"Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:31

Bolieke schreef:
Je kan mensen niet verbieden te fokken, maar misschien wel eens hun ogen openen. Ze met de neus op de feiten te drukken, wat gaat er gebeuren met je allerschattigst veulen?
Ik ken enkele mensen in mijn omgeving die niets dan last hebben met hun merrie, zowel lichamelijk als psychisch die toch kost wat kost een veulen willen. Omdat ze dat schattig vinden en dat kunnen opleren. Dat hun merrie op niet veel trekt, da's maar bijzaak...
Die mensen mogen hun ogen geopend worden.
Mijn eigen paardje (ook een kruising) komt ook van een hobby kweker, ieder jaar zijn veulentje. Maar zijn merrie was wel een goed paardje en de hengst die hij gebruikte, dat was ook goed doordacht.

Ik ben wel van mening als men het te streng reglementeerd, de paarden ontzettend duur zullen worden en niet meer voor de gewone mens weggelegd. Ze vragen nu al gelijk 1000 € meer gewoon omdat hun paard papieren heeft, ook al is het een draak van een paard.

Dat is idd wel een mogelijkheid dat ze dan duurder worden, maar op zich zou ik daar geen problemen mee hebben, zo kopen mensen (die eigenlijk niet in staat zijn om een paard te houden) minder snel een paard waardoor eveneens veel leed bespaart blijft.

ElCid

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:34

en daar kan ik het ook alleen maar mee eens zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:35

Bolieke schreef:
Ik ben wel van mening als men het te streng reglementeerd, de paarden ontzettend duur zullen worden en niet meer voor de gewone mens weggelegd. Ze vragen nu al gelijk 1000 € meer gewoon omdat hun paard papieren heeft, ook al is het een draak van een paard.

Vragen staat altijd vrij, betekent niet dat ze het ervoor betaald krijgen. Echte etterbakken verkoop je niet voor net geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:36

Dus, met andere woorden, een paard zou dan niet meer zijn weggelegd voor de arbeider die wel een lapje grond heeft en een stal erop maar net niet genoeg budget om een duur paard te kunnen aanschaffen.
Jij hebt daar geen problemen mee Lois, maar er zijn genoeg mensen die dat wel hebben. We zijn niet allemaal rijk namelijk.

Jesser

Mijn andalusier heeft ook geen papier, maar hij is rastypisch, heeft het uiterlijk en de bouw en campeoneert.. Hij staat goed in proportie en heeft harde benen en hoeven. Dit is een voorbeeld van ws een boerenfokker in Spanje, die geen geld/zin/tijd heeft om de hele reutemeteut na te lopen van het stamboek.

Prima niets mis mee. (ik kan je eerlijk zeggen dat hij verhoudings gewijs, goed aan de prijs was, ten opzichte van een pre)

Nu op dit moment heeft mijn instructrice paarden gekocht van een pre fokker, die in eerste instantie op karakter, dan op gangen en dan pas op kleur heeft gefokt.

Daar zou men in Nederland ook wat meer mee bezig mogen zijn.

Ik vind dat beweging alleen niet de issue moet zijn om te fokken.. Terwijl je dat vaak wel ziet gebeuren. Veel hoog in het bloed staande kwpners zijn zo temperamentvol dat er buiten niet mee gereden kan worden. Dat vind ik persoonlijk niet zo'n goede zaak.

Anoniem

Winnie_Smit schreef:
Juliette86 schreef:
Zo vind ik de combi haflinger/arabier ook niet zo'n doordachte keuze. Heb genoeg zenuwachtige bulldozers voorbij zien komen.

Gaat dit om de keuze van de fokkers of de keuze van de keurmeesters binnen een stamboek die het ene paard wel goedkeuren en het ander niet? Natuurlijk is het merrie-eigenaar die beslist maar het is het stamboek dat bepaald wat wenselijk is gefokt te worden.

Juist bij de arabische volbloeden zie je gelukkig steeds vaker dat de eigenaar de hanteerbaarheid van zijn paard tot uitdrukking laat brengen door het dier te laten voorbrengen door een kind van 10.

Je ziet het steeds vaker, dus het zal bij de keurmeesters van het AVS in de smaak vallen.

Als je dan een zenuwachtige bulldozer als resultaat van je fokprodukt hebt, dan heb je óf niet de goede hengst gekozen of er iets anders aan de hand dat maar een beetje te maken heeft met genetische aanleg.

Dit bedoel ik, je ziet het steeds vaker
http://yaccaranda.com/magmana.html
Niet dat het de norm is , het is mode.

On topic: de bewustwordingsactie in GB vind ik heel goed, zou in NL ook gedaan mogen worden. Goed dat een verzekeraar hier budget ter beschikking stelt voor deze campagne.

Deze opmerking was meer geplaatst in de richting van mensen die lukraak kruisen en niet zorgvuldig twee ouderdieren bij elkaar zetten. Juist bij kruisen moet je heel selectief zijn in de partnerkeuze, omdat de uitkomst zo onzeker is.

Ik denk dat invloed van de stamboeken hierop minimaal is, omdat deze 'fokkers' over het algemeen minder betrokken zijn bij stamboeken. Daarnaast mag je met elke merrie fokken en wordt er vaak een goedkope en niet goedgekeurde hengst bij gedaan.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:37

Tja, da's kwestie van wat jij een duur paard vindt, maar da's een andere discussie :D . Maar ik zou het wel erg vinden dat mensen een paard wordt ontzegd omdat ze zo'n bedrag niet in 1 keer kunnen leggen, terwijl ze de maandelijkse kosten en verzorging zeer makkelijk zouden kunnen betalen.
Hoeveel mensen zijn er niet die een ton betalen voor een chique paard en het dan 1 keer per dag een uurtje uit de stal halen? Maar dan gaan we weer over het paardenwelzijn, weer een andere discussie :D .
Maar het blijft wel een feit dat sommige paarden niet geschikt zijn voor de kweek. Men zou bv bij paarden een erfelijke ziekte een negatief beoordelingsformulier kunnen bezorgen zodat fokken wordt afgeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:42

En mij rest nog de vraag hoe de recreant die puur hobbymatig rijdt, aan een paard moet komen. Immers, als je alles aan banden gaat leggen blijven alleen de doorgefokte sportpaarden over en laat dat nou net niet het geknipte paard zijn voor diegenen die voor de ontspanning een beetje buiten rijden en verder niet al te veel eisen stellen ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:44

Voor mij zou de belangrijkste reden voor papieren bij een merrie de afstamming zijn ivm eventuele fok. Prestaties interessseren mij niet zoveel, wel dat zowel de merrie als de hengst een goed karakter, bouw en gezondheid hebben en bij elkaar passen. De rest is bonus.
Ras zou bij mij geen beperking zijn bij de hengstenkeuze, ik zou dan nl alleen geïnteresseerd zijn in een goed gebruikspaard voor recreatie. Hoge wedstrijdprestaties interesseren mij niks, een koel karakter, goede gezondheid en comfortabele gangen wel. Dat sluit voor mij bv veel warmbloeden al uit (ook te groot trouwens) en ook veel ponyrassen zijn of te smal voor een volwassene of voor mij persoonlijk te heet.

Regels voor wie of wat mag fokken zijn onzinnig, regelgeving is geen vervanger voor gezond verstand. Het je blindstaren op het zuiver houden van een ras is al even nutteloos. Soms moet je verder kijken dan je eigen stamboek om bij een goede combi uit te komen. Helaas zullen er altijd mensen blijven die niet nadenken en puur voor de schattige veulenfoto's een hengst op hun merrie zetten, evenals er altijd mensen zullen zijn die denken dat ras alles is en alles zonder papier waardeloos. Beide zijn uitersten die gelukkig in de minderheid zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:45

Offtopic maareh... WOW wat een gave foto! +:)+
Wij verwachten dit jaar twee veulens uit goedgekeurde dekhengsten en aan de hand gekeurde merries die bij de jury zeer in de smaak vielen, kan me dus wel vinden in de campagne. ;)
Overigens hoeven er van mij niet alleen maar sportpaarden gefokt te worden. Het zou al een hoop schelen als sommige merriebezitters goed zouden nadenken over de hengstenkeuze, en niet de hengst van de boer om de hoek nemen omdat dat zo lekker handig en dichtbij is.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:46

@ Lois

Ik volg een opleiding in alles wat met Agrarisch van doen heeft en heb daarna al het een en ander aan ervaring. En een paard valt gewoon onder landbouwhuis dier en moet gewoon voldoen aan dergelijke regels. Ook betreft slachten. Zitten gewoon wachttijden op, mag m gewoon laten slachten als iemand wilt en het is een ' handelswaar' (om t even in vakterm te houden, daarnaast zijn het merendeel van de paarden voor de handel)

Maar waar jij het op brengt is dat mijn hengsten moet laten castereren, omdat jij dat gevaarlijk vind. Ik maak vaker oudere hengsten klaar voor keuringen etc. Bijv. 4 en 5 jarigen, die springen allemaal braaf rondjes in het B en L, en rij ze ook soms btj dressuur. Maar volgens jou opinie, zou ik ze niet meer kunnen rijden.
Daarnaast schrijf ik altijd veel bij zowel dressuur als springjury's en wordt ik vaak erg verdrietig van Z2 ruiters... Er wordt wel zo slecht gereden soms en ik vind een paard niet snel zielig, maar het is diep en diep triest wat je soms voorbij ziet komen op concours.

PS: Mijn laatste L1 paard was een fries uit een arabier... Bloemooi dier met veel talent (had ik niet achter m gezocht, maar bleek er toch te zijn) Sprong m ook wel wat, was geen talent daarin maar liep wel gewoon een B proef en was super mak buiten in t bos en heeft ook keer onderling in de cross gelopen.

Wil trouwens niet zeggen dat ik voorstander ben van alles maar kruisen, maar is geen probleem zolang ze maar niet in een ' raszuiver' stamboek ingeschreven kunnen worden

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:48

suleilitha schreef:
En mij rest nog de vraag hoe de recreant die puur hobbymatig rijdt, aan een paard moet komen. Immers, als je alles aan banden gaat leggen blijven alleen de doorgefokte sportpaarden over en laat dat nou net niet het geknipte paard zijn voor diegenen die voor de ontspanning een beetje buiten rijden en verder niet al te veel eisen stellen ;)

Wel da's dus ook mijn probleem. Het is de recreant die het van de leuke kruisingen moet hebben (zoals ik ;) ). Maar ik zit met een dubbel gevoel en ik vraag mij dan ook ieder jaar af bij al die veulens die geboren worden, wat gaan de mensen er in godsnaam mee doen? Heel het internet staat vol paarden, waar men niet vanaf geraakt.
Mijn paard komt ook van iemand die wel 6 paarden had staan en geen tijd had om dat veulen op te leren. En hij had nog een andere merrie die vol zat voor enkele maanden later. Als je dat weet en je moet ze met pijn in het hart verkopen, waarom kweek je dan? Verdienen doe je er niet op hoor! Zeker niet met paarden zonder papieren.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:59

suleilitha schreef:
Dus, met andere woorden, een paard zou dan niet meer zijn weggelegd voor de arbeider die wel een lapje grond heeft en een stal erop maar net niet genoeg budget om een duur paard te kunnen aanschaffen.
Jij hebt daar geen problemen mee Lois, maar er zijn genoeg mensen die dat wel hebben. We zijn niet allemaal rijk namelijk.

Dit slaat meer op het feit dat er steeds meer mensen een paard kopen voor een prikkie op de markt die geen verstand van paarden hebben. Ik ken gevallen dat een pony wordt "opgesloten" in een garagbox van een flat in de randstad omdat die mensen het zo'n leuk huisdiertje vinden en het voor een prikkie konden kopen en ik ken zo nog wel meer gevallen. Kijk als de prijs van een paard omhoog gaat, kopen dit soort mensen minder snel een paard/pony. En de echte liefhebber spaart er toch wel voor, dus het heeft niets met arm of rijk te maken, in onderhoud kosten ze allemaal geld.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:02

En ik ken mensen die een goedkoop paard kopen en die beesten hebben de tijd van hun leven op de weide met een goedkoop shetje erbij. En ik ken mensen die met goud behangen zijn en hun paard in een gouden kooi opsluiten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:04

Dat is jouw gekleurde visie, Lois28. Je bent vast nog nooit op het platteland geweest?
Ook hier wonen mensen die wel een huis hebben met grond alleen geen kapitaal om dure paarden aan te schaffen maar wel een of meer kinderen die graag een paard of pony willen. En die stoppen het dier echt niet in een garagebox in een woonwijk.
Verder, hoe moet je sparen als er maar 1 kostwinner in een gezin is?
Ik zou zeggen, welcome in the real world!!!!

Precies Bolieke maar die komen in the ideal world van mensen zoals Lois gelukkig niet voor ;)

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:07

Marij schreef:
@ Lois

Ik volg een opleiding in alles wat met Agrarisch van doen heeft en heb daarna al het een en ander aan ervaring. En een paard valt gewoon onder landbouwhuis dier en moet gewoon voldoen aan dergelijke regels. Ook betreft slachten. Zitten gewoon wachttijden op, mag m gewoon laten slachten als iemand wilt en het is een ' handelswaar' (om t even in vakterm te houden, daarnaast zijn het merendeel van de paarden voor de handel)

Maar waar jij het op brengt is dat mijn hengsten moet laten castereren, omdat jij dat gevaarlijk vind. Ik maak vaker oudere hengsten klaar voor keuringen etc. Bijv. 4 en 5 jarigen, die springen allemaal braaf rondjes in het B en L, en rij ze ook soms btj dressuur. Maar volgens jou opinie, zou ik ze niet meer kunnen rijden.
Daarnaast schrijf ik altijd veel bij zowel dressuur als springjury's en wordt ik vaak erg verdrietig van Z2 ruiters... Er wordt wel zo slecht gereden soms en ik vind een paard niet snel zielig, maar het is diep en diep triest wat je soms voorbij ziet komen op concours.

PS: Mijn laatste L1 paard was een fries uit een arabier... Bloemooi dier met veel talent (had ik niet achter m gezocht, maar bleek er toch te zijn) Sprong m ook wel wat, was geen talent daarin maar liep wel gewoon een B proef en was super mak buiten in t bos en heeft ook keer onderling in de cross gelopen.

Wil trouwens niet zeggen dat ik voorstander ben van alles maar kruisen, maar is geen probleem zolang ze maar niet in een ' raszuiver' stamboek ingeschreven kunnen worden

Dat had nog niet eens zozeer te maken met het feit dat ik het gevaarlijk vind (alhoewel in sommige gevallen wel), maar meer dat er dan hengsten rondlopen die voor een prikkie kunnen dekken terwijl ze niet zijn goedgekeurd en dat er dan weer minder goede paarden bijkomen met alle gevolgen van dien...
Niet dat dat zo snel gebeurd, maar ik zie wel eens advertenties staan en ja dan heb ik zo mijn bedenkingen. Verder vraag ik me af als een paard niet wordt goedgekeurd, waarom zou je dit paard dan hengst laten en niet laten ruinen? In sommige gevallen komt het natuurlijk voor dat een hengst op latere leeftijd alsnog wordt goedgekeurd, maar als een hengst bv al ernstige tekortkomingen hebben in het exterieur dan weet je dat zo'n dier niet meer wordt goedgekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:08

Hm, het beste paard wat ik ooit onder de kont heb gehad, kwam van een niet-goedgekeurde hengst, zonder papieren. De moeder had een stamboekpapiertje met tweede premie, de vader was een nakomeling van Duc de Normandie maar ging papierloos door het leven. De nakomeling in kwestie werd wel Z springen en M2 dressuur....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-09 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:09

Lois28 schreef:
[
Dat had nog niet eens zozeer te maken met het feit dat ik het gevaarlijk vind (alhoewel in sommige gevallen wel), maar meer dat er dan hengsten rondlopen die voor een prikkie kunnen dekken terwijl ze niet zijn goedgekeurd en dat er dan weer minder goede paarden bijkomen met alle gevolgen van dien...
Niet dat dat zo snel gebeurd, maar ik zie wel eens advertenties staan en ja dan heb ik zo mijn bedenkingen. Verder vraag ik me af als een paard niet wordt goedgekeurd, waarom zou je dit paard dan hengst laten en niet laten ruinen? In sommige gevallen komt het natuurlijk voor dat een hengst op latere leeftijd alsnog wordt goedgekeurd, maar als een hengst bv al ernstige tekortkomingen hebben in het exterieur dan weet je dat zo'n dier niet meer wordt goedgekeurd.

Gelukkig denkt niet iedereen er zo over en is er voor hengsten als ze op drie jarige leeftijd niet goedgekeurd worden een mogelijkheid om via de sport uiteindelijk op latere leeftijd wel ggk te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:11

Klopt Pipo, en hoe vaak komt het voor dat een hengst het eerst in Nederland niet redt, daarna naar het buitenland verkast, zich daar laat zien in de sport en alsnog wordt toegelaten tot de dekdienst in Nederland. Prestige VDL is zo'n voorbeeld.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:11

suleilitha schreef:
Dat is jouw gekleurde visie, Lois28. Je bent vast nog nooit op het platteland geweest?
Ook hier wonen mensen die wel een huis hebben met grond alleen geen kapitaal om dure paarden aan te schaffen maar wel een of meer kinderen die graag een paard of pony willen. En die stoppen het dier echt niet in een garagebox in een woonwijk.
Verder, hoe moet je sparen als er maar 1 kostwinner in een gezin is?
Ik zou zeggen, welcome in the real world!!!!

Precies Bolieke maar die komen in the ideal world van mensen zoals Lois gelukkig niet voor ;)

Ga me nu niet vertellen hoe het er op de boerderij aan toe gaat, jij kent me niet eens en je hebt nu al een mening over mij, knap Suleilitha! En als je het geld er niet voor hebt om een paard/pony te kopen, van welk geld wil je het paard dan onderhouden? Wat als ie ziek wordt en je krijgt torenhoge da-kosten? Is het dan uberhaupt verstandig om een paard of pony te kopen, eerst verder denken hè! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:16

Ik ga op jouw meningen af Lois die je hier tentoonspreidt en je gaat er van uit dat mensen die het niet breed hebben, automatisch geen lor verstand hebben van paarden, dáár val ik over.
Jij zegt dat men geen geld heeft om een paard/pony te kopen maar ik heb het over mensen die domweg geen 7000 of meer voor een paard neertellen en heel tevreden zijn met eentje van 2000.

Overigens is een burgerhuisje op het platteland nog geen boerderij ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:19

Als je je paard niet meer kunt bekostigen door ziekte ofzo, dan moet je het paard terug verkopen. Zo gaat dat. Maar als je zo denkt, mag je dus echt niets meer kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:21

Dat kan mij ook overkomen, stel dat er een deel van ons inkomen wegvalt, moet ik ook overgaan tot verkoop van een aantal. Verder zijn wij ook maar doodgewone arbeiders die in een huisje op het platteland wonen met een paddockje en een paar boxen en wat lappies land.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:29

suleilitha schreef:
Ik ga op jouw meningen af Lois die je hier tentoonspreidt en je gaat er van uit dat mensen die het niet breed hebben, automatisch geen lor verstand hebben van paarden, dáár val ik over.
Jij zegt dat men geen geld heeft om een paard/pony te kopen maar ik heb het over mensen die domweg geen 7000 of meer voor een paard neertellen en heel tevreden zijn met eentje van 2000.

Overigens is een burgerhuisje op het platteland nog geen boerderij ;)

Dat hoor je mijn zeker niet zeggen dat mensen die geen geld hebben geen verstand hebben van paarden, integendeel zelfs, eerst goed lezen hè :+
Ik heb het over het feit dat als je amper in staat bent om een paard/pony te kopen en je hebt weinig financiele middelen, hoe je dan denkt die pony/paard te kunnen gaan verzorgen en wat als je hoge da-kosten krijgt, tja dan belandt dat beestje natuurlijk weer op internet of erger nog de slager en is het circeltje weer rond waar deze discussie over begon }>

Doe trouwens ook maar niet meer want jij en ik denken er toch anders over en dat is ons goed recht :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:30

Ach dan zijn er nog altijd genoeg afgekeurde dravers die voor een prikkie weg gaan

En ik wil juist mijn haflinger door een arabier of nrps'er laten dekken ....