Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
arun schreef:De enige oplossing is de arabo-fries inkruisen in het Friese stamboek. Er zijn nu reeds arabo-friezen met slechts 6% arabisch bloed als je deze terug met zuivere fries kruist is alle arabisch bloed zo goed als verdund dat je kwasie zuivere fries krijgt. Ik kan echt niet begrijpen dat de friese fokkers zo kortzichtig blijven doorgaan en niet eens willen weten van een gecontroleerd experiment dat onmiddelijk de inteelt doorbreekt. Het eerder geoperde idee om spaans bloed in te voeren (wat in de geschiedennis van het friese paard zeker gebeurt is) is mooi en zal hetzelfde effect geven als de arabo-fries. Alleen moet je rekening houden met het feit dat de arabo-friezen al 30 jaar bezig zijn, denk niet dat het friese paard van vandaag nog 30 jaar verder kan voordat het om zeep is. En niet mis te verstaan dat laatste zou zeer spijtig zijn want het zijn prachtige paarden!
janderegelaa schreef:Arabo Fries is misschien een idee. Ik weet dat veel fokkers ervan gruwen maar feit is dat er wel iets moet gebeuren. J
Jibbel schreef:janderegelaa schreef:Arabo Fries is misschien een idee. Ik weet dat veel fokkers ervan gruwen maar feit is dat er wel iets moet gebeuren. J
Daar is inmiddels ook het inteelt percentage steeds hoger aan het worden, vanwege o.a. de vele Dark Ynte nakomelingen.
Daarbij vind ik de Arabo Fries te luxe, iets wat ze bij de Fries, IMO, al veel te veel doorfokken.
arun schreef:Horsey je kan natuurlijk conservatief toekijken, niets doen, niets proberen en de boel kapot laten fokken. Dit lijkt mij een jammerlijke zaak maar het is gelukkig mijn probleem niet.
Inteeltproblemen doorbreek je defacto door kruising met vreemd bloed dus de eerste kruisingen fries x arabier hebben hiervoor gezorgd. Als dan zorgvuldig uw lijnen volgt en uw merries & hengsten uitkiest moet je een zuivere lijn kunnen fokken. Deze breng je terug in het circuit met een te hoog inteelt gehalte en volgens mij geraak hiermee verder.
arun schreef:Horsey je kan natuurlijk conservatief toekijken, niets doen, niets proberen en de boel kapot laten fokken. Dit lijkt mij een jammerlijke zaak maar het is gelukkig mijn probleem niet.
Inteeltproblemen doorbreek je defacto door kruising met vreemd bloed dus de eerste kruisingen fries x arabier hebben hiervoor gezorgd. Als dan zorgvuldig uw lijnen volgt en uw merries & hengsten uitkiest moet je een zuivere lijn kunnen fokken. Deze breng je terug in het circuit met een te hoog inteelt gehalte en volgens mij geraak hiermee verder.
Pletje123 schreef:@Randalin: dat zullen ze niet gauw doen, want dan worden de hengstenhouders in hun vingers gesneden. Die gaan voor.. anders waren de namen van de hengsten die het gen dragen ook al bekend gemaakt.
Pletje123 schreef:Ik vind het wel positief dat de Friezen wat luxer worden. Ze krijgen meer het rijpaardmodel, wat ten goede komt van de sportprestaties