Paar jaar geleden is er nog een paard van de Martini Manege uit Thesinge (toen nog groningen) in het nieuws geweest.
Paard Sven kon ook geen gras verdragen.
Dit was toen ook landelijk nieuws, het kan dus zeker wel.
http://www.martinimanege.nl/Goud%20van%20Oud/Sven.htm
Citaat:
Allergisch paard moet naar ziekenhuis, wie zal dat betalen?
Frank von Hebel
Manegehoudster Petra Janssen met de zieke Sven: ''De veearts heeft al van alles geprobeerd, maar hij weet het ook niet meer."
Een paard dat allergisch is voor gras. Het klinkt als een goede grap, maar voor de 18-jarige ruin Sven van de Martini Manege in Garmerwolde is het allesbehalve een lolletje. Sven wordt maandag 31 maart voor onderzoek naar de faculteit voor diergeneeskunde van de universiteit in Utrecht gebracht. Trouwe berijdster Eveline Jonkers is de actie Geef Sven weer lucht begonnen om geld voor dit onderzoek bij elkaar te krijgen.
De fan van Sven doet dit in samenwerking met de Stichting Martinus, die fondsen verzamelt voor activiteiten binnen de manege. "Ik ga maandag ook mee naar Utrecht. Ik wil even met de artsen praten, die hem gaan onderzoeken."
Jonkers rijdt nu ongeveer vijf jaar op Sven. "Het is mijn eerste paard. Sven is koppig en duidelijk een leiderstype. Hij kan het je tijdens het afzadelen in de box behoorlijk moeilijk maken. Hij is niet zielig, omdat hij nu ziek is. Af en toe gebruikt hij de allergie in zijn voordeel. Dan heeft hij bijvoorbeeld geen zin in een oefening en plotsklaps heeft hij moeite met ademhalen, terwijl er niets aan de hand is."
Het paard is in 1997 ook erg ziek geweest. Zijn stembanden raakten verlamd. "Elke zomer is het mis", weet manegehoudster Petra Janssen. "In de winter gaat het redelijk, maar zodra de zon begint te schijnen, steekt de allergie de kop op. Omdat hij niet tegen gras kan, mag hij ook niet met de andere paarden het weiland in. Hij eet slecht en wordt broodmager. De veearts heeft al van alles geprobeerd, maar hij weet het ook niet meer."
Het is nog niet bekend hoe hoog de kosten van het onderzoek uitvallen. Janssen: "Dat hangt mede af van de duur van het verblijf en de medicijnen die worden voorgeschreven. Misschien dat Sven ook wordt geopereerd. Ik denk dat we in ieder geval rond de duizend euro kwijt zijn. Als je het puur economisch bekijkt, kun je Sven misschien beter een spuitje geven. We zijn echter allemaal zeer aan hem gehecht en we willen hem nog niet kwijt."
Leden van de manege ontvangen deze week een brief met het verzoek om geld te geven voor het onderzoek in Utrecht. Het bedrag (bijvoorbeeld vijf of tien euro) kan worden overgemaakt op rekeningnummer 162271875. Het geld kan ook op de manege worden afgegeven.
24 maart 2003