van de kantine etc. Hoge personeelskosten kunnen ze gewoon niet trekken ofwel personeel middels vaste arbeidscontracten aan te stellen. Heb jij enig idee hoe kwetsbaar een kleine ondernemer is met 1 a 2 man personeel? Als die 1 of 2 man zich (tegelijk) langdurig ziek melden gaan ze gewoon failliet. Zo simpel is het.

Met extra regulering/regelgeving tref je de betere hippische ondernemers echt niet hoor (de betere hengstenhouders, trainingsstallen, handelsstallen) Zij hebben veel zaakjes vaak al goed voor elkaar en zij hebben zich reeds verenigd en zullen echt een flinke vinger in de pap hebben bij de ontwikkeling van de regelgeving. De gemiddelde hippische ondernemer (de middengrote en kleinere pensionstallen, maneges, de boeren die wat pensionklantjes hebben). De ondernemers waar ik denk ruim de helft tot driekwart van de bokkers zijn paard/pony heeft staan; DIE gaan het hardst getroffen worden met extra regelgeving. Die zullen gedwongen hun tarieven omhoog moeten gooien om de boel rendabel te houden.

Let wel: ik vind het echt goed hoor, dat er zoveel aandacht is voor welzijn. Maar nogmaals; niet janken als die regelgeving er doorheen is en een groot aantal paardenliefhebbers hun paard niet meer kunnen bekostigen.

ljomi schreef:
de paarden bedrijven is niet het meest luxe leven.

Als je goed geld wil verdienen moet je iig NIET hippisch ondernemer worden. In het bedrijfsleven valt met veel minder inspanning veel meer geld te verdienen. Waardoor je minder hoeft te werken en meer quality time kan hebben met je liefhebberij (paarden)

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:46

jasmijn78 schreef:
Als je goed geld wil verdienen moet je iig NIET hippisch ondernemer worden. In het bedrijfsleven valt met veel minder inspanning veel meer geld te verdienen. Waardoor je minder hoeft te werken en meer quality time kan hebben met je liefhebberij (paarden)

Droom jij maar lekker verder, deze uitspraak is al een bewijs dat jij totaal geen verstand hebt van bedrijfskunde; zoals ik al zei, er zijn legio mogelijkheden voor elke hippische ondernemer maar er is een gebrek aan kennis. Hoe haal ik anders 5 ton omzet per jaar met 24 pensionpaarden?
Maar goed, laat de regels maar komen, een frisse wind door paardenland is wel eens goed.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:45

madamX schreef:
kazary schreef:
Dat er regels zijn bij andere bedrijven met dieren heb ik ook al zo vaak aangehaald. Dat daar niemand over viel, dat daar ook noodgedwongen boeren zijn moeten stoppen die het investeren niet konden betalen.
Dat is allemaal goed, want die arme dieren toch.
Nu gaat het eens door getrokken worden naar paarden en mag het ineens niet.
Ik heb in een ander topic ook het verschil al gevraagt, maar op antwoord wacht ik nog.

Helemaal mee eens.
Het wordt hoog tijd dat er scherpe regels worden opgesteld, en wie deze niet kan naleven, moet simpel ander werk zoeken. Gebeurd bij meerdere sectoren dus waarom de paardensector niet? De paardensector is de enige agrarische sector vol rommel en wanbeleid; niets is er geregeld. Mede daarom staat de gehele sector zwaar negatief bekend bij de fiscus en bij de banken (ja, rommelen kunnen ze wel in de paardensector). Er zijn op dit moment maar zeer weinig echte ondernemers in de paarden, die hoor je ook niet klagen; dat zijn juist de mensen die ook vinden dat er het e.a. veranderd moet worden. Diegenen die nu lopen te klagen en bang zijn voor strenge regels, dat zijn meestal de niet-ondernemers, de rommelaars, die het de afgelopen decennia hebben lopen verprutsen voor de serieuze ondernemers.
Van mij mag wel meer gecertificeerd worden dan alleen maar de hoefsmeden: maar laat ze eerst de opleidingen eens flink aanpakken! De kwaliteit van de opleidingen op dit moment is waardeloos, dat moet eerst beter worden. Op die manier heb je ook geen last meer van ´rijksgediplomeerde hoefsmeden´ die er een potje van maken.
Laat de regels maar komen: ik zal in elk geval mijn uiterste best doen om deze na te leven, voor zover ik mijn bedrijfsvoering moet aanpassen, want hetgeen nu allemaal besproken wordt doe ik al.
Inderdaad kan men niet zomaar lukraak paarden bijelkaar in het land doen, daar heb je kennis voor nodig: nogmaals, het is de kennis die op dit moment bij velen ontbreekt (ja, ook bij diegenen die al jaren in de paarden zitten; die denken meestal al dat ze alles al weten en sluiten zich af van nieuwe onderzoeken etc.). Zelf raak ik ook nog steeds niet uitgeleerd, maar volg daarom ook met regelmaat cursussen, onderzoeken, etc. en iedereen die eenvak wil blijven uitoefenen moet ook de wil hebben om te blijven leren; helaas gebeurt dat meestal niet in de paardensector (er zijn nl heel veel instructeurs die al jaren zelf geen wedstrijden rijden of cursussen volgen, maar wel een ander gaan vertellen hoe het allemaal moet; meestal met lang achterhaalde informatie...)


Laat vanavond je varkenslapje maar liggen..
Een Overheid met boter op het hoofd.
In Boxtel worden 1200 varkens /uur geslacht en krijgen onderstaande behandeling eerst..

http://www.youtube.com/watch?v=N082tXCac08

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:56

madamX schreef:
zoals ik al zei, er zijn legio mogelijkheden voor elke hippische ondernemer maar er is een gebrek aan kennis. Hoe haal ik anders 5 ton omzet per jaar met 24 pensionpaarden?

Het is heel knap dat jij zo'n omzet haalt als hippisch ondernemer (en franchiser van het DHP). Dat DHP van jou is een prachtig initiatief (heb net even de site bekeken), maar zeker niet voor elke hippische ondernemer toegankelijk (en die indruk lijk je nu wel te willen wekken). Als ik zo naar de toelatingseisen kijk en daarbij in acht neem dat bedrijfsadvies ook gewoon keiharde munten kost; is dat zelfs voor maar een enkele hippische ondernemer toegankelijk. Alleen al de toelatingseis om minimaal zoveel grond te hebben en een landbouwtechnisch diploma is voor veel hippische ondernemers financieel en praktisch onhaalbaar. (als je als ondernemer nog even in de avonduren een landbouwtechnisch diploma moet gaan halen naast je meer dan fultime werkweek....)

Het is mooi dat jij jezelf als boegbeeld voor de hippische ondernemer ziet en kwalitatief en qua welzijn zijn de uitgangspunten van het DPH hartstikke goed. En ik geloof graag dat als alle uitgangspunten eenmaal gerealiseerd zijn er dan goed geboerd kan worden. Maar als het realiseren van die uitgangspunten/toelatingseisen een ondernemer al de kop kost....

Stel dat de uitgangspunten van het DPH 'regel' worden, dan zal zeker de helft tot driekwart van de hippische ondernemers al niet aan de toelatingseisen kunnen voldoen, en dus gedoemd zijn op te doeken. Gevolg daarvan zijn automatisch een stuk minder stallen waar je je paard in pension kan zetten met alle gevolgen van dien. (en schaarste zal ook de prijs opdrijven, dat is een heel logisch economisch principe. Dus die 5 ton omzet van jou zal bij verscherpte regelgeving alleen maar toe gaan nemen ;) )

En ik begrijp heel goed dat jij voor eigen parochie preekt hoor, dat zou ik ook doen ;) Waar het mij om gaat is dat de meerderheid van degene die hier vanalles gilt over ondernemen, paardenhouden, welzijn en regelgeving zich niet realiseert welke consequenties dat voor henzelf in zou kunnen gaan houden...

We klagen hier allemaal graag over wat met name de buurman verkeerd doet met zijn paard, vinden dat met name de overheid maar in moet grijpen, maar er wordt niet gerealiseerd dat ALS de overheid ingrijpt, zij dit niet alleen bij de buurman doen.

We klagen over kwalitatief slechte instructeurs, maar als we meer dan 15,- voor een uurtje les moeten betalen dan is het hek van de dam.

We klagen over het feit dat personeel te weinig betaald krijgt in de hippische sector, maar als door doorberekening van alle personeelskosten de kostprijs van een paard op een handelsstal 3 keer over de kop gaat dan is het ook huilen.

We klagen over pensionstallen met te weinig ruimte, maar een kwartier verder fietsen naar een stal waar wel weidegang is, maar geen binnenmanege en waar niet voor je gemest wordt; dat is geen optie.

M.a.w.: Heel veel mensen/bokkers/paardenliefhebbers realiseren zich niet dat zij zelf nu degene zijn die vaak (financieel) profiteren van het feit dat er GEEN regelgeving is.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:18

Met alleen maar een pensionstal haal je natuurlijk nooit 5 ton per jaar uit de stalling van 24 paarden. Dat is 20.000 euro per paard per jaar, ik denk dat er maar heel weinig eigenaren dat per jaar voor de stalling over hebben.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:26

Karl66 schreef:
Met alleen maar een pensionstal haal je natuurlijk nooit 5 ton per jaar uit de stalling van 24 paarden. Dat is 20.000 euro per paard per jaar, ik denk dat er maar heel weinig eigenaren dat per jaar voor de stalling over hebben.

Dat kan dus wel.... maar niet met achterhaalde, gangbare manieren; je hebt er kennis voor nodig, en dat ontbreekt bij vele paardenhouders.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Geen unaniem oordeel bij discussie paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:31

Wil je ons dan vertellen hoeveel pensiongeld mensen per maand per paard moeten betalen?

storrum

Berichten: 2161
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:59

madamX schreef:
Karl66 schreef:
Met alleen maar een pensionstal haal je natuurlijk nooit 5 ton per jaar uit de stalling van 24 paarden. Dat is 20.000 euro per paard per jaar, ik denk dat er maar heel weinig eigenaren dat per jaar voor de stalling over hebben.

Dat kan dus wel.... maar niet met achterhaalde, gangbare manieren; je hebt er kennis voor nodig, en dat ontbreekt bij vele paardenhouders.


Hoe dan, hoe dan, hoe dan!
Als ik uitga van 300 euro per paard per maand x 12 x 24 dan kom ik op een omzet van 86.400....

Wat doe ik fout?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Geen unaniem oordeel bij discussie paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:01

hebben hier nu 3 paarden
24/7 wei paddock etc
maar als het 1600 per paard per maand gaat worden
is het paarden houderschap aan deze zijde toch heeel erg snel
afgelopen ...

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:05

madamX schreef:
Dat kan dus wel.... maar niet met achterhaalde, gangbare manieren; je hebt er kennis voor nodig, en dat ontbreekt bij vele paardenhouders.

Als jij hier een exploitatie overzichtje nerzet zou ons al een stuk duidelijker worden hoe jij een omzet behaalt van 500.000 euriesen 24 pensionpaarden. Op basis van deze getallen lijkt het mij onmogelijk dat je die omzet alleen haalt uit de inkomsten die afkomstig zijn van je pensionpaarden. Dus je moet al neven-inkomsten hebben. En dan komt de vraag; in hoeverre ben je dan nog 'paardenhouder'?

storrum schreef:
Als ik uitga van 300 euro per paard per maand x 12 x 24 dan kom ik op een omzet van 86.400....

Wat doe ik fout?

Je hebt geen adviseur ingehuurd van het DHP???? :D

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:33

Het geld wat veeartsen etc. verdienen intresseert me geen reet. Als ik daar over na zou denken dan had ik zelf veearts of hoefsmid oid moeten worden. Of ze nou wel of niet alles aan de belastingdienst doorgeven, intresseert me nog minder, want IK heb hen nodig, IK vraag hen om raad en hulp wanneer MIJN paarden dit nodg hebben.
Wanneer ik er mee zou zitten dat zij geld, teveel of niet, aan mij en mijn paarden verdienen, had IK maar geen paarden moeten nemen.

De keuze voor een hoefsmid of een veearts is aan mij, IK bepaal wie ik capabel genoeg vind voor mijn paarden, welke werkwijze ik goedkeur is aan mij, dat hoeft dus niet te betekenen dat mijn buurvrouw ook met mijn veerats wegloopt.

Overigens verbaasd het mij dat een veerarts je bij benadering "problemen met hoeven/benen" een advies geeft van boxrust en bel de hoefsmid maar, dat heb ik werkelijk waar nog nooit meegemaakt.
Ik heb zelf al 23 jaar paarden, en nog nooit heb ik dit advies gekregen. Nou heb ik ook een steengoede echte paardenarts, daar niet van. Maar goed ik heb ook nog nooit een advies gehad van boxrust, maar ook nog nooit een dier met een peesblessure gehad.
Doen wij dan iets goed, en zij iets fout? Of heb ik gewoon altijd geluk gehad? Dat laat ik maar in het midden.
Verder heb ik wel een steengoede veearts en een steengoede hoefsmid, maar daar ben je zelf bij.
Maar dat betekend niet dat iedereen die kennis heeft om dit te beoordelen. Dus... een puntje van kritiek en aandacht is dan vereist.
In onze eigen achtertuin zijn we allemaal kampioen, dus iedereen denkt dit voor zichzelf goed te kunnen beoordelen, MAAR feit blijft wel dat er nog altijd malafide kwakzalvers rond lopen die niet goed doen. Hoe kan dit dan?

Mijn antwoord over dat goedgekeurde topsport dekhengsten in vergelijking worden getrokken met de rest van paardenhoudend NL moge inmiddels duidelijk zijn. Ik zeg niet dat deze mensen alles weten en alles goed doen. Ik zeg dat je je niet achter hen kan verschuilen omdat de hengsten de lading niet dekken, figuurlijk bedoel ik dan.
Deze hengsten leiden weliswaar geen bestaan zoals de paarden dat op grond van Staatsbosbeheer dat doen, maar ik zie geen reden om ons daar achter te verschuilen. Er zijn nog zoveel paarden die geen topsport bestaan leiden, die ook niet buiten komen om uiteenlopende redenen. En daar wil ik de aandacht op gevestigd hebben.

Daar zit het 'em in, denk ik....

Paarden houden is geen vetpot, van je hobby je werk maken, maakt je hobby in één klap ook een stuk minder intressant.
Wil diegene die denkt het wiel opnieuw uit te hebben gevonden, met een inkomen van half miljoen per maand met 24 paarden, wakker geschud worden of is het erg fijn in dromenland?
Het is hard werken voor weinig. In de randstad word daar door staleigenaren van geprofiteerd, je betaald er dik voor maandelijkse stalling, maar is het nog wel zo leuk als je weet dat je paard bijna 24/7 binnen staat?

Ik zou het me niet voor kunnen stellen, maar helaas denken veel mensen daar anders over. Hun behoefte om een paard te bezitten is groter dan het dier een paardwaardig bestaan te gunnen, EN DAAR MOET DE AANDACHT NAAR UIT!

storrum

Berichten: 2161
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:16

Kaja schreef:
Paarden houden is geen vetpot, van je hobby je werk maken, maakt je hobby in één klap ook een stuk minder intressant.
Wil diegene die denkt het wiel opnieuw uit te hebben gevonden, met een inkomen van half miljoen per maand met 24 paarden, wakker geschud worden of is het erg fijn in dromenland?


Niet overdrijven he, het is een half miljoen per jaar :D

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:30

storrum schreef:
Kaja schreef:
Paarden houden is geen vetpot, van je hobby je werk maken, maakt je hobby in één klap ook een stuk minder intressant.
Wil diegene die denkt het wiel opnieuw uit te hebben gevonden, met een inkomen van half miljoen per maand met 24 paarden, wakker geschud worden of is het erg fijn in dromenland?


Niet overdrijven he, het is een half miljoen per jaar :D


Nou blijkbaar had ik mijn roze bril nog op en zag ik alles net zo roze als MadamX... :+

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:35

Kaja schreef:
Paarden houden is geen vetpot, van je hobby je werk maken, maakt je hobby in één klap ook een stuk minder intressant.
Wil diegene die denkt het wiel opnieuw uit te hebben gevonden, met een inkomen van half miljoen per maand met 24 paarden, wakker geschud worden of is het erg fijn in dromenland?
Het is hard werken voor weinig. In de randstad word daar door staleigenaren van geprofiteerd, je betaald er dik voor maandelijkse stalling, maar is het nog wel zo leuk als je weet dat je paard bijna 24/7 binnen staat?

Ik zou het me niet voor kunnen stellen, maar helaas denken veel mensen daar anders over. Hun behoefte om een paard te bezitten is groter dan het dier een paardwaardig bestaan te gunnen, EN DAAR MOET DE AANDACHT NAAR UIT!


Vergeet niet dat de grondprijzen en huizenprijzen en zelfs levensonderhoud in de randstad een stuk duurder is dan de meeste overige provincies in Nederland... Zeggen dat die stallen verhuurders profiteren van het feit dat zew in de randstad zitten is in mijn ogen dan ook vrij kortzichtig. Er zullen best staleigenaren zijn met lage lasten omdat ze het geluk hebben in goedkope tijden hun bedrijf te hebben opgebouwd, maar onderhoud, belastingen (vooral die gekoppeld aan de waarde van je grond/huis) is iedereen verschuldigd en vooral die bedrijven die hun voorzieningen voor elkaar hebben en nog niet 20 of 30 jaar in de familie zitten, die zullen hoge kosten hebben moeten maken en een bedrijf moet ook uit kunnen, anders is het hobby... En veel mensen doen de paardenhouderij en pensionstalling er als " hobby" naast, omdat van alleen stalling moeilijk een fatsoenlijk inkomen te verdienen valt.

Maar inderdaad, wees je er van bewust dat je niet het eigen belang vooropstelt boven het belang van het paard... Zorg dat de behoeften van het paard bovenaan staan en je gezamenlijke belangen hebt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Geen unaniem oordeel bij discussie paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:39

stalhouders in de randstad hebben het financieel zwaarder dan de stalhouders in noord oost Groningen.........

de grond is hier schaars, kost een godsvermogen en vergunningen tot bouwen zijn niet aan te komen.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Geen unaniem oordeel bij discussie paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:24

Goh, ik had verwacht ondertussen wel antwoord te hebben gekregen op mijn vraag wat de pensionstalling dan kost per paard per maand bij MadamX, zou hier nu toch nog wel graag antwoord op willen hebben.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:48

Karl66 schreef:
Met alleen maar een pensionstal haal je natuurlijk nooit 5 ton per jaar uit de stalling van 24 paarden. Dat is 20.000 euro per paard per jaar, ik denk dat er maar heel weinig eigenaren dat per jaar voor de stalling over hebben.


Eens, en 5 ton omzet betekent over het algemeen niet 5 ton winst. Al de kosten moeten nog van de omzet af voordat je weet wat de pure winst is :)*

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:19

en over die winst moet belasting betaald worden ;)
En dat is bij een Vennootschap (NV of BV) al zo'n 20 tot 25%, inkomstenbelasting 33% (tot ong. 17.000 euro) tot 52% (vanaf ong. 55.000 euro) over de verschillende schijven...

storrum

Berichten: 2161
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:35

Nikka schreef:
Eens, en 5 ton omzet betekent over het algemeen niet 5 ton winst. Al de kosten moeten nog van de omzet af voordat je weet wat de pure winst is :)*


We hebben het hier toch over omzet en niet over winst...
Omzet van 5 ton met 24 pensionklanten..... 8)7

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:45

storrum schreef:
Nikka schreef:
Eens, en 5 ton omzet betekent over het algemeen niet 5 ton winst. Al de kosten moeten nog van de omzet af voordat je weet wat de pure winst is :)*


We hebben het hier toch over omzet en niet over winst...
Omzet van 5 ton met 24 pensionklanten..... 8)7


Dan zou ik de eerdere berichten nog maar eens doorkijken, want er wordt gesuggereerd dat je als hippisch ondernemer toch een goed salaris kan verdienen. Omzet zegt totaal niets over de rendabiliteit van een bedrijf.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 07:53

horseyfries schreef:
Goh, ik had verwacht ondertussen wel antwoord te hebben gekregen op mijn vraag wat de pensionstalling dan kost per paard per maand bij MadamX, zou hier nu toch nog wel graag antwoord op willen hebben.

€ 230,- / maand, all in (komen verder geen kosten bij, behalve voor trailer parkeren op erf = € 30 /maand)

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 07:55

joyce B schreef:
en over die winst moet belasting betaald worden ;)
En dat is bij een Vennootschap (NV of BV) al zo'n 20 tot 25%, inkomstenbelasting 33% (tot ong. 17.000 euro) tot 52% (vanaf ong. 55.000 euro) over de verschillende schijven...

Klopt. Heb hier een BV.