Van den Dungen jongste met status NOC*NSF Nationaal Talent

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Re: Van den Dungen jongste met status NOC*NSF Nationaal Talent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:55

Van harte gefeliciteerd Maria!
Ze komt op mij over als een meisje, met een goeie 'kop op de schouders'.
Die zeer serieus met haar sport bezig is en van haar ouders alle mogelijkheden krijgt om zich daarin te ontplooien.
En we weten allemaal hoe moeilijk de paardensport is, en dat alle beste stuurlui allemaal aan de kant staan.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:17

Ik vind het super knap, ben zelf ook vijftien en echt, van zoiets droom je gewoon stiekem toch altijd een beetje.
Maar ik heb er het talent en de middelen niet voor..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:21

Proficiat, knappe prestatie!

Maar, ik begrijp ook de negatievere reacties wel, talent blijft een beetje een vreemd begrip in de paardensport, zeker bij de jeugd. Iemand zonder behoorlijke financiële steun zal nooit op jonge leeftijd de status talent krijgen van de KNHS. Bij sporten als voetbal is dat heel anders...
En natuurlijk is het goed voor de sport dat ouders zoveel kunnen en willen investeren in hun dochter. Maar dit aantal pony's in zo'n korte tijd vind ook ik wel erg veel. Het lijkt me gezien de prestaties die de pony's al hebben behaald voordat ze bij Maria komen niet dat ze verkocht worden om er flink winst mee te maken. Ik vind het jammer dat Maria niet de kans krijgt meer een combinatie te vormen met haar pony's en ik ben ook bang dat ze op deze manier nooit de echte top bereikt, want ze krijgt de kans amper om iets te verbeteren en op te leiden aan een paard want dan staat er alweer een nieuwe.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:43

Weet je wat pas rijkunst is, zelf je eigen jonge pony opleiden tot dit niveau en je dan kunnen meten met zo`n meisje, dat is pas een prestatie.En dit geeft pas een voldaan gevoel.
Dit meisje krijgt bij wijze van spreken al bijna weer een nieuwe EK Krack als ze de eerste prijs niet kan (blijven) behalen.Ik vindt dit geen kunst.
Pony wordt dan gewoon verkocht. Dit heeft niks meer met echte rijkunst te maken en sommige ouders doen hier aan mee en het lijkt hier meer op, wie het meeste geld blijft inversteren, heeft de grootste kans op succes.

Kijk naar wat Adelinde Cornelissen zelf presteert aan de top, dat is pas knap en een goed voorbeeld voor vele. Een gewoon meisje zonder rijke ouders of een accomodatie aan huis met een paard. :9
Zelf was ze eerst engels docente ,maar door haar eigen doorzettingsvermogen te blijven tonen met tegenslagen, want Parcival is niet de makkelijkste ,kwam ze aan de absolute wereldtop. Dit heeft zeker heel opvoedend bijgedragen en dit heb je nodig om aan de top te komen en te blijven. :+

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:00

Fleurtje100 schreef:
Proficiat, knappe prestatie!

Maar, ik begrijp ook de negatievere reacties wel, talent blijft een beetje een vreemd begrip in de paardensport, zeker bij de jeugd. Iemand zonder behoorlijke financiële steun zal nooit op jonge leeftijd de status talent krijgen van de KNHS. Bij sporten als voetbal is dat heel anders... .

Dat is mooi gezegd en ook absoluut waar. Pony sport is een maakbare sport. Koop als ouder een beetje talentvolle (vaak dure) pony en het kind kan over het algemeen (zeker in de b en c) heel aardig meedraaien, tel daar dan een portie talent bij op en het geeft vaak succes.

Desalniettemin vindt ik het ook absoluut een knappe prestatie en ze komt mij ook zeer gemotiveerd over. Dat ze al een aantal keer afscheid heeft genomen van een andere pony, dat lijkt me niet zo'n probleem. Niet iedereen ziet een pony als een vriendje voor het leven en als ie duur is, blijft het gewoon handelswaar. Dat maakt de emotie niet minder maar als je weet dat iemand anders er weer helemaal blij van wordt, maakt dat ook veel goed!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:09

Ondanks dat ik het een ontzettend goed vind van haar ben ik het wat betreft pushen wel eens met *puck*. Ken ook meiden op topsport niveau die echt wel graag rijden, maar ik zou voor geen geld van de wereld hun leven willen.... Deze meisjes hebben volgens mij geen jeugd ondanks dat ze ook "leuke" dingen mogen doen..... Die kunnen niet lekker het paardenbeest een week laten voor wat het is... Die moeten trainen voor de volgende wedstrijd ipv enkel kroelen!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:49

pffffff......
adem in, adem uit.

Felicitaties voor de amazone zijn best op z'n plaats!
Deze amazone heeft het geluk (?) dat haar ouders goede pony's kunnen kopen, en als je internationaal mee wilt doen en eerst je pony vanaf de B moet opleiden, ben je al bijna te oud tegen de tijd dat hij op Z2 niveau is, en dan ook nog net een beetje beter als de rest. En al helemaal als je niet afhankelijk wilt zijn van 1 pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:11

pharagirlke schreef:
Ondanks dat ik het een ontzettend goed vind van haar ben ik het wat betreft pushen wel eens met *puck*. Ken ook meiden op topsport niveau die echt wel graag rijden, maar ik zou voor geen geld van de wereld hun leven willen.... Deze meisjes hebben volgens mij geen jeugd ondanks dat ze ook "leuke" dingen mogen doen..... Die kunnen niet lekker het paardenbeest een week laten voor wat het is... Die moeten trainen voor de volgende wedstrijd ipv enkel kroelen!

Ach jee, kijk naar Ankie, die is ook heel jong begonnen, ondertussen wel de beste amazone van de wereld. Als dat geen droom is voor elke jonge meid die behoorlijk gevoel voor paardrijden heeft?? Een papa heeft die geld wil investeren en idd de pony ook weer goed kan verkopen. Ze staan toch allemaal te likkebaarden langs de kant, de snobjes die wel zo een pony voor hun verwende kind willen, maar het kind heeft het niet zo met paardrijden, maar de ouders wel? Ik geef paps groot gelijk als hij voor 75.000 euries een pony kan slijten...Zo brengt het paardrijden nog wat op en kost het niet alleen maar en blijft het budget groot genoeg om steeds weer wat leuks te vinden. In dit geval gaat het idd om de prestatie en niet om de knuffel. Maar als het meisje zelf niet wil, dan gaat het ook niet.

Ik wel meiden met dure papa's die ponies hebben voor de verkoop en de prestatie. Is gewoon een andere wereld.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:26

Gefeliciteerd Maria. +:)+
Ik vind het knap als je al op jonge leeftijd op hoog niveau rijdt, je moet er wel de dicipline voor hebben.

En id het gaat een stuk makkelijker als je een zak geld klaar hebt staan, maar je moet er zeker wat voor doen.
De vlieger dure pony=Z2 gaat vaak niet op.

Het is inderdaad wel jammer als de pony's onder je kont uitverkocht worden omdat dat 'hoort'? :?
Zeker als je gek bent met je pony's en de verwachtingen zo hoog zijn. Ik zou me doodongelukkig voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:27

Omdat er meteen weer allerlei zaken bij gehaald worden die gewoon uit duimen gezogen worden. Bijna geen een bokker kent het meisje, heeft haar zien rijden, kennen de ouders en hops een heel pakket aan invullers, de een nog negatiever dan de ander. DAT is typisch bokt, lekker mee lopen met anderen om dat zo scherp mogelijk te laten worden...Bah,.

Het gaat om een prestatie en menigeen die ik zie rijden zo OOOO zo graag zo een goede pony onder die zeemleren lap willen hebben en ooooo zo graag zulke punten willen rijden, maar die roepen natuurlijk van niet... :+ Dan zijn er nog genoeg recreatiehobbelaars die niet eens kunnen rijden en oooo zo blij zijn met hun peerd en die kunnen niet eens wedstrijden rijden en roepen ook lekker mee.

Heel onvolwassen. 15jaar is groot genoeg om wel of niet te doen wat ze willen. Als het niet gaat, dan gaat het niet. Laten we eerlijk zijn, het voelt gewoon fantastisch om een geweldig paard onder je te hebben en een geweldige proef neer te zetten. Wie wil dat nou niet als je wedstrijden rijdt???? Dat heeft niets te maken met pushen, sport is ook hard, is niet altijd maar leuk. Discipline en doorzettingsvermogen wordt er geeist. Nou en??? Ze bereikt toch wat? Ze is dol op die paardjes, dus ze weet wat ze doet.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:35

okee! Dan kijken we er eens anders tegenaan!

Stel jij hebt een kind dat leuk mee kan komen regionaal.
En ( belangrijk) Geld speelt geen rol!

Hoever( ook letterlijk de afstand tot de juiste trainer) zou jij gaan>?

Nog even wat andere hypothesen, 1 kind wil ponyrijden, de 2e heeft heel veel talent om piano te spelen, je 3e wil bij PSV voetballen.( wat doe je dan? ik moet er niet aan denken)

En je woont in Den Helder, ouders hebben een eigen bedrijf en er is geen krediet crisis...!

Tot hoever kan en wil je dan gaan?

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:35

Ik heb Maria vandaag nog zien rijden in Hulten, zag er wel erg netjes uit moet ik zeggen. En die hengsten zijn niet de makkelijkste pony's, wel veel kwaliteit.
Gefeliciteerd Maria met je behaalde status!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:46

Oh ik ook hoor :j Ga dadelijk een paar filmpjes van haar opzoeken :j

De enige die persoonlijk werd naar de mensen die tegen zijn, ben jij door meteen dergelijke oordelen te trekken. Da's het enige wat ik duidelijk wilde maken. Ik weet nl helemaal niet hoe jij rijd. :) Maar het is niet omdat je geen wedstrijden rijd of niet goed wedstrijden rijd, dat je een slechte ruiter bent. Dat kan aan een hoop dingen liggen. Dus ook mensen die geen of niet zo succesvol wedstrijden rijden hebben het recht om hun mening te geven zonder dat meteen hun profielplaatjes erbij gehaald worden :(:)

Dan kan je idd geen wedstrijden rijden, maar misschien rijd je "thuis" de bewuste persoon wel onder tafel... Snap je watk bedoel? (ik wil nl helemaal niet aanvallen.)

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:59

Tjonge jonge wat een discussie weer. Fijn voor Marie, maar wat betekent deze status nu precies? Zou iemand mij hier antwoord op kunnen geven, want een LOOT-status had ze natuurlijk allang, dat heb je al als je een beetje fatsoenlijk in het Z rijdt.

Verder vind ik het ook raar dat de pony's verkocht worden zodra ze er geen eerste meer mee kan worden.
En wat betreffende de discussie: Maria's vader is rijk en hierdoor krijgt ze veel kansen, ze heeft natuurlijk ook echt talent! Al is dat niet veel meer dan de rest van de imperial ruiters, alleen zij heeft als een van de weinige in Nederland zulke enorme kansen, daarom is ze ook zo beroemd. Maar ik zou niet met haar willen ruilen, al die druk, ook van de KNHS zelf.

Verder vind ik het ongelooflijk dom om te zeggen: "doe het haar maar na en waarom rij jij dan niet op dat niveau en zo goed blabla". Want wie zegt DAT niemand het haar na kan doen, waarschijnlijk best veel fanatieke ponyruiters kunnen dat alleen niemand heeft zo absurd veel kansen en geld en connecties (geloof me die zijn ontzettend belangrijk en die hebben ze).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:07

Ik snap sowieso niet waarom iedereen zegt hoe fantastisch Maria is, maar niemand denkt aan die fantastische viervoeters die haar ronddragen. Want je mag zo goed kunnen sturen als je wil: als dat peerd "neen" zegt, dan kom je nergens. Dus IMO mag minstens de helft van het respect (in geval van elke succesvolle ruiter) wel naar het rijdier gaan..
Ben het voor de rest geheel met petsboem eens.

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:39

Ach ja, daar heb jij weer gelijk in.
Bij deze, Maria, van harte gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!
Ga vooral zo door, ben trots op je. Je doet het toch maar even...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:41

Ik kan met veel meningen een heel eind mee gaan, en zo niet, dan is iedereen natuurlijk nog vrij om z'n mening te geven.

Ik vind het alleen een beetje jammer dat er een heel topic loopt waarin een aantal mensen een 15-jarig meisje aan het afkammen zijn. Ik neem zomaar aan dat Maria ook internet heeft, en dat ze dit topic gewoon zou kunnen lezen. Laten we dan ook een beetje rekening houden met hoe dat voor haar kan overkomen. Om te lezen op internet dat allerlei mensen maar denken dat je niet kan rijden, gedwongen/gepusht wordt/alles in je schoot geworpen krijgt omdat pappie maar ponies voor je blijft kopen. Dat vind ik gewoon geen volwassen reacties.

Zeker als ik lees dat er in dit topic ook moeders zijn met kinderen die ook rijden. Wat zou je ervan vinden als wildvreemden dat soort teksten over jouw dochter maar de wereld in smeten.

Je kan nog zo gelijk hebben, maar waarom zo op andere mensen trappen. Zeker als die nog maar een kind is, dat zich ook nog eens niet kan verdedigen. Dat is gewoon niet leuk!

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:42

Kan wel zijn maar als men nou al zo veel EK pony`s onder je kont hebt gehad die enorme bedragen hebben gekost en deze weer vertrekken als ze de eerste plaats niet vast kan blijven houden, nou dan is het te hopen dat papa nog heel veel centen heeft voor de toekomst als Maria moet overstappen op een paard wat zeker kapitalen zal gaan kosten als men deze instelling wil blijven vasthouden.
Toen Maria "slecht tweede werd "op het Indoor KNHS - Dressuur kampioenschap 2009 in Wanroy was ze daar na afloop helemaal niet blij mee. Ze laat de pony wel eens vaker gewoon los voor de stal als ze niet tevreden is of niet gewonnen heeft.
Lijkt me dat ze dan toch nog veel moet leren en zich anders moet opstellen om als "aankomend talent" deze topsport in de toekomst te willen gaan bedrijven ....... er te komen......... en te blijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 02:11

Het is toch echt een feit dat een talentvol ruiter zonder financiele ondersteuning van het thuisfront, en dan maakt het niet uit op wat voor niveau die ondersteuning word geleverd, helemaal nergens is.

Ik durf op grond van mijn ervaringen te zeggen dat het op het punt van financiele ondersteuning Maria aan niets zal ontbreken.

Een punt wat echter menig talentvol ruiter zonder ouders of grootouders met voldoende financiele draagkracht niet is weggelegd...

Wat ze er verder mee gaat doen, en hoever ze ermee gaat eindigen zal helemaal aan haarzelf liggen, en het doorzettingsvermogen wat ze heeft. Want zelfs zonder de financiele middelen, en de paarden die voor haar worden aangeschaft, zal er ook hard werken en het nodige ruggegraat aanwezig moeten zijn wil ze het ver schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:03

Anky rijdt ook alleen talentvolle paarden en als ze het "niet doen" verdwijnen ze ook weer van het toneel. Ook Anky had de middelen omdat ze thuis de mogelijkheid hadden en paps een goed bedrijf.

Vele springruiters die nu mee doen met de top, allemaal zoontjes van..., helaas pindakaas, maar zo gaat dat in de paardenwereld, met veel geld en invloedrijke mensen om je heen, kom je er....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:32

Tuurlijk "probeert" Anky paarden uit!

Het grote verschil met deze meisjes is echter dat haar ouders, haar wel degelijk OOK hebben leren verliezen! En dat er THUIS! getraint en gestald werd tot aan haar senioren leeftijd.

Ik heb gewoon bezwaar tegen het feit dat ouders en bonden deze jonge kinderen in allerlei kaders en plannen plaatsen om zodoende de beste van de beste te vinden, terwijl wij allemaal weten dat je tegenwoordig helemaal niet de beste hoeft te zijn om bovenaan te staan in de ponysport.

Omdat andere sporten dat wel doen?
Dan vergissen ze zich in de paardensport, die heeft namelijk geen leeftijdsgrens! Al ben je 70, dan kan je nog gewoon een Olympische medaille halen.

Er is niks op tegen om de ponysport gewoon nationaal te houden en al die Fei ponywedstrijden op te doeken.

Die hele internationale ponysport is in mijn ogen een farce! Vooral ook omdat je maar tot je 16e mag meedoen.

Gevolg: ouders moeten heel diep in de buidel, hun tijd en de rest van het gezin tasten om ook maar kans te maken om mee te draaien in de top.
( en dan moet je dus idd een 8 jarige al klaar gaan stomen)

En voor wat??? Wie komen er in het A senioren kader?? M.i. die kinderen die daar toch wel komen vanwege hun erfgoed.... de dochter van Bartels, Rothenberger,Voorn, Lips, van Baalen, etc.

Want dat zijn families die al generaties een paardenhart hebben.

En dan de uitzondering op de regel van nu? Juist, een meisje dat lerares Engels is, een heel goed paard treft en op zeer volwassen leeftijd de top haalt!

En in dit kader hoort het woord Volwassen met een hoofdletter te worden geschreven, nl iemand die er gewoon altijd voor is gegaan! Maar dat wel zelf heeft gedaan zonder pushen.

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:53

Amondi, je zit er naast, natuurlijk zijn er kinderen die gepusht worden door hun ouders, die zijn er overal,maar juist die kinderen die het in de paardensport zo goed doen, zijn de kinderen die het zelf heel graag willen. Juist vanwege de concessies, want die moeten ze maken, en het aparte is die willen ze ook maken, pas als je persoonlijk een kind hebt met deze passie, dus op deze wijze, kan je er over mee praten en daarvoor spreek je alleen rationeel of is je referentiekader niet helemaal juist. N.b. ik ken Maria ook persoonlijk en meerdere van de ruitertjes! Ruitersport op deze manier, daar kies je niet voor, dat overkomt je.... en ja die portemonnaie is iets heel ververvelends... het zou fijn zijn als er in Nederland een pool zou komen met hele goede pony's. De kwaliteit van de pony is inderdaad heel belangrijk, als je keurig rijdt op een krabbelaar heb je helaas weinig kans internationaal, hier ligt natuurlijk ook weer een uitdaging voor fokkers...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:44

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties gesplit. Verder blijft dit topic open. Graag op een respectvolle manier op elkaar reageren. :)

Laraaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:35

ik vind het onzin dat jullie zeggen dat Maria alleen goede resultaten behaalt door haar ponys!
Al je ouder dan 16 bent mag je heT A en B kader niet meer in en ook niet meer naar het EK
maria is nu 13 en ik kan goed begrijpen dat ze dan goede ponys krijgt zodat ze dan nog naar het EK kan gaan
en nog in het kader zit.
Je hebt dan ook Amper tijd om een pony helemaal zelf te berijden..
en Maria kan zelf ook Super rijden en het komt echt niet alleen door haar ponys!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:54

Leuke binnenkomer, maar in het stukje staat toch echt dat de "15 jarige Maria vd Dungen"...... 17-01-1994, yep, 15! dus ze kan nog 1 jaar proberen om de europeesche top te bereiken en dan zal ook dit meisje in een groot gat vallen!

Ieder paard, welke africhtingsgraat hij ook heeft, vergt veel meer van zijn ruiter dan een goed opgeleide Fei pony.

Niemand van ons zal zo kunnen wegrijden op een /Salinero, Parzival, /Gribaldi of wie dan ook! Terwijl er zat voorbeelden zijn van middelmatige ruiters die zich pas in de kijker rijden als ze een Fei pony onder de bips geschoven krijgen!
(dit laatste slaat niet op Maria, of wel, dat weet ik niet.... maar op een heleboel kader meisjes en jongens)