Wielrenner fietst tegen paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:40

suleilitha schreef:
Citaat:
Maar ik snap niet dat sommigen vinden dat zoiets ten koste van anderen moet.

Juist ja, sommigen. Dat het een keer misgaat is echt geen garantie dat elke wielrenner zo in elkaar steekt.
En er is nergens gezegd dat je fiets belangrijker is dan iemand anders gezondheid maar toch creatief dat je dát er van weet te maken, het staat namelijk nergens ;)

Pffff, moet ik dan maar meesten zeggen en naar mijn kop geslingerd krijgen dat ik de boel over 1 kam scheer?
En van al die wielrenners is sommigen nog best veel.

Je begint direct over de prijs van de fiets. ;) Serieus, wat doet het er toe? Juist daarom zou ik beter uit mijn doppen kijken!

Anoniem

Re: Wielrenner fietst tegen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:41

ja, ik begin over de prijs van een racefiets, wat is daar mis mee?
Een beetje leuke Koga koersfiets begint bij de 3000 euro, en die wil je niet stuk hebben. Verder gebruik ik dat alleen maar om aan te geven dat geen wielrenner al fietsend de stuntman gaat uithangen, alleen al vanwege de waarde van zo'n fiets.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:54

Juliette86 schreef:
Piera schreef:
Goed dat je even je verhaal komt vertellen! Gelukkig is het allemaal redelijk goed afgelopen.

Mijn ervaringen met wielrenners zijn ook niet zo briljant helaas. Ik heb ze 1x niet aan horen komen (ze waarschuwden ook niet) en toen haalden ze mijn paard aan weerszijden in. Ik reed niet midden op de weg maar wel een stukje langs de kant zodat 1 wielrenner me van rechts kon inhalen en twee aan de linkerkant. Paard deed niks, was supermak, maar ik vind dat toch wel een beetje met je leven spelen.

Een zelfde ervaring hier! Maar dit ging om mountainbikers. Wij zagen een hele kudde aankomen en gaven signalen om wat af te remmen. Toen ze hier geen gehoor aan gaven zijn we met zn tweeën midden op de weg gaan rijden (1 ervaren en 1 groen paard) in de hoop ze wat af te remmen op een smalle weg met na een halve meter berm een sloot. De kopman hoorden we vervolgens heel hard schreeuwen; SPLITSEN!!! _-:( . Vervolgens de paarden uit pure noodzaak maar dwars op de weg gezet.

Wij hebben in het bos ook heel veel temaken met motorcrossers, en die zijn echt super netjes +:)+ . Wij proberen hun crospaden zo veel mogelijk te mijden maar als we ze toch tegen komen dan gaan ze netjes aan de kant en zetten ze zelfs de motoren af. Daar kunnen veel asfalt tarzans nog iets van leren!

We zijn allemaal weggebruikers en ik ga altijd aan de kant voor iedereen maar verwacht die behandeling ook terug. Lijkt me niet meer dan fair.

Ik woon vlak bij de waal, en het stikt hier van de km dijken.
Ze zijn erg geliefd bij de wielrenners, en ik moet zeggen ze scheuren altijd abnormaal hard langs.
Ze hebben de hele weg en toch rijden ze altijd vlak langs je op om de bocht ze kort mogelijk te maken.
Daar tegen heb je hier ook veel moterrijders ( race moters ) en die willen ook graag zo hard mogelijk over de dijk jagen, maar als ze me zien, ze remmen bijna altijd netjes af.
Ik bedank ze altijd hartelijk er voor, krijg altijd nog zo'n niks te danken handje terug.
Ja voor zulke lui heb ik waardering.

In elk geval is het bij dit ongeluk gelukkig redelijk goed afgelopen.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:12

suleilitha schreef:
Hier meldt zich een hartstochtelijk wegpiraat met racefiets. Het is zo jammer dat er weer zo negatief wordt gedaan over wielrenners, wat denk je dat er gebeurt, als je met veertig kilometer per uur voluit je remmen in knijpt???
Verder zijn er ook genoeg ruiters die zich de hele weg toe-eigenen en vaak hun paarden niet eens in bedwang hebben, als er een fietsertje aan komt zoeven in een felgekleurd pakje ;)

Daarom is het ook zo belangrijk dat men dan anticipeert ;) Als ik met mijn paard in volle galop zit en ik zie 300 meter voor me een stel losse honden of whatever lopen, dan ga ik ook netjes snelheid minderen zodat ik ongeveer 100 meter daarvoor in stap ben. (En vaak is dit dan nog op het ruiterpad waar die mensen dus eigenlijk helemaal niet horen te komen)

Verder is mijn paard absoluut niet bang voor wielrenners, ook niet als ze dichtbij langs rijden, gelukkig maar. :) Mijn reactie ging er iig over dat als wielrenners zo gigantisch gaan lopen schreeuwen en bellen, dit ze meestal blijven doen en keihard door blijven rijden.
Ik kijk dan altijd achterom (weten ze dat ik ze gezien heb, dus waarom blijven bellen :? ), zet m'n paard op de rem en ga achter het andere paard lopen.
Mja, dit gaat meestal dan volgens de wielrenners niet snel genoeg als zij totaal niet anticiperen :) (Dit lijkt me dan ook niet mijn probleem :7 )

Verder berust dit absoluut niet op alle wielrenners, er zijn er ook een stel die wel netjes opletten en leuke opmerkingen geven over de paarden enzo! En waarschijnlijk zijn er ook ruiters die niet altijd alles goed oplossen.. Maar om nou meteen zo heftig te reageren!

Ontopic: Gelukkig zijn paard, ruiter en wielrenner er niet met al te grote kleerscheuren vanaf te komen! :D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:01

Apple schreef:
Wat is het verschil met wielrenners die pakweg een kilometer of 40 per uur gaan (en dan blijkbaar niet kunnen afremmen voor overig verkeer) en met ruiters in galop die pakweg een kilometer of 40 per uur gaan (waarvan wel wordt verwacht dat ze in stap andere verkeersdeelnemers passeren?)

Ik snap even het verschil niet waarom voor de ene groep recreaten (wielrenners) blijkbaar op gaat dat ze minder rekening hoeven te houden met anderen terwijl voor de andere groep recreanten (ruiters) op gaat dat ze juist continue rekening moeten houden met anderen.

Met andere woorden: als ruiter kun je maar beter in de bak blijven of op het ruiterpad (en hopen dat daar geen wandelaars/kinderwagens/mountainbikers/crossmotoren zijn) en als wielrenner mag je lekker in een peloton rondracen over de weg.

Sterke post Apple...
Kan alleen zeggen dat ik er helemaal achter sta...

Ik kom ook regelmatig onverantwoorde wielrenners tegen... Dat valt mij echt op (Sorry sul :o).
En ik denk dat verschillende mensen van die groep verkeersgebruikers dringend verkeersles nodig heeft...

In ieder geval wil ik de wielrenner veel beterschap wensen... Gelukkig is er niets ernstiger gebeurd.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:14

Er is ooit een keer een wielrenner tegen (de ook wel erg imposante) kont van mijn haf aangefietst omdat hij perse tussen mij en tegenligger door wilde en dat toch echt niet pasten... Tristan maakte het gelukkig niks uit, die werd er niet anders van maar als hij uit had gehaald...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:24

Ik moet zeggen dat ik zelf helaas nog geen enkele wielrenner met fatsoen ontmoet heb. En dan heb ik niet eens ervaring met mijn paard en wielrenners, maar gewoon met met autorijden, lopen, of zelf op de fiets. Ik ga ervan uit dat er zeker wel wielrenners met fatsoen zijn, ik heb ze alleen nog niet gevonden. Misschien wordt het een keer tijd om het wielrennen ook eens aan banden te leggen, je hebt bordjes met verboden voor brommers, verboden voor voetgangers, verboden voor auto's, verboden voor paarden. We hebben allemaal regeltjes om ons aan te houden, misschien dat ze voor wielrenners ook eens wat extra regeltjes moeten verzinnen (Weet wat je doet als je een wielrenner ontmoet?). We hebben ruiterpaden, misschien moeten we ook maar vastgelegde wielrenroutes maken. Kunnen die wielrenners mooi fietsen en dan weet een ander ook waar ze rijden. Het is inderdaad zo dat ik met de crossmotoren die bij onze stal zo nu en dan rondscheuren geen problemen heb. Die remmen wel netjes af en stoppen indien nodig.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:48

Ik kan helaas meepraten over het leed dat wielrenner heet.
Ik heb een keer tijdens een ritje een bananenschil naar mijn hoofd gekregen van een groep wielrenners omdat ik van HUN weg moest r*tten met mijn knol,mijn paard schrok hier zo van dat ze opzij sprong,uitgleed door haar ijzers en op haar knie viel. Resultaat was een flinke wond waar de DA de steentjes uit moest spoelen,haar knie is wel genezen maar blijvend dikker dan de rest en er zit een behoorlijk litteken op.De wielrenners zijn overigens gewoon verder gefietst terwijl de achterste wel degelijk heeft gezien wat er gebeurde.

Zoals hier al genoemd word: van een ruiter word wel verwacht dat er rekening word gehouden met overige weggebruikers.
Zelfs op ruiterpaden moet je tegenwoordig al 6 paar ogen hebben, mountainbiker's,wandelaars, honden, kindertjes met emmer en schep, ik heb zelfs een keer flink moeten terugnemen omdat er mensen zaten te BBQ'en op het ruiterpad. Moet ik die mensen dan ook allemaal maar een grote mond geven??

En over rijden in het verkeer met paard: een paard kun je maar op 1 manier verkeersmak maken en dat is door je te begeven in het verkeer, ik kan het bij mij in de bak maar moeilijk nabootsen :o Natuurlijk zoek je wegen die niet al te druk zijn maar helaas word het verkeer steeds drukker en asocialer. Bovendien kan een paard nog zo verkeersmak zijn,schrikken kan altijd en daar doe je als ruiter bar weinig aan.

Voor de vrouw die het ongeluk heeft gehad: ik hoop dat jullie er geen wielrennersfobie aan over houden en snel weer kunnen genieten van een rustig ritje.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 07:14

Lara_Silver schreef:
Ruiter zijnde ben je zowiezo altijd aansprakelijk. Helaas weten we de exacte situatie niet.

Klopt, maar ik benadruk nóg maar weer eens dat het de vraag blijft of je ook een schadevergoedingsverplichting hebt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 07:30

Citaat:
En dan vraag ik me echt af, maak dat beest eerst goed verkeersmak voor dat je je er mee in het verkeer begeeft

Is dit niet een hele kromme opmerking???
Hoe wil je een paard verkeersmak krijgen als je nooit het verkeer op mag zoeken? :?

Ook ik heb hier weinig positiefs te melden over wielrenners. Ik woon in een omgeving waar iedereen (automobilisten, boeren, fietsers, wandelaars, hondeneigenaren, moutainbikers enz) respectvol met paarden omgaat (waardoor je als ruiters vanzelfsprekend rekening houd met hun en heel veilig over de weg kunt). Iedereen houd rekening met je, gaat aan de kant, gaat langzamer rijden of zet het voortuig stil, lijnen de hond aan enz.
Maar er is één groep die dat niet doet en dat zijn wielrenners.
Ze beschouwen de weg als die van hun en gaan ook inderdaad geen milimeter opzij voor een paard.
Dat moet het paard maar voor hun doen. Doet deze het niet, dan wil je niet weten voor wat je allemaal uitgescholden wordt.
Hoe willen wielrenners op deze manier respect krijgen van andere mensen?

Heel leuk en aardig dat ze fietsen hebben vanaf €3000 en dat ze die niet stuk willen hebben hoor, maar volgens mij staan wielrenners er ook niet bij stil dat menig paard net zo duur is of duurder en dat de eigenaar die ook niet stuk wil hebben.
Maar dat zijn hun kosten niet dus ja.....
Ze denken aan zichzelf en verder niks.

Hetzelfde in het geval van deze ts. Zij hou netjes rekening met de wielrenners door aan de kant te gaan, waarop de wielrenners ook weer niet hun medewerking willen verlenen door dan ook een beetje afstand te nemen.
Ik vind de post van Apple dan ook erg sterk gebracht en ben het daar helemaal mee eens.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:07

LDRD schreef:
Lara_Silver schreef:
Ruiter zijnde ben je zowiezo altijd aansprakelijk. Helaas weten we de exacte situatie niet.

Klopt, maar ik benadruk nóg maar weer eens dat het de vraag blijft of je ook een schadevergoedingsverplichting hebt.

Dat weet ik ook niet, dat was ook niet de essentie van mijn post eerlijk gezegd. ;) Het was meer om te benadrukken dat wanneer het paard schrikt (ieder verkeersmak paard kan nog steeds wel eens schrikken) door toedoen of in dit geval gebrek aan anticipatie van de wielrenners een ongeluk veroorzaakt, jij vaak de schuld krijgt. Nu weet ik niet hoe het in deze situatie is geregeld via aansprakelijkheid, maar in tal van andere situaties wordt jij aansprakelijk gesteld 'omdat je die r*tknol maar onder controle moet houden'. (ze verwachten geloof ik dat ze zich als robots moeten gedragen) Volgens mij moet je heeeeeel veel geluk hebben als je geen schadevergoedingsverplichting hebt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:14

wat een vervelend ongeluk! ik hoop niet dat het paard hierdoor angst overhoud. heel veel sterkte!!

mijn paardje is ook goed verkeersmak, maar ik zelf niet. Ik vind het allemaal maar eng. gelukkig snapt mijn paard mij. ;)
We maken ons dan meestal ook zo breed mogelijk op de weg. Niet hinderlijk, maar wel dat we goed zichtbaar zijn, en dat mensen soortvan gedwongen worden hun snelheid aan te passen. Ik rij vaak op een dijk waar veel wielrenners en motoren langskomen, allemaal prima hoor, bijna nooit problemen mee... maar ze moeten wel afstand houden en snelheid aanpassen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:53

Lara_Silver schreef:
Dat weet ik ook niet, dat was ook niet de essentie van mijn post eerlijk gezegd. ;) Het was meer om te benadrukken dat wanneer het paard schrikt (ieder verkeersmak paard kan nog steeds wel eens schrikken) door toedoen of in dit geval gebrek aan anticipatie van de wielrenners een ongeluk veroorzaakt, jij vaak de schuld krijgt. Nu weet ik niet hoe het in deze situatie is geregeld via aansprakelijkheid, maar in tal van andere situaties wordt jij aansprakelijk gesteld 'omdat je die r*tknol maar onder controle moet houden'. (ze verwachten geloof ik dat ze zich als robots moeten gedragen) Volgens mij moet je heeeeeel veel geluk hebben als je geen schadevergoedingsverplichting hebt.

Ik weet het wel ;) .

En daarom laat ik nog maar eens weten dat het niet zo is dat wanneer je aansprakelijk bent je ook gelijk een (volledige) schadevergoedingsverplichting hebt. Ik probeer dat zo af en toe weer eens goed onder de aandacht te brengen, omdat dit toch een vaag iets blijft voor de meeste mensen en wel erg essentieel is.
Lees als je zin hebt nog maar eens bij TAO FAQ (paarden, aansprakelijkheid en verzekeren).

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:04

wielrenners zouden gewoon is wat meer rekening me anderen moeten houden.
ik loop altijd netjes rechts met mijn pony in de berm en ik ernaast op het pad en of andere manier flikken ze het nog om me van mijn sokken af te rijden. ga voor de grap eens zondag ochtend rijden, het is een wonder als je levend thuiskomt hier, ze komen overal vandaan, de weg, fietspad, trottair. ik heb de pest aan ze. al is het alleen maar om het héé! en pas op! alsof jij wat fout doet.

ik vind het al netjes van de ruiter dat ze de berm is ingegaan, en dat het paard dan nog schrikt is weinig aan te doen.
sterkte voor beiden partijen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:07

ik las trouwens pas nog een stuk in zo'n krant van de anwb van twee wielrenners,
dat ging ongeveer zo: mensen vergissen zich in onze snelheid, en houden geen rekening met ons (yeah right!) en met ozne dunne bandjes kunnen we vaak niet op het fietspad. (mijn paard heeft brede hoeven :j ) het gebrek aan respect straalde eraf.
als ik nog eens bij de politie kom wordt ik een wielrenner jager.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:13

hierom heb ik meestal zóóóóóón hekel aan wielrenners! ik weet nog goed dat als wij aan het rijden waren ze ons van 2 kanten tegelijk deden inhalen, paarden over de zeik, kijken inet op of aan!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:57

LDRD schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik weet het wel ;) .

En daarom laat ik nog maar eens weten dat het niet zo is dat wanneer je aansprakelijk bent je ook gelijk een (volledige) schadevergoedingsverplichting hebt. Ik probeer dat zo af en toe weer eens goed onder de aandacht te brengen, omdat dit toch een vaag iets blijft voor de meeste mensen en wel erg essentieel is.
Lees als je zin hebt nog maar eens bij TAO FAQ (paarden, aansprakelijkheid en verzekeren).

Die ga ik zeker eens doorlezen ja! Handig. :j Onder de aandacht brengen is idd wel goed, ik wist het namelijk ook niet, ik dacht dat het ook allemaal maar heel zwart-wit was en dat je als ruiter zijnde toch altijd de zak bent, maar blijkbaar niet altijd.. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:10

Dat is wel het uitgangspunt lara-silver, maar het kent een flinke nuancering.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:18

Wat ik lees is dat de ruiter zich niet op een ruiterpad bevindt maar naast een weg ( fietspad) in een smalle berm.
Dus de wielrenners mogen hard fietsen want het is hun weg..

Een wielrenner op een ruiterpad ( wat je vaak in de duinen ziet) moet dus heeeel erg opletten en niet hard fietsen want het is niet "zijn" weg. En dus op een fietspad moet een ruiter weer heel erg opletten.

Ik blijf erbij dat je als ruiter op een ruiterpad moet rijden en als fietser op een fietspad en dan kan er weinig fout gaan.

Inderdaad zijn wielrenners wel eens niet zo oplettend en houden ze niet altijd voldoende rekening met andere weggebruikers maar dat kan ik ook héél goed van sommige ruiters zeggen.. Wat ik wel niet allemaal langs de weg heb zien rijden is ook levensgevaarlijk. ( een fiets rem je sneller af dan een op hol geslagen paard ;) )

Naar ongeluk,maar leg niet gelijk de schuld bij de wielrenners,erg kort door de bocht.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:21

Dat is makkelijk gezegd Nessah, maar als er geen ruiterpaden zijn dan ben je aangewezen op de berm/weg als ruiter zijnde.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:24

Nessah schreef:
Wat ik lees is dat de ruiter zich niet op een ruiterpad bevindt maar naast een weg ( fietspad) in een smalle berm.
Dus de wielrenners mogen hard fietsen want het is hun weg..

Een wielrenner op een ruiterpad ( wat je vaak in de duinen ziet) moet dus heeeel erg opletten en niet hard fietsen want het is niet "zijn" weg. En dus op een fietspad moet een ruiter weer heel erg opletten.

Ik blijf erbij dat je als ruiter op een ruiterpad moet rijden en als fietser op een fietspad en dan kan er weinig fout gaan.

Inderdaad zijn wielrenners wel eens niet zo oplettend en houden ze niet altijd voldoende rekening met andere weggebruikers maar dat kan ik ook héél goed van sommige ruiters zeggen.. Wat ik wel niet allemaal langs de weg heb zien rijden is ook levensgevaarlijk. ( een fiets rem je sneller af dan een op hol geslagen paard ;) )

Naar ongeluk,maar leg niet gelijk de schuld bij de wielrenners,erg kort door de bocht.

Als je het topic goed doorleest had je ook gelezen dat het al lang niet meer over die wielrenners/ruiter in kwestie ging maar over wielrenners in het algemeen. Eigenlijk al meteen begon iedereen te vertellen over zijn eigen ervaringen met wielrenners, afgezien van een enkeling die wél de wielrenner in kwestie de schuld gaf.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:29

Nessah schreef:

Dan moet je wel gelijk vanuit je stal het ruiterpad op kunnen, ik moet toch eerst nog een heel stuk over de weg en een stukje over een fietspad voor ik in het park met ruiterpaden ben..

Maar goed, lijkt me dat er nu op bokt een groter drama van gemaakt wordt dan door de mensen om wie het gaat..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:45

Hier in het wielrenrijke Brabant word ik soms ook wat uhm, negatief van wielrenners.
Ze rijden hier namelijk in kuddeverband inclusief bezemwagen. En op zondagochtens doe ik dus 3x zo lang om bij mijn paard te komen omdat ze dan moeten oefenen en geen gebruik hoeven te maken van fietspaden of verkeersregels.
Op rotondes nemen ze de kant die het meest schikt en ze gooien hun fiets gewoon voor je auto, ik vind het wel dapper van ze. Opzij gaan hoeven ze niet blijkbaar en met 6en naast elkaar mag blijkbaar ook.

Steeds meer en meer krijg ik de neiging om wat punaises uit te strooien. :+ :+ :+

Wielrenners in hun 1 of 2 zijn beter te doen, dan telt de macht van de groep niet. Maar dan blijft 50% zich misdragen en dan vraag ik me inderdaad heel vaak af waar is de politie als je ze nodig hebt???

Iedereen zijn hobby en voor iedereen gelijke naleving van de geldende verkeersregels. Het zou zo mooi kunnen zijn.

Kijk nu al met angst en beven uit naar de Tourperiode, dan zijn ze nog gevaarlijker. :+ :+ :+

Met paard heb ik er weinig last van, ga zelden naar het bos. Maar te voet, fietsend en in de auto voldoende ervaring.

Maar goed je zult maar net wel een nette wielrenner zijn, dan heb je heel wat werk aan image-building. ;)

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:50

Ik heb ook een hekel aan wielrenners, stellen zich zo asso op, 1x duwde er zelfs 1 mij aan de kant, omdat ik naast iemand fietse, kon er nog makkelijk langs .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:55

Wielrenners hoeven helemaal geen rekening te houden met paarden; Paarden mogen niet op het fietspad komen. En al dat geleuter of het wel of niet veiliger is is irrelevant. Stel je voor dat motorrijders allemaal op het fietspad gaan rijden "omdat ze daar veiliger zijn dan op de autoweg...".
Als de instelling die in dit topic naar voren komt kenmerkend is voor het gros van de nederlandse ruiters zal het vermoedeljk niet lang duren voordat paarden helemaal uit het verkeer geweerd gaan worden...En terecht.