Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marieke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:28

Ik vind Het goed dat het gezonder moet worden! Maar ik zou het echt erg vinden als de trotsheid, de pikzwarte kleur, en die fantastische gangen en karakter zouden vervagen! Toch zou ik er voorin stemmen omdat het om hele goede voornemens gaat! Ze kunnen het op zijn minst proberen!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:30

horseyfries schreef:
Uit cijfers van het stamboek blijkt dat het afgelopen jaar het aantal "risicoparingen" al met de helft verminderd is en ook het aantal afwijkingen is met de helft afgenomen, en dat is het resultaat van een aantal jaren duidelijk voorlichting geven.

Die 'risicoparingen' mogen er gewoon niet zijn, als je geen risico's neemt, dan kan er ook niet zoveel mislopen, zoals er nu misloopt.

Maar idd, de dierenarts die dit weer eens in het daglicht plaatste is in zijn opzet geslaagd, er wordt over gepraat en gediscussiëerd en dat is alleen maar goed e.

Axel_Valerie

horseyfries schreef:
Goh, ik dacht dat Robert Roel vd Bos klasse vier reed??

Dan nog is de samengestelde mensport een relatief kleine tak van sport waarin weinig Friezenliefhebbers te vinden zijn. Het merendeel van de supergoede Friezen is te vinden in de top dressuur tot op Grand Prix niveau. Dit zijn zulke kostbare dieren dat ik me kan voorstellen dat deze niet worden ingezet voor de samengestelde mensport, je zult je TopFries van 500.000 euro maar tegen een paaltje kapot rijden!

En als ik aan onze dierenarts vraag of hij ook vind dat het zo erg is, dan is deze toch een hele andere mening toegedaan.
Natuurlijk zijn er in bepaalde lijnen problemen, maar dit is al bekend en er wordt al op grote schaal op de juiste manier mee omgegaan. Uit cijfers van het stamboek blijkt dat het afgelopen jaar het aantal "risicoparingen" al met de helft verminderd is en ook het aantal afwijkingen is met de helft afgenomen, en dat is het resultaat van een aantal jaren duidelijk voorlichting geven.
Je hoeft mensen helemaal niet te verplichten met bepaalde hengsten te fokken. Als je ze juist voorlicht kiezen zij zelf wel de juiste hengst. En zo hoort het in een goede fokkerij.

Hee robert roel! Die geeft les bij ons :D

aisie

Of kruisen de oplossing is weet ik niet, heb me er nog nooit in verdiept maar er zal toch zeker iets moeten gebeuren denk ik, als ik alleen al kijk naar mijn eigen paarden.

Ik heb 3 friezen waarvan er 1 een slokdarmverslapping heeft, komt veel voor bij friezen volgens de kliniek. En ik heb 2 met zomerexceem en de enige die geen zomerexceem heeft die heeft een slappe achterknie, wat ook vaak bij friezen voorkomt volgens de DA.
Nu zijn ze verder wel heel gezond maar ik vind het toch wel raar dat ze allemaal iets hebben wat typisch fries is. Ik ken er overigens ook genoeg met friezen die niets mankeren maar toch. Hier in de omgeving zie je eigenlijk zelden een fries zonder exceemdeken lopen in de zomer.
Zelf zou ik niet zo snel weer een fries aan schaffen als ik weer een paard zou kopen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:31

er zijn nog zat friese paarden in duitsland e.d. maar die worden niet in het stamboek opgenomen omdat ze niet bekend zijn of niet over de juiste papieren beschikken. dat stamboek zeikt veel te veel een fries is een fries. als ze al die friezen erbij zouden nemen zou het al een stuk makkelijker worden. mijn 1 van mijn friezen staat in bijboek 2 omdat de vader niet over de juiste papieren beschikt. daarom zou hij nooit als dekhengst gekerud kunnen worden. het slaat nergens op ze weten wie zijn vader is maar alleen door een of ander belachelijk papiertje hoort hij er toch niet helemaal bij. niet dat hij voor mij nu minder waard is maar als ze nou niet zo moeilijk deden zouden ze een hoop bloedlijnen erbij hebben.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:37

Hoeveel jaar heeft het nodig om vreemd bloed in te kruizen om daarmee het inteelt en verwantschap omlaag te krijgen?
Volgensmij gaat dat heus niet sneller als het laatste beetje wachten op de markertests. Daarnaast timmert het KFPS volgensmij wel serieus aan de weg. Zo is mij opgevallen dat de laatste tijd er enorm veel aandacht wordt besteedt aan niet alleen inteelt, maar ook verwantschapspercentage! Ze zijn goed bezig door de fokker meer te informeren.
Als je kijkt naar bijv. het voorstel om de stokmaat omhoog te gooien, wat er (nog) niet doorheen is gekomen, maar wel aan de invloed die de discussie heeft gehad op de fokkers. Iedereen kijkt naar maat en laat hengsten die 'klein' vererven links liggen.
Juist nu moeten we het stamboek nog even de tijd gunnen om hun markertests af te krijgen, zodat wij samen, dus fokker, hengstenhouder en stamboek de volgende stap naar een gezonder ras kunnen nemen.
Over hoeveel procent van de geboren veulens van bijv. het afgelopen jaar is bekend dat het de afwijking dwerggroei en/of waterhoofd heeft?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:44

horseyfries schreef:
Een RAS wordt niet gered door te kruisen, een RAS verdwijnt door te kruisen!

Dat klopt! Zodra je het stamboek opengooit is het geen ras meer maar een stamboek. :D Je krijgt dan het stamboek voor het Friese type

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:46

carolalisa schreef:
er zijn nog zat friese paarden in duitsland e.d. maar die worden niet in het stamboek opgenomen omdat ze niet bekend zijn of niet over de juiste papieren beschikken. dat stamboek zeikt veel te veel een fries is een fries. als ze al die friezen erbij zouden nemen zou het al een stuk makkelijker worden. mijn 1 van mijn friezen staat in bijboek 2 omdat de vader niet over de juiste papieren beschikt. daarom zou hij nooit als dekhengst gekerud kunnen worden. het slaat nergens op ze weten wie zijn vader is maar alleen door een of ander belachelijk papiertje hoort hij er toch niet helemaal bij. niet dat hij voor mij nu minder waard is maar als ze nou niet zo moeilijk deden zouden ze een hoop bloedlijnen erbij hebben.

Een hoop ellende erbij bedoel je ;)
Het merendeel van de paarden waarvan de afstamming onbekend is is nu niet bepaald een aanwinst voor onze fokkerij....
Om nog maar niet te spreken van het feit dat je hiermee het inteeltprobleem nog veel groter kan maken want de kans is groot dat hij wel weer verwant is aan de huidige populatie, je weet echter niet eens aan welke dus je kunt er geen rekening mee houden!

Aisie, hoe kom je erbij dat zomereczeem een typisch friezenprobleem is? Zomereczeem is niet persé een genetische afwijking, maar hangt van veel meer factoren af en komt ondertussen bij alle rassen veel meer voor dan voorheen. Daarom financieren een heel aantal stamboeken (waaronder ook weer het KFPS, jawel!!) daar momenteel onderzoek naar.

Wat ik me afvraag is waarom al die mensen die duidelijk niets met Friese paarden hebben ons toch zo nodig willen vertellen hoe we moeten fokken? Zoals ik al zei, wij zijn heel tevreden met onze Friese paarden, ze doen het goed in de sport, en met de aanwijzingen van het stamboek kunnen wij prima paarden blijven fokken tot in lengte van dagen.
Problemen zijn er in elk stamboek en in tegenstelling tot wat hier soms gesuggereert wordt, steken we daarvoor niet ons hoofd in het zand maar worden er goede oplossingen binnen het ras gevonden waardoor het Friese ras alleen maar beter en sterker is geworden.
@Saariewaarie: Rome is ook niet op één dag gebouwd, als het aantal risicoparingen in een jaar gehalveerd is kun je aannemen dat deze trend zich doorzet en dan gaan we idd heel hard naar het voorkomen van risicoparingen toe.
Dat werkt in ieder geval hééél wat sneller dan vreemd bloed invoeren waarbij je nog maar moet hopen dat die geen drager zijn van hetzelfde afwijkende gen!

En voor ik nog eens die opmerkingen zie langskomen over dat Friezen ook nu al niet meer echt zwart zijn: je hebt gitzwart en vaalzwart. Allebei zijn ze genetisch zwart alleen het één verkleurt niet in de zon en het andere wel.
Het wil dus niet zeggen dat Friezen minder zwart worden.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:58

Misschien een beetje offtopic, maar naast het KFPS mogen de trekpaardenfokkers zich ook aangesproken voelen door de uitspraken van deze paardenarts. Ook dit stamboek kampt met serieuze inteelt problemen en hebben daarbij als nadeel dat de populariteit van het ras beperkter is. Inkruisen van andere koudbloedrassen lijkt ook daar taboe. Fokkers dekken bij voorkeur met de kampioenshengst. Vader dochter kruisingen komen meer dan eens voor en de ter dekking staande hengsten zijn nagenoeg allemaal aan elkaar verwant (binnen 2 generaties).
Het KFPS lijkt in mijn ogen serieuzer om te gaan met de inteelt problemen, maar ik ben niet kundig genoeg om in te schatten of de huidige populatie voldoende bloedspreiding bevat om de problemen 'intern' op te lossen.

germie

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:59

Vroeger waren Friesen er ook in het bruin, en witte aftekeningen kwamen ook gewoon voor.
Later moesten ze ineens gitzwart zijn.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:04

Maar wat doen die er vervolgens mee??? Waarschijnlijk gewoon op de oude voet verder gaan en hopen dat het hun deur voorbij gaat en zolang dat ook daadwerkelijk gebeurd (het geluk is met de domme tenslotte ) bereik je dus niets.

Ik denk dat we dit stadium al voorbij zijn......

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:12

Feit blijft dat wat voor testen en dergelijken er ook ontwikkeld worden, het inteelt probleem binnen het friese ras wordt NOOIT opgelost zolang er geen vreemd bloed in gekruist wordt. Je kunt goed selecteren, je kunt bij het kruisen letten op zo min mogelijk verwandschap (wat niet gebeurd, want men let toch op de raskenmerken ipv de stamboom)

Het inteelt probleem wordt alleen maar hoger en hoger. En vind je het gek? Als je een populatie bouwt van 40.000 paarden met behulp van enkel 3!! hengsten. (waarvan 1 nog veel populairder dan de andere twee)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:15

Shiloh schreef:
het inteelt probleem binnen het friese ras wordt NOOIT opgelost zolang er geen vreemd bloed in gekruist wordt.

Dat is dikke bull-shit. Van de 15 merrie's waarvan in de inteeltcombinatielijsten heb liggen kun je allemaal 0% inteelt fokken. Stel dat er merrie's zijn waarmee dat niet kan, wat ik me afvraag? Dan kun je in ieder geval qua inteelt verlagend fokken, zodat je met de volgende generatie misschien wel naar de 0% kan fokken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:17

horseyfries schreef:
Aisie, hoe kom je erbij dat zomereczeem een typisch friezenprobleem is? Zomereczeem is niet persé een genetische afwijking, maar hangt van veel meer factoren af en komt ondertussen bij alle rassen veel meer voor dan voorheen. Daarom financieren een heel aantal stamboeken (waaronder ook weer het KFPS, jawel!!) daar momenteel onderzoek naar.

Zomereczeem an sich is niet perse een genetische afwijking. Echter de genetische verzwakt of aangetast immuunsysteem dat daar ten grondslag aan ligt wel!

Inteelt zorgt nu eenmaal voor een verzwakte weerstand.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:25

Barvrouwke schreef:
Shiloh schreef:
het inteelt probleem binnen het friese ras wordt NOOIT opgelost zolang er geen vreemd bloed in gekruist wordt.

Dat is dikke bull-oliebol. Van de 15 merrie's waarvan in de inteeltcombinatielijsten heb liggen kun je allemaal 0% inteelt fokken. Stel dat er merrie's zijn waarmee dat niet kan, wat ik me afvraag? Dan kun je in ieder geval qua inteelt verlagend fokken, zodat je met de volgende generatie misschien wel naar de 0% kan fokken.

Dit is geen dikke oliebol. Het verhaal ligt wel wat ingewikkelder dan je denkt. Hier even een leuk grafiekje van de inbreeding rate binnen het friesche ras. Waar die grafiek begint te stijgen is het 1918.
http://jas.fass.org/content/vol82/issue ... 13L-2.jpeg

Het moment waarop er binnen het ras nog maar 3!!! friese hengsten waren! Sorry, maar je kunt zonder vreemd bloed in te kruisen, gewoon NIET een gezonde populatie opbouwen zonder inteelt op 3 hengsten. Dat kán gewoon niet. Er bestaan binnen het friese ras gewoon geen paarden die totaal niet verwant aan elkaar zijn. En dan moet je niet kijken naar 3 a 4 generaties terug. Nee dan moet je in het stamboom terug kijken tot 1918. En dan eens echt goed gaan rekenen. En dan zul je zien dat er binnen elk fries paard toch wel degelijk sprake is van inteelt. Fokken met 0% inteelt binnen het friese ras is onzin, dat bestaat niet! Daarbij, maar dat is een ingewikkeld genetica verhaal. Kun je binnen een gesloten populatie waarbij er een bepaalde mate van inteelt is, nooit terug naar 0%. Als die mate van inbreeding in de populatie zit, wordt die alleen maar groter. Deze kan nooit kleiner worden zolang je geen vreemd bloed inkruist. In dat grafiekje, kun je dus alleen zorgen dat die stijgende lijn minder hard stijgt, maar die lijn zal altijd omhoog blijven gaan!

Je zult er wat genetica achtergrond voor nodig moeten hebben om het te begrijpen. Maar door testen en slim kruisen kun je het inteelt probleem alleen maar vertragen, niet uitbannen!
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 28-03-09 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:28

Citaat:
Dat is dikke bull-oliebol. Van de 15 merrie's waarvan in de inteeltcombinatielijsten heb liggen kun je allemaal 0% inteelt fokken. Stel dat er merrie's zijn waarmee dat niet kan, wat ik me afvraag? Dan kun je in ieder geval qua inteelt verlagend fokken, zodat je met de volgende generatie misschien wel naar de 0% kan fokken.

Helemaal mee eens. Naar mijn mening moet het fries stamboek de fokkers meer helpen met het uitzoeken van hengsten. Bij het kwpn word dat ook gedaan als jij een merrie hebt met apart bloed krijg je een fokadvies. Waarom kan dat bij ons niet? Ook vind ik dat de fokkers eerst een lijst uitmoeten draaien waarop staat hoe je inteelt verlagend fokt. En aan de hand daarvan de hengstenkeuze maken.

Sommige fokkers kiezen toch voor een model van een hengst terwijl dat 4 % inteelt opleverd. Volgens mij kan iedere merrie in nederland gekruist worden met een hengsten met een inteelt percentage beneden 1 % en dan heb je echt geen vreemd bloed nodig. Als wij dit een aantal jaar doen gaat de inteelt drastisch omlaag.

Dus KFPS houd je poot maar stijf.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:36

dutselover je kunt het er wel mee eens zijn. Maar wat ze zegt is gewoon niet waar.

Je kunt je kop wel in het zand steken, maar het klopt gewoon niet. Inteelt in deze populatie stijgt alleen maar, je kunt het proces vertragen, maar je zult het er nooit uithalen. Het zal nooit naar 0% gaan.

Maar nogmaals, daar moet je genetica voor gestudeerd hebben om dat goed te begrijpen, het is niet zo simpel als dat het lijkt! Dit is geen kwestie van meningen, dit is een kwestie van feiten.

Maar goed, als jullie denken dat ik het mis heb, dan is dat maar zo. Waarom zou je immers luisteren naar iemand die dit studeert en naar alle tientallen genetica processoren.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:39

ik snap het wel en zelfs met meerdere merries zou dit heel onwaarschijnlijk zijn.. (Bio 1/2 havo) Daar heb ik een experiment met planten op gedaan...

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:49

Ja! Deze arts heeft gelijk. Ik fok geen Friese paarden, heb er ook niet meer mee te maken (vroeger wel)
De gebreken die er genoemd worden heb ik ook gezien.
Inderdaad kun je (en moet je mijns inziens, maar wie ben ik....) kruisen met zwarte tinkers, zwarte kladrubers, zwarte kruisingen van kladruber x tinker, of ander sinds, zwaarder gebouwde lusitano's e.d. mogelijkheden zat. :o
En dan nog: Stel je krijgt een veulen uit een fries x ? waarvan de kleur niet is zoals het KFPS wil,
plaats zo'n dier eventueel in een bijboek en laat het toe op een aparte keuring/rubriek zodat het dier ook op de keuringen zou kunnen meedraaien, als sportpaard twijfel ik er niet aan dat zo'n kruising het red!

Overigens zijn er wel meer stamboeken die terdege zullen moeten opletten met inteeld en hun stugge
opvattingen t.o.v. invoering van "vreemd" bloed.
Ik ben benieuwd!
:wave:

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:51

Waarom wordt er geen Arabofries aangekeurd? Als ze de manen en sokken laten aangroeien zie je het verschil niet meer tussen een gewone Fries en een Arabofries. Bijkomend voordeel is dat de bloedlijnen al uitgezocht zijn. Maar waarschijnlijk is het KFPS daar al zo negatief over geweest dat ze nu niet meer zonder gezichtsverlies zo'n hengst kunnen toelaten.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:00

Een ras de ooit door een inteeltdepressie is gegaan, waar de afgelopen 10 jaar meer dan explosief mee is gefokt en waar nu zoveel afwijkingen en zwakheden in zitten ga je never nooit meer goed krijgen door te blijven fokken binnen het ras. Stel dat je het DNA kan testen van die paar hengsten die uberhaupt door de keuring komen (ook gezien het wat minder kwaliteit sperma dat ze hebben) dan kan je hengsten gaan uitsluiten voor de fok die aandoeningen overerven. Wat krijg je dan. Juist nog minder hengsten die kunnen dekken. En dan daarbij, de zogenaamde liefhebbers van dit ras waar er op dit moment heeeeeeeeeeel veel van schijnen te zijn hebben zelf hun voorkeur voor welke hengst ze willen gebruiken. Het zelfde speelt nu bij de tuigpaarden. Iedereen wil de beste hengst voor het beste veulen, dit gebaseerd op uiterlijk en prestatie en niet op gezondheid. Als je gaat fokken op gezondheid zal je ALTIJD moeten inleveren op uiterlijk en prestatie. Die paar hengsten die zoveel qua gezondheid en prestatie voldoen zouden weer zorgen voor een nog grotere inteelt. Dan kan je in mijn ogen net zo goed vreemd bloed invoerenen daar heel selectief mee verder fokken.

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:33

Ik vind het erg jammer dat er nu met de fries gekruist moet gaan worden.
zou het liever niet zien dan wel.
als mensen dat zelf een keer willen proberen prima. maar niet er echt een must van maken.
het friese ras is een van de oudste rassen in nederland .
met kruisen red je het niet want dan houd je dadelijk geen echt fries ras meeer over ik persoonliojk vind het Sonde !!!!!!!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:58

Je kunt het wel zonde vinden, maar daar help je het ras niet mee.
En horseyfries, het is juist heel goed dat buitenstaanders hierin mee kijken aangezien de meeste friezenfokkers hun kop in het zand steken en niks willen horen. Ik ga hierin met shiloh mee, dat verhaal heb ik al veel vaker gehoord.

Hoe komen de friezen van tegenwoordig zo ontzettend slank en hoog, terwijl 10 jaar geleden er nog geen moderne friezen werden goedgekeurd. Je ziet ze nu van 1.70. Vroeger was de stokmaat rond de 1.55!! Waar komt dat dan vandaan? Juist fokken met de zwakkere, aparte of juist niet goedgelukte friezen die uiteindelijk wel een mooi paard werken maar niet met het sterke immuunsysteem. Maar toch zijn goedgekeurd. Dan krijg je bij de fok, waterhoofden en veel voorkomend zomerexceem. De zwakke knieen hoor je ook vaak. Juist dat mensen die wel veel verstand van Fokkerij en Genetica hebben die moeten hun punt duidelijk maken, en net zo duidelijk dat elke fokkende boer, niet eigenwijs zijn kop omdraait.

Dit is een groot probleem ook al vind KFPS van niet. Maar als ze op hun eigen manier doorfokken komen ze er vanzelf op een rotmanier er achter dat ze hadden moeten luisteren. Dat zal nu nog niet zijn. Maar uiteindelijk word het friesse ras gewoon een compleet geruineerd ras door de eigenwijsheid van de mens.

Kruisen met sterke, zwarte en ook moderne barokke rassen, kan een uitkomst zijn. Ik zal niet aan Tinkers denken, wel aan de PRM, arabo, PRE en misschien nog wel luxere stamboeken..

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:02

horseyfries schreef:
Waarom denken mensen die geen verstand van zaken hebben toch altijd dat ze "objectief" zijn? Onwetend is een beter woord!

Horseyfries
Ik vroeg je om uitleg , een beetje vriendelijker reageren mag wel .....
Ik ben niet onwetend en heb zelf n fries kwpner en quarters gehad, en gefokt. Daarbij ben ik nu een serieus PRE fokker en weet dus echt wel waar ik het over heb !
Ik denk dat het inkruisen met de PRM een beter idee is dan andere rassen , ook voor het karakter.
Nu zullen jouw friezen misschien wel beter zijn dan de standaardfries zijn maar onder het inteeltverhaal kom zelfs jij niet uit...
Laatst bijgewerkt door Carantona op 28-03-09 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:10

paintedblack schreef:
horseyfries schreef:
Waarom denken mensen die geen verstand van zaken hebben toch altijd dat ze "objectief" zijn? Onwetend is een beter woord!

Horseyfries
Ik vroeg je om uitleg , een beetje vriendelijker reageren mag wel .....

Ik reageerde hiermee op de opmerking van Saariewarie, die stelde dat ze objectief was omdat ze geen verstand van Friezen had.
Dan ben ik ook héél objectief over kanaries fokken, dat wil nog niet zeggen dat ik er ook iets zinnigs over kan zeggen toch?

Het stadium van vriendelijk uitleggen ben je op een gegeven moment wel gepasseerd als er telkens weer een hele hoop onzin over je ras wordt geroepen door mensen die er duidelijk geen verstand van hebben en zonder maar de moeite te nemen zich daar eerst in te verdiepen wel gelijk menen ons voor te kunnen schrijven hoe we moeten fokken en waarmee.
Kun je je daar iets bij voorstellen??