Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:05

Hammeke schreef:
casanova schreef:
pffffffff,ten eerste is het je dan afvragen waarom jullie paard iedereen in elkaar ramt?(wel in kudde opgegroeit? of nare ervaringen meegemaakt)

dus kijk naar je eigen paard,jou paard vind ondeling contact dan leuk als er hek tussen staat,dan doe je dat toch? ;)

dit vind ik een heel zwartkijkerige reactie, mijn paard is ook heel dominant en stampt elk paard wel van haar weg, maar dit is niet omdat zij niet in een kudde is opgegroeid of omdat ze nare ervaringen heeft meegemaakt.

misschien moet je eens in het wild kijken, alsof de paarden daar allemaal lief voor elkaar zijn.
in de natuur geld de wet van de sterkste, zo ook bij paarden.
dus als je paard elk ander paard wegschopt, is dat helemaal niet abnormaal.

ne,tuurlijk,ik heb het over HUN 2 paarden(2 reakties boven mij) die volgens hun echt anderen in mekaar trappen en dus niet met andere kunnen omdat ze geen blessures willen ;)

er wordt genoeg getrapt onderling,als de andere maar kunnen ontwijken,mijn eigen haflinger is ook dominant en verteld dat iedere dag weer,de anderen zijn allen onderdanig aan hem dus is het in de kudde zo goed :D
in de natuur is er 1 leider,de ander wordt uit de kudde

sjrimp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:07

Ach, we hoeven niet naar Anky te wijzen. ( is voor niemand persoonlijk bedoeld)
Als iedereen voor z'n eigen deur veegt zijn er misstanden genoeg.
Die 80.000 paarden ( en meer)waar het over gaat zijn niet allemaal van Anky.
Over een jaar hebben we weer 200.000 afgedankte geitjes.
Probleem is gewoon dat veel te veel mensen paarden ( dieren überhaupt) hebben die er beter van af waren gebleven.
Vaak is een paard slechts een middel of een statussymbool.

Maar hoe dan ook.......de dieren worden weer de dupe....

Maartje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:20

Tyke schreef:
idd superactie.

@katiavl: niet iedereen kan 2 paarden bekostigen. Dan is een schaap of geit een goede oplossing. En de schapen houden de wei goed schoon. en met 2 paarden gebeurt dat minder. (eten ruim rondom mest enz heen)

Je zou je paard bij andere paarden kunnen stallen, een pensionpaard erbij nemen, je eigen paard met het paard van buurman/buurvrouw samen zetten en omwisselen van wei.

magriet

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:23

1 paard houden vind ik geen dierenm ishandeling zoals soms wordt beweerd. Tuurlijk is het voor de meeste paarden fijner om een kameraadje te hebben. Mijn eerste poaard heb ik ook cxa 2 jaar alleen gehad. ok er liep wel een geit bij maar toch. Nu er een ander paard bij staat is ze echt niet veel veranderd qu gedrag enzo dus ik denk dat het wel wat meevalt.
Niet alle mensen hebben het geld of de ruimte om 2 of meer paarden te houden

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:49

Ben het helemaal eens met magriet :) zoals ze hierboven omschrijft...

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:00

ik denk dat ook goed moet worden gekeken naar hoeveel ruimte je hebt. een geit kan verder in mijn opties een goed maatje zijn, hier ken ik ook succesverhalen van (ondankt het genoemde missen van communicatie)
Denk dat als je weining ruimte hebt je of geen paard moet nemen maar als je er dan toch een hebt niet de wei / stal voller moet doen met een geit bijvoorbeeld

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:04

Ik ben het volkomen eens met de actie van de dierenbescherming. Maar als ik dat dan lees, moet ik direkt denken aan top ruiters en amazones, die hun top paarden nooit in de paddock of weiland zetten, nooit longeren en alleen maar rijden en hun paard aan de hand laten stappen, om maar te zorgen dat hun paard geen blessures krijgt.
Of mensen die hun 4 jarig paard al Z klaar willen hebben.

Alsjeblieft, laat een paard lekker paard zijn en blijven!

Wat al eerder in dit topic is gezegd. Heel veel paarden staan zowat in gouden kooitjes. Ik vraag me af of die wel gelukkig zijn.
Ik denk dat veel hobby paarden gelukkiger zijn dan sommige toppaarden. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Want je ziet inderdaad heel wat misstanden bij sommige paarden eigenaren.
En daarom is het goed dat de dierenbescherming daar iets aan wil doen.
Maar wij "hobby" eigenaren zijn beslist niet de enigen die zich schuldig maken aan het feit een paard een kudde dier is en sociaal contact nodig heeft.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:16

Als je te weinig ruimte hebt om er een paard en een pony op te zetten dan zou je eens moeten bedenken waarom er op die postzegel dan toch een paard moet staan.
En vergeet niet, een geit vreet ook de hele dag.
Is de reden geen geld voor een tweede paard kun je vragen of iemand anders zijn paard bij jou zet, of zet je juist zelf je paard bij een ander neer.
In veel landen is een paard alleen houden verboden (een geit telt ook niet), ik hoop dat Nederland snel volgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:21

minniemouse schreef:
Ik ben het volkomen eens met de actie van de dierenbescherming. Maar als ik dat dan lees, moet ik direkt denken aan top ruiters en amazones, die hun top paarden nooit in de paddock of weiland zetten, nooit longeren en alleen maar rijden en hun paard aan de hand laten stappen, om maar te zorgen dat hun paard geen blessures krijgt.
Of mensen die hun 4 jarig paard al Z klaar willen hebben.

Alsjeblieft, laat een paard lekker paard zijn en blijven!

.

Een bericht boordevol aannames. Hoe krijg je ze verzonnen Minniemouse?

Een 4 jarige MAG geeneens op Z nivo uitgebracht worden, ze moeten 6 jaar oud zijn. Juist de topruiters en amazones weten heel goed hoe ze een paard moeten opleiden, ze willen immers op topsportnivo meedraaien en dan moeten die dieren toch echt nog 15 jaar mee.

Daarnaast is het juist in de topsport zo belangrijk dat de dieren fris tussen de oren blijven en lopen de meeste paarden gewoon regelmatig een uurtje buiten, of worden aan de hand gegraasd enz.

Op topsportnivo hoef je je niet druk te maken over de verzorging van de paarden, niet goed verzorgen geeft teveel consequenties voor de prestatie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:24

sjrimp schreef:
Ach, we hoeven niet naar Anky te wijzen. ( is voor niemand persoonlijk bedoeld)
Als iedereen voor z'n eigen deur veegt zijn er misstanden genoeg.
Die 80.000 paarden ( en meer)waar het over gaat zijn niet allemaal van Anky.
Over een jaar hebben we weer 200.000 afgedankte geitjes.
Probleem is gewoon dat veel te veel mensen paarden ( dieren überhaupt) hebben die er beter van af waren gebleven.
Vaak is een paard slechts een middel of een statussymbool.

Maar hoe dan ook.......de dieren worden weer de dupe....

Hier ben ik het helemaal mee eens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:28

Prestatie-gerichte verzorging van een paard is wel wat anders dan paard-gerichte verzorging natuurlijk :)

Het paard functioneert goed tijdens de training en in de ring , maar wordt vaak wel heel wat natuurlijk gedrag ontzegd.

Dan hebben die dieren het niet direct superslecht , maar vanuit het wezen paard is het ook verre van ideaal.

Net zoals een paard alleen op de wei het niet superslecht hoeft te hebben als voor de rest de verzorging okee is , maar het is niet bepaald diervriendelijk.

En beide situaties zijn een voorbeeld van het egoïsme van de mens die graag wil rijden / presteren , en het paard moet daarvoor een aantal belangrijke natuurlijke behoeftes inleveren.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:36

Heb niet helemaal alles gelezen, maar ons paard staat ook als enigst paard bij ons thuis. Wel in het gezelschap van 2 dwerggeiten. Zomers staat hij overdag op het land, in de winter elke dag in de paddock van 10x12 als het weer het toelaat. (lees niet in de stromende regen)
Hij gaat min. 3x in de week mee naar lessen waar andere paarden zijn, maken min. 1x per week een buitenrit en gaat regelmatig los in de bak bij de buren samen met hun paarden lekker uit ze dak of ik longeer daar en laat m altijd ff met ze snuffelen.
Wil er wel graag een klein shetje bij, maar dan moeten me geitjes weer weg.....
Wij willen graag rijden, beetje presteren en verder gewoon genieten van hem, heb niet het gevoel dat we iets slechts doen om hem zo te houden.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:03

Prima actie van de DB.

Zou er nergens een poster te downloaden zijn die ik kan uitprinten en voor het raam kan hangen om deze actie te steunen ?
Ik zie hier in mijn omgeving ook vaak paarden/pony's alleen staan wegkwijnen...misschien kan ik met zo'n poster bepaalde mensen ook wat duidelijk maken...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:08

Nou mensen, wil iedereen die maar een paard of pony heeft en deze niet in contact kan brengen met soortgenoten deze nu willen verkopen of laten opruimen?

Natuurlijk is een geit niet de ideale weidepartner. MAAR. Niet iedereen kan het zich veroorloven om 2 pony's of paarden te houden. Moeten deze mensen dan maar geen paarden houden?

En wat gebeurt er dan met die paarden en pony's?

Je kan het wel allemaal volgens het ideale plaatje gaan doen maar dat gaat gewoon weg niet. Je moet het doen met de middelen die je hebt, en als dat middel een geit is nou dan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:11

Die geit eet ook, heeft ook entingen nodig en ook hoef bekapping.
En in andere landen is het inderdaad zo als je geen 2 paarden kunt houden je er geen mag houden.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:14

@Kazardy: een geit heeft zeer minimale verzorging nodig in vergelijking met een paard. Het is ook helemaal niet zo kostbaar om ze te houden.
En ja, ik heb er zelf 2. De hoeven kun je zelf bijhouden.

Het zijn prima partners voor paarden, het zijn natuurlijk geen vervangers voor de soorgenoten. Onze eerste geit stond gezellig bij het paard in de box, het paard krabbelde hem zelfs voorzichtig. Ze sliepen ook samen tegen elkaar aan :) Ze hebben er dus wel íets aan hoor.
Onze andere pony was gek op schapen :o? (en op andere paarden).
Laatst bijgewerkt door Steefjevos op 04-03-09 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:17

Kun je bij een paard ook (is dat net zo ongezond als bij een geit)
Een schetlander kost niet meer dan een geit. Dat verschil is niets of minimaal. Heb je plaats voor een geit heb je dat ook voor een schetlander.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:19

kazary schreef:
Kun je bij een paard ook (is dat net zo ongezond als bij een geit)
Een schetlander kost niet meer dan een geit. Dat verschil is niets of minimaal. Heb je plaats voor een geit heb je dat ook voor een schetlander.

Ten eerste is het shetlander, en ten tweede vind ik dat te gemakkelijk gezegd. Maar ik neem aan dat jij dus meer dan een paard hebt?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:21

Dat is onzin! Een shetlander kost écht wel meer dan een shetlander. Ik zou toch niet zo snel de hoeven van een shetlander zelf bekappen, daar heb je speciaal gereedschap bij nodig.
Voor een geit volstaat een speciaal mesje (7 euro bij de Welkoop) of een tang (weet niet hoeveel die kost).
Dan heb ik het nog niet over het voer. Een geit heeft écht biks nodig, anders krijgen ze koper tekort want niet alle geiten houden van hun liksteen, dat is wel goedkoper dan dat voor een shetlander. Een shetlander kun je ook niet gewoon in de wei zetten bij het paard, hij zal zich rondvreten. Een geit kan er wel bij, maar je moet wel ervoor zorgen dat de omheining hoog en dicht genoeg is. Verder moet je echt voorkomen dat er honden bij kunnen komen. Ook kunnen geiten niet tegen de regen.
De omstandigheden die voor een shet goed zijn, zijn dat niet per definitie voor een geit als je dat bedoeld. En ik ben ook van mening dat een shetlander meer ruimte nodig heeft dan een geit.. Beweging is voor een shetlander ook wel zo prettig..

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:24

Hammeke schreef:
casanova schreef:
pffffffff,ten eerste is het je dan afvragen waarom jullie paard iedereen in elkaar ramt?(wel in kudde opgegroeit? of nare ervaringen meegemaakt)

dus kijk naar je eigen paard,jou paard vind ondeling contact dan leuk als er hek tussen staat,dan doe je dat toch? ;)

dit vind ik een heel zwartkijkerige reactie, mijn paard is ook heel dominant en stampt elk paard wel van haar weg, maar dit is niet omdat zij niet in een kudde is opgegroeid of omdat ze nare ervaringen heeft meegemaakt.

misschien moet je eens in het wild kijken, alsof de paarden daar allemaal lief voor elkaar zijn.
in de natuur geld de wet van de sterkste, zo ook bij paarden.
dus als je paard elk ander paard wegschopt, is dat helemaal niet abnormaal.

Ik sta op een stal met in totaal 6 paarden. Die van mij is behoorlijk dominant en heb het eens een weekje aangekeken met alle andere paarden op stal. Nou ik kan je verzekeren dat ik mijn paard dan liever alleen op een stuk heb staan, dan dat ik hem iedere keer tussen de andere kan halen met alle gevolgen van dien. Die van mij slaat dan wel van zich af, maar om dan te zeggen dat hij dan lekker buiten staat, te genieten van het gras, de bloempjes en de bijtjes? Nou nee hoor, hij staat heerlijk op zijn eigen landje, kan de overige paarden zien en vermaakt zich daar prima ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:26

Tsja en nu krijg je allemaal maar reacties als: "ja, duhu!" ...

Terwijl er echt veel mensen zijn die denken dat een paard alleen wel kan, er loopt op dit moment zelfs een topic over hier op bokt, echt om te jánken. Echt, hóe haal je het in je hoofd ... :(

En kom op, een geit?? Een geit met een paard?? Dan kunnen we net zo goed zelf de hele dag bij ons paard in de wei gaan zitten, een geit is een ander diersoort, daar heeft het paard als kuddedierzijnde HELEMAAL NIETS aan!

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:27

kazary schreef:
Die geit eet ook, heeft ook entingen nodig en ook hoef bekapping.
En in andere landen is het inderdaad zo als je geen 2 paarden kunt houden je er geen mag houden.

Ik heb altijd een klein welsh ponytje gehad (mijn eerste pony die tot haar dood mocht blijven) eigenlijk het "ideale" gezelschapspaardje.
Maar reken maar dat die veel meer kost dan mijn 2 dwerggeiten hoor. Een pony kost meer hooi en stro, hoefsmid komt erbij, geiten doe je zelf. Mijn geiten worden niet geent, die komen het pad nml. niet af. Wormenpillen haal je bij de schapenboer 2x per jaar, dus minder en goedkoper dan een pony. Sorry maar er zitten behoorlijke kosten verschillen in.
Maar wat dacht je van tijdverschillen. Geiten geef ik een knuffel eten, een pony eist iets meer verzorging alsmede beweging!!
Ik vind een geit een prima vervangen, maarja heb ze dan zelf natuurlijk ook :D

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:28

Op zich ben ik het wel eens met de campagne. Ik vind het namelijk hard nodig dat er eens naar de vele 'stalpaarden' van NL wordt gekeken. Maar dan vind ik die reclameborden weer zo jammer... 'Fury staat in een lekker warme stal, al 87 dagen'. Nu kan ik me zo goed voorstellen dat er mensen zijn met een paard die dat lezen bij zichzelf denken: '87 dagen????? Wie laat z'n paard nu 87 dagen op stal staan?? Die van mij komt er bijna elke dag zeker een uur uit!'.
Je moet echt op de site van de campagne gaan lezen om te weten waar ze van de DB nu eigenlijk naar streven en dat is dus minimaal 4 uur in de wei met soortgenoten. Ik twijfel er dus aan of die boodschap in de reclamespotjes en op de posters wel goed naar voren komt.....

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:28

Ik heb 1 paard en die staat opgestald, daar staat hij samen bij andere.
Mijn tuin is niet groot genoeg voor 2 paarden. Dus doe ik dat ook niet.

Steefje, ik kan niet helemaal wijs uit je bericht. sorry. Maar dit maak ik er dan maar uit op als antwoord.
Ik zou ook de hoeven van een geit niet zelf bekappen. Laat dat ook maar aan de vakman over.
Een geit heeft biks nodig, dus is daar duurder dan een shet.
Als jij je weide opdeelt kun je een shet gewoon bij je paard zetten.
Een goede omheining heb je bij een shet als geit nodig.
Beweging, ik ga er van uit dat als je een paard houd de weide daar groot genoeg voor is, dan kan een shet daar ook wel beweging genoeg vinden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:29

Dani62 schreef:
Tsja en nu krijg je allemaal maar reacties als: "ja, duhu!" ...

Terwijl er echt veel mensen zijn die denken dat een paard alleen wel kan, er loopt op dit moment zelfs een topic over hier op bokt, echt om te jánken. Echt, hóe haal je het in je hoofd ... :(

En kom op, een geit?? Een geit met een paard?? Dan kunnen we net zo goed zelf de hele dag bij ons paard in de wei gaan zitten, een geit is een ander diersoort, daar heeft het paard als kuddedierzijnde HELEMAAL NIETS aan!

Wij weten ditsoort dingen allemaal, maar de gemiddelde mens weet niet dat paarden vlucht dieren zijn, kuddue dieren zijn en beweging nodig hebben alles. Dat zijn geen domme mensen, maar mensen die niet voorgelicht zijn.

Verder beetje bekrompen reactie.