"Paardenleed de wereld uit" met de Dierenbescherming en Anky

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:37

@ miss montana, ik snap dat het in het westen veel moeilijker is dan hier bij ons om je paard genoeg ruimte en vrijheid te geven.
Toch blijf ik wel een beetje bij mijn standpunt, als je dieren hebt dan dien je er goed voor te zorgen.
Een hond verdient naar gelang zijn formaat en leeftijd minimaal 3 wandelingen per dag of de ruimte op het erf om lekker te kunnen scharrelen.
Een paard heeft naast aandacht,zorg en goede voeding buitenlucht nodig en contact met soortgenoten.
Dat je moet roeien met de riemen die je hebt en je paard niet de hele dag lekker buiten kunt laten lopen, oke dat is dan niet anders.
Maar mensen die een paard aanschaffen terwijl ze van te voren weten dat het dier op een pensionstalling komt te staan zonder weidegang/paddock verdienen imo géén paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:04

Wildgirl schreef:
@ miss montana, ik snap dat het in het westen veel moeilijker is dan hier bij ons om je paard genoeg ruimte en vrijheid te geven.
Toch blijf ik wel een beetje bij mijn standpunt, als je dieren hebt dan dien je er goed voor te zorgen.
Een hond verdient naar gelang zijn formaat en leeftijd minimaal 3 wandelingen per dag of de ruimte op het erf om lekker te kunnen scharrelen.
Een paard heeft naast aandacht,zorg en goede voeding buitenlucht nodig en contact met soortgenoten.
Dat je moet roeien met de riemen die je hebt en je paard niet de hele dag lekker buiten kunt laten lopen, oke dat is dan niet anders.
Maar mensen die een paard aanschaffen terwijl ze van te voren weten dat het dier op een pensionstalling komt te staan zonder weidegang/paddock verdienen imo géén paard.

Ja idd, zo zie ik het ook. Dan zijn we het met elkaar eens :) Het is idd jammer dat er mensen zijn die alleen een dier kopen voor hun eigen plezier. Naast dat je het dier koopt, koop je de verantwoordelijkheid, zorgen en de 'lasten'. Dieren staan altijd voor je klaar en geven onvoorwaardelijke liefde, dat sommige mensen niet eens eraan denken hoe hun dier zich zal voelen in bepaalde situaties/huisvestingen is echt zonde.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:14

Als we er diep over nadenken dan kan je wel zeggen we allemaal de paarden mishandelen.

Stal is in algemeen erg tegen de natuur van het paard.

Maar in deze tijd van de wereld heb helaas de ras van het paard een klein % om het te overleven gezamelijk met de rest van de dierrassen.

Maar ja we mishandelen onze paarden op verschillende wijzen manier 1 net wat minder dan de ander.

Op paarden rijden is ook vrij erg tegen het natuur laat staan op stal te behouden.

Dus hierbij zeg ik denk er niet teveel bij.

Laat het paard x aantal uren buiten gaan dat het zich toch grotendeels even weer paard kan zijn dat is op zijn minst wat de mensen van vandaag er tegen kunnen.
Een veilig uitje met de vrienden(innen) is wat de paarden meest willen en daarnaast natuurlijk eten.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:06

Vind het en goede campagne van de Dierenbescherming.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:42

in de winter met dit slechte weer staat mn paard geen 4 uur buiten eerder de helft anders hebben we van de zomer geen land meer over zoiezo staat er nu ook weinig gras dus hij verveeld zich snel en dan gaan ze elkaar vervelen in de zomer staan ze wel lekker buiten maar nu in de hagel nou nee

en anky.. haar wedstrijd paarden mogen niet los die mogen een paar uur aan de hand grazen..... ik geloof dat de andere met falabellas buiten staan die kunnen niet zo lelijk schoppen

Daphaan

Re: "Paardenleed de wereld uit" met de Dierenbescherming en Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:10

beter dan niets denk ik dan maar :)

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:44

Ik hoop dat na deze actiepunten ook eens gelet gaat worden op:
* De aansnoerneusriem
* Kinderen die met een slofteugel rijden
* Twee paarden in een trailer met een volvo stationcar ervoor
* Een paard 1 x per jaar naar de tandarts
* Bitten en neusriem controle oa bij spring- en dressuurwedstrijden, net als vroeger.

Ja, ja ik heb de dierenbescherming al geschreven.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:00

paard 1x naar de tandarts weet ik niet hoor. Hangt er een beetje vanaf. ik denk dat er grotere prioriteiten zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 01:19

Het is natuurlijk heel gemakkelijk om te roepen dat Anky een slecht voorbeeld is, omdat de weidegang bij haar rondom de wedstrijdschema's gemanaged wordt. Haar paarden krijgen regelmatig rustperiodes in het wedstrijdschema en dan hebben ze gewoon weidegang met een shet als maatje. Tijdens de wedstrijdperiodes en in de opbouw daar naartoe (wanneer ze ook veel hoger in het voer staan en alleen daarom al veel meer energie hebben) wordt er aan de hand gegraasd.

Dat de gemiddelde "natural" die de paarden zoveel mogelijk in een kudde buiten heeft haar een slecht voorbeeld vind, kan ik wel begrijpen. Maar dat is niet de doelgroep die men wil bereiken. De grootste groep paarden die 23/7 op stal staan zijn toch sportpaarden en voor de eigenaren van die paarden is Anky juist wel een voorbeeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 01:25

En als ik je nou vertel dat mijn merrie de deur uit breekt als ik haar niet binnen haal na een paar uurtjes weide.

Weidegang moet je per paard bekijken. Laat je Pret voor de nacht buiten, beukt ze de deur in... :\ (dat leid ik af uit het feit dat ze, als ik denk van "ach is toch lekker voor haar zo buiten" van het moment dat het schemert tegen de poort staat te beuken.. Overigens krijgt Pret dan gewoon buiten haar voer en dat laat ze rustig staan omdat ze binnen wil. :=)

Denk dat de gemiddelde natural een harde kluif zou hebben aan die merrie :(:) Dan luister ik liever naar haar en doe ik het op mijn manier.

Frekja; bij ons worden bitten en sporen nog gewoon gecontroleerd en ik vind dat een hele goede zaak! :j En staat in het reglement dat ze je ten alle tijden mogen vragen om bescherming/tuigage af te nemen om te kijken of er niets onder/in zit wat het paard leed kan berokkenen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:13

Ik was aanvankelijk helemaal niet van plan om te reageren, het topic lijntje staat weer vol met het gebruikelijke geneuzel over mevrouw Van Grunsven, mensen die graag over zichzelf praten en de wereld willen laten zien hoe goed ze het zélf allemaal begrepen hebben. Omdat Karl min of meer 'the voice of reason' laat klinken, wil ik daar wel op inhaken.

Bekijk het nou 's zo: wat de DB hier nmm voor ogen heeft, is een bewustwordingscampagne. Er zijn meer paarden in Nederland heden ten dage dan ooit en zoals we regelmatig op bokt kunnen lezen, is ook hier het oordeel dat er veel meer "mensen met paarden" zijn, dan vertegenwoordigers van de oude rotten uit het paardenvak die wél weten hoe het moet. De maatschappij is zodanig veranderd dat de mensen steeds verder vervreemden van de natuur - wees maar eerlijk: wie heeft er nog het zuivere beeld van een varkentje op het netvlies staan als je in de supermarkt je avondmaaltje met karbonades in een vacuum-verpakt doosje uit de schappen verzamelt? Terug naar vroeger kunnen we niet en omdat veel natuurlijke kennis uit het collectieve geheugen dreigt te verdwijnen, zou het voor de echte paardenliefhebber een goede zaak moeten zijn dat er door een officiële organisatie aan de bel getrokken wordt. Voor mensen die zelf al wat jaartjes in de paarden zitten is dat wellicht niet nodig, netzomin als een kookboek nodig is voor iemand die uit ervaring weet, of allang geleerd heeft hoe je een lekkere erwtensoep op tafel zet.

Preken voor eigen parochie? Daar is deze campagne niet voor bedoelt. Alhoewel ik op bokt ook menigmaal uitspraken voorbij zie komen die mij de haren te berge doen rijzen, zelfs van degenen die zelfverklaarde koningen in het land der blinden zijn. Maar goed, daar gaat het niet om. het gaat om die grote groep van (jonge) mensen die het paardje zo leuk vinden en bij de maneges instromen.
En is dan de keuze om een boegbeeld uit de paardenwereld als 'spreekbuis' te nemen verkeerd? Ik vind van niet! Vraag de gemiddelde Nederlander op straat nu eens wie 'Albert Voorn', Íjsbrand Chardon of 'Adelinde Cornelissen' is.. ik denk dat je dan heel vaak te horen krijgt "geen idee"..en dat geldt zelfs ook voor die andere dames die de DB aangezocht heeft om de campagne te trekken want de naam van Machteld van Dierendonck zegt de meeste mensen ook niks en de kop van Medy staat ook slechts een aantal (meestal politiek geïnteresseerden) nog voor ogen. Maar vraag nou 's: "Wie is Anky van Grunsven?" .. ik denk dat je dan moet toegeven dat zelfs de 6-7-8-9-jarigen je al haarfijn weten te vertellen dat zij Neerlands' trots van de paarden is.
En dáár gaat het om.
Want zeg nou zelf: jij - anonieme lezer op dit forum - mag dan wel honderd keer een mooi glimmend, gezond en vrolijk beestje in je achtertuintje hebben staan en in de zalige wetenschap leven dat je 100% voldoet aan de normen en voorwaarden die gesteld worden aan het gelukkige leventje van jouw knollie... de grote buitenwereld kent je niet en behalve in je eigen vriendenkringetje, zal er geen mens naar je luisteren. Je zult slechts op heel beperkte schaal je gedachten kunnen ventileren, maar in het grote geheel kom je geen stap verder.

Dat Anky niet "voldoet" aan de streng-in-de-leer-eisen die gesteld worden, dat is zó'n open deur dat het bijna discussiëren voor dummies wordt. Hoe ik er persoonlijk over denk doet niet terzake. Een ding is zeker: dankzij haar prestaties, persoonlijkheid, naamsbekendheid heeft zij vele malen méér effect om de mening van de gemiddelde Nederlander bij te stellen dan "jan van de hoek". En beste mensen, dat is waar het om gaat - wat mij betreft mag zij hier als vos best wel een beetje de passie preken. Liever dát dan het voortwoekerende gebrek aan kennis en inzicht wat het 'welzijn van het paard geen goed doet.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:19

@Jannepauli De campagne is niet alleen voor het uitleg het gaat juist grotendeel om het geld hou dat ook in gedachten.

Om naar Anky toe te gaan was een goeie zet om mensen naar hun kant van de Campange te krijgen. We horen veel dingen over Anky maar zijn de dingen wel waar? Dat is de ander vraag.

De campagne leide alleen naar anky zodat ze geld in kunnen krijgen.
Vraag me af wat ze met het geld zullen doen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:55

@ Jannepauli, ik ben het voor een groot gedeelte wel met je eens alleen ik blijf het hypocriet vinden.
En niet alleen ik, ik hoorde vande week verschillende mensen die volgens mij niks met paarden hebben ook verkondigen dat Anky eerst wel eens naar zichzelf mag kijken.
Ze heeft in intervieuws ook wel eens letterlijk gezegd dat haar dieren op niveau er praktisch niet uitkomen, alleen aan de hand.
Daarnaast staat Anky redelijk vaak in het nieuws, pas nog met de rel rond de wereldbeker waarin Sjef zich, met all respect, behoorlijk arrogant en kinderachtig heeft opgesteld.
Die nieuwsberichten bereiken tegenwoordig steeds meer mensen; ook het meisje van de manege wat een uurtje per week rijdt en haar ouders.
IMO hadden ze beter voor een mascotte kunnen kiezen, daar een leuke merchandising omheen opbouwen, adverteren in de penny voor mij part maar dit niet.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:15

och, er zijn ook genoeg dingen die anky heeft verbetert in de sport, en daar is ze volgens mij nog steeds mee bezig. Je kunt een hele rij opsommen wat ze niet "goed" doet (en ja, ik vind het ook een beetje scheef dat ze ergens voor pleit wat ze zelf totaal anders aanpakt) maar ik denk dat zij een van de weinige mensen in paardenland is die werkelijk iedereen kent, ook buiten paardenland om zeg maar). Een nieuwe naam of een mascotte gaat denk ik niet werken. Volgens de reclameleer kun je ook beter een bekende naam gebruiken omdat mensen die als een deskundige zien (onbewust) en daar haal je meer aandacht mee. (voor make-up, drankjes, wasmiddelen en noem de rest maar op, gebruiken ze ook vaak bekende mensen omdat die een rolmodel zijn)

Als die mensen maar over het welzijn van paarden gaan nadenken. Dat is het enige wat nu nodig is, en ik denk dat ze er goed aan hebben gedaan anky hiervoor te vragen.
De leken om mij heen hebben geen idee van de details over anky en hoe zij haar paarden precies traint en houdt etc, en die vinden het leuk en wat goed dat een topsporter zich daarvoor inzet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:29

Bij ons in het westen is het idd een ramp... maar het is wel te vinden :j Alleen dan doorgaands zonder al te veel faciliteiten.

Bij ons voor de stal ligt een prachtig stuk weiland van de gemeente waar geen ruk mee gedaan wordt. Daar zouden zo alle paarden van onze stal voldoende weidegang op kunnen krijgen. Maar helaas, gemeente den haag is totaal niet paard-gezind :+ Normale ruiterpaden hebben ook jaren geduurd, nu liggen er op sommige stukken nog hele stoeptegels e.d.

Mijn paarden komen beide minimaal 4uur per dag de stal uit, molen, los in de bak (soms met z'n tweetjes), rijden grazen e.d.
Maar ik zou nog graag weidegang erbij hebben, ben ook nog steeds op zoek naar een stukje land oid om op te kopen. :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:39

Ik hou van skiën, dat betekend of verhuizen als ik dat dagelijks wil of balen dat het hier niet gaat.
Waarom is dat met paarden anders? Zoek en goede stal waar een paard dagelijks op zijn minst een dagdeel met een maatje buitenkomt, ben je zo verslingerd aan paard neem dan voor lief dat je lange reistijd hebt. Zo niet, gewoon geen paard kopen.
Maar dat is raar als je dat zegt. Worden mensen zelfs boos of gaan ze er andere dingen bijhalen die erger zijn.

Overigens vind ik de campagne met Anky ook totaal de plank misslaan.
Haar paarden komen er dan wel genoeg uit, maar even de vrijheid met een ander kennen ze toch ook niet.
En ik ben geen natural, ik gebruik deken, scheer mijn paarden zonodig, ook ijzers als dat gemakkelijker is met scherp zetten en heb ook altijd in de sport gereden. Daar heeft het niets mee te maken dat je vind dat een paard ook vrij naar buiten kan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:28

Tja Kazary, dat zijn keuzes en een ieder is vrij die te maken. Nu zul je ongetwijfeld meteen beargumenteren dat er in sommige gevallen keuzes gemaakt worden over de hoofden van de paarden heen en dan kan ik je tot op zekere hoogte alleen maar gelijk geven. Tot op zekere hoogte, want je moet in het leven soms wel compromissen sluiten en lang niet alles is zo zwart-wit als het soms gesteld word. En dan mag je wat mij betreft een hele principiële houding aannemen en roepen dat je paard in de verkoop gaat als je het dier niet meer kan bieden wat het nodig heeft in jouw optiek, prima. Principes zijn mooi.
Maar het zijn vaak ook argumentatie-stokken waarmee iedere discussie en leefbaarheid wordt doodgeslagen. Principes zijn ook vaak 'veroordelend' ( vooral over anderen die die principes niet aanhangen) en daar begint ook vaak de ellende. Ik zou zeggen: binnen het kader van je eigen opvattingen heb je alle kans om je omgeving wijzer te maken wat betreft de paardenhouderij -- klein beginnen is misschien groot eindigen. En voor een ieder die niet het optimale kan halen: stop niet je oren dicht, maar doe je uiterste best om zoveel mogelijk in de buurt te komen van de omstandigheden die het leven voor je paard prettig maken.

Terugkerend naar de rol van Anky in de paardenleed-campagne: ik denk dat we even pas op de plaats moeten maken voordat we besluiten dat we heiliger zijn dan de Paus. Waarom Anky over de rekel gehaald moet worden omdat ze haar naamsbekendheid verleend aan een goed doel - och, ik heb er geen moeite mee. Netzomin als ik me afvraag of die juffrouw die voor het cosmeticamerk Rimmel een doorgeslagen junk is, de dame die het wasmiddel XYZ aanprijst nu werkelijk haar schone was als hoger levensdoel ziet.
Mijn aandacht wordt door bepaalde mensen of dingen getrokken, ik denk erover na , that's it en dat is wat de reclamemakers willen bereiken.
Het Nederlandse vingertje-wijzen en de kop-boven-het-maaiveld-afhakken... kan dat nou niet gewoon 's afgelopen zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:51

Daphaan schreef:
dat ze salinero niet in de wei zet omdat hij helemaal door het lint gaat als hij los komt.

dat komt doordat ie veel op stal staat. Vooral zo houden, dan blijft het ook zo.

Er zijn ook dure dressuurpaardjes met een heet karakter die wel buiten mogen in een klein stukje met een shetje

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:29

Dat is heus niet omdat ze niet buiten komen. Die van mij komen dagelijks buiten en alsnog gaan die elke dag weer door het lint. De merrie soms zo erg dat ze op de grond knalt... Tja, dan houd ik ook mijn hart vast terwijl madame zich loopt te amuzeren! Je hebt gewoon paarden die elke keer weer helemaal uit de naad gaan :')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:39

Het zal al een heel stuk schelen als er geen vergunningen meer worden gegeven aan nieuw te bouwen stallen als er geen goede uitloop bij is. Voor pensionstallen en manege's natuurlijk meerdere paddocks. Nadeel daarvan ( nou ja nadeel?) is dat het kostenplaatje van een nieuw te bouwen stal vele malen groter word omdat er meer terrein aangekocht moet worden.
Hier in mijn omgeving zitten div, stallen die veel meer paarden hebben dan ik op stal heb,sommige zelfs rond de 100, met geen uitloopmogelijkheid. Daar zit o.a een redelijk nieuwe stal bij, met wel 2 binnenbanen, maar bijna geen padocks.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:45

idem hier dus, de mijne komt elke dag buiten in een klein bakje zand, maar zet hem vanmiddag in een weiland en hij rent zich te pletter. Hij is er te heet voor.
Ik kan me prima voorstellen dat salinero er net zoeen is. Apart niveau in de sport vergt aparte paarden die volledig gehumaniseerd zijn. Er zit weinig natuur aan salinero. Ik zou het wel willen vergelijken met een park in een stad. Dat moet onderhouden worden om in stand te blijven. Dat kan niet lekker zijn gang gaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:36

aerdenhout1 schreef:
Het zal al een heel stuk schelen als er geen vergunningen meer worden gegeven aan nieuw te bouwen stallen als er geen goede uitloop bij is. Voor pensionstallen en manege's natuurlijk meerdere paddocks. Nadeel daarvan ( nou ja nadeel?) is dat het kostenplaatje van een nieuw te bouwen stal vele malen groter word omdat er meer terrein aangekocht moet worden.
Hier in mijn omgeving zitten div, stallen die veel meer paarden hebben dan ik op stal heb,sommige zelfs rond de 100, met geen uitloopmogelijkheid. Daar zit o.a een redelijk nieuwe stal bij, met wel 2 binnenbanen, maar bijna geen padocks.

Ik zou graag zien dat ze zoiets verplichten :j
Als gemeenten dan ook meewerken is het imo overal mogelijk om genoeg weide/paddock-gang te creëren :j
Wij hebben de 'luxe' dat we in 1 van de bakken gewoon als paddock mogen gebruiken ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:12

Jannepauli, we sluiten al meer dan genoeg compromissen met de paarden. Zoals bijvoorbeeld al op ze willen rijden. Willen dat ze mooi lopen of hoog springen. Niets mee mis hoor, maar een compromis sluiten is niet iets eenzijdigs. Mijn compromis is dat ik wil rijden en daar en de andere kant is dat mijn paard de rest van de tijd paard mag zijn.
In mijn compromis is het handiger dat hij een deken draagt omdat lange haren of een nat geregent paad niet handig is. Maar de andere kant van de compromis is dat hij wel gewoon naar buiten mag met andere.
Niet alles moet maar voor de mens zijn gemak. Daar vindt ik het echt te veel op lijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:09

Frekja schreef:
Ik hoop dat na deze actiepunten ook eens gelet gaat worden op:
* De aansnoerneusriem
* Kinderen die met een slofteugel rijden
* Twee paarden in een trailer met een volvo stationcar ervoor
* Een paard 1 x per jaar naar de tandarts
* Bitten en neusriem controle oa bij spring- en dressuurwedstrijden, net als vroeger.

Ja, ja ik heb de dierenbescherming al geschreven.

Hmmm, ik heb er nog wel een aantal in te dienen :D

Honden
Doorgaans solitair gehouden, binnen in de huiskamer, mogen 3 a 4 keer per dag aan de lijn een stukje lopen op een te laag tempo, met een beetje geluk richting een inieminie hondenweitje waar ze tussen anderhonds ziektekiemen in de stront kunnen grasduinen voor 5 minuutjes, dan terug aan de lijn en weer naar huis. Onderhoud van veel honden is ronduit slecht qua voeding, vacht en gebit.
Overigens is het losloopverbod en het hondenweitje vaak niet zozeer de wens van de eigenaar als van de gemeentes. ;)

Katten
Hebben het relatief gezien vrij goed denk ik, ook al staan er veel op slecht voer en qua binnenkatten geen frisse lucht, externe impulsen en te weinig gelegenheid om groen te knagen om haarballen kwijt te raken.

Konijnen
Grotendeels in hun uppie in een klein hokje opgesloten van eigenaren die geen notie hebben wat een konijn nodig heeft, dus vaak een slecht voerbeleid, lange nagels, lange tanden en mineralengebrek, nog even los van het gebrek aan beweging en de gevolgen daarvan.

Kanaries
Zie de konijnen, uitgezonderd de tanden ;)

Persoonlijk vind ik het een hoop gemauw over paarden van de DB, maar goed, het staat wel goed he...
In het artikel melden ze, o zo hypocriet, tenslotte ook niet dat het grootste deel van de meldingen die paarden betreft ongegrond is en gaat over vieze paarden in wintervacht in de kou buiten...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:33

Kijk Kazary, zo schipperen we allemaal, de een wat meer, de ander wat minder. En zolang een mens zich maar bewust is van de noden en behoeften van het paard, is er al een stap voorwaarts gemaakt.

Urielle... natuurlijk erg off-topic - maar buiten dat kan de lijst met nog heel van andere zaken aangevuld worden. Mij schoot eigenlijk te binnen dat we misschien tóch op de goede weg zijn met het verkloten van het milieu en onze leefwereld.. over een paar honderd jaar zal er wellicht geen levende ziel (mens noch dier) op deze aardbol rondstappen. (Behalve insecten misschien want die schijnen alles te kunnen overleven. ) Maar och, dan is ook al het leed geleden. :+