"Paarden met weinig huidpigment rond ogen laten tattoëren"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:56

Ik vind het ook een goede oplossing, het voorkomt een hoop narigheid bij je paard. Als ik zie hoe mijn gelder 's zomers loopt te creperen als we zijn neus niet 2 x per dag insmeren kan ik me heel goed voorstellen hoeveel pijn het dan moet doen om verbrande ogen te hebben! Het mag dan eventjes ongemakkelijk zijn voor je paard, maar op de lange duur hebben ze er volgens mij alleen maar profijt van! En eigenlijk, vind ik het stiekem ook wel mooi :o

powerzoe

Re: "Paarden met weinig huidpigment rond ogen laten tattoëren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:32

Ik vind het een beetje bizar....Zal het zelf echt nooit doen. Geef mij maaar een dure vliegenkap de het zonlicht ook tegenhoud

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:43

Het klinkt super voor het dier natuurlijk... maar die narcose.... dat brengt ook risico's...

maar je ziet volgens mij dat ook het zachte, vochtige weefsel in het oog (binnenste ooghoek) ook getatoëerd word? dat lijkt me toch niet prettig???
maar misschien zie ik dat verkeerd?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:58

Ik vind het als ik het zo lees ook een goede oplossing, en ik vind het ook zeker niet lelijk! :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:09

Marshaha schreef:
met tattoos mag je niet in de zon omdat ze daarvan vaal kunnen worden, dus dat lijkt me voor een paard niet zo erg

Oh dat is alles? Je hoort af en toe hele rare dingen, tot aan koken van de inkt aan toe := .

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:38

mijn VZ heeft geen pigment rond de neus , maar ik smeer gewoon in de zomer 2x per dag in met zonnebrand en dat helpt goed.alleen rond de ogen gaat dat idd niet... ik vind het helemaal geen slecht idee.en het staat ook best natuurlijk , als ik een paard zo zou zien rondlopen was het me nog niet een opgevallen. vind het eigenlijk veel mooier staan

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:30

PingWing schreef:
momo_lover schreef:
Een goede oplossing ik heb er geen last van.

Maar de narcose we ruinen toch ook (bijna) allemaal onze hengstjes en dan gaan ze ook onder narcose. Dus denk dat dat wel meevalt de kosten zijn isschien een beetje meer maar lijkt me zeer fijn voor het paard.

Tijdens castratie worden de paarden alleen plaatselijk verdooft en wat suffer gemaakt, maar gaan ze niet onder volledige narcose. Dat is juist het punt dat veel mensen eng vinden in dit verhaal.

Ik vind het op zich een goed idee, het reduceert de kans op tumoren en wie wil zijn paard nu opzettelijk een tumor laten krijgen? De zonnekappen helpen niet altijd tegen de zon, al helemaal niet midzomer als de zon op zn hardst schijnt.

Wel is inderdaad de vraag of het stamboek deze methodes goedkeurt ivm kleurgefokte paarden.

Ik ben benieuwd of deze methode ook in Nederland beschikbaar zal raken.

Dan zal deat in andere landen anders zijn bij de castratie.. daar gaan ze helemaal plat en krijgen een spuit om weer bij te komen... Niks plaatselijk...

Ik vind het een heeeele mooi oplossing :D Ik vind het er ook wel mooi uitzien.. En wat betreft stamboek... Dan moet je je paard maar zo'n kap op doen en niet tatoeren als het niet mag kwa stamboekregels.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:19

Ik vind het wel een goede oplossing maar dan wel gedaan door Kat von D :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:21

Jaa iddd... ookal zou ik dat nu niet willen met haar dronke hoofd... :P

Ik ben blij dat die van mij een eigen kleurtje heeft :P

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:51

Als het echt veilig is en bewezen dat het goed helpt, lijkt het me voor het paard vele malen comfortabeler dan zo'n uv-kap!

Overigens, is totale narcose zo'n groot risico bij een paard dan?
Een klophengst die ik rijd is vorige week onder totale narcose gecastreerd, omdat ze zijn 2e bal in zijn buik moesten zoeken, is allemaal goed gegaan. :j

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:25

ligt ook aan de gezondheid van je paard. en aan de leeftijd.
Tatoeeren is volgens mij ook een goed idee als je paard geen pigment heeft.
Maar Kat von D......nee bedankt. Veel te vaak dronken en nu ook zwanger hoorde ik

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:43

Wat een mooie oplossing en het ziet er natuurlijk uit, ik vind eerlijk gezegd gepigmenteerde mooier als ongepigmenteerde, maar daar gaat het hier niet om, het gaat erom dat het erg geholpen is hiermee.

Echt het doet niet zo'n zeer, het is ongeveer als permanente make up, ik heb het ook op mijn wenkbrauwen, en het ziet er natuurlijk uit, niet of het nep is en er zitten gewoon wenkbrauwharen.

Nou ik vind het erger dat een paard last heeft van de zon en pijn en het ongemak en dan die tumoren, dan dat het getatoeerd wordt, dan is het dier toch hiermee erg geholpen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:45

Precies, op de neus kan je met waterproof zonnebrand, smeren, deed ik ook altijd bij mijn ex arabier met witte neus, maar bij de ogen kan dat echt niet hoor, gelukkig had mijn ex arabier wel gepigmenteerde ogen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:10

Mijn appie heeft gelukkig eyeliner van moeder natuur meegekregen, maar als een paard echt zoveel last heeft van zijn roze ogen, dan vind ik dit wel het overwegen waard.

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:45

over 1 april grapjes gesproken..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:58

Lijkt me nogal onzin eigelijk, wij gaan onze oogleden toch ook niet tattoeren omdat we bang zijn te verbranden? Waarom niet gewoon insmeren met zonnebrand?

Bovendien lijkt het me f*pijnlijk om een ooglid te tatoeren en zal het ook niet zonder risico's zijn, voor zover ik weet kan het niet bij mensen omdat de risico's te groot zijn. Daarbij is die tatoeinkt ook niet 100% onschadelijk voor de huid.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:38

zonnebrand druipt in de ogen, ik heb eens een poging gedaan, voorzichtig rond de ogen, dit ging al fout, echt doe ik nooit meer,en waar het nu om gaat:
het zijn de bleke randen van het ooglid, daar kun je dus niets opsmeren!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:03

Tuurlijk kun je daar wel wat op smeren, gewoon voorzichtig doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:13

IK snap het idee alleen niet helemaal. Van het zetten van een tatoeage word de huid toch niet meer of minder gevoelig? Een tatoeage komt toch in de onderlaag van de huid, De bovenste laag huid heeft daar toch geen baad bij? Bovendien absorbeerd de zwarte tatoeage meer licht dan de blanke huid.

Vind het een beetje een vreemd verhaal. Misschien een vraag voor mensen met tatoeages als je in de zon gaat liggen verbrand de huid waarop je tatoeage zit dan minder of evenveel als de rest van de huid?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:15

Liedje, ik voel weinig verschil met m'n gewone huid en mijn huid waarop getatoeëerd is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:18

Lijkt me dus een typisch geval van 1 april grap. Dat dat bokt-team er toch steeds weer zoveel moeite voor wil doen... :O

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:21

Hmm, lijkt me niet. Heb je dat artikel al gelezen? :+

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:38

dit is misschien wel wat voor mijn shet.
hij mist gedeeltelijk pigment rond zijn ogen, en heeft sinds dat ik hem heb onstoken ogen.
(ik heb hem vanaf 5,5 maanden, hij is nu 1)
oogzalfjes helpen niet en z'n kap lijkt me helemaal niks!
binnenkort met mijn DA overleggen en kijken of ik iemand zo gek kan krijgen om hem te tatooeren. :P
eerst ff wat meer info zoeken natuurlijk.
zijn er eigelijk mensen die hier al ervarning mee hebben? ben erg benieuwd!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:40

Als je googled op 'horse eyelid tattoo' komt dit onderzoek er op verschillende sites uitgerold. Het zal dus wel geen grap zijn van het bokt team nee. Maarja of je nu veel conclusies kan trekken met 26 paarden zonder 'normaal'groep?? Als het normaal gesproken zeker zou zijn dat minimaal 1 van die paarden huidkanker kreeg bij de ogen zou dat betekenen dat 4 procent van alle paarden met lichte oogleden huidkanker op die specifieke plek zouden moeten krijgen. Lijkt me nogal een hoog aantal.

Bovendien is 1 van de 26 paarden kopschuw geworden van de procidure lijkt me dat het paard er dan wel degelijk flink pijn van heeft.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:46

dat sommige paarden kopschuw wordt, kan ook liggen aan de verdoving. misschien was het bij dat paard niet sterk genoeg??
ik wil eerst wat meer info verzamelen voor dat ik wat doe.
als mijn pony er mee gehopen is, waarom niet? nu moet ik elke dag zijn oogen schoon maken en dat vindt hij zeker geen pretje!
als iemand tips of ervaring heeft zijn die welkom.
ik kan via de email evt wel foto's sturen.