Verburg informeert Tweede Kamer over sterfte konikpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:14

Jannepauli schreef:
Ecologisch evenwicht? Begin liever bij de kern en importeer dan geen dieren die hier al honderden jaren geleden uit zichzelf verdwenen zijn. Natuur laat zich niet vormen door mensenhanden, dat loopt altijd fout af. Wat nu zwakke dieren genoemd worden , is alleen maar het resultaat van de begrenzing die wij mensen noodzakelijkerwijs moeten inbrengen. Wat, god forbid, stel je voor dat al die 'wilde' beesten straks je aangeharkte achtertuintje omschoffelen, de A1 op wandelen.
Paarden en runderen zijn rondtrekkers, op zoek naar grazige weides, voedselvoorraad.

Absoluut en tot die tijd moet je gewoon zorgen dat ze te vreten hebben. We hebben hier nou eenmaal niet zo'n bar klimaat dat je kunt stellen dat ze daardoor overlijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:16

LDRD schreef:
Alicia2u schreef:
Ja, die gaan dan op lang transport naar italie waar ze de frikandellen ingaan. Dát is zeker wel diervriendelijk (A) Sorry hoor, dan heb ik liever dat ze door staatsbosbeheer worden afgeschoten en voer worden voor de roofvogels en kleine aaseters in het natuurgebied.

Die worden gewoon verkocht als rijdieren.

Uhm, nee, niet echt. Zoveel vraag is er niet naar matig gefokte haflingers (hoewel er soms best wel leuke dieren tussen zitten). de meesten gaan op transport.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:19

Wie heeft het over haflingers?
En dan nog. Zorg gewoon dat de jaarlinghengsten eruit gehaald worden en klaar ben je. Sla je een jaartje fokken maar eens over als het te veel dreigt te worden.

Alicia2u

Re: Verburg informeert Tweede Kamer over sterfte konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:20

:) Oké, leef maar in je droomwereld. Zo gebeurd het in het echt dus echt niet.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:22

Alicia2u schreef:

Nee en dat het in het echt ook echt niet zo gebeurd is juist het probleem :Z :Z :Z

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:23

In duitsland in diverse gebieden wel hoor.

En het zou beter zijn om op een andersoortige wijze er wat aan te doen dan door die dieren gewoon te laten verrekken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:29

cyrano schreef:
Alicia2u schreef:

Nee en dat het in het echt ook echt niet zo gebeurd is juist het probleem :Z :Z :Z

Dus jij hebt ruimte voor alle paarden die afgevoerd zouden worden? Of geld om alle dieren te laten steriliseren. Wees realistisch: niemand wil daarin investeren; het is allemaal veel te duur. Het kost bovendien ongeveer 700 euro per wild paard om het te vangen en af te voeren uit het gebied, zonder loonkosten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:30

Dan moet je er niet aan beginnen als je de kosten niet kunt dragen ;) . Ook staatsbosbeheer niet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:32

En hoe zit dat dan bv in Australië (en ook in NL en Duitsland komt dat voor!) met de dieren die uitbreken en verwilderen?

Tussen de koniks in de oostvaardersplassen lopen verschillende vossen en bonte paarden, die zijn echt niet uitgezet door staatsbosbeheer, maar losgelaten of uitgebroken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:37

Naaltje schreef:
@janderegelaa; die dieren zijn daar niet met zoveel uitgezet? dus als je dat de mens verwijt is er niets verkeerd gegaan

Nee, ze zijn er niet met zoveel uitgezet, maar normaal trekken dieren (groepen jonge hengsten bijvoorbeeld) verder naar andere gebieden waar ze proberen voor zichzelf weer een nieuwe kudde bij elkaar te krijgen met gestolen of vrij rondlopende merries.

Hier zit een hek om het gebied om de dieren tegen te houden verder te trekken.
Als ze op de veluwe de dieren ook opsluiten binnen hekken, en door laten fokken heb je hetzelfde effect met wilde zwijnen en herten/reeen etc.

Pas als je dieren echt vrij rond laat lopen, zoals hier reeen, hazen, konijnen, vossen, bunzings, etc. dan kun je spreken van natuurlijke selectie en survival of the fittest, en dan heb je kans dat dieren verder trekken als een gebied niet (meer) geschikt voor ze is en ze hun heil elders gaan zoeken.

als in de oostvaarders plassen te weinig voedsel voorhanden is zouden de dieren normaliter dus ook verder trekken. De landbouwgebieden is, richting dorpen etc. maar dat is ongewenst, dus zitten ze opgesloten en moeten maar door honger verzwakken totdat ze zo zwak zijn dat ze niet eens meer opstaan als er een jager komt om ze af te schieten? Dan ben je toch al veel te ver gegaan?

Wat voor moeite is het om regelmatig dieren weg te vangen en te verplaatsen? En ander jonge hengsten castreren, merries die al een paar keer veulen hebben gehad steriliseren en vrolijk verder laten lopen? Of desnoods dan maar een aantal dieren naar de slager voor in de frikandellen...

En dit vind ik niet alleen voor paarden, maar ook voor andere "wilde" dieren in gesloten gebieden...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:40

Dan denk ik dat afvoeren naar het slachthuis nog de goedkoopste oplossing is. Maar ik weet zeker dat die oplossing niet sociaal geaccepteerd wordt.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:41

Precies als je de kosten niet kan of wil dragen moet je er niet aan beginnen ook de overheid niet.
Overigens zeg ik niet dat ik alle paarden wel zal redden maar ik denk dat er heus wel mensen zijn die interesse hebben in zo'n paardje.

Mag ik overigens weten waar je het op baseert dat het ongeveer 700 euro kost om 1 paard te vangen en af te voeren?

Ook lijkt het me stug dat er tussen de kudde uitgebroken of illegaal uitgezette paarden lopen.
Het lijkt me niet dat staatsbosbeheer die er zomaar tussen laten staan.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:43

Alicia2u schreef:
Dan denk ik dat afvoeren naar het slachthuis nog de goedkoopste oplossing is. Maar ik weet zeker dat die oplossing niet sociaal geaccepteerd wordt.

Nogmaals als je de kosten niet wil of kan dragen moet je er niet aan beginnen om zoveel dieren onder je hoede te nemen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:44

Alicia2u schreef:

Waarom niet? Omdat het paarden zijn?
Ik heb daar geen problemen mee hoor, koeien, varkens, kippen wacht hetzelfde lot, dus daar hoeven we verder niet hypokriet over te doen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:45

Moeten ze die ook maar afschieten dan?

In australie kost het ongeveer 1000 australische dollars om een paard af te voeren. Ik gok dat de kosten hier ietsjes hoger zullen liggen, vanwege de strengere regelgeving en de grotere papieren rompslomp.

Zonder de grote grazers in de oostvaardersplassen waren een aantal zeer zeldzame vogels allang uitgestorven in nederland. De grazers houden het gebied open zodat de vogels kunnen nesten. Maaien kan niet, vanwege de nesten op de grond. Moeten we de vogels dan maar uit laten sterven? Dat is ook niet diervriendelijk toch?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:46

LDRD schreef:
Alicia2u schreef:

Waarom niet? Omdat het paarden zijn?
Ik heb daar geen problemen mee hoor, koeien, varkens, kippen wacht hetzelfde lot, dus daar hoeven we verder niet hypokriet over te doen.

Waarom is het dan niet oké om ze ter plekke af te schieten? de boswachter controleren het gebied iedere dag, geen dier zal lang hoeven lijden. Waarschijnlijk zelfs korter dan als ze afgevoerd zouden worden, omdat zoiets natuurlijk niet elke dag gebeurd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:48

Flauwekul. Als je wat meer aan kuddebeheer doet kan alles gewoon naast elkaar op een humane wijze.
Het is gewoon een kwestie van willen. Een financieel argument zegt mij niets. Nogmaals, als je geen geld hebt begin er dan niet aan of probeer alsnog een oplossing te vinden voor dit probleem.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:49

Alicia2u schreef:
Moeten ze die ook maar afschieten dan?

In australie kost het ongeveer 1000 australische dollars om een paard af te voeren. Ik gok dat de kosten hier ietsjes hoger zullen liggen, vanwege de strengere regelgeving en de grotere papieren rompslomp.

Zonder de grote grazers in de oostvaardersplassen waren een aantal zeer zeldzame vogels allang uitgestorven in nederland. De grazers houden het gebied open zodat de vogels kunnen nesten. Maaien kan niet, vanwege de nesten op de grond. Moeten we de vogels dan maar uit laten sterven? Dat is ook niet diervriendelijk toch?

Nee dat is inderdaad niet diervriendelijk maar wel een stuk dier vriendelijker dan dieren bewust laten verrotten. De vogels trekken verder en kunnen gewoon hun voer vinden helaas is het dan niet meer mogelijk om te nestelen en jongen groot te brengen maar het lijkt me niet dat de vogels daar zelf ontzettend onder te lijden hebben.

En wat betreft de kosten,dat is dus speculatie van jou? Graag wat meer feiten!!!
Laatst bijgewerkt door cyrano op 12-03-09 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:50

[quote="Alicia2u"]
Omdat ze dan eerst zo nodig moeten kreperen. Afschieten maakt mij verder niet veel uit.
Het enige bezwaar dat ik daar tegen heb is dat ik het merkwaardig vindt dat dat zomaar mag als je het label 'natuurbeheer' aan zo'n dier plakt.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:50

Zo'n rund wat niet eens meer opstaat als de jager aan komt lopen heeft en niet 1 dag hoeven lijden hoor dat speelt dan echt al wat langer.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:53

Als een dier wel wegloopt, is dat dan geen teken dat hij nog de kracht heeft om misschien te overleven? Of moeten ze nu ook al de gezonde dieren afschieten?

Hier heb je een mooi document over het management van wilde paarden in australië (daar zijn ze veel opener over dit soort zaken dan in Europa): http://www.australianalps.deh.gov.au/pu ... rkshop.pdf

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:58

Australie met Nederland vergelijken is niet reeel.

En nogmaals, nee, gezonde dieren hoeven niet afgeschoten te worden. Als je de jaarlinghengsten er consequent gewoon uithaalt en verkoopt (desnoods voor de slacht) dan heeft de groep geen kans om te groot te worden.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:59

tjee wat ben jij kortzichtig zeg.

Nee natuurlijk niet maar je hebt weglopen en weglopen natuurlijk, buiten dat zou zo'n dier allang opgestaan zijn als hij mensen gehoord, geroken of gezien zou hebben. Ze zijn toch wild en geen mensen gewend?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:02

Waar trek jij de grens dan? Geef mij een een duidelijk beeld van een dier dat wel en wat niet afgeschoten zou moeten worden?

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:06

Een dier wat daadwerkelijk ligt te creperen van de pijn of dusdanig ondervoed is dat het gewoon echt geen seconde langer meer zou moeten lijden die zou ter plekken afgeschoten mogen worden.
Maar ondervoeding zou in dit geval niet eens op hoeven gaan als je die dieren gewoon netjes van voer voorziet tijdens de wintermaanden.