'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:53

Ik kan me haast niet voorstellen dat de paarden van de renbaan zo slecht behandeld worden.
Ze worden er toch op gefokt zo'n prestatie te leveren?
Volgens mij krijgen de meeste renpaarden een topverzorging, en natuurlijk zullen er een paar tussen zitten bij wie dat minder is en dat verhaal van een paard die dood neerviel, misschien is dat ook wel gebeurd ja, maar dat ligt denk ik gewoon aan de kwaliteit van de ruiter, en dan vooral aan de manier waarop deze zijn paard verzorgt en/of traint.
Er zitten altijd paarden tussen die het slecht hebben, maar zien we dat niet dagelijks ook terug gewoon in de dressuur/springen?

Een aantal jaren terug heb ik me verdiept in stierengevechten omdat ik dat toen nodig had voor school..
Sorry hoor, maar die beesten worden platgespoten met een of ander middel dat ze een beetje slaperig/trager worden, voordat ze de ring in gaan worden ze al een paar keer pijn gedaan zodat ze al op halve (of nog minder) kracht hebben als ze eenmaal de ring in gaan.
Vervolgens in de ring plaatsen ze dan drie van die speren in de rug en wel zo precies dat ze bij de eerste paar nog net niet dood gaan en bij de laatste wel.
Nou DAT noem ik nog eens laf.

edit: even ter illustratie:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Appieee op 06-03-09 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:56

Jij snapt 'm, Appieee!

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:26

deel van wat je zecht klopt, maar ik zal je even toch zeggen dat het in spanje ook behorlijk veranderd, ik woon hier en ken veel mensen die het super vinden.
De stierengevechten worden al veel minder gehouden, en niet altijd worden er speeren gebruikt, de keeren dat ze worden gebruikt gaan ze niet dood door de eerste omdat het dan op een plek word gestoken waar vet zit, bij de laatste steek gebruiken ze een zwaard. ze worden niet meer verdoofd zodat ze trager zijn

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:28

maar ze lijden dan toch pijn, bij de eerste keren?..Of is het excuus dat er maar weinig zenuwweefsel zou zitten in de huidlaag?..Als ze niet meer worden verdoofd zijn ze toch juist minder traag?

Als ik een naald in mijn vel steek word ik niet vrolijk trouwens. ik voel dat nl.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:29

Misschien moet iemand deze meneer eens uitnodigen voor een dagje draf- en rensport. :)

Zijn opmerkingen toen aan dat hij totaal geen verstand van zaken heeft en op onjuiste gronden oordeelt.

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:35

RR&R schreef:
Hadden jullie ook wel eens gedacht aan de andalusier? Die paarden moeten de stieren in Spanje (en andere landen) opfokken en uitdagen voordat de stieren met mensen in de piste moeten. Ook deze paarden worden wel eens gegrepen laat staan de angst die ze hebben! Een vriendin heeft een andalusier uit Spanje die daarvoor gebruikt werdt en eigenlijk zou worden afgemaakt vanwege een breuk in zijn koot. Maar hij is er weer bovenop gekomen en heeft nu een goed leven maar zal altijd angstig blijven voor koeien en dergelijke.

;)

En zo krijgt de andalusier/pre weer een zielig benaming.. Een GOEDE andalusier/pre is niet Zielig, is een trots paard, wat zijn ruiter met veel plezier draagt en voor hem werkt..

Helaas zijn het de inferieure dieren die hier in het verleden massaal op transport werden gezet, lekker goedkoop werden aangeboden, en omdat wij nederlanders toch graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, ook massaal aangekocht..

Dit geeft zo'n vertekenend beeld van hoe zo'n paard werkelijk is...

Net zoals je hier prutsers hebt, heb je die daar ook, wil niet zeggen dat elke kwpner 'zielig' is, of dat elke dressuurruiter met LRD bezig is..

Een goede pre/andalusier is niet goedkoop, heeft een degelijke opleiding genoten en is een trots, vriendelijk paard, wat zich voor zijn ruiter volledig inzet.[/quote]

Juist ja. Het spreekt bovendien natuurlijk veel meer tot de verbeelding als handelaren zeggen dat het paard een trauma heeft opgelopen bij het stierenvechten dan dat men zou zeggen: dit dier is verreden en lomp behandeld geweest. In het eerste geval is er altijd wel een Penny te vinden die zich er hartstochtelijk over wil ontfermen, terwijl in het tweede geval het paard vrijwel per definitie onverkoopbaar wordt.[/quote]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RR&R :

Waarom leest niemand mijn bericht goed? Ik zal het nog eens uitleggen...:

1. De andalusier wordt ingezet in de eerste ronde van het stierenvechten, dit is vaak niet te zien op tv.
2. Het paard wordt opgezadeld en opgetoomd, om vervolgens de stier op te jagen, dit gaat soms gepaard met kleine speren. - Welk paard vind dit nou leuk en welk paard wil hiervoor werken voor zijn eigenaar?
3. Het paard moet verschrikkelijk rare bewegingen maken (snel afwenden etc.) waardoor het zeer zeker iets kan verrekken of erger - dit lijkt mij niet goed voor het paard, zeer onnatuurlijk.
4. De stier kan het paard verwonden - is dus niet zo handig!!!
5. Het paard wordt gestressd van het snelle gedoe
6. Het paard wordt gestressd omdat ze oog in oog met een agressieve stier staat die tot alles toe in staat is. - Wat is het toch een heerlijke 'sport' :S
7. Vervolgens wordt het paard, wat daar als zeer heilig wordt beschouwd, neergepleurd in de stal en met zadel etc achtergelaten. Ook als het paard een verwonding heeft moet het eerst wachten totdat het 'spel' voorbij is. (gezien uit ervaring)

8. 'Penny' meisjes zijn ten eerste niet erg, ze helpen een prachtdier er weer bovenop dus wat kan je daar nou op aanmerken? Allen omdat het zo'n mooi paard is zou het niet naar een Pennymeisje mogen gaan? Wat nou als het een Fjord was????? (even voor de duidelijkheid, mijn vriendin is trainster/fokker)
9. Had ik al genoeg punten???

Ik vindt inderdaad dat renpaarden in Nederland niet altijd even goed behandeld worden, maar ik heb zelf dravers van de slacht weten te redden omdat ze niet snel genoeg waren. Deze paarden vaak zijn zwaar vermagerd, hebben overal zweepslagen en kijken dof uit hun ogen. Om ze tot rijpaard te krijgen kost tijd maar dan heeft het paard nog een prachtig leven. :D

Verder vindt ik het paardenrennen niet zo spannend, alleen dat de paarden wel eens vallen en dan breuken hebben (in laten slapen). Maar het zweepgeslag tijdens de race mag 1x! gebruikt worden en daarna niet meer, sommige banen is het al verboden. Alleen in de training wordt er veel geslagen. De leeftijd is 2 jaar, dit is niet zielig, het paard is nog niet uitgegroeid maar kan wel al een licht gewicht trekken (nu zal ik wel veel rare berichten krijgen maja..) Ik zit in de paardenhandel (dravers) en weet precies hoe hard de mensen hier proberen millionair van te worden. Geloof mij, dat lukt ze niet!

La ma komme! ;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:44

Om on topic te blijven... vreemde vergelijking van deze persoon, omdat je ene afkeurt, hoef je het andere toch niet goed te keuren?

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:50

Ik begrijp haar wel, ze zeg toch alleen haar mening en duidt aan dat er nog meer mishandelingen in de wereld zijn? Wat geeft iedereen rare opmerkingen over meningen van anderen? Welk nut heeft dit?

Liiberty129

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:51

ik geef je helemaal gelijk }:0

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:59

Als een paard iets niet wil (lees ECHT NIET wil) dan krijg je het ook niet voor elkaar... zelfs niet kwaadschiks :(

Dus als een paard slecht verzorgt word en de sport niet leuk vindt zal hij NOOIT goed kunnen presteren, althans niet wedstrijd na wedstrijd.

Ik ben bekend met de mensport en sommige vinden dat ook zielig, want ze moeten heel hard werken en knallen soms tegen de hindernissen aan, maar vaak als je alleen het tuig al voor de stal hangt gaat de hartslag van de paarden omhoog omdat ze GRAAG willen presteren en eigenlijk niet te houden zijn.

En een paard wordt langzaam getraint om aan een sport mee te doen, zodat hun lichaam eraan went en alles goed kan opvangen en dit geld ook voor de topsporter, die traint ook zijn lichaam zodat het meer aan kan als normaal, is dat dan ook ZIELIG?

Dus paarden die GENIETEN van de sport en goed verzorgt worden willen GRAAG werken voor de baas en zijn ECHT NIET ZIELIG en natuurlijk krijgen toppaarden veel voer, maar dit hebben ze ook nodig om hun topprestaties te kunnen neerzetten en hun lichaam te onderhouden. Een topsporter eet toch ook meer en goed als hij moet presteren!

Vaak word het voer trouwens weer afgebouwd als het wedstrijdseizoen over is en weer langzaam opgevoerd als het seizeon weer begint.

Alleen de vergelijking van Ach ze worden wel gedood, maar hebben het toch 5 jaar goed gehad is pas echt hypocriet, een dier moet het zijn hele leven goed hebben en het liefst een natuurlijke dood sterven.

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:07

Dan moet je toch echt een keer naar z'on training van renpaarden, en een goed paardenboek lezen!!!
Iedereen weet tegenwoordig dat als je het niet voor elkaar krijgt met je paard dat je het net zolang moet proberen todat het paard er doodziek van wordt en het uiteindelijk toch maar doet. Ook met zweepslagen tijdens trainingen (ook van andalusiers) kom je een eind, geloof mij, dat is toch precies hetzelfde??! Ga dan niet lopen roepen dat het niet 'zielig' is dat deze paarden MOETEN presteren want geen 1 sport is leuk (ze horen namelijk los in weiland te lopen) maar stierenvechten met paarden is toch belachelijk?!?!

Dat laatste stuk, daar ben ik het wel met je eens en het middelste stuk begrijp ik niet (2 verhalen door elkaar?)

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:12

Hahahaha, dat is echt een goeie! Ik ben het totaal met je eens behalve dan dat jullie even aardiger tegen elkaar mogen doen want anders komt er ruzie! ;)

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:13

RR&R schreef:
Dan moet je toch echt een keer naar z'on training van renpaarden, en een goed paardenboek lezen!!!
Iedereen weet tegenwoordig dat als je het niet voor elkaar krijgt met je paard dat je het net zolang moet proberen todat het paard er doodziek van wordt en het uiteindelijk toch maar doet. Ook met zweepslagen tijdens trainingen (ook van andalusiers) kom je een eind, geloof mij, dat is toch precies hetzelfde??! Ga dan niet lopen roepen dat het niet 'zielig' is dat deze paarden MOETEN presteren want geen 1 sport is leuk (ze horen namelijk los in weiland te lopen) maar stierenvechten met paarden is toch belachelijk?!?!

Dat laatste stuk, daar ben ik het wel met je eens en het middelste stuk begrijp ik niet (2 verhalen door elkaar?)

De natuur zul je bedoelen?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:18

Paarden horen niet in de wei, maar horen los te lopen over de vlaktes, zodat ze kunnen gaan en staan waar ze willen en niet ineens tegen de omheining van een weiland aanlopen.... Als je zo denkt, moet je geen dieren nemen!

Wij hebben deze wereld zo gemaakt en de paarden gevormd tot wat ze zijn en als je een paard met respect behandeld wil een paard graag voor je werken. Sport is echt niet slecht, zolang je maar weet wat je doet, wij mensen sporten toch ook en ook op topniveau,nou dat is ook hard werken hoor en van hard werken ga je echt niet dood.

En ja inderdaad met zweepslagen krijg je een paard misschien inderdaad een keer zover om iets te doen, maar de volgende keer zal hij weigeren en hem telkens zo martelen totdat hij iets wil is geen sport maar dierenmishandeling. En een paard zal zo NOOIT op topniveau mee kunnen lopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:20

RR&R schreef:

Ach, ik merk dat op dit moment op een ander topic, waarbij een renpaard zijn been brak, de rensport ook weer wordt afgekraakt. mensen zouden zich idd eens wat meer in de materie mogen verdiepen alvorens ze hun emotionele reactie geven..

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:21

Ja, ben het helemaal met je eens detour...

Een paard kan ook zijn been breken als hij uit de stal stapt, maar dat komt nou nooit eens uitgebreid in het nieuws......

Alleen mensen begrijpen dan niet dat als een paard zijn been breekt het eerlijker is om zo'n dier uit zijn lijden te verlossen in plaats van het 6-8 weken verplicht op stal te laten staan totdat het been weer geheeld is. (als het al goed wil helen) Een paard wat dagelijks vele uren traint ineens verplicht op stal zetten is pas dierenmishandeling! En de eigenaar van zo'n paard is echt niet blij als hij zijn paard moet laten inslapen, maar heeft wel het beste met zijn paard voor......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:26

Thanks. mijn point to point merrie liep races van 3.5 km waarbij ze met groot plezier hurdles spring van 1.15m, jaren lang.Ik heb haar getraind en meegenomen van Ierland naar hier.

Ze is hier hoogdrachtig overleden, loopt in de wei te suffen glijdt smerig uit en breekt been. Paard en kind weg. Páts! ;(
de meeste ongelukken gebeuren idd rondom stal of in de wei. Althans, da's mijn ervaring. ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:27

Ik vind stierengevechten vreselijk kan me niet voorstellen dat mensen dierenleed aanmoedigen. Gelukkig kunnen wij mensen vreselijke dingen goed spreken door ze te vervangen met consonanties en dat zie je daar toch vrij vaak.
Er zullen ongetwijfelt paarden zijn in de paardenrennen die het minder treffen daar doe ik mijn ogen niet voor dicht.
Maar vind dat de vergelijking met steeplechasse.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:29

Ja helemaal mee eens detour!

Maar dat soort ongelukken hoor je nooit eens iets van in het nieuws en daar komen al helemaal de dierenbeschermers niet mee aanzetten in hun argumenten, het is altijd maar weer de sport en voornamelijk de millitary en de draf- en rensport die de slechteriken zijn en zielig zijn

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:34

:roll:

Ik zou iedereen aan willen raden om zich in beide takken van 'sport' te verdiepen en dàn met een gefundeerde en onderbouwde mening te komen.

Zowel bij stierengevechten als paardenrennen komen misstanden voor. Dat zal ik niet ontkennen. MAAR men is geneigd altijd alleen naar de misstanden te kijken, terwijl men ook eens verder zou moeten kijken dan de neus lang is!

Het is zo makkelijk om altijd alleen het negatieve te onthouden... En het is ook zo makkelijk om te wijzen naar anderen en niet eerst naar jezelf te kijken. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

En probeer in plaats van alles zwart of wit te bekijken, ook eens door een grijze bril te kijken ;). Je zult verbaasd staan.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:34

detour schreef:
de meeste ongelukken gebeuren idd rondom stal of in de wei. Althans, da's mijn ervaring. ;)

Klopt inderdaad. Ik weet wel van 1 paard dat zijn been brak tijdens een koers, maar thuis heb ik al verscheidene fatale ongelukken zien gebeuren, gewoon in het land. Heel sneu, maar dat kán nou eenmaal gebeuren als je je paarden buiten laat lopen (of eigenlijk gewoon het risico van paarden houden en trainen in het algemeen); overigens voor mij dus geen reden om ze binnen te houden.

Ik snap trouwens een stukje een paar reacties hierboven niet helemaal. Daarin wordt gesuggereerd dat als je een paard maar lang genoeg iets vraagt wat ie eigenlijk niet wil, hij het uiteindelijk toch amar doet, dus als je hem maar vaak genoeg slaat dat ie dan harder gaat lopen? Wat is dit voor rare redenatie? Dat is gewoon pertinent niet waar, in ieder geval niet in het geval van een koerspaard tijdens de koers (of training). Als je zo'n paard beledigt door hem bv teveel tikken te geven, dan zal hij juist een anker uitgooien, ipv harder te lopen. Als je rpestaties verwacht van een paard zal je hem eerst in z'n waarde moeten laten

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:37

Juist Mackie,

Dat bedoelde ik dus ook, heb eerst respect voor het paard, laat hem in zijn waarde en je zult er verder mee komen dan wanneer je hem verrot slaat om hem iets te laten doen. Hij doet dat misschien 1x maar daarna zal hij zich steeds meer gaan verzetten!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:41

anoushka schreef:
deel van wat je zecht klopt, maar ik zal je even toch zeggen dat het in spanje ook behorlijk veranderd, ik woon hier en ken veel mensen die het super vinden.
De stierengevechten worden al veel minder gehouden, en niet altijd worden er speeren gebruikt, de keeren dat ze worden gebruikt gaan ze niet dood door de eerste omdat het dan op een plek word gestoken waar vet zit, bij de laatste steek gebruiken ze een zwaard. ze worden niet meer verdoofd zodat ze trager zijn

Als je het zo stelt lijkt het bijna een acupunctuur behandeling. We weten toch allemaal dat het fout is. Aan de andere kant het is hun traditie en het is nou eenmaal zo dat niet iedere cultuur dezelfde gedachten heeft.

Kijk maar naar brandmerken op de bil. Ik vind ook dat het bij de traditie hoort van bepaalde rassen, mag duidelijk zijn dat niet iedereen er zo over denkt.

Het beeld dat ik van paardenrennen heb, is ook niet best. Het zo vroeg in rijden en het slaan met die zweep staan mij gewoon niet aan. Maar misschien moet ik gewoon eens bij een trainingsstal gaan kijken wie weet zie ik het dan anders.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:42

pff daar gaan we weer, en idd dit verkondigt iemand die een dierentuin runt...hou op met die onzin.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:42

RR&R schreef:
RR&R schreef:
Hadden jullie ook wel eens gedacht aan de andalusier? Die paarden moeten de stieren in Spanje (en andere landen) opfokken en uitdagen voordat de stieren met mensen in de piste moeten. Ook deze paarden worden wel eens gegrepen laat staan de angst die ze hebben! Een vriendin heeft een andalusier uit Spanje die daarvoor gebruikt werdt en eigenlijk zou worden afgemaakt vanwege een breuk in zijn koot. Maar hij is er weer bovenop gekomen en heeft nu een goed leven maar zal altijd angstig blijven voor koeien en dergelijke.

;)

En zo krijgt de andalusier/pre weer een zielig benaming.. Een GOEDE andalusier/pre is niet Zielig, is een trots paard, wat zijn ruiter met veel plezier draagt en voor hem werkt..

Helaas zijn het de inferieure dieren die hier in het verleden massaal op transport werden gezet, lekker goedkoop werden aangeboden, en omdat wij nederlanders toch graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, ook massaal aangekocht..

Dit geeft zo'n vertekenend beeld van hoe zo'n paard werkelijk is...

Net zoals je hier prutsers hebt, heb je die daar ook, wil niet zeggen dat elke kwpner 'zielig' is, of dat elke dressuurruiter met LRD bezig is..

Een goede pre/andalusier is niet goedkoop, heeft een degelijke opleiding genoten en is een trots, vriendelijk paard, wat zich voor zijn ruiter volledig inzet.

Volgens mij heb jij mijn bericht totaal verkeerd gelezen en begrepen..
Ik bedoelde niet dat de andalusier (in jouw ogen) 'zielig' is, maar ik vindt het niet normaal dat die paarden in een ring gezet worden om de stieren op te jagen waardoor ze zelf ook (zwaar) gewond bij kunnen raken! Als je dat mooi vindt, moet je maar in Spanje gaan wonen want ik vindt dat renpaarden het beter hebben dan die andalusier. Maar dat is mijn mening ;)[/quote]

Ik val jou niet aan, geef een mening.. Val mij aub ook niet aan.. Kun je ergens lezen in mijn post dat ik voor of tegen ben?

Niet elke andalusier wordt gebruikt voor het stierengevecht.(integendeel zoveel zijn het er niet) er zijn een hoop misstanden over de andalusier, en om elke keer op deze manier neergezet te worden, lijkt het alsof elke andalusier/pre zielig is of het slecht heeft gehad. Daarnaast verdiep ik mij in dat ras, met alle achtergronden die daarbij horen. Ik heb er namelijk dagelijks mee te maken.

Ook rij ik regelmatig op de hengsten van mijn instructrice, welke verschillend zijn van afkomst en de manier van bereden zijn. Sommige echt spaans, sommige meer klassiek traditioneel/duits. Dit zijn de paarden die in de hogere prijsklasse zitten, en ik heb nog nooit zo'n paard daar meegemaakt zoals je af en toe dus hoort.. het zielige type wat verwaarloosd en misbruikt is.
Maar helaas gebeurt dat hier ook..