'Paardenliefhebbers zijn er in vier soorten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xJakoline

Re: 'Paardenliefhebbers zijn er in vier soorten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:00

ik hoor nergens bij hoor. :')

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:02

en wat als je heel veel bladen enzo leest?
Paardensport,Hoefslag,Bit,Paardenkrant.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:06

Het is ook maar even een algemene beschrijving natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen binnen een bepaald cluster. Ik denk dat niemand zichzelf 100% in 1 cluster zou kunnen indelen.
Ikzelf zou dus het meest in het vierde cluster thuishoren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:14

Ik lees Your Horse (oeps...ik pas niet in het onderzoek) en laat dat blad nou helemaal aansluiten bij mijn beleving.
Pas een beetje in 4 maar niet zo gefocust op het rijden; juist de omgang met mijn paard is voor mij net zo belangrijk (half half zeg maar).
Maar zeker geen partner hoor, een paard is een dier en dat moet je vooral zo laten. Ik vertel echt mijn problemen niet aan mijn paard, daar heb ik een man voor.
Ik denk dat ik meer kennis heb dan de gemiddelde ruiter maar dat ik minder goed rijd.

Nou mijn indeling:

1.De liefhebber, zoals ik, die wel een paard heeft maar voor wie het een hobby is en geen passie. Heeft paard op goede stal en voelt zich zeker verantwoordelijk maar kan de zorg gemakkelijk uit handen geven en slaat met gerust hart een dagje over.
2. De gepassioneerde paardengek, liefst paarden aan huis, niet beroepsmatig maar er heel veel tijd aan besteden, vaak goed bemiddeld en tijd te over, meestal natural inslag
3. De fanatieke ruiter, evt. beroepsmatig maar in ieder geval wedstrijdruiter. Is relatief veel uren aan het rijden kwijt. Is niet het type die een boswandeling met zijn paard gaat maken. Prestatie is belangrijk.
4. De zakelijke paardenhouder; hengstenhouder/fokker/manegehouder. Paard is broodwinning. Welzijn ok, maar alleen functioneel.
5. De grasmaaier-houder; meestal ouderen oid. Fokt graag en veel (vaak shetlanders) maar doet er verder eigenlijk niks mee. Hooguit rijdt er een buurmeisje op. Kan niks met dierenwelzijn; een paard is een beest. Vaak vind je hier de verlopen stalletjes en veel te lange hoeven. Dit is de categorie waar de DB regelmatig over gebeld wordt.
6. de manegeruiter. Komt 1 x per week, rijdt in een gezellig groepje, versmaadt een bosritje niet maar heeft niet echt ambities. De kantine is ook een onderdeel van de ontspanning. Wil met liefde poetsen voor het rijden maar heeft maar beperkte paardenkennis. Zal nooit overwegen om zelf een paard te kopen.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:27

Ik ben overduidelijk nummero 2!

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:29

ik ook eigenlijk :)

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:37

Haahhaa precies cluster 2 :+ heb ook precies die blaaden elke week/maand in de bus liggen.! :+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:40

Ik pas nergens in hoor :-)

Van huis uit opgegroeid met paarden, hou ze aan huis, rijd geen wedstrijden (meer), niet afhankelijk ervan voor mijn inkomen, maar zeker niet alleen via de kinderen betrokken bij ....

Ik kan heel erg genieten van mijn paarden, fok niet (want ruinen), men alleen met mooi weer en verder zijn het prachtige grasmaaiers met mooie ruime boxen en zoveel mogelijk tijd in de wei of in de zandbak.

Lees Bit, Mensport én Landleven. Ben KWPN-lid, maar In de Strengen gaat ongelezen de oud papierbak in.

Mmm, 'k weet niet :-)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:47

kataklopje schreef:
Dus, dat onderzoek is onder 4200 mensen - waarvan een groot gedeelte op Bokt zit - gehouden. Aan de hand van wat iedereen heeft ingevuld bleek dat de paardenliefhebbers grofweg ingedeeld kunnen worden in vier soorten.

Maar, als ik dit zo lees, zit er niemand tussen die zich erin herkent.

Wonderlijk.

Dat zou kunnen als:

- geeneen Bokker de enquete heeft ingevuld (dus dat Bokt de belangrijkste website is, komt omdat allemaal Bokker-wannabee's de enquete hebben ingevuld, types die geen account durven aan te maken, maar dat stiekem wel heel graag willen) Y;(

- alle Bokkers die hierop reageren, precies degenen zijn die de enguete van Wageningen NIET-hebben ingevuld -:) (misschien had je dat moeten doen, dan had je nu je eigen cluster gehad, slimmie!)

- alle 4200 mensen die de enquete hebben ingevuld, hebben gelogen over hun paardenhobby. Eigenlijk doet iedereen iets heel anders met zn paard dan wat in bovengenoemde vier clusters staat ('Paard? Hmmm, lekker voor op brood') :roll:

- Of de laatste optie: iedereen vulde het onderzoek in, er kwam iets heel anders uit, maar de onderzoekers dachten: 'nou, wat we hier nu hebben, daar kunnen we niet mee aankomen bij mevrouw de minister. Kom! We verzinnen vier clusters.' :list:

Ik ben benieuwd ;) :+

Volgens mij is er nog een andere optie, namelijk dat de meeste bokkers niet bekend zijn met deze onderzoeksmethode. :)*

Bij een clusteranalyse worden statistische programma's gebruikt om verbanden te ontdekken in grote en onoverzichtelijke databestanden. Dit gaat veel verder dan allerlei mogelijke verbanden die je zelf zou kunnen verzinnen omdat er berekeningen bij worden uitgevoerd die je zelf in twee weken met pen en papier (en rekenmachine) nog niet zou kunnen oplossen. :+ Hierbij wordt geprobeerd om groepen te onderscheiden binnen een grote verzameling mensen die op het eerste gezicht allemaal ontzettend van elkaar verschillen. Meestal is er één aspect waar je je op concentreert, bij dit onderzoek is bijvoorbeeld gekeken naar de hoeveelheid paardenkennis die mensen hebben. Vervolgens gebruik je speciale technieken om de antwoorden van al die respondenten met elkaar te kunnen vergelijken. Op die manier vind je vaak groepen die min of meer hetzelfde antwoordgedrag laten zien, maar je hoeft dus helemaal niet aan alle kenmerken te voldoen om bij een bepaald cluster te horen! Uiteindelijk wordt er een ingewikkelde berekening toegepast op alle antwoorden die je hebt gegeven en dat bepaalt tot welk cluster je behoort. Het is dus helemaal niet gek dat niemand zich voor 100% in een cluster kan vinden! Iedereen die deze vragenlijst invult (dus ook iedereen die nu roept dat hij/zij nergens bij hoort (!) :j ) wordt bij een bepaald cluster ingedeeld. Heel weinig mensen passen voor 100% binnen een cluster, maar iedereen komt bij het cluster waar de meeste overeenkomsten mee zijn.

Waar zijn die clusters nou handig voor? Bijvoorbeeld voor commerciële doeleinden. Mensen binnen een bepaald cluster (ondanks dat ze dus in veel opzichten van elkaar verschillen) gedragen zich namelijk wel ongeveer hetzelfde! Ze hebben veel vaker dezelfde interesses en meningen dan mensen uit een ander cluster. Als je dus bijvoorbeeld reclame wilt maken voor een bepaald product loont het soms om je alleen te richten op het cluster waar je de meeste kans maakt om daadwerkelijk iets te verkopen.

Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar ik hoop dat het nu iets duidelijker is. :') Overigens heb ik niets te maken met dit onderzoek en wil ik dan ook geen recalame voor ze maken. Op elk onderzoek is wel iets aan te merken en dat geldt zeker ook voor dit onderzoek, maar wie de moeite neemt om het helemaal te lezen zal zien dat de onderzoekers zelf ook kritisch zijn over hun eigen onderzoek. ;)

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:51

Boeiend artikel,

Ik heb van cluster 2/3/4 alledrie wat weg dan ben ik een verzamel cluster.. :)
Vind het verdelen in hokjes in dit geval nog niet helemaal geslaagd..

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:30

Wat een waardeloze indeling....Ik herken mij in geen van de clusters......En ik zal vast niet de enige zijn.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:36

*gaat een muur zoeken om tegenaan te l.llen* |o :+

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:35

Ik ben een kruising :+ Een mix van 2 en 3. 3 is man, en dat ben ik niet, maar de Phryso lees ik wel.... :P

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:37

Wauw goeroe, jij bespaart me een hoop tikwerk. Nu nog even duimen dat mensen een topic daadwerkelijk gaan lezen...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:48

Goeroe goed samengevat, je hoeft wat mij betreft geen muur om tegenaan te l.llen te zoeken hoor ;-)

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:50

uhm? geen 1 beschrijving past bij mij

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:52

Ik pas ook in geen enkele beschrijving. :D
Zelfs niet een beetje. :n

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:12

O joepiiiiiieeee, weer een nieuw hokje om iedereen in te kunnen plaatsen.

Als je je erin herkent tenminste :?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:25

beantsje schreef:
Ik lees Your Horse (oeps...ik pas niet in het onderzoek) en laat dat blad nou helemaal aansluiten bij mijn beleving.
Pas een beetje in 4 maar niet zo gefocust op het rijden; juist de omgang met mijn paard is voor mij net zo belangrijk (half half zeg maar).
Maar zeker geen partner hoor, een paard is een dier en dat moet je vooral zo laten. Ik vertel echt mijn problemen niet aan mijn paard, daar heb ik een man voor.
Ik denk dat ik meer kennis heb dan de gemiddelde ruiter maar dat ik minder goed rijd.

Nou mijn indeling:

1.De liefhebber, zoals ik, die wel een paard heeft maar voor wie het een hobby is en geen passie. Heeft paard op goede stal en voelt zich zeker verantwoordelijk maar kan de zorg gemakkelijk uit handen geven en slaat met gerust hart een dagje over.
2. De gepassioneerde paardengek, liefst paarden aan huis, niet beroepsmatig maar er heel veel tijd aan besteden, vaak goed bemiddeld en tijd te over, meestal natural inslag
3. De fanatieke ruiter, evt. beroepsmatig maar in ieder geval wedstrijdruiter. Is relatief veel uren aan het rijden kwijt. Is niet het type die een boswandeling met zijn paard gaat maken. Prestatie is belangrijk.
4. De zakelijke paardenhouder; hengstenhouder/fokker/manegehouder. Paard is broodwinning. Welzijn ok, maar alleen functioneel.
5. De grasmaaier-houder; meestal ouderen oid. Fokt graag en veel (vaak shetlanders) maar doet er verder eigenlijk niks mee. Hooguit rijdt er een buurmeisje op. Kan niks met dierenwelzijn; een paard is een beest. Vaak vind je hier de verlopen stalletjes en veel te lange hoeven. Dit is de categorie waar de DB regelmatig over gebeld wordt.
6. de manegeruiter. Komt 1 x per week, rijdt in een gezellig groepje, versmaadt een bosritje niet maar heeft niet echt ambities. De kantine is ook een onderdeel van de ontspanning. Wil met liefde poetsen voor het rijden maar heeft maar beperkte paardenkennis. Zal nooit overwegen om zelf een paard te kopen.

kan me in deze indeling stuk beter vinden

bij de clusters vallen wij (man kind en ikje alle 3 geheel andere kijk op paarden) geen van 3en in ook maar een der 4 clusters

5 dan maar ;)

lees overigens helemaal geen bladen :')
heb niet eens het blad , lees exemplaar , waar we zelf instonden _O-

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:26

goeroe, bedankt voor je mooie uitleg, maar het neemt niet weg dat het opdelen in dergelijke clusters blijkbaar toch niet helemaal realistisch is ;)

beantsje, bedankt voor jouw indeling.
ik ben een overduidelijke 2!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:30

bij de beantsje indeling vallen wij denk ik ook alle 3 onder noemer 2

alleen dat deeltje "goedbemiddeld"wachten we nog op :+ en
tijd niet over , maar maken we der wel voor vrij :Y)
(man kom dag in dag te kort :o )

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:43

EstherHegt schreef:
Goeroe goed samengevat, je hoeft wat mij betreft geen muur om tegenaan te l.llen te zoeken hoor ;-)

Ik volg je volledig Goeroe, maar het lijkt hier inderdaad een beetje aan dovemansoren gericht. :/

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:48

Sin schreef:
EstherHegt schreef:

Ik volg je volledig Goeroe, maar het lijkt hier inderdaad een beetje aan dovemansoren gericht. :/

nou nee hoor , maar vind het wel eng idee dat de overheid dit onderzoek zou gebruiken
daar het veel te beperkt ingedeeld is
zeker als ze uit dit onderzoek het welzijns plan gaan opmaken

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:23

Goof schreef:
Wat een onzin wordt er af en toe onderzocht zeg.... :=

Haha dat was precies mijn 1e gedachte ;)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:23

mm vrees dat ik ook nergens bij pas..
wat een waardeloos onderzoek zeg ;)