Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:16

Ik heb ook paardenhouderij gedaan! Eerst werkte ik op een verscrhikking van een bedrijf, die dacht dat ik de toilet juffrouw was geloof ik. Kwam niet zoveel bij de paarden.

Daarna op een leuk bedrijf gewerkt, was de hele dag met de paarden bezig! Wel lange dagen en zwaar werk.
Maar ik had toen dr tijd 3 eigen paarden ( hebe r nu 2 ) en die moesten ook verzorgd worden. Ik werd voor 20 uur betaald en werkte er ruim 50 in de week. En dan nog t minimum van t minimum. Ik kon mn paarden er niet van betalen, laat staan mijzelf ( paarden gaan altijd voor bij mij :+ ) gelukkig hielp me vriend dan wel met t bekostigen van de paarden. ( al wil ik dat volkomen zelf doen wat nu gelukkig t geval was )
Ook werkte het met mn scoliose niet. Door t zware stal werk liep ik krom van de pijn in de rug.
op advies van de dokter ben ik toen helaas gestopt.

Maar het is idd geen rozengeur en manenschijn. Tis keihard werken voor een loontje van niks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:17

Rana schreef:
Luiheid en onwil horen niet in de paardenwereld thuis. Deze gaan uiteindelijk letterlijk over de rug van de dieren...

Mooi gezegd, en helemaal waar!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:19

Naar mijn beleving wordt het nogal geromantiseerd, het werken in en met paarden. De focus van velen ligt met name op de 'mooie' kanten zoals het werkelijk werken met de paarden. Vergeten wordt dat wat er allemaal voor nodig is (omheen) en wat er aan arbeid bij komt kijken om een paardenbedrijf te (kunnen) runnen. Buiten dat het fysiek inspannend werk is natuurlijk. Ik doel dan met name op onderhoud van stallen, gebouwen, materieel, harnachement, weidebeheer, in de weer zijn met tractor, bobcat etcetera wat er onlosmakelijk allemaal zeker mee verbonden is. En rijk wordt je er zeker niet van ;(

En ik werk gewoon nog naast het runnen (semi hobbymatig) van een kleinschalige stal en constateer bij de meeste 'paardenfans' dat het gaat om luxe en gemak en niet het opstropen van je mouwen en aan de slag. In 9 van de 10 gevallen gaat als staleigenaar haast alle energie zitten in het 'zorgen' en veel minder in het rijden, trainen van de paarden zelf. Het moet je passie zijn, in je bloed zitten en je moet echt bereid zijn consessies te doen in een leven met én tussen de paarden. Hoeveel mensen ik hier al even enthousiast met mooie beloftes heb zien komen en weer heb zien gaan ofwel het niet waar heb zien maken omdat het harde werken het uiteindelijk toch niet is.......

De echte die-hards zijn op 1 hand te tellen....en niet eens op mijn hand :+ .

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:22

sjorsie schreef:
denk dat heel veel stallen stagaires als goedkope hulpjes zien en ze dan allerlei rotklussen laten doen, dan krijg je dat mensen afhaken, het zijn geen slaafjes.

sinds ik van school af kom werk ik al met paarden,en in totaal nu bijna 12 jaar op een manege.daarvoor in de paarden handel
ik wilde heel graag naar durnen,maar mijn ouders konden dat toen der tijd niet betalen.
ik heb toen de opleiding bloemsierkunst gedaan,maar heb nog geen dag gewerkt in een bloemen zaak :+ (wel stage gehad)

ik heb altijd wel een stagere met mij mee lopen,en die doet pressies het zelfde als ik,niet meer en niet minder.
toch haken er heel veel stageres af,de meeste hebben inderdaad een heel ander beeld van werken in de paarden sector.
je hebt vaker een veger in je hand dan een paard,nu word alles machinaal uitgemest,maar dat is ook pas sinds 2 jaar,daarvoor deden we alles nog met het handje (riek ;) ) werken met paarden is gewoon heel zwaar,als je geen stal werk wil doen dan moet je ergens stal ruiter worden,dan word vaak je paard nog helemaal kant en klaar gezet,maar rij je vaak wel 8 tot 10 paarden op een dag...........lijkt me ook niet alles.of alleen maar les geven,toch vragen de meeste maneges wel iemand die wil combineren.(stalwerk en les geven)
ik doe mijn werk met liefde en veel plezier,ik zou niet weten wat ik anders zou moeten en kunnen.
ben nu net klaar met mijn werk,moet nu echt gaan douche want stink naar kuilgras :+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:24

als ik her en der zie/hoor wat voor ideeen er zijn bij die opleidingen :=
heb er eentje die ik ken, die denkt dat hij straks na de opleiding (MBO) een complete eigen handelstal kan opzetten. ( heeft verder geen cent of echt talent)
ook eentje die lichamelijk niet in orde is,maar er toch aan gaat beginnen.

als ik hoor/zie wat de werkelijkheid vaak is, de echte kansen zijn alleen voor een handjevol mensen die veel talent/geld/connecties hebben. en dat ook nog eens in combinatie met alles opofferen en kei en keihard werken.

veel mensen denken dat het een beetje lesjes geven is, af en toe een stalletje mesten, en de hele dag prachtige paarden rijden.
mjah.. ik werk zelf ook in de paarden sector, maar moet er keihard voor werken in weer en wind, en vind het allesbehalve romantische/penydroom :+

Anoniem

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:29

Ik vond het harde werken juist heerlijk alleen ik kon er echt niet van rondkomen.....

ik heb ook meer dan een jaar bij de fysio gelopen omdat van het 8 paarden per dag rijden en het mesten mijn rug zo vreselijk pijn deed als ik savonds in bed lag (heb een chronisch ontstoken spiertje, doet vooral erg pijn als je moet niezen :D ) .
Maar dat boeide mij geen flikker eigenlijk!!! Ben toen ook gestopt met de fysio omdat ik vond dat ik er geen tijd voor had.

het enige was echt de centjes... Je moet wel rond kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:36

VivaLaVida schreef:
Ik vond het harde werken juist heerlijk alleen ik kon er echt niet van rondkomen.....

ik heb ook meer dan een jaar bij de fysio gelopen omdat van het 8 paarden per dag rijden en het mesten mijn rug zo vreselijk pijn deed als ik savonds in bed lag (heb een chronisch ontstoken spiertje, doet vooral erg pijn als je moet niezen :D ) .
Maar dat boeide mij geen flikker eigenlijk!!! Ben toen ook gestopt met de fysio omdat ik vond dat ik er geen tijd voor had.

Idd en dan heb jij nog niet eens eigen paarden en woon je bij je ouders nog ( niet lullig bedoelt ) dus dat zijn heeel wat kosten minder, laat staan als je wel op jezelf woont en 3 paarden te onderhouden hebt, dan kom je dus helemaal niet rond!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:36

Adil18 schreef:
VivaLaVida schreef:
Staigaires moet je geduld mee hebben en anders moet je geen stage bedrijf worden.

Maar een half uur per paard? Dat kan op een groot bedrijf niet! Das gewoon aanpakken en tempo, er moet wel meer dan 1 paard gereden worden. Natuurlijk de nodige aandacht en oplettendheid, maar geen getreuzel en gezeik...

Kijk, het is al net zoals met de zorg. Daar hoef je tegenwoordig ook al niet meer te gaan werken omdat je van mensen houdt.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:37

ik werk nu ook in de paarden .
maar zonder de opleiding voor paarden.ik heb bewust een ander opleiding gekozen om later als ik hier geen zin meer heb iets anders tedoen.ik heb de zorg gedaan want daar blijft altijd wel werk in.maar op dit moment vindt ik jonge paarden geweldig.
maar ik heb ook een geweldige baas verdien het jeugdloon.maar heb veel plezier in het werk het is ook een jong bedrijf .
en ik denk dat je werk moet zien dus je kan het niet leren. en inderdaad niet iedereen is er geschikt voor.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:51

Tja als je denkt dat je hele dagen op de rug van het paard mag zitten...
Maar het lijkt me duidelijk en logisch dat er veel meer bij komt kijken..

Over iemands situatie kan niemand anders oordelen, of iemand het financieel moeilijker heeft dan een ander (dat lijkt me ook een heel andere discussie dan waar het hier om gaat)

@macusa; ligt eraan waar je in de zorg werkt, ik kan al mijn liefde voor de medemens in mijn baan kwijt. Ik denk dat dat ook zo is in de paardenwereld.. wat voor soort iemand runt het bedrijf en om wat voor reden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:52

Cinnepin schreef:
VivaLaVida schreef:

Idd en dan heb jij nog niet eens eigen paarden en woon je bij je ouders nog ( niet lullig bedoelt ) dus dat zijn heeel wat kosten minder, laat staan als je wel op jezelf woont en 3 paarden te onderhouden hebt, dan kom je dus helemaal niet rond!

wel eigen paarden maar idd weinig tot geen kosten :D behalve trouwens al dat startgeld... als ik dat allemaal optel :\
Maar toendertijd was ik 16 en betaalde mijn ouders nog mijn zorgverzekering, mijn mob telefoon rekening was nooit zo hoog e.d maar ik kon echt niet rondkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:56

sinds wanneer zijn het je eigen paarden dan? Ze zijn tog van Veldhuizen?
Maargoed

Jah idd en ik moest die kosten al wel zelf betalen haha kwam onderhand alleen aan mn menzis rekening en toen was t geld al weer op man :D hahahaha
Gelukkig word ik nou wel beetje boel beter betaald :P
En kan ik prima rond komen zonder hulp van vriendjelief :D

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:02

Cinnepin schreef:
Maargoed

Deze discussie is hier niet op zijn plaats, dit kan per Pb.. graag aan de regels houden dan hoeft TS niet al jou persoonlijke berichten aan iemand anders door te nemen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:04

nou de lichamelijke klachten zijn ook dingen die mij parten zijn gaan spelen indd... Heel eerlijk gezegd vind ik ook dat daar in de opleiding meer aandacht aan besteed moet worden... Hoe te tillen e.d aangezien daar "betere" (klink een beetje arrogant weet het) daarop ook afhaken in de loop der jaren...

@ 19Linda83 dank je wel wilde in net zeggen lijkt me niet relevant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:07

19LindA83 schreef:
Cinnepin schreef:
Maargoed

Deze discussie is hier niet op zijn plaats, dit kan per Pb.. graag aan de regels houden dan hoeft TS niet al jou persoonlijke berichten aan iemand anders door te nemen

Precies :D wat ik voor overeenkomsten heb gesloten en waar ik wat en hoeveel aan moet betalen gaat anderen niet aan :D en voegt ook niks toe aan dit topic ;)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:09

Dat is een goeie Rana, alleen bij ons in de opleiding heet dat al niet eens meer tiltechnieken maar verplaatsingstechnieken. In principe is tillen al fout!

Zou bij heel veel opleidingen ingelast moeten worden, het is zo veel beter als mensen weten hoe ze hun lichaam moeten gebruiken als ze moeten ''tillen''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:10

wij maakten daar altijd grapjes over...

Dat paard?? nee daar ga ik niet op hoor, is niet Arbo-verantwoord!!!

maarja, ondertussen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:12

Ik raad mijn leerlingen altijd aan om een beroep te kiezen waarmee ze nog een fijn salaris kunnen binnenhalen en paarden als hobby te doen.

Het is gewoon keihard werken, onder slechte omstandigheden, voor veel te weinig geld. En dat er dan geen personeel meer is verbaasd mij niet, misschien moeten de heren/dames pensionstalhouders eens bij zichzelf te rade gaan....

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:13

Tsja, ik heb de opleiding paardenhouderij in Zwolle ook gedaan. De stages waren heel erg leerzaam, maar ook wel eens vervelend. Tenslotte moet je onderaan beginnen....maar het 2de jaar heb ik veel blokstages gelopen en mocht ik ook veel werkzaamheden doen, oa jonge paarden rijden en mennen.
Ik heb daarna 2 jaar in de paarden gewerkt, maar dat was niet te doen: weinig geld, weinig vrije tijd en ik had ook nog mijn eigen paarden. Toen ik in 2000 een zwaar ongeluk heb gehad, ben ik gestopt en ben in het produktiewerk beland...geld is behoorlijk en ik werkte in ploegen dus tijd genoeg voor mijn eigen paarden.
In 2003 naar duitsland verhuisd en nu een eigen paardenbedrijf, waarbij ik nog wel 40 uur buitenshuis werk.
Zonder het inkomen en de kennis van mijn man (hoefsmid en meninstructeur) en de (financiele ) hulp van mijn ouders had ik dit niet kunnen redden.

ik heb er geen spijt van, maar als ik geen eigen bedrijf op had kunnen zetten, had ik mijn paarden echt alleen als hobby gehouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:13

idd arabesk voorledig mee eens!
Het is een leuke opleiding, zwaar werk ( maar wel leuk ) maar dan moet je er wel alles voor laten, want je kan niks betalen :D
Best jammer dat t zo laag betaald word! Ik heb t altijd een leuke job gevonden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:16

Ik heb een tijdje op een paardenfokkerij/melkerij gewerkt en toen wist ik zéker dat ik paarden niet fulltime wilde gaan doen :+. Da's écht buffelen. Als ik zou willen zou ik fulltime aan de gang kunnen met bekappen en lesgeven, maar mijn baas betaalt me beter dan mijn klanten :+. Bovendien heb ik geen zin om de hele dag voorover gebukt te staan voor een MBO salaris als ik ook een HBO/WO salaris kan verdienen op een makkelijkere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:16

nee idd, is echt funest voor je rug, al ben ik blij dat ze er wel zijn hahaha

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:21

Cinnepin schreef:
idd arabesk voorledig mee eens!
Het is een leuke opleiding, zwaar werk ( maar wel leuk ) maar dan moet je er wel alles voor laten, want je kan niks betalen :D
Best jammer dat t zo laag betaald word! Ik heb t altijd een leuke job gevonden

@ cinnepin, nou ik ben niet helemaal met je eens ... Als jij echt goed bent in wat je doet, kom je vanzelf op de bedrijven terrecht waar meer geld in om gaat en waar ook meer betaald wordt...

Dat ligt dus ook wel aan jezelf... Vet pot is het niet maar rond minimum loon moet je zeker wel uitkomen. ik heb ook wel eens te laag gezeten, er zijn altijd andere opties...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:23

Ik heb het idee dat veel werknemers ook wel aardig uitgebuit worden in de paardensector. Vaak worden ze zwart betaald, zijn dus niet verzekerd, geen pensioenopbouw etc. En omdat het vaak vrouwen zijn, pikken ze het ook, want ze hoeven immers niet voor het hoofdinkomen te zorgen, dat doet de man al.

Het werk is één van de beroepen met de hoogste risico's op ongelukken, samen met smid en veearts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:24

kan hoor, dat je t niet met me eens bent, en slecht vonden ze me niet hoor ze vonden t jammer dat ik wegging enzo maar maakt verder nie uit! Feit is dat ik nu veel beter betaald word en ik mijn eigen paarden kan onderhouden, mijzelf, rekeningen en mee kan betalen aan t chalet. ( eerst kwam ik haast nie verder dan een telefoonr ekening en een menzis rekening ). Met een minimumloontje red je t gewoon niet zoals ik leef. :)
Dan had ik mn paarden weg moeten doen, nou dan is de keuze heel makkelijk, een beter betaalde baan zoeken :)