Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 01:07

Het welzijn van de paardjes zou misschien wat beter aan het sterrensysteem van de FNRS gekoppeld kunnen worden...
Er zijn tenslotte veel maneges met een mooi rijtje sterren aan de gevel van de uiterst fraaie accomodatie, waar geen grasspriet groeit!

Overigens ben ik van mening dat er door deze nota wel heel erg overdreven breed uitgepakt wordt...
Iedereen hier op bokt heeft de grootste moeite met de slachttransport naar italie ed waarvoor de paardjes belachelijk lang op de wagen moeten staan..... Met als resultaat dat er nu een max reistijd wordt opgenomen in de nota!!
Als er een bericht te lezen staat waarin sprake is van verwaarlozing/mishandeling, kun je er vaak reacties op lezen van mensen die
vinden dat de DB niets doet bij dit soort constateringen... Dus hup, ze hemoeien zich graag met de nota...
Ook heb ik ergens gelezen dat het zielig is als paarden lange tijd voor een koetsje of tram lopen (is ook zielig)...
Dus worden er ook maar gelijk een max aantal werkuren voorgesteld voor wedstrijdpaarden in de nota....
Hoevaak er niet te lezen viel dat er een cursus moest komen voor het houden van/ leren omgaan met paarden... Nou, ze hebben hem zo verzonnen hoor, nemen hem graag op in de nota...
Ik heb het gevoel dat er op een verkeerde manier op onze bevindingen wordt gereageerd!!
Het wordt zwaar overdreven, en juist in de richting van de mensjes die het wel allemaal goed voor elkaar hebben...
De verkeerde doelgroep wordt hier dus aangeschreven!! Want de mishandelingen en verwaarlozingen los je hiermee niet op, net als het slachttransport...
Of zijn we straks zelf de dupe van onze bezorgdheid die we op veel zorgelijke gevallen geuit hebben!!

Ik heb de BIT niet gelezen, en ga ik ook niet doen omdat ik net als een aantal mensen hier uit het topic een beetje ben gaan twijfelen aan BIT...
Nogmaals, dit is mijn gevoel en idee....
Ik hoop echt van harte dat de voorbeeldjes die ik hier heb gegeven los staan van de nota...
Ik heb de enkele voorbeeldjes gebaseerd op de eerdere posts in dit topic...
Hopelijk zullen de wijsneuzen die dit hebben verzonnen snel wijzer worden en inzien dat dit soort dingen nix uithalen....

anneliesdj

Re: Bit schrijft alternatief voor Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 01:23

Helaas niet gelukt vandaag, hopelijk morgen, ik zal beter mijn best doen.

Maar ik ben het wel eens met de eerdere reactie's; ik vind BIT ook steeds meer tegenvallen. In sommige artikelen krijg je teveel info, sommigen juist te weinig (zoals over de springpaarden in de laatste BIT) en sommige artikelen zijn gewoon onzinnig.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:30

sammy07 schreef:
Och,och,och moet Nederland alweer voorop lopen met zijn regeltjes!!!

Voorop? Achter bedoel je? In verschillende landen mogen paarden al niet meer alleen gehouden worden en is er al een min. grondoppervlakte per stal bepaald.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:58

En in nog veeeeeeeeeeeel meer landen is daar helemaal niks over geregeld ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:00

Haha, ja dat is waar. En daar zijn we allemaal vast heel blij over. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:36

maakt het het daarom anders? Wat doet het ertoe wat in andere landen wel of niet gedaan wordt? Of met andere dieren?
Het wordt tijd dat er anders met dieren omgegaan wordt en dus ook met paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:21

*link verwijderd*

Daaristie!! Maar ik zie nu dat die lekkere vent van mij maar de helft heeft gescand, morgen de resterende pagina mensen! (sorry)
Laatst bijgewerkt door Eline op 26-03-09 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Scan verwijderd ivm auteursrecht

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:30

Nou ik vind in deze helft niks geks staan. Ben blij om te zien dat wij hier ruim voldoen (en ik vind dat het nóg wel beter kan, soms)
Ben benieuwd wat voor schokkende dingen er in de 2e helft staan dan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:39

Vind jij dit realistisch dan?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:48

Anders nog; omdat jij er toevallig aan voldoet moet heel paardhoudend Nederland er maar zo over denken of aan voldoen? Moet de (top) sport maar de deur uit? Moeten de pensionstallen maar plat? Moeten de kapitale dekhengsten die hoog in het bloed staan maar gewoon weer de kudde ingejaagd worden?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:56

ja. Geen probleem. Ik vind dit echt wel het minimum waar je als paardenhouder/eigenaar aan moet voldoen. Voor mij eigenlijk vanzelfsprekend en iemand die hier niet aan kan of wil voldoen moet zich schamen.
Alle bezwaren zijn van praktische aard en op te lossen. Waarom zou topsport niet mogelijk zijn én hieraan voldoen? En waarom pensionstallen plat?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:08

Omdat de meeste pensionstallen stallen van 3x3 hebben? En niet ieder paard 1600 vierkante meter kunnen bieden, met daaroverheen voor ieder paard wat er bij komt nog eens 800 vierkante meter. Omdat paarden maar 25 starts per jaar mogen maken? Omdat paarden niet langer dan een half uur losgereden mogen worden (man ik stap al 15 minuten voordat ik uberhaupt aandraaf!!!!).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:48

Ik heb het ook gelezen en zie in dat deel geen probleem. Dat er dan bedrijven moeten stoppen, jammer dan. Die hadden als ze om het wezen paard gaven waarschijnlijk nooit opgestart.
ER zijn ook varkenshouders moeten stoppen omdat er nieuwe regels kwamen. Daar hoor je niemand over dat het jammer is, maar iedereen die vindt het beter voor de varkens.
Nou dat is mijn mening ook bij de paarden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:52

Daar heb jij als hobbyist maar makkelijk een oordeel over! Omdat jij nou toevallig binnen die richtlijnen valt moet heel NL het er maar mee doen? beetje kort door de bocht.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:58

Ik als hobbyist kies toch ook bij welke prof ik mijn paard stal?
Dat is dus bij diegene die al in de richtlijnen valt.
Doe ik al tientallen jaren, niet omdat het toen richtlijnen waren, maar omdat je weet dat een paard zo paard kan zijn. Ook een sportpaard. Heb zelf jaren fanatiek in de sport gereden, mocht je denken dat in een natural hobbelende bostroel ben :D

En soms zijn regels wel eens kort door de bocht als je welzijn wilt vergroten.
Nogmaals, daar krijg ik geen antwoord op, waarom vinden we het heel normaal dat in de varkenshouderij (kippenhouderij enz) regels zijn en bij paarden ze belachelijk zijn?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:06

Maar als je je paard nou in een 3x3 stal houdt, het beessie iedere dag zolang het licht is met soortgenoten buiten komt, waarom moeten zulke stallen dan allemaal maar tegen de vlakte? En.... waarom maar een half uur losrijden en een max van 25 concoursen per jaar?

En wat die vergelijking vwb die varkens betreft; laat ze dat maar in een varkensforum bespreken, dat vind ik ook vreselijk maar daar gaat dit topic niet over ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:11

Daar gaat het wel over. Het gaat over welzijn van dieren.
Als het een ander treft is het goed, treft het onze portomonee is het belachelijk. En dat is gewoon raar.
Juist omdat we zo begaan zijn (zeggen we) met onze paarden, maar dan tegelijkertijd geen welzijns regels willen. Dat strookt niet met elkaar. Dan geven we blijkbaar toch meer om het varken. Daar vinden we regels en bij komen de kosten voor de boer wel normaal.

25 concoursen is 1 keer in de 2 weken, zo weinig is dat niet. Zeker niet als je al meerdere paarden start.
Hoef je niet als een idioot van de een op de ander te springen want je neemt dan maar de helft mee. En kun je nog elke week weg.
Overigens ken ik maar weinig mensen die echt langer dan een half uur losrijden nodig hebben. Dat is ook echt wel de minderheid. En dat daar ooit op gecontroleerd owrdt geloof ik echt niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:45

precies! En dat die stallen tegen de vlakte moeten zal wel een beetje meevallen, ik verwacht dat er wel een soort overgangsperiode komt waarin dat gerealiseerd worden kan.
En als die paarden volgens jou allemaal buiten staan met soortgenoten, zolang het licht is, vind ik die 3x3 stallen het minst erg. ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:04

De regels wat betreft huisvesting hebben ze gebaseerd op de regels in zwiterland en denemarken toch. Die vind ik ook nog niet eens zo extreem. Die van de hulpteugels en dergelijke
vind ik wel een beetje kort door de bocht. En zijn bovendien met geen mogelijkheid te controleren.
Er staat trouwens ook dat ze nu wel eens onderzocht zouden willen hebben wat voor effect een join up heeft op het geestelijk welzijn van een paard. Dus het is echt niet zo dat ze zomaar de naturals achterna huppelen.
Er is trouwens helemaal niet zoveel onderzoek gedaan over paarden, valt erg tegen. Dus het is niet zo vreemd dat er nog een par keer in het artikel staat dat er dingen onderzocht moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:14

Oh my god... je zou zeggen dat ze nog nooit een paard van dichtbij gezien hebben?

edit... het si wel bijna 1 april he... := :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:36

VivaLaVida schreef:
Oh my god... je zou zeggen dat ze nog nooit een paard van dichtbij gezien hebben?

edit... het si wel bijna 1 april he... := :D

Goh meen je dat nou? Laat ik me datzelfde nou afvragen over figuren die hun paard alleen,- en/of het grootste deel van de dag in een hokje opsluiten!
Ik vind zelfs dat de meeste bokkers zich wel wat meer in het wezen paard mogen verdiepen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:59

ja dat meen ik :)*
Enne.. je hebt 2 uitersten he!!!

alle hulpteugels verbieden :')

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:05

Nodig zijn die dingen ook niet.
Oke in goed gebruik is er niets mis mee, allenw orden zo weinig goed gebruikt. En die mensen die ze goed gebruiken kunnen ook wel zonder als ze willen. Bij alle andere is het verbergen van rijtechnische onkunde.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:10

Goh, laat ons nou net alle richtlijnen volgen zie...

1 probleem: wij hebben nieuwbouwstal, 2jr oud, met 8 boxen van 3x3.... moeten wij dit gaan afbreken?!
(nee hoor: wij wonen in Belgie :) )

Maar onze paarden lopen zomer en winter buiten, komen enkel s nachts binnen en de stallen worden elke dag volledig uitgemest en opnieuw gestrooid. Schuilstallen op de weides zijn er ook.

Alles dient toch genuanceerd te worden?!

Hulpteugels zijn er toch voor te helpen? Overdaad schaadt wel, dus alles zou met mate dienen te gebeuren.

Maar wie gaat dit alles controleren? En wie gaan ze controleren?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:17

je zou wel kunnen overwegen om te verbouwen en dan gewoon 5/6 stallen over te houden oid. het hoeft niet meteen gesloopt natuurlijk. Waarschijnlijk gaat er over zo'n wet waarschijnlijk wel een paar jaar heen, Als overgangs tijd zodat iedereen daar tijd voor heeft.
Denk trouwens dat belgie ook nog wel zal moeten hoor. DeEU wil zoveel mogelijk regels gelijk trekken dacht ik.