Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:22

cream_1986 schreef:
Nou, het toeval treft. De DIERENBESCHERMING heeft hier nou juist een campagne voor opgezet, om DIT SOORT MENSEN in te lichten.
Afbeelding
Genoeg Shetlanders die voor een prikkie te koop staan ;)

Bedankt, ik verwaarloos mijn paard inderdaad omdat ze alleen staat. :D
Ik geef ook niks om mijn paard en had inderdaad beter niet aan een paard kunnen beginnen.
Sterker nog, ik verdien geen paard.
Mijn paard is enorm ongelukkig en ziet er heel slecht uit omdat ze alleen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:24

Melisssa, ik denk dat het paard zijn zomerweidemaatjes best zal missen. Als ik het maatje van mijn paard uit het oog haal van mijn paard, raakt hij over de zeik. Zegt genoeg lijkt mij. Ik kan wel het erf af om te rijden, gek genoeg, maar zonder zijn maatje kan hij niet.

Als ik mijn paard 3 of 4 maanden alleen moet gaan zetten en dan weer een paar maanden met zijn maatje, is niet goed voor hem, vraag mij ook af of mensen daar niet over na denken. Een mini erbij en ook de mini op die zomerwei, lijkt mij een hele goedkope en makkelijke oplossing.

Sommige paarden hechten zich heel erg aan hun weidepartner. Sommige natuurlijke mechanismen zijn afhankelijk van het evenwicht van samenzijn met hun kuddegenoot.

Anniiekk

Re: Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:26

@Russel, niet ieder paard is gelijk. ;)
Je kunt vanaf hier niet beslissen of dat paard een maatje nodig heeft of niet. Ieder wijst hier maar met een beklaagde vinger naar de eigenaar, maar je kunt niet zeggen 'dat paard heeft een maatje nodig'. Je kunt ook niet zeggen dat het paard geen maatje nodig heeft. Eigenlijk kun je helemaal niets zeggen over dit paard, tenzij je het paard en de situatie precies kent.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:27

Dus omdat andere paarden het slechter hebben maakt het niet uit dat dit paard in de wintermaanden alleen staat en vaak alleen vanuit een verre afstand een paard kan zien en af en toe met een paard tegelijk rijd?

Met de nieuwe actie van de DB mag ik hopen dat deze vrouw igg een waarschuwing krijgt. Misschien kan ze het paard stallen bij het andere meisje in de buurt of zij haar paard bij dat paard langs het spoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:28

De mens bepaalt graag voor het paard zoals de mens het goedschikt. Als je een maatje kiest wat klikt, is het altijd goed en dan durf ik te beweren dat in dat geval ieder paard hetzelfde is.

Dit paard iig loopt met andere paarden, dus kán met andere paarden.

shetgestoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:31

maaike93 schreef:
De zieligste dieren zie je niet vanuit de trein; Degene die 24/7 opgesloten zitten in een donkere stal.

helemaal mee eens vorige week een inzielige shetlander opgehaald met krom gegroeide hoefjes
wormen poepend en onder tussen al 3x de da erbij gehad
als het paard voldoende aandacht krijgt heeft ie het nog niet zo slecht

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:33

Ik denk dat dat paard het best naar z'n zin heeft als hij elke dag maar genoeg contact met een levend wezen heeft. Niet ideaal natuurlijk maar mishandeling is het ook niet. Beter dan paard de hele dag in de stal zonder enig omkijken naar.

't Zal wel beter zijn als hij er een vriendje bij krijgt, als is het een geitje die elke keer gewoon weer meereisd. =)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:33

nou shetgestoord, er staat in hilversum nog een western paardje alleen in een weitje. er is een inloop stal en ze staan langs het spoor. misschien kun je je shetje als hij opgeknapt is daarbij zetten....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:34

Tja, ik woon in de buurt, ken het desbetreffende paard en het plekje langs het spoor (vanuit de trein dan) en vind dit dus niet echt optimaal voor het paard :n . Natuurlijk is het fijn dat het beestje buiten loopt en niet opgesloten staat op stal. Zeker. Maar een paard hoort toch echt met ten minste een of meerdere soortgenootjes te staan. Daar kun je gewoon niet omheen, ook al is het nog zo handig het beestje aan huis te houden. Koop er dan een Shetje bij, die zijn echt niet duur (in aanschaf en onderhoud).

Even aan die buurvrouw die het heeft over het feit dat het beestje in weer en wind staat (mocht ze het lezen :+ ): Mevrouw, dat staat de mijne ook en die is echt niet zielig, hoor. ;)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:35

pffff het word tijd dat mensen eens stoppen met zich te moeien :n
Als de DB het in orde vond, wat heeft het dan van nut om hierover te blijven door melken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:36

shetgestoord schreef:
maaike93 schreef:
De zieligste dieren zie je niet vanuit de trein; Degene die 24/7 opgesloten zitten in een donkere stal.

helemaal mee eens vorige week een inzielige shetlander opgehaald met krom gegroeide hoefjes
wormen poepend en onder tussen al 3x de da erbij gehad
als het paard voldoende aandacht krijgt heeft ie het nog niet zo slecht

Dit is een vergelijking met een misdadige aktie tov een levend wezen. Niet echt vergelijkingsmateriaal.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:38

silvia83 schreef:
het alleen staan vindt ik geen groot probleem als het paard voldoende aandacht krijgt.
hij staat heerlijk in het land en kan schuilen wanneer het nodig is. volgens mij wordt er nu gewoon veel meer heisa om gemaakt ivm de reclame van de dierenbescherming.
een hond die de hele dag in een benchmoet zitten omdat de baasjes aan het werk zijn. das pas zielig.

_/-\o_ niks meer aan toe te voegen ;)

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:59

Ik weet 1 ding zeker: Als ik mijn paard alleen in n weitje zet gaat ze dit niet overleven. Die gaat kapot door eenzaamheid. Ook al is ze zeer aan mij gehecht, die kan echt niet zonder n PAARDENmaatje.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:03

Anniiekk schreef:
@Russel, niet ieder paard is gelijk. ;)
Je kunt vanaf hier niet beslissen of dat paard een maatje nodig heeft of niet. Ieder wijst hier maar met een beklaagde vinger naar de eigenaar, maar je kunt niet zeggen 'dat paard heeft een maatje nodig'. Je kunt ook niet zeggen dat het paard geen maatje nodig heeft. Eigenlijk kun je helemaal niets zeggen over dit paard, tenzij je het paard en de situatie precies kent.

Jij kunt dan misschien via internet niet oordelen of een paard wel of juist geen maatje nodig heeft.
Maar in praktijk/dagelijks leven wordt deze keuze wordt meestal gemaakt op basis van de mogelijkheden die de eigenaar heeft. Op het moment dat de eigenaar de mogelijkheid voor een maatje niet kan bieden is het ineens niet zielig meer en heeft het desbetreffende paard géén maatje nodig :?

Het nodig hebben van een maatje is een oerinstinct en zit in principe in ieder paard. Op het moment dat een paard écht niet samen kan met andere paarden is dát paard niet normaal. Hoogt waarschijnlijk al door vreemde opvoeding/opfok, een enkele keer omdat het de laagste in rangorde is.

Citaat:
Een kudde is groep gemeenschappelijk levende zoogdieren. Een kudde biedt de dieren bescherming. Terwijl een aantal dieren rustig aan het grazen is, houden andere dieren de wacht. Voor een roofdier is het veel moeilijker om een kudde aan te vallen dan een enkel dier. Als een dier buiten de kudde terecht komt, is het ten dode opgeschreven.

Er is een rangorde in een kudde. Er is één duidelijke leider. Dit kan een mannelijk of een vrouwelijk dier zijn; dit hangt af van de diersoort. Jonge dieren staan altijd onderaan in de rangorde. Maar de hele kudde zal het jong wel beschermen tegen gevaren van buitenaf.

Het houden van kuddes vee was een belangrijke stap in de ontwikkeling van de mensheid: in plaats van te moeten jagen op dieren voor vlees, werd het mogelijk gemaakt het vlees in de buurt te houden. Het hoeden van vee in kuddes was een stap in de domesticatie van dieren.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:10

jeetje wat een drama weer zeg, paard krijgt goed te eten, staat lekker in de wei ipv 23 uur per dag op stal, krijgt voloende aandacht maar omdat het alleen staat zijn die mensen dierenbeulen.

Een shetlander erbij is leuk, maar die moet ook gewoon naar de smid, de DA, moet ook eten drinken, wormenkuren enz hebben.
En vergeet de AANDACHT niet, ook shetten hebben aandacht nodig, het is nog steeds geen speelgoed die je zo ff in je weitje pleurt om je paard zoet te houden.

Een kudde biedt de dieren bescherming, heel mooi maar in dit geval doen de eigenaren dat nu.

Even de vergelijking met honden, waarom die dan wel alleen?
Die leven in het wild ook bij elkaar, beschermen elkaar ook.

Wat ik zielig vindt zijn de paarden die echt zwaar verwaarloosd worden en waar niks tegen gedaan wordt, DAAR kan ik me druk om maken, niet om een paardje dat gewoon lekker in zn wei staat te overwinteren met voldoende aandacht.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:12

Een paard is een kuddedier...punt-uit ! dat 2 gekoppelde (door ons mensen) paarden het niet met elkaar kunnen vinden...en we dan zeggen: die is ook gelukkig alleen, is alleen goedpraten wat krom is. In een echte KUDDE zoeken ze hun eigen maatjes uit, dat bepalen wij mensen niet !

Genoeg menselijke aandacht...wij spreken de taal van paarden niet, dat is bullshit. Paard alleen is zielig. Zelfs over een draadje een ander paard kunnen zien is niet hetzelfde.

Ik heb het geluk dat mijn (3) paarden het wel met elkaar kunnen vinden, en als het zoals 2wkn geleden goed weer is en de dekens zijn af, dan staan ze elkaar in een triootje te krabben. Dat is het soort sociaal contact dat een paard nodig heeft om geestelijk gezond te blijven.

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:25

De vergelijking met honden vind ik zo storend, een hond woont toch bij iemand in huis en zijn roedel is dan toch de familie waar hij woont? Als je paard bij je in huis woont en net als bij een hond max een paar uurtjes per dag alleen is zou ik dat niet zielig vinden in dit geval is het zo dat hij max een paar uurtjes per dag aandacht krijgt en zich verder maar een beetje staat te vervelen en dát vind ik wel zielig.
Gezien het feit dat hij 's zomers wel met vriendjes op het land staat betekent ook dat hij niet een paard is wat niet met andere paarden om kan gaan en daarom dus alleen staat. Geen excuus dus.
Een shetje kan er best bij (als het niet te krap is), en wat de kosten betreft: zo'n dier hoeft toch niet van jezelf te zijn? zat mensen die wel zo'n plekje zoeken voor hun pony.
Tuurlijk zijn er altijd dieren die het slechter hebben, maar dat betekent niet dat deze pony niet geholpen mag worden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:30

En iedereen die nu allemaal zeggen dat 1 paard alleen zielig is en echt niet kan, vinden jullie dat allemaal dan een reden om de dierenbescherming er bij te halen, en is dat de reden dat je dan 2 paarden MOET hebben?.
En al die boeren bedrijven, die allemaal 1 pony op stal hebben voor hun kinderen of waar 2 verzorgers om de dag of zelfs iedere dag voor komen, is dat ook zielig.
-En van hoeveel van die meiden die dat zielig vinden gaan er naar DIE boer toe om die pony te verzorgen?
En al die mensen die dat zielig vinden, hebben die er wel eens bij nagedacht wat voor verrantwoordelijkheid een paard is?, en dat dat NIET betekend dat je dan 2 moet aanschaffen?.
-En Mist zegt dat zelfs een paard over een draadje een ander paard zien is niet het zelfde, dus ook zielig??.. Ben benieuwd wat je van een stal van 3 bij 3 vind, die DICHT is waar een paard niet eens neus contact kan hebben, die echter anderhalf uur per dag er uit gaat om getraind te worden??..

ik heb medeleiden met de mensen die dit zielig vinden!

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:36

het paard van een vriendin van mij staat ook alleen en naast het spoor.. zo zielig is dat niet...
als het dier dit gewent is merk ze de trein niet eens meer op.. se staat nu denk ik al sn 25 jaar naast het spoor en is hierdoor ook alles behalve bang voor de trein.. ze siet veel mensen omdat er ook een bospad langs loopt en se heeft een goede inloopstal om in te schuilen
dus ik vind jackie ook echt niet zielig..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:36

nobility schreef:
Ik weet 1 ding zeker: Als ik mijn paard alleen in n weitje zet gaat ze dit niet overleven. Die gaat kapot door eenzaamheid. Ook al is ze zeer aan mij gehecht, die kan echt niet zonder n PAARDENmaatje.

maar dat is dus per paard verschillend. Mijn shet zou het prima afgaan alleen, heeft dat vroeger ook gestaan. Mijn haf is echter een ander verhaal

Vind het wel opvallend dat dit bericht juist komt nu de DB met die belachelijke actie bezig is (waar Anky als ik het goed heb ook aan naam aan leent, als dat idd zo is: Hoe bedoel je hypocriet?)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:37

Als Anky hieraan meewerkt dan vind ik dat ook behoorlijk hypocriet ja!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:39

21deees schreef:
het paard van een vriendin van mij staat ook alleen en naast het spoor.. zo zielig is dat niet...
als het dier dit gewent is merk ze de trein niet eens meer op.. se staat nu denk ik al sn 25 jaar naast het spoor en is hierdoor ook alles behalve bang voor de trein.. ze siet veel mensen omdat er ook een bospad langs loopt en se heeft een goede inloopstal om in te schuilen

omdat jij het inmiddels normaal vindt wil niet zeggen dat het niet zielig is, dat is het namelijk wel !

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:42

21deees schreef:

Misschien volgende keer even spellingscontrole gebruiken ;)

Ik ken zat paarden die alleen staan, en als zij geen geld voor een 2e paardje hebben, is dat heel vervelend als ze er wel een bij zouden nemen ( ik suggereer dit even he.. niet gezegd dat het zo is!!!!!)
Maar daarnaast, als ze dit niet willen, en er staan wel paarden in de buurt, is het toch zo'n probleem niet, ik vraag me af, van alle bokkers die hier actief staan, hoeveel er hun paard/pony bij huis hebben, en dan wel een 2e paard hebben, wedden dat niet iedereen dat heeft?
Toevallig staan wij op een manege, maar anders had die van ons ook alleen gestaan. Ik heb n.l geen geld voro een 2e, shet of niet.
Daarnaast, het is makkelijk oordelen als je de situatie niet kent, en dit alleen vanuit een trein kan beoordelen, maar dat er hier nou zo over geoordeeld wordt, dat snap ik niet.
En ook een hond is een roedeldier, dat hij nou toevallig aangepast is aan menselijke omgang, wie zegt dat dat paard, ze staat aan huis, niet veel aandacht krijgt. O ja, onze hond is nu ook alleen, want onze andere hond is dood, moet ik dan weer een 2e hond erbij nemen.... nee hoor, ze blijft nu ook lekker alleen. :)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:52

Citaat:
Ik ken zat paarden die alleen staan, en als zij geen geld voor een 2e paardje hebben, is dat heel vervelend als ze er wel een bij zouden nemen ( ik suggereer dit even he.. niet gezegd dat het zo is!!!!!)
Maar daarnaast, als ze dit niet willen, en er staan wel paarden in de buurt, is het toch zo'n probleem niet, ik vraag me af, van alle bokkers die hier actief staan, hoeveel er hun paard/pony bij huis hebben, en dan wel een 2e paard hebben, wedden dat niet iedereen dat heeft?
Toevallig staan wij op een manege, maar anders had die van ons ook alleen gestaan. Ik heb n.l geen geld voro een 2e, shet of niet.
Daarnaast, het is makkelijk oordelen als je de situatie niet kent, en dit alleen vanuit een trein kan beoordelen, maar dat er hier nou zo over geoordeeld wordt, dat snap ik niet.
En ook een hond is een roedeldier, dat hij nou toevallig aangepast is aan menselijke omgang, wie zegt dat dat paard, ze staat aan huis, niet veel aandacht krijgt. O ja, onze hond is nu ook alleen, want onze andere hond is dood, moet ik dan weer een 2e hond erbij nemen.... nee hoor, ze blijft nu ook lekker alleen. :)

Dat paarden vaker alleen worden gehouden wil nog niet zeggen dat het goed is natuurlijk... dat zijn een beetje domme argumenten. Evenals argumenten dat andere zaken erger zijn, of het vergelijk met honden. We hadden het in dit topic over paarden alleen

Tja ik ben dus wel 1 van de gelukkigen die sinds kort haar paarden aan huis heeft. Voor we gingen verhuizen hebben we een paard erbij gekocht omdat je een paard dus niet alleen kan houden in mijn ogen. Als we geen geld hadden gehad voor een tweede paard was er een shet bijgekomen. Als ook dat niet mogelijk was geweest had mijn paard in pension gestaan, bij andere paarden dus. Of ik had een stal verhuurd. Er zijn legio mogelijkheden om een paard gezeldschap te geven. Nogmaals dit hoeft niet veel geld te kosten, het is maar net hoe belangrijk je het vind en hoeveel moeite je ervoor wilt doen... >;)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:00

Ja ik ben ook met één D-pony begonnen en die had echt wel een probleem om alleen te zijn de eerste dagen roepen en over en weer lopen nadien ging het beter. We vonden zo alleen ook maar zielig dus een paar maand later kochten we een schet-veuleke bij, een schaap en enkele geiten. Nu 20 jaar later staat ze hier nog maar al wel met 8 andere soortgenoten. Ik ken genoeg mensen die maar één paard kunnen houden en ik kan dat ook best begrijpen. Beter één goed verzorgd paard dat niks te kort komt buiten gezelschap dan meerdere en de verzorging niet aankunnen. Zelfs een schetje kost geld en tijd dat mest immers ook. Ik ben fulltime met mijn paarden maar dat is dan ook in zekere zin mijn werk, maar mensen met een job buitenshuis hebben daar de tijd niet voor. En op een manege vind ik het maar niks als er geen weidegang is. Er zijn wel heel veel ergere dingen die met dieren gebeuren laat ons daar eerst mee beginnen om ze te voorkomen. Als voorbeeld het vetmesten van kalveren en biggen die hebben nooit een goed leven gehad en dat zijn ook levende wezens. Dan heeft Jacky het toch nog niet zo slecht.