Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Ninette schreef:was die hengst erg gefrustreerd ofzo?? kwam die nooit uit zijn stal ofzo vind dit namelijk echt heel apart en vreemd gedrag voor een hengst....
kimnytocize schreef:Op de manier waarop paarden gehouden worden tegenwoordig, vraag je gewoon om zulke problemen.
Als je hengsten ruinen en merries op hetzelfde complex laat staan, MOET je er gewoon goed voor zorgen dat de hengsten volledig geisoleerd zijn in stal en niet kunnen uitbreken. Buitenom stal onder zeer goede begeleiding mee werken.
En juist omdat de mens fouten maakt in het houden van paarden, is er één paard er de dupe van geworden (merrie) en volgt er waarschijnlijk een tweede (de hengst).
Behoorlijk triest allemaal, denk bovendien dat die daar beter gebaat zijn met een cursus 'met paarden omgaan' dan dat die hengst een opvoedcursus nodig heeft.
previr schreef:Ninette schreef:
droest zal niet snel iets met de aanval te makne hebben lijkt me zo
hns schreef:Hengsten isoleren is juist het stomste wat je kan doen. Je moet ervoor zorgen dat ze ook een sociaal leven kunnen leiden, alleen moet je hier heel goed toezicht op houden en de juiste faciliteiten bezitten.
hns schreef:Daarbij is dit niet de eerste keer dat ik een hengst een ander paard zie doden. Een bekende van mij heeft ook zo een ervaring gehad, maar dan met een arabieren merrie en een fallabella hengst!!
De hengst had de de merrie lettelijk aan de grond genageld en wou haar serieus doodtrappen. Gelukkig kon nog ingegrepen worden, een kleine fallabella afweren is nou net een stukje makkelijker dan een normaal paard. Nou moet ik ook nog even daarbij zeggen dat de merrie van binnen erg ziek was, daarom vermoedden wij dat de hengst achter de merrie aan is gegaan.
Op Youtube zag ik laatst ook nog een hengst die een veulen doodde. Ook weer moet ik hierbij zeggen dat het veulen steeds maar problemen had met opstaan en heel lang heeft zitten proberen. Blijkbaar heeft de hengst ook hier weer de beslissing genomen om het (blijkbaar niet gezonde veulen) te doden. Wie weet, misschien heeft de merrie in dit nieuwsbericht ook een ziekte die nog niet ontdekt is?
Leonoor schreef:hns schreef:Daarbij is dit niet de eerste keer dat ik een hengst een ander paard zie doden. Een bekende van mij heeft ook zo een ervaring gehad, maar dan met een arabieren merrie en een fallabella hengst!!
De hengst had de de merrie lettelijk aan de grond genageld en wou haar serieus doodtrappen. Gelukkig kon nog ingegrepen worden, een kleine fallabella afweren is nou net een stukje makkelijker dan een normaal paard. Nou moet ik ook nog even daarbij zeggen dat de merrie van binnen erg ziek was, daarom vermoedden wij dat de hengst achter de merrie aan is gegaan.
Op Youtube zag ik laatst ook nog een hengst die een veulen doodde. Ook weer moet ik hierbij zeggen dat het veulen steeds maar problemen had met opstaan en heel lang heeft zitten proberen. Blijkbaar heeft de hengst ook hier weer de beslissing genomen om het (blijkbaar niet gezonde veulen) te doden. Wie weet, misschien heeft de merrie in dit nieuwsbericht ook een ziekte die nog niet ontdekt is?
Jij zegt wat ik ook zou zeggen! Of de merrie was niet 'goed' in de zin van ongezond, waardoor ze de kudde zou bedreigen als ze hierin zou blijven. Dan zou het geheel natuurlijk en verklaarbaar gedrag van de hengst zijn.
Of bij de hengst zelf is door, wat voor reden dan ook, een knopje omgegaan.
spicegirl schreef:om bij 1 ontsnapping gelijk maar te constateren dat de mensen geen paarden kunnen houden, of het complex niet geschikt is, is wel erg speculeren. in de VS zijn ze eeuwig verder met professioneel paarden houden, en veel complexen zijn daar om te kwijlen.(Uitzonderingen daargelaten)veel paardenhouders hebben meerdere trainers, en een eigen DA is daar heel gewoon.
iedereen heeft wel eens een paard, wat net wegvloog toen je er geen erg in had, maar niet met deze gevolgen. feit is dat de hengst flink gestoord gedrag vertoonde. ja, met wat beter opletten had het mss niet gebeurd( of wellicht tijdens het dekken een keer, of mensen aangevallen-who knows??), maar feit blijft dat ie dat gedrag heeft!
en van castreren word ie niet betrouwbaarder. zelfs zonder ballen zou ik hem niet met geld toe willen hebben, wie kan zo'n paard nu nog vertrouwen? wie zou hem op de wei durven gooien met zijn paard? ik niet.....
en merries doden omdat ze ziek zijn, is ook een fabeltje.dan zou de hengst zn hele leven in kudde3 verband moetn hebben doorbrengen, wil die dat sowieso spotten. maar hij is als een dolle afgegaan op de enige merrie die hij tegenkwam.het is nu niet zo, dat ie gezonde merries tegenkwam, en die heeft laten staan.
spicegirl schreef:en merries doden omdat ze ziek zijn, is ook een fabeltje.dan zou de hengst zn hele leven in kudde3 verband moetn hebben doorbrengen, wil die dat sowieso spotten. maar hij is als een dolle afgegaan op de enige merrie die hij tegenkwam.het is nu niet zo, dat ie gezonde merries tegenkwam, en die heeft laten staan.
spicegirl schreef:ze kunnen die hengst toch flink wat rietjes laten vullen, en dan afmaken? ik vind zo'n paard geen meerwaarde als dekhengst, en te gevaarlijk om rond te laten lopen...
Geen meerwaarde als dekhengst, maar wel rietjes laten vullen? 
hns schreef:Hengsten isoleren is juist het stomste wat je kan doen. Je moet ervoor zorgen dat ze ook een sociaal leven kunnen leiden, alleen moet je hier heel goed toezicht op houden en de juiste faciliteiten bezitten.

kimnytocize schreef:Als je niet de juiste facaliteiten bezit om een paard te houden dan moet je zo'n paard ook niet houden.
Zo ben ik zelf op zoek naar een jong talentvol paard, maar een hengst zal ik nooit nemen omdat er ten eerste: merries op stal staan, en ten tweede; de stallen niet geschikt zijn om een hengst (of wild paard) in te houden.