Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:58

dat is in ieder geval een verbetering. Maar aan de les waar ik bij zat, hoefde je geen enkele ervaring met paarden te hebben en dat bleek ook zo te zijn....

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:47

Toen ik zelf deze cursus deed in 2008 werd dit ookal gevraagd!
beetje vreemd dat ze niet overal dezelfde eisen nemen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:54

just_bassie schreef:
Opleiding Bixie juryleden
Door het groeiend aantal Bixie wedstrijden is er binnen onze Regio behoefte aan terzake kundige Bixie juryleden.
Tot 1 april 2010 geldt een overgangsregeling en mogen Bixie rubrieken behalve door Bixie juryleden, ook beoordeeld worden door reguliere juryleden en instructeurs niveau 3. Vanaf 1 april 2010 is dit echter niet meer toegestaan.
De KNHS organiseert in mei of juni 2009 een Opleiding voor Bixie juryleden. Duur van de cursus is 1 zaterdag en de cursus in kosteloos.
Voor de cursisten geldt dat zij moeten voldoen aan één van de volgende toelatingscriteria:
* IL jurylid of hoger;
* Springjurylid;
* Instructeur niveau 2 of
* uitkomen in de L dressuur of
* springen met winstpunt;
* FNRS jurylid.

Dit stond vandaag trouwens op de site van Groningen!

Dit lijstje is naar mijn beste weten ook gebruikt voor de cursussen van 2008.

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:53

Ik vind het een heel goed initiatief dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan Bixie.
Ik heb me doodgeergerd aan een artikel in de vorige hoefslag.
Daarin werd gesuggereerd dat er nog geen aandacht is voor de jongste en beginnende wedstrijdruitertjes.
Maar ik heb ze dan ook helemaal niet gehoord over de Bixie rubrieken, deze hebben ze volledig over het hoofd gezien. Wel kinderpsychologen en experts aan het woord gelaten, maar niet dieper in de materie gedonken. Gemiste kans...

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:34

just_bassie schreef:
Toen ik zelf deze cursus deed in 2008 werd dit ookal gevraagd!
beetje vreemd dat ze niet overal dezelfde eisen nemen.

jacquelien gefeliciteerd met je verjaardag.

tja zijn wel meer dingen vreemd.
manege's en verenigingen nemen kinderen onder de 6 niet aan.
en de dag dat ze 6 worden en komen kennis maken met wedstrijdje moeten ze wel meteen uit het niks licht rijden.
zelfs in vaardigheid/begeleidings proef.
laten ze het dan de leeftijd op schoeven na 7jr dan moeten de kinderen de tijd nemen om te leren licht rijden.

ARhythmical

Re: Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:46

De leeftijd opschroeven lijkt me weinig zinvol, bixie wedstrijden worden - meestal- niet door manegekinderen met manegepony's gereden, daar zijn weer de fnrs proeven voor!
Bixie wedstrijden worden bij onze vereniging ( rsv millenniumruiters) bezocht door aankomende wedstrijdruitertjes met eigen pony's. Die de eerste kennismaking met de echte wedstrijdsport maken.
Dat zijn juist de nog jonge broertjes en zusjes van diegene die al aan de echte wedstrijden meedoen en lichtrijden is voor die groep geen probleem, thuis zitten deze kinderen al van af een jaar of 4/ 5 op een pony.
Ik vond overigens de Bixie cursus wel leuk, niet wat nieuws, maar tov de IL juryleden, werd er geleerd naar de rijvaardigheid van de ruiter te kijken ipv naar het totaalplaatje, ik probeer dat zoveel mogelijk in praktijk te brengen al blijft een fijn geschoolde pony altijd makkelijker omdat daar nu eenmaal makkelijker mee te sturen valt voor een beginnertje...( daar hoeven ze niet aan te trekken)
Afgelopen week was ik ook weer op een bixiewedstrijd, waar helaas een niet bixie jurylid het springen aan het beoordelen was, ze had geen flauw idee dat poortjesook meegenomen moesten worden.. jammer een gemiste kans!

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:20

Milleniumruiters waarom staan de uitslagen en de foto's van de bixi van 28 Maart nog niet op jullie site of op startlijsten.nl

snappiesnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:33

spottyhors schreef:
Milleniumruiters waarom staan de uitslagen en de foto's van de bixi van 28 Maart nog niet op jullie site of op startlijsten.nl

Toevallig las ik dit, lees al enkele jaren mee.
Vandaar dat ik me nu maar even inlog, om te kunnen reageren en deze persoon bij staan met zijn vraag.

Ja wij wachten er ook heel lang op.
Is toch normaal dat de uitslagen ergens te lezen zijn?
Wis niet dat er ook foto's gemaakt zijn, maar dat is ook altijd leuk te zien.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:47

Spottyhors en Snappiesnap:

Geen idee, moet eerlijk zeggen dat ik er zelf nadat we de prijsuitreiking gehad hadden, en weer ( volgens mij) iedereen gelukkig en blij naar huis hebben laten gaan ik zelf niet op startlijsten.nl gekeken heb naar de uitslagen ( of ze er geplaatst waren) ik ga het wel even naar de gene mailen die daar weer over gaat, komt goed!
Foto's zijn alleen door prive fotografen ed gemaakt, mijn eigen toestel gaf het helaas op tijdens de prijsuitreiking!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:23

wie weet waar je de cursus kan doen in gelderland, of wie doet hem nog meer uit gelderland?
Info graag :-)

hoe gaat zo'n dagje?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:23

heb de knhs al gebeld maar konden me niet helpen moest de regio hebben, en die heb ik gemaild, wacht nog even op antwoord maar ben benieuwd naar Glederse reacties ;-)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:53

niemand meer info (liefst vanuit regio Gelderland) ??? |( |( |(

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:19

Natascha: Als jij meer info hebt, wil je die ook even na mij sturen?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:26

ja is goed, ALS ik wat krijg :-P

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:10

schorppie schreef:
Duurt de cursus maar 1 dag??
Ik hoop dat er veel mensen deze cursus gaan doen.
Ik had namelijk een hele hoge pet op van het bixie rijden, maar helaas zit hier een jury die echt geen idee heeft waar ze de kruisjes neer moet zetten. Helaas is er in onze regio nog maar 1 bixie jury( volgens mij), waardoor we ook steeds dezelfde tegenkomen.

Er zijn er nu meer, vandaag hebben 18 van de 20 deelnemers de cursus gehaald in Ermelo :D ,..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:29

raket schreef:
Nu wordt er geen enkele eis gesteld, behalve die dag aanwezig geweest te zijn. Er kan toch wel iets van een selectie in zitten? Van mij hoeven het geen IL jurys te zijn, maar een toetsing moet toch mogelijk zijn?

Ik ken serieus mensen die de Bixiedag willen doen, niet omdat ze nou zoveel met kinderen hebben, maar om te kunnen zeggen dat ze jureren.

wij hebben een soort examen gehad vandaag,.. en er zijn er 2 van de 20 (vooralsnog) niet geslaagd,.. het was echt niet makkelijk,.. :+

ik vond het superleuk om te doen,... leerzaam, leuk en ik heb ook zin in mn (2e) wedstrijdje, duurt denk ik nog even,..

er werd gevraagd waarom je het wilde doen,..
heel simpel: het is hardstikke leuk, en er wordt steeds vaker zo negatief gereageerd naar kinderen toe (en naar volwassenen overigens ook), ik heb zelf gelezen op coupons van kids: leuke pony maar jij kunt beter een andere hobby zoeken, wat doe jij op die pony? goeie pony maar komt beter tot zn recht bij goeie amazone etc etc,..
gewoon niet leuk meer,...

je moet die kids juist stimuleren,.. lekker opbouwend wat meegeven,.. niet zo'n foutenkijker zijn, maar WEL eerlijk en reeeel zijn,.. ook oefenpuntjes meegeven.
Maar gewoon wel positief brengen,.. zodat ze met een lekker gevoel naar huis gaan.

Het blijft net als de reguliere dressuur een jurysport met verschillende meningen over proeven maar ja,.. dat zul je altijd houden...

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:53

En ik ben ook 1 van die geslaagden (10 oktober Westerbork). Vond het een leuke dag. Het is idd niet zo heel eenvoudig om zo'n formulier in te vullen, maar dat leer je gauw genoeg!
Natascha: Kreeg jij gelijk bericht dat je geslaagd was?? Wij moesten een weekje wachten..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:27

je moet echt alles zo snel doen, kijken/invullen etc maar dat leer je vast snel genoeg :D.
wij hebben de (voorlopige) uitslag inderdaad gelijk gekregen, het officiele bericht komt deze week.
Was leuk he Dienke? :D
Van wie had jij de cursus?
Heb je al een keer gejureerd?
Zal binnen wel niet zo heel vaak zijn...

Waar is je avatar?

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:16

Mijn avatar is foetsie.. Krijg m er nog nie op. Wou m veranderen, maar dat ging niet goed.
Heb nog niet gejureerd.. Wacht rustig af tot ik een telefoontje krijg!
Ik had de cursus van Adriaan Hamoen, was best leuk!