Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kataklopje schreef:Dus, dat onderzoek is onder 4200 mensen - waarvan een groot gedeelte op Bokt zit - gehouden. Aan de hand van wat iedereen heeft ingevuld bleek dat de paardenliefhebbers grofweg ingedeeld kunnen worden in vier soorten.
Maar, als ik dit zo lees, zit er niemand tussen die zich erin herkent.
Wonderlijk.
Dat zou kunnen als:
- geeneen Bokker de enquete heeft ingevuld (dus dat Bokt de belangrijkste website is, komt omdat allemaal Bokker-wannabee's de enquete hebben ingevuld, types die geen account durven aan te maken, maar dat stiekem wel heel graag willen)![]()
- alle Bokkers die hierop reageren, precies degenen zijn die de enguete van Wageningen NIET-hebben ingevuld(misschien had je dat moeten doen, dan had je nu je eigen cluster gehad, slimmie!)
- alle 4200 mensen die de enquete hebben ingevuld, hebben gelogen over hun paardenhobby. Eigenlijk doet iedereen iets heel anders met zn paard dan wat in bovengenoemde vier clusters staat ('Paard? Hmmm, lekker voor op brood')![]()
- Of de laatste optie: iedereen vulde het onderzoek in, er kwam iets heel anders uit, maar de onderzoekers dachten: 'nou, wat we hier nu hebben, daar kunnen we niet mee aankomen bij mevrouw de minister. Kom! We verzinnen vier clusters.'![]()
Ik ben benieuwd![]()
beantsje schreef:Ik lees Your Horse (oeps...ik pas niet in het onderzoek) en laat dat blad nou helemaal aansluiten bij mijn beleving.
Pas een beetje in 4 maar niet zo gefocust op het rijden; juist de omgang met mijn paard is voor mij net zo belangrijk (half half zeg maar).
Maar zeker geen partner hoor, een paard is een dier en dat moet je vooral zo laten. Ik vertel echt mijn problemen niet aan mijn paard, daar heb ik een man voor.
Ik denk dat ik meer kennis heb dan de gemiddelde ruiter maar dat ik minder goed rijd.
Nou mijn indeling:
1.De liefhebber, zoals ik, die wel een paard heeft maar voor wie het een hobby is en geen passie. Heeft paard op goede stal en voelt zich zeker verantwoordelijk maar kan de zorg gemakkelijk uit handen geven en slaat met gerust hart een dagje over.
2. De gepassioneerde paardengek, liefst paarden aan huis, niet beroepsmatig maar er heel veel tijd aan besteden, vaak goed bemiddeld en tijd te over, meestal natural inslag
3. De fanatieke ruiter, evt. beroepsmatig maar in ieder geval wedstrijdruiter. Is relatief veel uren aan het rijden kwijt. Is niet het type die een boswandeling met zijn paard gaat maken. Prestatie is belangrijk.
4. De zakelijke paardenhouder; hengstenhouder/fokker/manegehouder. Paard is broodwinning. Welzijn ok, maar alleen functioneel.
5. De grasmaaier-houder; meestal ouderen oid. Fokt graag en veel (vaak shetlanders) maar doet er verder eigenlijk niks mee. Hooguit rijdt er een buurmeisje op. Kan niks met dierenwelzijn; een paard is een beest. Vaak vind je hier de verlopen stalletjes en veel te lange hoeven. Dit is de categorie waar de DB regelmatig over gebeld wordt.
6. de manegeruiter. Komt 1 x per week, rijdt in een gezellig groepje, versmaadt een bosritje niet maar heeft niet echt ambities. De kantine is ook een onderdeel van de ontspanning. Wil met liefde poetsen voor het rijden maar heeft maar beperkte paardenkennis. Zal nooit overwegen om zelf een paard te kopen.
Sin schreef:EstherHegt schreef:Goeroe goed samengevat, je hoeft wat mij betreft geen muur om tegenaan te l.llen te zoeken hoor
Ik volg je volledig Goeroe, maar het lijkt hier inderdaad een beetje aan dovemansoren gericht. :/