Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Wildgirl schreef:@ miss montana, ik snap dat het in het westen veel moeilijker is dan hier bij ons om je paard genoeg ruimte en vrijheid te geven.
Toch blijf ik wel een beetje bij mijn standpunt, als je dieren hebt dan dien je er goed voor te zorgen.
Een hond verdient naar gelang zijn formaat en leeftijd minimaal 3 wandelingen per dag of de ruimte op het erf om lekker te kunnen scharrelen.
Een paard heeft naast aandacht,zorg en goede voeding buitenlucht nodig en contact met soortgenoten.
Dat je moet roeien met de riemen die je hebt en je paard niet de hele dag lekker buiten kunt laten lopen, oke dat is dan niet anders.
Maar mensen die een paard aanschaffen terwijl ze van te voren weten dat het dier op een pensionstalling komt te staan zonder weidegang/paddock verdienen imo géén paard.
Het is idd jammer dat er mensen zijn die alleen een dier kopen voor hun eigen plezier. Naast dat je het dier koopt, koop je de verantwoordelijkheid, zorgen en de 'lasten'. Dieren staan altijd voor je klaar en geven onvoorwaardelijke liefde, dat sommige mensen niet eens eraan denken hoe hun dier zich zal voelen in bepaalde situaties/huisvestingen is echt zonde.
(dat leid ik af uit het feit dat ze, als ik denk van "ach is toch lekker voor haar zo buiten" van het moment dat het schemert tegen de poort staat te beuken.. Overigens krijgt Pret dan gewoon buiten haar voer en dat laat ze rustig staan omdat ze binnen wil.
)
Dan luister ik liever naar haar en doe ik het op mijn manier.
En staat in het reglement dat ze je ten alle tijden mogen vragen om bescherming/tuigage af te nemen om te kijken of er niets onder/in zit wat het paard leed kan berokkenen.
Alleen dan doorgaands zonder al te veel faciliteiten.
Normale ruiterpaden hebben ook jaren geduurd, nu liggen er op sommige stukken nog hele stoeptegels e.d.

aerdenhout1 schreef:Het zal al een heel stuk schelen als er geen vergunningen meer worden gegeven aan nieuw te bouwen stallen als er geen goede uitloop bij is. Voor pensionstallen en manege's natuurlijk meerdere paddocks. Nadeel daarvan ( nou ja nadeel?) is dat het kostenplaatje van een nieuw te bouwen stal vele malen groter word omdat er meer terrein aangekocht moet worden.
Hier in mijn omgeving zitten div, stallen die veel meer paarden hebben dan ik op stal heb,sommige zelfs rond de 100, met geen uitloopmogelijkheid. Daar zit o.a een redelijk nieuwe stal bij, met wel 2 binnenbanen, maar bijna geen padocks.

Frekja schreef:Ik hoop dat na deze actiepunten ook eens gelet gaat worden op:
* De aansnoerneusriem
* Kinderen die met een slofteugel rijden
* Twee paarden in een trailer met een volvo stationcar ervoor
* Een paard 1 x per jaar naar de tandarts
* Bitten en neusriem controle oa bij spring- en dressuurwedstrijden, net als vroeger.
Ja, ja ik heb de dierenbescherming al geschreven.