Paard is allergisch voor gras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:16

sigrid1182 schreef:
ik dacht een een grap!!!

want die foto slaat nergens op......

allergisch voor gras...zodra ze de kop naar beneden doet dan heeft ze ondragelijke pijn aan haar mond zeker...

mocht dit waar zijn, en t was mijn paard......dan was zon paard iig einde verhaal bij mij....

zo laat je een paard niet leven.......

voor mij een twijfelgeval. ik ben het met je eens dat dier is helemaal ingepakt die kan zzowat niet meer normaal functioneren. aan de andere kant, kan dit dier niet gewoon in de paddock. ik vraag me af waarom, als het dier allergisch is voor gras, het er dan toch per see op moet staan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:39

Appieee schreef:
Wat idioot dat mensen zo snel hun paard al een spuitje willen geven zeg!
Je kunt met je paard altijd nog buiten wandelen, hem loslaten in de buitenbak, bosritten maken.. Als je gewoon een beetje uitkijkt en je paardje wat extra aandacht geeft zal hij daar heus niet ongelukkig van worden hoor! Het is maar net hoeveel je om je paard geeft en wat je er voor over hebt het dier een beetje gelukkig te maken!

doe ff rustig joh!
je doet net alsof mensen erop kicken,maar sommigen kijken en denken wel verder dan hun neus lang is,en denken ook aan het paard ipv alleen aan je eigen.

als het klopt en de allergie is echt zo erg..........je komt al heel snel in aanraking met gras.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:50

Vreselijk hoe sommige mensen kosten wat kost zo'n dier in leven willen houden. Is dit een fijn leven voor het dier?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:58

Niet de eerste keer dat het in het nieuws komt. In 2003 was er een Gronings paard.
[VN] Gronings paard allergisch voor gras

Heb het even gezocht.

Ik weet niet of ik mijn paard zou laten inslapen als hij allergisch bleek. Ligt er echt aan. Als hij lekker in de paddock kan en nog goed gereden.

Julius had staart en manen eczeem. Hij vond de wei 's zomers niets aan. Alleen maar rollen. Die hield ik veel op stal. En 's winters stond hij dan buiten. Hij was heel tevreden. We gingen wel buiten rijden enzo.

Ik denk dat je pas kan beslissen als je in die situatie zit.

Ik heb meer aparte gevallen gezien op de voorpagina die ik wel zou laten inslapen. Bij dit geval heb ik niet zomaar een antwoord.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard is allergisch voor gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:58

Ik kwam het bericht overigens ook al op Amerikaanse en Engelse sites tegen, dus een grap is het zeker niet :)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:00

Maar toch, Heike, manen en staart eczeem vind ik nog niet zo ingrijpend als dit. Als je ziet hoe dat paard ingepakt staat...

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:24

Ben ik dan de enige die zich afvraagt hoe dit paard aan zijn overgevoeligheid komt? Wat is er gebeurd dat het afweersysteem zo op hol is geslagen? Darm-, nier- of leverproblemen? Behandelbaar?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:29

Agosj, dat arme beessie toch... is er dan niets dat helpt tegen die allergie? :(:)
Ik vindt het maar zielig hoor!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:34

Paar jaar geleden is er nog een paard van de Martini Manege uit Thesinge (toen nog groningen) in het nieuws geweest.
Paard Sven kon ook geen gras verdragen.
Dit was toen ook landelijk nieuws, het kan dus zeker wel.
http://www.martinimanege.nl/Goud%20van%20Oud/Sven.htm

Citaat:
Allergisch paard moet naar ziekenhuis, wie zal dat betalen?

Frank von Hebel

Manegehoudster Petra Janssen met de zieke Sven: ''De veearts heeft al van alles geprobeerd, maar hij weet het ook niet meer."
Een paard dat allergisch is voor gras. Het klinkt als een goede grap, maar voor de 18-jarige ruin Sven van de Martini Manege in Garmerwolde is het allesbehalve een lolletje. Sven wordt maandag 31 maart voor onderzoek naar de faculteit voor diergeneeskunde van de universiteit in Utrecht gebracht. Trouwe berijdster Eveline Jonkers is de actie Geef Sven weer lucht begonnen om geld voor dit onderzoek bij elkaar te krijgen.

De fan van Sven doet dit in samenwerking met de Stichting Martinus, die fondsen verzamelt voor activiteiten binnen de manege. "Ik ga maandag ook mee naar Utrecht. Ik wil even met de artsen praten, die hem gaan onderzoeken."

Jonkers rijdt nu ongeveer vijf jaar op Sven. "Het is mijn eerste paard. Sven is koppig en duidelijk een leiderstype. Hij kan het je tijdens het afzadelen in de box behoorlijk moeilijk maken. Hij is niet zielig, omdat hij nu ziek is. Af en toe gebruikt hij de allergie in zijn voordeel. Dan heeft hij bijvoorbeeld geen zin in een oefening en plotsklaps heeft hij moeite met ademhalen, terwijl er niets aan de hand is."

Het paard is in 1997 ook erg ziek geweest. Zijn stembanden raakten verlamd. "Elke zomer is het mis", weet manegehoudster Petra Janssen. "In de winter gaat het redelijk, maar zodra de zon begint te schijnen, steekt de allergie de kop op. Omdat hij niet tegen gras kan, mag hij ook niet met de andere paarden het weiland in. Hij eet slecht en wordt broodmager. De veearts heeft al van alles geprobeerd, maar hij weet het ook niet meer."

Het is nog niet bekend hoe hoog de kosten van het onderzoek uitvallen. Janssen: "Dat hangt mede af van de duur van het verblijf en de medicijnen die worden voorgeschreven. Misschien dat Sven ook wordt geopereerd. Ik denk dat we in ieder geval rond de duizend euro kwijt zijn. Als je het puur economisch bekijkt, kun je Sven misschien beter een spuitje geven. We zijn echter allemaal zeer aan hem gehecht en we willen hem nog niet kwijt."

Leden van de manege ontvangen deze week een brief met het verzoek om geld te geven voor het onderzoek in Utrecht. Het bedrag (bijvoorbeeld vijf of tien euro) kan worden overgemaakt op rekeningnummer 162271875. Het geld kan ook op de manege worden afgegeven.

24 maart 2003

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:10

Oakland1990 schreef:
Elke dag krijgt het paar vijftien anti-histaminetabletten toegediend.

Hierbij werken de histamineremmers wel en bij zomereczeem niet? Daar ben ik wel in geïnteresseerd. Ben zelf ook allergisch voor gras :D, slik ook histamineremmers, die werken bij mij wel maar het laatste wat ik had begrepen was dat histamineremmers bij paarden dus niet werken en om die reden niet aan paarden met zomereczeem worden gegeven.

Vreselijk trouwens, voor het paardje in kwestie.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:44

ik heb een merrie van een jaar oud die ook zo iets heeft.
we zijn nog aan het onderzoeken.
als ze op stal staat is er niets aan de hand, hooi doet ook geen problemen.
als ze de wei op gaat begint het met hamster wangen en als ze langer dan een 1/2 dag op de wei staat blaast haar hele hoofd op, vooral waar haar klieren zitten van haar keel, rond haar oren en haar neus.
ze lijkt geen pijn te hebben maar goed is het niet.
verder is ze levendig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:46

>;) mocht het waarheid zijn dan is het beestje dus ook allergisch voor hooi en misschien ook nog voor stro.

IMO rest er enkel een ding het dier laten inslapen want dit is geen waardig paardenbestaan.
Ik zou niet willen dat mijn paard enkel in de paddock kan lopen en nooit lekker gras, hooi eten en altijd zwaar verkleed door het leven moet gaan

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:59

Vreemd verhaal omdat anti-histamine helemaal niet zou werken bij paarden.

Heb een jaar terug nog een paardje bij iemand in training gezien die ook allergisch was voor gras. Ging wel gewoon de paddock in en kon gereden worden. Kreeg in de zomer wel een vliegendeken op, maar dat was op die locatie eigenlijk voor alle paarden wel nodig. Overdreven inpakken zoals op deze foto was echt niet aan de orde.

Dit paard kreeg over het hele lijf absessen als het gras kreeg, maar hooi en kuil waren geen probleem.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:01

1 april grap??????

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:57

Mijn tante haar paard is ook allergisch voor gras en enkele granen. De merrie kreeg op een gegeven moment overal bulten op haar lichaam. Zij heeft een inspuitbehandeling gekregen vanuit Frankrijk voor desensibilisatie. Dat heeft de voorbije jaren goed gewerkt. Laten inslapen vind ik nogal vergaand. De merrie van mijn tante heeft er weinig last van, er wordt op haar voeding gelet en ze kon de voorbije jaren ook gewoon de weide op dankzij de behandeling.

Zelf ben ik ook allergisch voor gras, graan en nog vanalles, zelfs voor paarden. Ik moet al 5 jaar dagelijks antihistaminica nemen omdat ik chronische netelroos heb maar de oorzaak hiervan zijn ze nog volop aan het zoeken.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:29

Appieee schreef:
Wat idioot dat mensen zo snel hun paard al een spuitje willen geven zeg!
Je kunt met je paard altijd nog buiten wandelen, hem loslaten in de buitenbak, bosritten maken.. Als je gewoon een beetje uitkijkt en je paardje wat extra aandacht geeft zal hij daar heus niet ongelukkig van worden hoor! Het is maar net hoeveel je om je paard geeft en wat je er voor over hebt het dier een beetje gelukkig te maken!

of hoe gelukkig je je zelf wilt maken door het arme dier in leven te laten......
Ik vind het puur egoisme als mensen zo'n dier laten leven. Net als honden die met een karretje door het leven gaan. Paarden met een been prothese zijn ook stumperds. Een dier wat geen bestaan kan leiden wat is weg gelegd voor dat dier is een zielig beest. Een paard hoort gras te eten, hooi, kuil en wel zo veel als hij zou willen liefst. Dit paard kan dat dus niet, nog geen handje!
Buitenrit.... nou maak je borst maar nat dan, als je door hoog gras moet, of er staat een lekker plukje gras langs de kant. In de zandbak zetten? Met wat dan precies? Dier gaat zich vervelen en vreet zand, want hooi mag hij niet hebben! Hup muilkorf om. Lekker hoor zo'n bestaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:30

Nou, das knap lullig als je een paard bent.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:11

yarrah schreef:
1 april grap??????

dan is jou een april best vroeg. mischien even een goede kalender kopen :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:40

tita schreef:
>;) mocht het waarheid zijn dan is het beestje dus ook allergisch voor hooi en misschien ook nog voor stro.

IMO rest er enkel een ding het dier laten inslapen want dit is geen waardig paardenbestaan.
Ik zou niet willen dat mijn paard enkel in de paddock kan lopen en nooit lekker gras, hooi eten en altijd zwaar verkleed door het leven moet gaan

Ze stond enkel in stal in de zomer en buiten alleen eventjes als ze helemaal ingepakt is.
Want ze kan een beetje gras verdragen.

Was vandaag op het nieuws lijkt me dus waar

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:44

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:56

volgens mij is dat wel iets anders als het paard uit het verhaal van dit topic

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:08

siskeh schreef:
monia schreef:
Een paard als dit kan toch nog een leuk leven hebben zonder in aanraking te moeten komen met gras?

Ik vind het beangstigend hoe sommigen zo snel naar een spuitje zouden grijpen...

waarom denk je dat?
ik denk dat je een heleboel "leuke dingen" niet meer kan doen...
buitenritten: over het algemeen genoeg gras te vinden
in de buitenbak: gras aan de rand van de bak
even een wandelingetje naar de trailer oid kan al "mis" gaan door een plukje gras aan de kant van de weg.
en wat als je paard uitbreekt?

overigens denk ik ook niet dat het mooie pakkie wat het paard aanheeft zomers nou zo lekker zit...

ik vind ik dit geval in laten slapen een hele goede oplossing, hoe lang wil je dit gaan volhouden?

of er moet al een methode zijn die de allergie laat verdwijnen...
maar misschien hoopt de eigenaar nog op iets als herstel.

Je kan de omgeving toch perfect aanpassen aan het paard? Genoeg voorbeelden te vinden in deze thread. Die dingen die jij daar aanhaalt zijn het zeker waard om over na te denken, maar eens je dat gedaan hebt kan je toch preventieve maatregelen gaan nemen?
Van zijn pakje ben ik ook geen voorstander eerlijk gezegd.

Ik vind het nogal straf dat mensen hier durven beweren dat het nogal egoïstisch is om zo'n paard te laten leven, en al zeker op basis van een artikel... Als ik zo'n beslissing moet nemen, neem ik die op basis van signalen die het paard me geeft, niet zuiver objectieve gegevens van de aandoening. Een dier dat echt geen zin in het leven meer heeft laat dat heus wel merken hoor, maar dan moet hij daar wel de kans toe krijgen natuurlijk.

Dus, hoe lang ik dit wil volhouden? Zolang het paard me de indruk geeft dat hij van zijn leven geniet.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 03:39

Chernique schreef:
Aah wat sneu!
Waarom zetten ze haar dan niet gewoon in een paddock ofso, of in een losgooibak met alleen zand?
Ik hoop toch dat Pandora een leuk leven lijd, ondanks haar allergie .. :D

:')

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 06:34

monia natuurlijk neem je zo'n beslissing niet op basis van een artikel.
van beide kanten niet dus.

enne sommige mensen zijn nogal blind voor de signalen die een paard laat merken,juist vanuit dat egoisme.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:52

L_Ilse_L schreef:
Chernique schreef:
Aah wat sneu!
Waarom zetten ze haar dan niet gewoon in een paddock ofso, of in een losgooibak met alleen zand?
Ik hoop toch dat Pandora een leuk leven lijd, ondanks haar allergie .. :D

:')

Ja, 't is toch zo ^^