Kloonhengst van springpaard E.T. FRH begint aan dekseizoen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:37

Genetisch is het natuurlijk enorm interessant. Zie ook de kloon van Quidam de Revel op http://www.cryozootech.com/index.php?m= ... as_en&l=en

Wat ik van de website begreep kan dit vergeleken worden met een tweelingbroer, genetisch gelijk, maar uiterlijk vaak net iets anders.

Die is overigens nu 4, dus ben heel benieuwd hoe het daar mee staat.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:39

Dat vraag ik me ook af. Er is al zoveel aanbod van goeie hengsten. Waarom dat risico nemen ?
Bovendien heb ik het ook wat lastig met het ethische aspect.
Wat als de veulens gebreken hebben en dies meer ? Ik ben iemand die eerder een sukkelaar zal houden en een goeie zou verkopen omdat ik het niet over mijn hart krijg....
Aan de andere kant : als het blijkt dat het ook zo'n crack is....

Lante

Re: Kloonhengst van springpaard E.T. FRH begint aan dekseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:43

Ik persoonlijk zou niet graag met een kloon dekken, maar ik denk dat het voor sommige fokkers juist een soort uitdaging is... Er zal genoeg gedekt worden met deze hengst schat ik zo in, alleen al voor de status. Ben wel nieuwsgierig hoe het op de lange duur uit gaat pakken, maar ik besef hierbij wel dat het hier om dieren gaat die er niet voor gekozen hebben om met dergelijk risico's als 'proefdieren' te worden gefokt.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:44

Genetisch zou ie inderdaa dezelfde eigenschappen moeten vererven als echte ET... Alleen blijft de merrie ook belangrijk. De helf van de genen is van paps en de helft van mams.
En gezien casteratie van ET is er nooit bewezen welke genen hij doorfokt...

Voorbeeld; Hors La Loi was gek en had een rot karakter, maar de nakomelingen waren goed te rijden... Een karakteristieke eigenschap van de hengst die ie niet doorvereft.

Dus niemand zal ooit weten of ie dezelfde eigenschappen als Et doorgeeft... Want niemand weet wat ET goed door zou geven aan genen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:51

Bij ET is het inderdaad de kloon hoe hij zou dekken en bij deze kloon dus ook wat de veulens gaan doen (eerste komen dit jaar).

Bij een hengst als Quidam is dat zeker wel bewezen, dus vind ik al veel interessanter.

Overigens is Poetin ook meerdere keren gekloond (hebben er een aantal van bij ons op stal gestaan tijdens doortocht).

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:09

Vergeet niet dat het fenotype (uiterlijke verschijningsvorm) afhankelijk is van zowel het genotype (wat in dit geval identiek is) en omgevingsfactoren (omstandigheden tijdens de dracht, voeding, beweging, ziekte, enz.). Een echte vergelijking tussen beide paarden is daarom ook niet precies te maken. Het feit dat ze genetisch hetzelfde zijn is geen garantie dat de kloon even succesvol zal zijn, dus het lijkt me niet zinvol om te discussiëren of deze hengst even goed zou kunnen springen of er anders uitziet. Punt is dat hij in staat is om exact dezelfde genen door te kunnen geven als ET zelf (als hij hengst was geweest), wat opzich uitermate interessant is. Jammer is wel dat er nooit nakomelingen van ET zijn geweest, dus vergelijkingsmateriaal ontbreekt. Want wat áls hij hengst was geweest, zou hij dan goede nakomelingen hebben gebracht?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:14

Lante schreef:
Het sperma van ET bestaat niet, want hij is als driejarige gecastreerd! :D Dus niet 'LANGER gebruiken', maar gewoon 'gebruiken'. Bovendien is diepvries sperma en vers sperma van een kloon appels en peren vergelijken. Genetisch zou deze kloon dezelfde eigenschappen moeten vereven als de echte ET als hij niet was gecastreerd. :)

Het gaat ook niet om vers of diepvries het gaat om genen. Wanneer je aan iemand een antwoord geeft over een vergelijking met het oog op de leeftijd van de genen kun je dit niet vernoemen als appels met peren vergelijken, en verwijzen dat dit een degelijk verschil is. Al helemaal niet wanneer ik diepvries aanhaal van een totaal andere hengst dan waarover gesproken wordt. Niemand praat over het vers of diepvriessperma gebruik van een kloon.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:44

Als je met dit paard op een keuring aan zou komen zou ie volgens mij van zn leven niet goedgekeurd worden puur als je naar de bouw kijkt. Snap dan ook niet omdat ie bepaalde genen doorgeeft dat ie wel goed gekeurd wordt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:46

yvetje schreef:
Vergeet niet dat het fenotype (uiterlijke verschijningsvorm) afhankelijk is van zowel het genotype (wat in dit geval identiek is) en omgevingsfactoren (omstandigheden tijdens de dracht, voeding, beweging, ziekte, enz.). Een echte vergelijking tussen beide paarden is daarom ook niet precies te maken. Het feit dat ze genetisch hetzelfde zijn is geen garantie dat de kloon even succesvol zal zijn, dus het lijkt me niet zinvol om te discussiëren of deze hengst even goed zou kunnen springen of er anders uitziet. Punt is dat hij in staat is om exact dezelfde genen door te kunnen geven als ET zelf (als hij hengst was geweest), wat opzich uitermate interessant is. Jammer is wel dat er nooit nakomelingen van ET zijn geweest, dus vergelijkingsmateriaal ontbreekt. Want wat áls hij hengst was geweest, zou hij dan goede nakomelingen hebben gebracht?

Ik ben het helemaal met je eens, behalve dat het niet exact dezelfde genen zijn. Ik heb geprobeerd was het verschil is tussen de genen van E.T. op 23 jarige leeftijd en de genen van de kloon. Bovendien is er niks bekend van de gevolgen op langere termijn en van de nakomelingen.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:04

@ Yvetje
Mooie aanvulling op wat ik bedoelde.
Jij formuleerd wat ik zo snel even niet onder woorden kon brengen. Dank je

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:08

Om er maar even boers over te doen: Ik vind het een lelijk ding. Prachtig dat hij dezelfde genen door kan geven.. Er zijn ook andere hengsten met goede kwaliteiten.

Bij mijn merrie komt die kloon er iig niet op, doe mij maar 'origineel' materiaal.

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:02

Ik zou er niet aan beginnen.
Het is toch veel mooier als een fokker zelf een paard fokt en het dan later in de sport goed doed?
:+
X

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:04

Nou, hij lijkt idd op ET, maar dan die andere. xD 'Phoneee homee.' :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-09 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:19

@ Babico3
Een kloon hoeft niet het uiterlijk van zijn dubbelganger te hebben, meestal niet (hooguit basiskleur, die is genetisch)
Kan juist wel dat hij de capaciteiten door geeft, maar dat weet niemand. Want is nog nooit een kloon paard in de sport uitgebracht.
Maar je opmerking dat als 'je zo'n beest kloont krijg je alleen maar dat uiterlijk van zijn dubbelganger' klopt absoluut niet...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:23

ik dacht dat een kloon altijd precies leek op waar t van gekopieerd is :S
dit lijkt dus niet op ET van buiten, dus wie zegt dat hij er van binnen op lijkt.
zal me benieuwen maar als deze nu met die foto ergens in een advertentie te koop stond kwam ik er niet op af.
raar rugje, raar halsje niet echt moedersmooiste, maar ja
ze doen maar en de toekomst zal t uitwijzen.

alles wat je kopieerd wordt altijd van iets minder kwaliteit dan t orgineel!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:29

Wat een gedrocht zeg... Als ze hiermee gaan fokken is heel de paardenwereld om zeep :=

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:44

wat een verschrikkelijk lelijk paard zeg!
kan niet anders zeggen...

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:53

Ik vind het maar raar, ik zou er zelf niet aan beginnen, maar we zullen zien wat de toekomst brengt...

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:57

Getup schreef:
Echt knap is hij niet...ik heb er niets mee, met dat gekloon. Maar ben op zich best nieuwsgierig om te kijken wat de nakomelingen gaan doen.

Helemaal mee eens, ik vind hem qua uiterlijk niet boeiend. Hij toont ook nog erg jeugdig. Is hij ook goedgekeurd, of was alleen E.T. dat? Of E.T. ook niet? (heb niet het hele stuk in de bron gelezen)

Ben wel benieuwd of de nakomelingen de verwachtingen waar gaan maken.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:05

Klonen hoeven er niet hetzelfde uit te zien. Bekijk het zo: Eeneïge tweelingen hebben ook hetzelfde DNA maar er zijn toch duidelijke (uiterlijke) verschillen.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:18

Nu tikte ik "tweelingen DNA" in bij google en toen kreeg ik een artikel over eeneiige tweeligen die niet eens identiek waren (genetische). Dus als dit klopt wat hieronder staat, klopt er wat ik hiervoor zei ook niet meer. Past misschien niet helemaal het onderwerp, maar het ondersteunt wel de gedachte dat deze kloon ET 2 niet helemaal is. ;)

Tweelingen niet per se identiek
Gepubliceerd: 16 februari 2008 07:15 | Gewijzigd: 16 februari 2008 18:21
Door onze redacteur Margriet van der Heijden
Rotterdam, 16 febr. Zelfs het DNA van eeneiige tweelingen is niet per se identiek. Dat blijkt uit een gedetailleerde studie van Amerikaanse, Zweedse en Nederlandse onderzoekers aan het DNA van negentien tweelingen.
Achtergrond - Met twee weten we meer dan met een

Het bewijst eens te meer dat ons DNA veel plastischer is dan aanvankelijk werd aangenomen (American Journal of Human genetics, online, 14 februari)

De onderzoekers werden op het spoor gezet door negen Zweedse tweelingen, waarvan de een niet en de ander wel de ziekte van Parkinson kreeg. Die ziekte hangt deels van aanleg en deels van omgeving af. De studie bevestigde het vermoeden van de onderzoekers dat een structurele verandering in het DNA van de ene tweelinghelft tot de ziekte had geleid. Zo kan tweelingonderzoek helpen om DNA-gebieden op te sporen die bij ziekte betrokken zijn, schrijven zij. En tweelingonderzoek om erfelijke en omgevingsfactoren te scheiden wordt, door dergelijke DNA-veranderingen op te sporen, nog preciezer.

De verandering in het DNA is het gevolg van copy number variatie (CNV) - het optreden van foutjes bij het kopiëren van DNA tijdens de celdeling. Stukken DNA worden weggelaten of juist twee keer of vaker gekopieerd.

Hoe groot het effect van zo’n CNV is, hangt af van het moment in de ontwikkeling waarop de verandering optreedt. Gebeurt dat kort na de bevruchting, bij de derde of vierde celdeling, dan is de variatie uiteindelijk terug te vinden in ruwweg tien procent van de lichaamscellen. Treedt CNV op bij de vijftigste celdeling, dan is de frequentie later zo laag, dat je de verandering niet meer opmerkt, zegt mede-auteur Gert-Jan van Ommen, hoogleraar genetica bij het Leids Universitair Medische Centrum en directeur van het Nederlandse Center for Medical Systems Biology.

Ook de grootte van de CNV doet ertoe. De verdubbelingen of weglatingen betreffen stukken van duizenden tot miljoenen basenparen, en er kunnen dus een of meer genen op liggen. Zo kunnen CNV’s soms tot subtiele verschillen tussen individuen en zelfs eeneiige tweelingen leiden. Het merendeel van de CNV’s is goedaardig, aldus Van Ommen.

De DNA-verschillen bij de Zweedse tweelingen bleken relatief groot en vroeg ontstaan. In tien procent van de cellen was een groot stuk van chromosoom 4 weg.

Dat zulke verschillen nu opgespoord kunnen worden, is te danken aan steeds fijngevoeliger apparatuur en van snelle technieken die het mogelijk maken grote delen van het DNA te vergelijken en dat vele malen te herhalen voor DNA uit verschillende weefsels.

Tegelijkertijd kunnen deze technieken ook misleidend zijn bij het opsporen van genen voor ernstige erfelijke aandoeningen, waarschuwen de genetici. De kans bestaat dat een toevallig aangetroffen onschuldige CNV ten onrechte als boosdoener wordt aangemerkt. Want ook bij de tien gezonde tweelingen werden, soms zelfs relatief grote, CNV’s gevonden.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:35

Niet echt moeders mooiste..
Ben wel benieuwd naar de nakomelingen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:21

Identieke tweelingen zijn niet 100% identiek, maar wel miljoenen keren identieker dan twee-eiige tweelingen (ofwel broers/zussen). De hengst zal dus in principe gewoon het DNA van z'n 'stamvader' doorgeven.

Wat mij alleen erg tegenstaat is het idee dat die hengst niet voor niets geruind is als 3 jarige, daar wil je dan toch geen kids van fokken? Of zat hier geen gedachtegang achter?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:56

Yessy schreef:
Wat mij alleen erg tegenstaat is het idee dat die hengst niet voor niets geruind is als 3 jarige, daar wil je dan toch geen kids van fokken? Of zat hier geen gedachtegang achter?

Niet alle (3) hengsten worden al dekhengst ingezet! Zou wat zijn met al die stamboeken. Ze hebben E.T destijd gesneden omdat hij blijkbaar niet was bedoeld voor de fokkerij vanwege zijn maat (1.60) maar hij bleek onder Hugo Simons zo ontzettend goed te presteren, want het is en blijft een top paard, maar ook een topruiter!. Toen hebben ze vast gedacht dat er nakomelingen van hem moesten komen, door zijn geweldige spring talent.
Dit hoeft echter niet te betekenen dat zijn nakomelingen dit ook kunnen!. Ik ben tegen klonen, en zou er dus niet mee fokken, maar was E.T zelf nog hengst, zou ik daar WEL een nakomeling van willen.
En voor degenen die zeggen wat een oerlelijk paard..
Ik heb liever 10 ezels op stal die kunnen presteren dan 1 bloed mooi paard waar je niks mee kunt! Je kunt de mooiheid van een paard pas echt beoordelen wanneer een paard volwassen is (na zijn 6e jaar).
En ik ben niet benieuwd naar de nakomelingen, klonen is onbewezen en knoeien met de natuur.

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:01

Het paard is 3 jaar oud, en neem aan dat er ook helemaal niets mee gedaan is, qua inrijden e.d.! Er zit nog geen spier op niets... Wie weet wordt het wel een goed sportpaard!

Hier kan je nu niets over zeggen, vindt ik! Ik kan het ook verkeerd hebben hoor ;)
Maar als er nog niets mee gedaan is kan je er ook niet over oordelen!

Oke, het is niet een knap paard om te zien, en ik zou er zelf ook niet mee fokken!