Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:37

Joolien schreef:
Kom op nou. Denk je nou echt dat er hier niet logisch wordt nagedacht? Anders was idd deze race al jaaaaren geleden gestopt. Dat vind ik dan weer 'kort door de bocht'...

Het gaat hier om eer, traditie, het winnen en ja vooral het geld, maar k kan je zooooo veel meer praktijken/wedstrijden/ races opnoemen waarbij ze voor veel minder meedoen en waarbij dierenslachtoffers vallen... Dan is deze race netjes!

Om je even een geheugensteuntje te geven:
De paardenrace ergens in Amerika waarbij tientallen deelnemers als een bezetenen met paard en al zich een berg afstorten en daarna door het water moeten. Hier vallen jaarlijk meer dan 1 doden (paarden EN rijders).

Om maar niet te spreken van de stierenvechten etc....

Dus als je logisch nadenkt noemt, zou ik me pas bij bovengenoemde races/praktijken achter de oren gaan krabben...

Ook dit is een verkeerde vorm van redeneren. Eigenlijk zeg je nu: "er zijn dingen die erger zijn dan dit, dus dit mag."

Er is altijd wel ergens op de wereld iets te vinden dat erger is, maar dat betekent niet dat alles dat niet zo erg is wel zou mogen.

In sommige landen is het normaal dat kinderen van 11 keihard in een fabriek moeten werken, betekent dat dat we kindermishandeling in Nederland niet moeten aanpakken omdat dat niet even erg is? Ik denk het niet.

Anoniem

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:41

Nee, ik zeg dat je moet relativeren. Ja het blijft een zware en gevaarlijke race, maar in verhouding is het allemaal niet zo heftig als jullie suggereren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:46

Citaat:
met deze ben ik het dus helemaal eens. er worden alleen maar berichten naar buiten gebracht over hoe erg deze races zijn en wat de gevolgen zijn voor de paarden.. maar nooit eens hoe leuk het was.
ik heb het op de televisie gezien (en bij elke hindernis hield ik mijn hart vast!) en het is inderdaad heftig.
maar je moet ook even nadenken en dit zijn echt geen paarden die zo van een markt geplukt zijn en dan aan zo'n race meedoen, ze worden hier echt voor getraind. (en de jokeys ook)
en JA het ziet er echt niet vriendelijk uit! maar het is maar 1 keer in het jaar.

Tja voor de mens is bovenstaande redenering misschien plausibel, de betreffende paarden hebben er niet bijster veel aan. Wat maakt het uit waar ze vandaan komen, hoe ze worden verzorgd verder en dat het maar 1 keer per jaar is? Dan is het minder erg dat ze verongelukken of in moeten worden geslapen? Hartaanval door vermoeidheid, dan heb je een enorm goed getraind paard anders wel erg over de kop gelopen. Ik vind het maar goedpraterij voor eigen belang om eerlijk te zijn.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:56

Ik vind het werkelijk verschrikkelijk dat dit gebeurd.
Ieder paard dat sterft is er een teveel.
Ja het is maar 1 keer per jaar dus dan mag het wel!!!
Tjee wat een rot smoes!!!

Dit is leed vermaak van de bovenste plank, en het gaat nog om geld ook.

Te belachelijk voor woorden dat dit nog wordt toegestaan!
En kom er niet mee dat stieren of arme kindertjes in Afrika het erger hebben, want dat is ook te belachelijk voor woorden, dat dat nog gebeurd. Maar daar hebben we het nu niet over!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 02:02

Joolien schreef:
Ok, paarden kiezen er niet voor. Maar dan vind ik het wel weer mooi om te zien vandaag dat paarden die jockeyloos zijn gewoon vrolijk verder galopperen en ook nog de fences springen. En nogmaals dat de winnnaar met de oortjes naar voren de laatste kilometer aflegt. Misschien hebben ze geen keus, maar hebben er wel plezier in. Misschien wat overdreven, maar toch.

Dan heb ik vast een andere race gezien.Niet dus.
ik zag vele paarden zonder jockey RECHTS de hindernissen passeren. Soms met 3 tegelijk.
Slechts een enkeling bleef springen omdat ze midden in de groep liepen.
Plezier ? Dat de winnaar die al aan kop ligt, ook nog klappen met de zweep krijgt is dat plezier?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 02:29

Verbazingwekkend! Als er hier op bokt het woord slofteugel valt is iedereen van slag, maar paarden die in de loop der jaren het loodje leggen in een race tot vermaak van de mens, dat schijnt voor velen niet zo'n punt te zijn. Heel vreemd.
Maar ja, het is Engeland he, en daar staat traditie hoog in het vaandel, of het nu om de jacht op vossen gaat (de adel geniet als zo'n dier door de meute in stukken gescheurd wordt) of om de Grand National.
Het feit blijft dat dit, zoals zoveel van dit soort vermaak, allemaal gebeurt vanuit het egoisme van de mens. Want van dierenliefde is dus absoluut geen sprake. Als je echt om je paarden geeft, dan doe je ze dit niet aan, is toch echt niet zo moeilijk.
De echte fans van deze race, moeten wel op sensatie beluste mensen zijn. Denk niet dat dezelfde mensen ademloos voor de tv zitten als het allemaal voor de helft diervriendelijker gemaakt zou worden. Dan is de spanning eraf, dus die spanning blijkt dus voort te komen uit de mogelijkheid dat er paarden of jockeys kunnen verongelukken.
Van het 3 daagse evenement wordt alleen altijd de afsluitende race van de Grand National zwaar bekritiseerd en dat is al sinds jaar en dag, en niet voor niets. Dus over die 173 jaar praat je dus ook echt maar over 173x Grand National. Dan kom je voor de rekenwonders onder ons echt wel hoger uit dan een ruime 1 procent.
En de paarden zouden er plezier in hebben? Kom nou, ik ben nog nooit een paard tegen gekomen dat uit zichzelf bij de zadelkast gaat staan wachten op zijn baasje, als je hem die vrije keus zou geven.
Elke sport met dieren is een gedwongen sport met dieren, dus heb je terdege de verantwoording om zo goed en risicoloos mogelijk met deze dieren om te gaan. Dat is onze verantwoording.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 02:37

Voorbeeld: In 1967 raakten in deze race 17 paarden gewond door een ophoping voor een hindernis.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 02:45

173 jaar, 40 paarden per race,57 dood over deze jaren,dus 173x40=6920,delen door 100 =69.2=1%delen door 57 maakt afgerond 1.2 % :7 .
Arabesk schreef:
'traditie' is zo ongeveer het allerslechtste argument in discussies over paarden, traditie is synoniem voor 'nadoen wat een ander altijd deed, zonder zelf na te denken'
hear hear.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 07:10

[

Ze hebben het alleen over deze race. Dus 57 paarden in 173 jaar. Er lopen 40 paarden in de race mee...[/quote]

En hoeveel paarden breken niet de poten in gewone springwedstrijden?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 07:12

En dat is ook niet erg?

Arabesk schreef:
Sport met dieren zou helemaal verboden moeten worden..... want dieren hebben zelf geen keuzemogelijkheid.

Daar zeg je wat!

'Ach die paar paarden...'

en

'Weet je wel hoeveel geld er mee gemoeid is...'

En het is traditie enz enz.

Niets rechtvaardigt een sport waarbij (veel) doden vallen. En als het dan individuen zijn die daar zelf niet voor kunnen kiezen al helemaal niet!

Wie zou zijn of haar eigen paard hiervoor uitlenen? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 07:49

Mousmous schreef:
Verbazingwekkend! Als er hier op bokt het woord slofteugel valt is iedereen van slag, maar paarden die in de loop der jaren het loodje leggen in een race tot vermaak van de mens, dat schijnt voor velen niet zo'n punt te zijn. Heel vreemd.
Maar ja, het is Engeland he, en daar staat traditie hoog in het vaandel, of het nu om de jacht op vossen gaat (de adel geniet als zo'n dier door de meute in stukken gescheurd wordt) of om de Grand National.
Het feit blijft dat dit, zoals zoveel van dit soort vermaak, allemaal gebeurt vanuit het egoisme van de mens. Want van dierenliefde is dus absoluut geen sprake. Als je echt om je paarden geeft, dan doe je ze dit niet aan, is toch echt niet zo moeilijk.
De echte fans van deze race, moeten wel op sensatie beluste mensen zijn. Denk niet dat dezelfde mensen ademloos voor de tv zitten als het allemaal voor de helft diervriendelijker gemaakt zou worden. Dan is de spanning eraf, dus die spanning blijkt dus voort te komen uit de mogelijkheid dat er paarden of jockeys kunnen verongelukken.
Van het 3 daagse evenement wordt alleen altijd de afsluitende race van de Grand National zwaar bekritiseerd en dat is al sinds jaar en dag, en niet voor niets. Dus over die 173 jaar praat je dus ook echt maar over 173x Grand National. Dan kom je voor de rekenwonders onder ons echt wel hoger uit dan een ruime 1 procent.
En de paarden zouden er plezier in hebben? Kom nou, ik ben nog nooit een paard tegen gekomen dat uit zichzelf bij de zadelkast gaat staan wachten op zijn baasje, als je hem die vrije keus zou geven.
Elke sport met dieren is een gedwongen sport met dieren, dus heb je terdege de verantwoording om zo goed en risicoloos mogelijk met deze dieren om te gaan. Dat is onze verantwoording.

ga mij nou niet lopen beschuldigen dat ik kijk voor de sensatie of er wel of niet een op zn bek gaat. Ik Waag een gokje aan de totalisator zodat ik het spannend meemaak. En nee, het gaat mij niet om het geld want ik zet 2 pond in en dan wordt je niet rijk...
Maar velen met mij kijken niet vanwege de sensatie maar omdat het gewoon een mooie race is om te zien.

En ik blijf bij mijn standpunt dat ik het een mooie race vind. Uiteraard betreur ik het dat er paarden verongelukken maar ik vind dat geen reden om niet meer te kijken. Ik vind het een mooie sport.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:01

kiana schreef:
ik zag vele paarden zonder jockey RECHTS de hindernissen passeren. Soms met 3 tegelijk.
Slechts een enkeling bleef springen omdat ze midden in de groep liepen.
Plezier ? Dat de winnaar die al aan kop ligt, ook nog klappen met de zweep krijgt is dat plezier?

Wees blij, vorig jaar rende heel veel paarden mee tot aan het eind, super link!
En de winnàar heeft geen tik gehad hoor (ieder geval niet dat ik heb gezien) altijd erg moeilijk om te zien aan het eind maar in de slowmotion was duidelijk te zien dat geen enkele swiep daadwerkelijk de kont raakte.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:04

jeetje! ik wil ook niet weten hoe dat paard verder is terecht gekomen! :(:)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:08

Wat een discussie...

En ja als mijn paard het leuk had gevonden en er de aankeg voor had gehad, zou ze van mij (na een goede training) mee mogen lopen.
Ik heb een draver die van 1,5 to 7 jaar heeft gekoersd, geen eigen keuze, maar o wat vind ze het heerlijk.
Dus zeker wel dat een paard er plezier in kan hebben. Anders krijg je hem die steeple chase hindernissen echt niet over. Een paard wat niet wil, WIL niet en een paar honderd kilo dwing je nergens toe.

Nu is elk paard wat dood gaat er 1 te veel, maar helaas kan je niet van te voren alles weten en ik praat zeker niet goed dat het gebeurt, maar laat iedereen in z'n waarde. Als je eht een mooie race vind, kijk en geniet. Als je het dierenmishandeling vind, kijk dan niet... De dierenbescherming zit er bovenop om te kijken of alles zo gaat als dat het moet en die zullen de eerste zijn om te roepen dat dit slecht is. En daar heb ik nog niet over gelezen, dus tot die tijd. geniet ervan of kijk helemaal niet!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:09

Het is betreurenswaardig dat dit gebeurt...maar zoals het met veel van dit soort dingen, zolang er mensen zijn die meedoen en erna kijken blijft dit bestaan.. Net als bijvoorbeeld broodfokkers, zolang er mensen blijven kopen omdat het zo zielig is voor de beestjes blijft het bestaan. (even ter vergelijking!)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:35

Mousmous schreef:

helemaal waar...hier heb ik helemaal niets meer aan toe te voegen......

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:47

Het ziet er echt verschrikkelijk uit zeg die foto's ;(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:06

Geld en plezier van de mens is nog altijd belangrijker dan het welzijn van een dier, dat kmt zo vaak naar voren in dit soort gestoorde racen.
Ik kan niks anders zeggen dan verbieden.
Want wat willen ze nou eigenlijk zien op zo'n race, wie als eerste binnen komt of hoeveel doden erbij blijven.
Te gek voor woorden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:08

Ja, ook ik kan niet anders zeggen, dan dat ik het helemaal met Mousmous eens ben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:10

Joolien schreef:
Nee, ik zeg dat je moet relativeren. Ja het blijft een zware en gevaarlijke race, maar in verhouding is het allemaal niet zo heftig als jullie suggereren...

Knijp je ogen maar dicht, dat is wat zoveel mensen doen.
Ik snap dit soort denkwijze dus absoluut niet en kan me er ook helemaal niet in vinden.
De hindernissen worden blijkbaar zo gemaakt dat er bijna niemand zonder schade uit die race komt, is dat dan sport.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:15

Nimber schreef:
westerappie daar hoor je mij niet over mar dat er meer paarden om zouden komen bij buitenritjes vind ik wel heel kort door de bocht.

hele race gebeuren is mijn ding niet of het wel of niet afgeschaft wordt ik kijk er toch niet naar
Ik zal nog eens een sarcastische vergelijking maken op Bokt.
Waarom wordt alles nou altijd zo letterlijk genomen? Mijn poging was om het wat te relativeren.
Ik denk dat er in de rensport niet echt meer paarden dood gaan dan in andere takken van sport en waarschijnlijk ook de recreatie hoewel in de laatste wel akelig veel paarden door moeten lopen die echt niet meer zouden moeten lopen.
Het grote verschil is alleen dat dat bij races als de Grand National de ongelukken gebeuren terwijl het publiek het ziet wat begrijpelijk nogal wat emoties losmaakt.

Arabesk schreef:
Sport met dieren zou helemaal verboden moeten worden..... want dieren hebben zelf geen keuzemogelijkheid.
Dieren hebben ook geen keuzemogelijkheid in de manier waarop ze gehuisvest worden, wie hun eigenaar is en hoe ze getraind worden.
De meeste racepaarden hebben in mijn ogen een prachtig leven. Hele goede verzorging en medische begeleiding maar toch het hele jaar lekker in de wei en de kans om veel te galopperen.
Vind deze vorm van sport "natuurlijker" dan dressuur.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:16

Arabesk schreef:

`dan moet je helemaal niet meer op een paard stappen

ook niet voor het onderdeel buitenrijden
wat hoe je het went of keert ook nog steeds een sport is

Citaat:
En dat een paard door oververmoeidheid wordt ingeslapen of aan een hartaanval overleden? Hoe goed is een paard dan getraind?

vorig jaar hebben er minimaal 5 paarden op een (rustig?) buitenritje of "dressuur" lesje in de bak
het leven gelaten door een hartstilstand ...

zeg niet dat ik voor deze races ben , ook niet tegen
ja ik ben voor de race mits de 2 hindernissen minder vast zouden zijn
of iets versimpeld
deze zijn nu eenmaal aan de zware kant

maar weet je ... dan zijn er 2 andere hindernissen het zwaarst
en dan gebeuren er nog ongelukken

zoals er jaarlijks ook bij reguliere springwedstrijden ongelukken met dodelijke afloop
voorkomen

ieder dood paard door "schuld"ruiter is er 1 teveel
maar laten we wel reeel blijven

alle dierensporten stoppen ??
wees dan niet hypocriet
en stap dan zelf ook niet meer op een paard

dood door hartstilstand ??
overkomt de besten op alle leeftijden in alle takken van de sport
weinig paarden die zo stipt in de gaten gehouden worden
als topsport paarden

ja .. die 2 hindernissen 1 daarvan is al iets aangepast
maar ietjes meer aanpassing zal de race niet veel minder spanennd maken
gaan er wel meer paarden meedoen of worden er meer risico's genomen

zero cassulties is een utopie

OOK bij het buitenrijden
of ladiedaen in de bak
Laatst bijgewerkt door nickyu op 05-04-09 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:27

vond het er niet echt vriendelijk uit zien op tv.. Erg zwaar en erg veel paarden gevallen. De hindernissen opzich vond ik niks mis mee vooral takken. Maar gewoon te zwaar er waren te veel paarden die landings problemen hadden....

Vraag me af hoeveel gewonde paarden per race...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:35

westernappie schreef:
173 jaar, 40 paarden per race,57 dood over deze jaren,dus 173x40=6920,delen door 100 =69.2=1%delen door 57 maakt afgerond 1.2 % :7 .

Je moet 57 delen door 6920 en dan x 100% = 0,8%

bonus_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:40

dit is super erg!!

ik snap niet dat mensen dit paarden aan doen :( :( :(

ik had de tranen in mijn ogen staan toen ik die foto's zag

xx