De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:20

Paintlinger schreef:
We hebben ook al een paar Paintlingers en een draflinger, een KWPN-linger, een gronlinger, een newforrestlinger, een quartlinger......enneh...vast nog wel meer...

Maar daar blijkt niet zo veel vraag naar als naar de BP. Dus om gericht zulke kruizingen te gaan fokken en er een stamboek voor op te zetten zijn te weinig liefhebbers voor :)*

Ik denk dat er niet veel mensen zitten te wachten op een kruizing met een draver en een haflinger....
Quellian schreef:
Maar waarom wordt een Fries die drachtig is van een Barock Pinto aangeboden op een site van Barock Pinto?

OMG... Lees de site en veelgestelde vragen eerst eens even. 1. de fries is drachtig van Bonte Willem en wordt daarom te koop aangeboden. (het veulen zal dus een BP zijn) 2. Goede frieze merries kunnen in het stamboek worden opgenomen als zijnde 'stammoeder'... Echt er staat zoveel info op de site. Gewoon even lezen, dan wordt het je vast duidelijk.

Quellian schreef:
En ik vraag me af hoe het dan zit met de 100% Friezen met bv een kol die met een 3e premie vertrekken vanaf de Friezenkeuring, kunnen die met een 1e premie beloond worden op de Barock Pinto keuring of is het daar dan weer teveel Fries voor? Ik vind het gewoon apart

Nogmaals: lees de veelgestelde vragen op de site, dan wordt het je echt duidelijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:21

Rijerijerije schreef:
Omdat het veulen dan ingeschreven kan worden in het Barock Pinto stamboek. In jouw voorbeeld van de arabier kan dat niet...
Om mensen bekend te maken met het fenomeen zetten ze die Fries er te koop, wat het veulen is dus Barock Pinto.

In feite is het dus een raszuivere Frieze merrie die drachtig is van een kruising (Fries x iets bonts) en dan ineens hebben we een veulen met vol papier...

Nogmaals; die Bonte Willem vind ik een prachtig paard, maar ik vind het allemaal erg apart :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:22

Quellian schreef:
Ik kan ook wel een Haf kruisen met een Shet, het een Shetlinger noemen, het een prachtig beest vinden (ouders bekend) en zorgen dat er een stamboek wordt opgericht, maar ik vind het erg typisch dat er dus voor kruisingen (want dan zijn het) een stamboek wordt opgericht :)

Als ik het goed heb is de Fries ZELF ook een kruising...|wiki zegt: Tijdens de Tachtigjarige Oorlog leverden kruisingen met Spaanse paarden, voornamelijk Andalusiërs in de zeventiende eeuw een actief en veelzijdig type Fries op. Er is denk ik maar een handjevol rassen die niet enigszins aangevuld is met kruisingen, al zou het in de Middeleeuwen zijn.....

050206051012

Re: De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:23

Daar heb je een punt Rijerijerije :D

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:23

Quellian schreef:
Rijerijerije schreef:
Omdat het veulen dan ingeschreven kan worden in het Barock Pinto stamboek. In jouw voorbeeld van de arabier kan dat niet...
Om mensen bekend te maken met het fenomeen zetten ze die Fries er te koop, wat het veulen is dus Barock Pinto.

In feite is het dus een raszuivere Frieze merrie die drachtig is van een kruising (Fries x iets bonts) en dan ineens hebben we een veulen met vol papier...

Nogmaals; die Bonte Willem vind ik een prachtig paard, maar ik vind het allemaal erg apart :)

Het is een nieuw ras, en moet dus toch érgens vandaan komen?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:28

Eens met Quellian in het geval van de halflingers. Barock Pinto's bestaan al jaren en hebben een gericht fokdoel etc. Om nou een stamboek te maken voor elke haflingerkruising? :n

Deze hengst heb ik een paar jaar geleden, ik geloof in 2006, op een hengstenkeuring gezien. Prachtig beest en vooral een geweldig lief en rustig paard.

BIZKIT
Bonte Bart x Reitse Pref.
Stokmaat 165 cm
geboren 2001

Bizkit is de enige Barockpintohengst met een 30 Tage Hengstleistungsprüfung, afgelegt in Neustadt -Dosse. Deze Prüfung liep hij in een deelnemersveld van warmbloedhengsten tussen nakomelingen van Sandro Hit, Quick Star, Fürst Heinrich etc. Deze prestatie is zeer opmerkelijk omdat Bizkit meer dan 75% Friesenbloed voert.

Bizkit wordt door Kathrin Stehr nu op M niveau in de dressuur uitgebracht.

Bizkit is goedgekeurd bij het DPZ(Deutscher-Pinto-Zuchtverband)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:34

Quellian schreef:
Rijerijerije schreef:

Ben blij dat ik niet de enige ben....

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:06

Ik ben het ook met Quellian eens.

Het zijn mooie paarden, maar moet er dan voor elke kruising een stamboek gaan komen?

En nee friezen met een kol, mogen niet opgenomen worden... want die zijn TE fries 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:09

Gaaf zeg!!! :wow: Fries is heel mooi, Bont super mooi, dus een goeie combi! :j

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:14

Mooi zo een nieuw ras,hoe lang zal het duren voordat het bestuur rollend over staat gaat? Meestal voordat de nakomelingen wat gepresteerd hebben. Maar het geeft in ieder geval weer werk.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:20

Ik vind het leuk om te zien...maar ben geen fan van Bonte paarden en ook geen groot Friezenfan..dus voor mij blijft het bij kijken :D

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:32

Lizz schreef:
En nee friezen met een kol, mogen niet opgenomen worden... want die zijn TE fries 8)7

Heb je de site doorgelezen? Wat ik daaruit begrijp is dat friezen met een kol weldegelijk mogen worden opgenomen als zijnde stammoeder..

Ik denk dat dit toch paarden zullen worden waar vraag naar zal zijn, ik denk namelijk dat er zat mensen zijn die graag een bont paard hebben met de barroke uitstraling van een Fries. Als ze het nu goed aanpakken, zie ik wel toekomst voor dit ras.
Toch denk ik dat ik maar lekker laag bij de grond bij de ijslanders blijf :))

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:43

Dat had ik wel gelezen, maar dit geldt niet voor een ruin.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:57

ansje1985 schreef:
Ziet er echt heel mooi uit!!!

Nou had ik me laten vertellen dat een tinker ook een bonte fries is..maar dat is dus helemaal niet waar???

:=
ehm nee, een Tinker stamt namelijk totaal niet af van de fries,maar voornamelijk van engelse rassen ( komt ook uit engeland en ierland :j )
Friezen zijn volgens mij ook warmbloeden, Tinkers koudbloeden :Y)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:01

ik vind het super gaaf om te zien.
ik hou alleen niet zo van die typerende friezen draf, veel knieactie, en erg stuwend.
maar dat is ook een kwestie vans maak.
verder een super gaaf plaatje, erg mooi.
ik hou het stamboek in de gaten ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:04

Jaaa, die wil ik! Eerst een Tinker uiteraard. :P

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:05

Intressant, dit ga ik even in de gaten houden! :)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:06

Ik had de site een tijdje terug al eens doorgespit. Ben erg benieuwd hoe dit zich zal ontwikkelen.

Als ik ooit nog een ander paard koop, lijkt een Barockpinto of een Warlander me wel wat :9

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:08

Ik ben eerlijk gezegd niet laaiend enthousiast :o

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:10

Ziet er echt mooi uit!
Pracht koppie heeft dat paard...

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:23

vind het een mooi beest maar ik vind dat er steeds meer rassen bijkomen! dat vind ik zonde! je hebt ook al de arabfries toch of is die niet officieel? nouja in iedergeval het is een mooi paard maar vind niet dat het een nieuw ras is! fok dan met een tinker of gewoon een zwarte fries!

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:30

Wauw :~ :~

Klinkt als een ras dat behoorlijk veel animo zal hebben. De site geeft wel veel info over de voorwaarden voor het inschrijven bij het stamboek.

Erg interessant en leuk om te onthouden voor als ze iets verder zijn met fokken!!! :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:39

Ndewilde schreef:
vind het een mooi beest maar ik vind dat er steeds meer rassen bijkomen! dat vind ik zonde! je hebt ook al de arabfries toch of is die niet officieel? nouja in iedergeval het is een mooi paard maar vind niet dat het een nieuw ras is! fok dan met een tinker of gewoon een zwarte fries!

AraboFries is een Europees Erkend stamboek :)

Ik vind de bonte wel leuk, maar vraag me af of het werkelijk een succes wordt. Dan bedoel ik: zullen hier inderdaad goede en bruikbare paarden uit komen?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:44

Ik heb een nakomeling van Willem van Nassau, En hengstje.
hij is 25% fries, 25% KWPN en 50% draver.

Ken ik hem dan na de veulen keuring doen? Heb hem nu al ingeschreven bij AES maar dat maakt niets uit toch?

Moet de merrie trouwens mee op veulen keuring? veulens is bijna 1

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:45

ik vindt het ini edergeval super mooie dieren om te zien