Zeldzame Marwari merrie overleden na aanval van hengst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:17

Wat jammer zeg :n

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:21

precies!gekrulde oren is wat anders als gezondheid...ze kunnen perfect gezond zijn, maar kruloortjes hebben.vind het wel grappig, al vind ik het model verder niet mooi.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:26

Op de manier waarop paarden gehouden worden tegenwoordig, vraag je gewoon om zulke problemen.
Als je hengsten ruinen en merries op hetzelfde complex laat staan, MOET je er gewoon goed voor zorgen dat de hengsten volledig geisoleerd zijn in stal en niet kunnen uitbreken. Buitenom stal onder zeer goede begeleiding mee werken.

En juist omdat de mens fouten maakt in het houden van paarden, is er één paard er de dupe van geworden (merrie) en volgt er waarschijnlijk een tweede (de hengst).

Behoorlijk triest allemaal, denk bovendien dat die daar beter gebaat zijn met een cursus 'met paarden omgaan' dan dat die hengst een opvoedcursus nodig heeft.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:27

Vreemd en sneu zeg.. :(:)
en die oortjes zijn echt heel apart!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:28

Ninette schreef:
was die hengst erg gefrustreerd ofzo?? kwam die nooit uit zijn stal ofzo vind dit namelijk echt heel apart en vreemd gedrag voor een hengst....

dat vraag ik me ook af. neem aan dat een hengst normaal toch iet zo agressief is tegen een merrie. ik zou wel uitkijken met dat dier. wie weet heeft ie de smaak te pakken. zou er erg goed over nadenken wat ik met zo een dier zou doen.

vind het trouwens echt heel lelijk die oren zo.. maar goed ieder zijn smaak :+

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:42

kimnytocize schreef:
Op de manier waarop paarden gehouden worden tegenwoordig, vraag je gewoon om zulke problemen.
Als je hengsten ruinen en merries op hetzelfde complex laat staan, MOET je er gewoon goed voor zorgen dat de hengsten volledig geisoleerd zijn in stal en niet kunnen uitbreken. Buitenom stal onder zeer goede begeleiding mee werken.

En juist omdat de mens fouten maakt in het houden van paarden, is er één paard er de dupe van geworden (merrie) en volgt er waarschijnlijk een tweede (de hengst).

Behoorlijk triest allemaal, denk bovendien dat die daar beter gebaat zijn met een cursus 'met paarden omgaan' dan dat die hengst een opvoedcursus nodig heeft.

Hengsten isoleren is juist het stomste wat je kan doen. Je moet ervoor zorgen dat ze ook een sociaal leven kunnen leiden, alleen moet je hier heel goed toezicht op houden en de juiste faciliteiten bezitten.

Daarbij is dit niet de eerste keer dat ik een hengst een ander paard zie doden. Een bekende van mij heeft ook zo een ervaring gehad, maar dan met een arabieren merrie en een fallabella hengst!!
De hengst had de de merrie lettelijk aan de grond genageld en wou haar serieus doodtrappen. Gelukkig kon nog ingegrepen worden, een kleine fallabella afweren is nou net een stukje makkelijker dan een normaal paard. Nou moet ik ook nog even daarbij zeggen dat de merrie van binnen erg ziek was, daarom vermoedden wij dat de hengst achter de merrie aan is gegaan.

Op Youtube zag ik laatst ook nog een hengst die een veulen doodde. Ook weer moet ik hierbij zeggen dat het veulen steeds maar problemen had met opstaan en heel lang heeft zitten proberen. Blijkbaar heeft de hengst ook hier weer de beslissing genomen om het (blijkbaar niet gezonde veulen) te doden. Wie weet, misschien heeft de merrie in dit nieuwsbericht ook een ziekte die nog niet ontdekt is?

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:43

ah zielig hoor |(

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:43

Om hem nou gelijk dood te maken is ook wel weer heel wat. We weten niet hoe hij verder in omgang is, en wat er op dat moment in zijn hoofd rond ging. Mensen vermoorden elkaar ook, waarom? Geen idee. En dat doen andere dieren ook, castreren zou denk al een hoop schelen.
Sluit me verder aan bij hns (?).

Heel spijtig voor de merrie die het niet heeft overleeft. ;( Y;(

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:48

previr schreef:
Ninette schreef:

droest zal niet snel iets met de aanval te makne hebben lijkt me zo

Jij snapt het verhaal even niet,
Die merrie was aangevallen door de hengst en ernorm gewond, twee dagen later was ze dood gegaan. Hun zeiden dat het ingslagen droes was , ma wel vreemd na hoe de hengst haar toegetakkeld had.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:51

de hengst kan toch ook gewoon een ontiegelijke jager zijn?

wij hebben er ook 1 (ruin) op stal gehad die absoluut niet met andere paarden kon staan
omdat dat simpelweg te gevaarlijk was.
ook een keertje bij een andere pony in de wei gehad en die hebben we met zwepen en al
weg moeten drijven anders had de pony het ook niet overleefd....

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:51

hns schreef:
Hengsten isoleren is juist het stomste wat je kan doen. Je moet ervoor zorgen dat ze ook een sociaal leven kunnen leiden, alleen moet je hier heel goed toezicht op houden en de juiste faciliteiten bezitten.

Ik heb het ook over isoleren in de stal.
Iets wat je op veel grote en bekende stallen ziet; een apart 'complex' waar de hengsten in staan. Ze kunnen elkaar wel zien, horen en ruiken, en weten dus dat ze niet alleen staan. Het zijn andere stallen dan waar de niet-hengsten in staan: zo zijn de muren zijn ontzettend dik, zodat ze niet zomaar kunnen uitbreken.

Dit lijkt mij niet echt stom, eerder verstandig.

Als je niet de juiste facaliteiten bezit om een paard te houden dan moet je zo'n paard ook niet houden.
Zo ben ik zelf op zoek naar een jong talentvol paard, maar een hengst zal ik nooit nemen omdat er ten eerste: merries op stal staan, en ten tweede; de stallen niet geschikt zijn om een hengst (of wild paard) in te houden.

wemkelover

Re: Zeldzame Marwari merrie overleden na aanval van hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:53

Een hengst moet je ook niet issoleren, die kunnen prima met ruinen staan. Gebeurd op mijn stage van nu ook, dat zijn groepen vaak van 2 -3 jaar die bij elkaar op land staan. Allemaal hengsten. Ze maken elkaar niet gelijk af hoor, als de rangorde al bepaald is. Dan weten ze wel wie de baas is en laten ze de baas echt wel met rust.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:55

hns schreef:
Daarbij is dit niet de eerste keer dat ik een hengst een ander paard zie doden. Een bekende van mij heeft ook zo een ervaring gehad, maar dan met een arabieren merrie en een fallabella hengst!!
De hengst had de de merrie lettelijk aan de grond genageld en wou haar serieus doodtrappen. Gelukkig kon nog ingegrepen worden, een kleine fallabella afweren is nou net een stukje makkelijker dan een normaal paard. Nou moet ik ook nog even daarbij zeggen dat de merrie van binnen erg ziek was, daarom vermoedden wij dat de hengst achter de merrie aan is gegaan.

Op Youtube zag ik laatst ook nog een hengst die een veulen doodde. Ook weer moet ik hierbij zeggen dat het veulen steeds maar problemen had met opstaan en heel lang heeft zitten proberen. Blijkbaar heeft de hengst ook hier weer de beslissing genomen om het (blijkbaar niet gezonde veulen) te doden. Wie weet, misschien heeft de merrie in dit nieuwsbericht ook een ziekte die nog niet ontdekt is?

Jij zegt wat ik ook zou zeggen! Of de merrie was niet 'goed' in de zin van ongezond, waardoor ze de kudde zou bedreigen als ze hierin zou blijven. Dan zou het geheel natuurlijk en verklaarbaar gedrag van de hengst zijn.

Of bij de hengst zelf is door, wat voor reden dan ook, een knopje omgegaan.

wemkelover

Re: Zeldzame Marwari merrie overleden na aanval van hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:56

tsja dan zouden ze de dode merrie moeten onderzoeken en de hengst moeten onderzoeken. Dan weten we meer... zou dat ook gebeuren?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:58

om bij 1 ontsnapping gelijk maar te constateren dat de mensen geen paarden kunnen houden, of het complex niet geschikt is, is wel erg speculeren. in de VS zijn ze eeuwig verder met professioneel paarden houden, en veel complexen zijn daar om te kwijlen.(Uitzonderingen daargelaten)veel paardenhouders hebben meerdere trainers, en een eigen DA is daar heel gewoon.
iedereen heeft wel eens een paard, wat net wegvloog toen je er geen erg in had, maar niet met deze gevolgen. feit is dat de hengst flink gestoord gedrag vertoonde. ja, met wat beter opletten had het mss niet gebeurd( of wellicht tijdens het dekken een keer, of mensen aangevallen-who knows??), maar feit blijft dat ie dat gedrag heeft!
en van castreren word ie niet betrouwbaarder. zelfs zonder ballen zou ik hem niet met geld toe willen hebben, wie kan zo'n paard nu nog vertrouwen? wie zou hem op de wei durven gooien met zijn paard? ik niet.....
en merries doden omdat ze ziek zijn, is ook een fabeltje.dan zou de hengst zn hele leven in kudde3 verband moetn hebben doorbrengen, wil die dat sowieso spotten. maar hij is als een dolle afgegaan op de enige merrie die hij tegenkwam.het is nu niet zo, dat ie gezonde merries tegenkwam, en die heeft laten staan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:00

wemkelover schreef:
tsja dan zouden ze de dode merrie moeten onderzoeken en de hengst moeten onderzoeken. Dan weten we meer... zou dat ook gebeuren?

Als ze zich niet hebben verdiept in het gedrag van een hengst en/in zijn kudde, denk ik het niet.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:01

Leonoor schreef:
hns schreef:

Jij zegt wat ik ook zou zeggen! Of de merrie was niet 'goed' in de zin van ongezond, waardoor ze de kudde zou bedreigen als ze hierin zou blijven. Dan zou het geheel natuurlijk en verklaarbaar gedrag van de hengst zijn.

Of bij de hengst zelf is door, wat voor reden dan ook, een knopje omgegaan.

Er bestaan inderdaad ook paarden met een kronkel in hun hoofd. Je hebt gestoorde mensen, maar je ziet natuurlijk ook regelmatig gestoorde dieren. Ongezonde merrie, kronkel in het hoofd... het kan allebei.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:06

spicegirl schreef:
om bij 1 ontsnapping gelijk maar te constateren dat de mensen geen paarden kunnen houden, of het complex niet geschikt is, is wel erg speculeren. in de VS zijn ze eeuwig verder met professioneel paarden houden, en veel complexen zijn daar om te kwijlen.(Uitzonderingen daargelaten)veel paardenhouders hebben meerdere trainers, en een eigen DA is daar heel gewoon.
iedereen heeft wel eens een paard, wat net wegvloog toen je er geen erg in had, maar niet met deze gevolgen. feit is dat de hengst flink gestoord gedrag vertoonde. ja, met wat beter opletten had het mss niet gebeurd( of wellicht tijdens het dekken een keer, of mensen aangevallen-who knows??), maar feit blijft dat ie dat gedrag heeft!
en van castreren word ie niet betrouwbaarder. zelfs zonder ballen zou ik hem niet met geld toe willen hebben, wie kan zo'n paard nu nog vertrouwen? wie zou hem op de wei durven gooien met zijn paard? ik niet.....
en merries doden omdat ze ziek zijn, is ook een fabeltje.dan zou de hengst zn hele leven in kudde3 verband moetn hebben doorbrengen, wil die dat sowieso spotten. maar hij is als een dolle afgegaan op de enige merrie die hij tegenkwam.het is nu niet zo, dat ie gezonde merries tegenkwam, en die heeft laten staan.

Ik denk persoonlijk niet dat het veel uitmaakt of de hengst zijn leven lang in kuddeverband door moet brengen om aan te voelen of een merrie ziek is of niet. Ik denk dat het met instinct te maken heeft, zelfs bij de meest gedomesticeerde dieren blijft het instinct gedrag behouden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:09

spicegirl schreef:

Laat maar komen die hengst, ik zie na het aanvallen van 1 merrie absoluut geen reden om te zeggen dat hij gevaarlijk is.

Weet je, mijn hengst heeft eens een merrie + veulen doelgericht uit zijn wei gejaagd. Waren in het donker aangekomen en toen ik de volgende dag aankwam wist ik direct waarom. De diagnose van de DA: longontsteking, ondergewicht en algemene verwaarlozing.

Ondertussen heeft mijn hengst nog met heel veel andere paarden in de wei gestaan hoor.

En edit, voor iemand er weer over gaat vallen, die merrie is leeg het erf afgegaan ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:14

ten 1e is het totaal niet gezegd dat die merrie ziek was. het was een uiterst zeldzame merrie; me dunkt dat ze daar wel erg zuinig op zijn. ten 2e is het geen normaal gedrag dat een hengst een merrie dood, ziek of niet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:16

spicegirl schreef:
ze kunnen die hengst toch flink wat rietjes laten vullen, en dan afmaken? ik vind zo'n paard geen meerwaarde als dekhengst, en te gevaarlijk om rond te laten lopen...

Lekkere tegenstrijdigheid :+ Geen meerwaarde als dekhengst, maar wel rietjes laten vullen? :+
Ik zou dit paard niet meteen laten afmaken, en ook niet meteen roepen dat hij altijd op stal stond en geen merrie's zou kennen behalve als ze vastgebonden stonden. Geen idee waarom hij het gedaan kan hebben, maar weten we allemaal wel zeker dat dit onnatuurlijk gedrag is?

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:17

hns schreef:

Vind ik ook niet goed. Ken een volwassen hengst die gewoon naast een ruin in de stal staat. (Hout vasthouden) dat gaat gewoon, normaal. Hij toont regelmatig dat hij de baas wil blijven, maar voor de rest niets speciaals. Hij wordt wel regelmatig buitengelaten, er wordt mee gewerkt... Merries ernaast gaat ook, zolang die niet hengstig zijn ;)

En een henstencomplex waar ze enkel elkaar vanop afstand zien, sjach, ge moet er geen forten (met 'ontzettend dikke muren') rond bouwen hé.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:27

Wat sneu zeg!

Maar goed die hengst was dus los gebroken? Wat deed die merrie dan daar blijkbaar ook in dr eentje? Of stond ze in een paddock of zoiets waar de hengst makkelijk bij kon?

Persoonlijk vind ik de Kathiavari (hmm schrijf ik dat goed?) veel mooier. Ook uiterst zeldzaam.
Zoals eerder gezegd zal er iid mischien wel een flinke inteeld in dat ras zitten. Bij andere diersoorten krijg je dan ook wel eens problemen. Maar goed je kan een super gefokt paard hebben met een kronkel, dus mischien gaat het wel niet op. Voor hetzelfde geld heeft die hengst een tumor in zn hoofd. Heb al eerder een paard meegemaakt die daardoor ineens heel apart kon gaan doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:31

kimnytocize schreef:
Als je niet de juiste facaliteiten bezit om een paard te houden dan moet je zo'n paard ook niet houden.
Zo ben ik zelf op zoek naar een jong talentvol paard, maar een hengst zal ik nooit nemen omdat er ten eerste: merries op stal staan, en ten tweede; de stallen niet geschikt zijn om een hengst (of wild paard) in te houden.

Je kunt alles overdrijven hoor.
Wij hebben regelmatig hengsten op stal gehad, ook gewoon in een box naast een merrie gezet gehad, geen probleem.
Momenteel een goedgekeurde dekhengst op stal, staat een ruin tussen en dan de merries. Hebben ook verschillende merries tegenover gestaan. En op de wei zit er zo'n tien meter tussen als ze allebei aan de draad gaan staan.

Ja, een hengst heeft wel eens last van zijn hormonen en wordt dan drukker, maar het is gewoon een paard, geen monster >;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:32

ik zei dat IK er geen meerwaarde als hengst in ziet. maar er zijn altijd mensen die daar anders over denken.
en wie kan met zekerheid zeggen, dat ie hengst afgezonderd stond? of nooit geen contact heeft gehad met andere paarden, of alleen stond?dat weten wij allemaal niet.