Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
horseyfries schreef:Uit cijfers van het stamboek blijkt dat het afgelopen jaar het aantal "risicoparingen" al met de helft verminderd is en ook het aantal afwijkingen is met de helft afgenomen, en dat is het resultaat van een aantal jaren duidelijk voorlichting geven.
horseyfries schreef:Goh, ik dacht dat Robert Roel vd Bos klasse vier reed??
Dan nog is de samengestelde mensport een relatief kleine tak van sport waarin weinig Friezenliefhebbers te vinden zijn. Het merendeel van de supergoede Friezen is te vinden in de top dressuur tot op Grand Prix niveau. Dit zijn zulke kostbare dieren dat ik me kan voorstellen dat deze niet worden ingezet voor de samengestelde mensport, je zult je TopFries van 500.000 euro maar tegen een paaltje kapot rijden!
En als ik aan onze dierenarts vraag of hij ook vind dat het zo erg is, dan is deze toch een hele andere mening toegedaan.
Natuurlijk zijn er in bepaalde lijnen problemen, maar dit is al bekend en er wordt al op grote schaal op de juiste manier mee omgegaan. Uit cijfers van het stamboek blijkt dat het afgelopen jaar het aantal "risicoparingen" al met de helft verminderd is en ook het aantal afwijkingen is met de helft afgenomen, en dat is het resultaat van een aantal jaren duidelijk voorlichting geven.
Je hoeft mensen helemaal niet te verplichten met bepaalde hengsten te fokken. Als je ze juist voorlicht kiezen zij zelf wel de juiste hengst. En zo hoort het in een goede fokkerij.
carolalisa schreef:er zijn nog zat friese paarden in duitsland e.d. maar die worden niet in het stamboek opgenomen omdat ze niet bekend zijn of niet over de juiste papieren beschikken. dat stamboek zeikt veel te veel een fries is een fries. als ze al die friezen erbij zouden nemen zou het al een stuk makkelijker worden. mijn 1 van mijn friezen staat in bijboek 2 omdat de vader niet over de juiste papieren beschikt. daarom zou hij nooit als dekhengst gekerud kunnen worden. het slaat nergens op ze weten wie zijn vader is maar alleen door een of ander belachelijk papiertje hoort hij er toch niet helemaal bij. niet dat hij voor mij nu minder waard is maar als ze nou niet zo moeilijk deden zouden ze een hoop bloedlijnen erbij hebben.
Shiloh schreef:het inteelt probleem binnen het friese ras wordt NOOIT opgelost zolang er geen vreemd bloed in gekruist wordt.
horseyfries schreef:Aisie, hoe kom je erbij dat zomereczeem een typisch friezenprobleem is? Zomereczeem is niet persé een genetische afwijking, maar hangt van veel meer factoren af en komt ondertussen bij alle rassen veel meer voor dan voorheen. Daarom financieren een heel aantal stamboeken (waaronder ook weer het KFPS, jawel!!) daar momenteel onderzoek naar.
Barvrouwke schreef:Shiloh schreef:het inteelt probleem binnen het friese ras wordt NOOIT opgelost zolang er geen vreemd bloed in gekruist wordt.
Dat is dikke bull-oliebol. Van de 15 merrie's waarvan in de inteeltcombinatielijsten heb liggen kun je allemaal 0% inteelt fokken. Stel dat er merrie's zijn waarmee dat niet kan, wat ik me afvraag? Dan kun je in ieder geval qua inteelt verlagend fokken, zodat je met de volgende generatie misschien wel naar de 0% kan fokken.
Citaat:Dat is dikke bull-oliebol. Van de 15 merrie's waarvan in de inteeltcombinatielijsten heb liggen kun je allemaal 0% inteelt fokken. Stel dat er merrie's zijn waarmee dat niet kan, wat ik me afvraag? Dan kun je in ieder geval qua inteelt verlagend fokken, zodat je met de volgende generatie misschien wel naar de 0% kan fokken.
horseyfries schreef:Waarom denken mensen die geen verstand van zaken hebben toch altijd dat ze "objectief" zijn? Onwetend is een beter woord!
paintedblack schreef:horseyfries schreef:Waarom denken mensen die geen verstand van zaken hebben toch altijd dat ze "objectief" zijn? Onwetend is een beter woord!
Horseyfries
Ik vroeg je om uitleg , een beetje vriendelijker reageren mag wel .....