Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:36

Bij anky hebben de paarden echt wel veel beweging en wat ik weet van toen ze nog op bonfire reed, die kwam als het weer mee zat toch echt een paar uurtjes in de wei, verder nog in de molen en rijden dan natuurlijk.
De meesten paarden in nederland mogen blij zijn als hun eigenaar 1x per dag komt en dat ze er dan misschien even uit mogen.
Mijn paardjes staan in pension in limburg en komen overdag de hele dag buiten in de winter en in de zomer 24/7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:37

Cayenne schreef:
De paarden van Anky komen wel degelijk regelmatig buiten.

Regelmatig is een heel vaag begrip en kan net zoveel betekenen als 1 keer per week een uurtje. Ik zeg niet dat het zo is, maar met de term 'regelmatig' kan je alle kanten op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:38

Anoniem schreef:
een paard dat hoog in de sport loopt is nog steeds een gewoon paard hoor... Die net zo goed 5 a 6 uurtjes op het land of in de paddock moet..
Die diskussie gaat het hier niet om, daar zullen we het wel nooit over eens worden :D

@janouk: daarop zijn er ook verschillende groeperingen bezig om eea in kaart te brengen, zodat er een breed draadvlak ontstaat om regels in een wet vast te leggen.
Alleen die groeperingen hebben allemaal een zakelijke achtergrond. Vandaar dat er dus NIET gewezen wordt naar zakelijke instellingen, maar is de hobbymatige paardenbezitter met 1 of 2 paardjes de l*l.

maverick

@CCCCorine Het gaar er over dat de DB wil dat de paarden los komen in de wei en paddock ect.Ik denk dat meenig paard wel een keer wil rennen en bokken :D

Anoniem

jesito schreef:
Bij anky hebben de paarden echt wel veel beweging en wat ik weet van toen ze nog op bonfire reed, die kwam als het weer mee zat toch echt een paar uurtjes in de wei, verder nog in de molen en rijden dan natuurlijk.
De meesten paarden in nederland mogen blij zijn als hun eigenaar 1x per dag komt en dat ze er dan misschien even uit mogen.
Mijn paardjes staan in pension in limburg en komen overdag de hele dag buiten in de winter en in de zomer 24/7.

een paar uurtjes ? moet ik dan denken aan 2 uurtjes ? want voor mij is een paar uurtjes nl 5 a 6 uurtjes op het land/padock en dat zal anky écht niet doen..

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:40

DubbelDun schreef:
janouk schreef:
Zolang de pensionstallen vol staan en de paardenbezitters niet klagen, zal een pensionstal eigenaar niet geneigd zijn veranderingen aan de brengen. Het moet toch echt vanuit de eigenaren komen.
En die doen niks, want het interesseert ze niet.
De pensionstal zal er dus op aangesproken moeten worden vanuit een overheid, want als een stalhuurder dit zegt kan hij gewoon op zoek naar een andere stal !!

En als er dus geen stallen meer zijn die toelaten dat een paard 23 uur op stal staat, dan kunnen ze op een gegeven moment nergens heen. Het is dus nuttig om zowel staleigenaren als paardeneigenaren hierop aan te spreken. Tuurlijk zal niet iedereen zijn/haar mening omgooien, maar al worden hier slechts 10 paardenlevens mee verbeterd, dan is het toch al de moeite waard geweest?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:41

Mariska_28 schreef:
En toch... waarom maken ze zich zooo druk over de paarden.. is het dierenleed in de bioindustrie al gewoon geaccepteerd? Varkens en kippen die zouden willen dat ze een eigen schone stal zouden hebben.. die nooit daglicht zien, zo snel mogelijk vergemest worden en gewoon echt een poedersuiker hebben.. Maarja die zien we niet dus daar maken we ons niet druk om.. Hier hebben ze het over 180.000 paarden. Niets vergeleken bij de ruim 41 miljoen vleeskippen en ruim 11 miljoen varkens. Ruw gezegd, per nederlander zijn er 3 kippen en 1 varken die "mishandeld" worden. Ik wou het toch even melden..

Je kunt altijd nog tig zaken opnoemen die erger of net zo erg zijn. ;)
Maar daar gaat het nu niet over. Ik vind het absoluut goed dat men zich over dit onderwerp druk maakt (overigens ben ik o.a. overtuigd vegetarier, actief lid van PETA en zo kan ik nog wel wat opnoemen ;) , ik maak me over meer zaken druk, dus jouw voorbeelden vind ik OOK heel erg!), aangezien ik zelf diverse keren in het leven heb gezien hoe paarden er soms bijstaan en de mensen er om heen dat gewoon normaal schenen te vinden ;( . En helaas kon ik niets doen, aangezien instanties me niet konden helpen door o.a. de wetgeving. Enig idee hoe machteloos dat voelt?

Maar goed, ik maak me net zo goed druk over de bio-industrie, maar laten we ons aan het onderwerp hier houden. ;)

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:42

janouk schreef:
maverick schreef:
@janouk *\o/* voor anky,daar komt geen een wedstrijdpaarden los,laat staan 4 uur in een gras wei

Ik vind dat je het houden van topsportpaarden niet kan vergelijken met het houden van een 'gewoon' paard. En het rijden van topsportpaarden is een hele andere discussie. Er zijn in Nederland weinig paarden die de hele wereld over reizen in vrachtwagens en vliegtuigen en ingezet worden in volle arena's en zwaar getraind worden, etc.
En ik denk dat niemand kan ontkennen dat de paarden van Anky wel degelijk veel lichaamsbeweging krijgen dagelijks.

Dit artikel en deze actie gaat over het houden van de duizenden paarden in Nederland. De inzet van de DB is om deze paarden meer lichaamsbeweging te gunnen. Wij kennen, denk ik, allemaal wel paarden die dagen op stal staan en als ze mazzel hebben een 1/2 uurtje per dag eruit komen. Het gaat om deze paarden, die vaak uit onwetendheid geen of onvoldoende lichaamsbeweging krijgen. Voor deze paarden wordt actie gevoerd.

Ik ken toch een heel aantal GP ruiters die ook Wereldbeker ed rijden die de paarden gewoon in de paddock/wei doen.Wel helemaal ingepakt maar ze kunnen wel lekker rennen en bokken.Het gaat er bij de DB niet om dat ze 4 uur per dag gestapt en getraint worden.Het eenigste waarom anky deze campagne steunt is voor de publicteit.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:44

bij mij komen de dieren elke dag buiten, vanaf ongeveer negen a half tien s'ochtens tot half 5 a 5 uur..

Tenzij het echt heel hard regent, want daar merk ik aan dat ze dat echt niet lekker vinden.. Beetje miezel kan geen kwaad.

Ze hebben het prima naar hun zin. In deze tijd van het jaar ligt er genoeg hooi zodat als ze willen knabbelen, ze het kunnen.

Ze zien er goed, gezond en tevreden uit. Ik doe zelf alle verzorging dagelijks, en ik ben ontzettend blij dat ik dit plekje kan huren.

Maar ik besef ook dat niet ieder paard dat kan krijgen. Ik vind wel dat pensionstallen er meer op moeten letten dat de paarden naar buiten kunnen, hebben ze die ruimte niet, moeten ze minder paarden aannemen, zodat de paarden die er staan wel voldoende beweging en ruimte kunnen krijgen.

Als eigenaar van een paard vind ik dat je daarom kunt kiezen, er zijn zat pensionstallen die dat wel kunnen bieden.

Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor het welzijn, zowel geestelijk als lichamelijk voor je paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:45

@Mariska_28: ik gok dat je geen vlees eet, maar als je dat wel doet én je bent bereid om daar het 3-voudige voor te betalen dan heb je goede kans dat ook dit leed aan te pakken is.

Maw alles draait dus om geld, dat is met het houden van paarden niet anders.

Overigens vind ik er nog wel verschil in zitten of een kip in haar slechts 8 weken durende leven wat krap behuist is of een paard wat 25 kan worden.
Niet dat ik de kip daarmee goedpraat, maar het is appels met peren vergelijken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:48

RedPassion schreef:
Ik denk dat de mensen die hun paarden apart en hele dagen op stal hebben staan hier -helaas- geen boodschap aan hebben.

Die komen aan met de meest uit een lopende smoezen van paarden die alles kapot slaan tot gebieden waar het echt niet kan en ze het woord drainage nog nooit gehoord hebben.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:49

DubbelDun schreef:
@hilden1971 : elke grondsoort kan geschikt gemaakt worden om zandpaddocks van te maken. Maar dan moet je wel willen investeren en maar al te vaak zijn pensionstallen uit op het snelle geld.

Ik praat niet over paddocks maar over weidegrond. in een paddock kun je ook een groep paarden niet met zijn allen instoppen en ik denk niet dat men dit bedoeld.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:50

Op de pensionstal waar wij vorige winter stonden, kwam ze NIET buiten als ik niet reed..
En aangezien de bak ofwel te nat ofwel bevroren lag, was rijden ook al zelden een optie. Dus dan ben je snel rond hé.

Ik heb gezworen haar dat nooit meer aan te doen.

Heb er een maatje bij gekocht en ze zijn deze winter op de wei blijven staan. Veeeeeeel gesleur met water, hooi, voer, vuile vieze paarden, veel modder en een kapotte wei tot gevolg... maar... geen enkele zieke gehad en blije paardjes.... dus ik weet het wel hoor voor volgend jaar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:51

Anoniem schreef:
jesito schreef:

een paar uurtjes ? moet ik dan denken aan 2 uurtjes ? want voor mij is een paar uurtjes nl 5 a 6 uurtjes op het land/padock en dat zal anky écht niet doen..

Ik heb dit eens gezien op tv en hier werd idd globaal over een paar uurtjes gesproken.
Ik vind 5/6 uurtjes nog erg kort want dat is nog steeds het overgrote deel van de dag in de stal.
Dus mijn manier zal het niet zijn.
Ik wilde alleen even aangeven dat de paarden daar wel op de wei komen zoals ik toen heb gezien.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:52

Een paard kwijnt niet weg in zijn eentje, anders was die van mij al dood geweest namelijk

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:54

Ik heb deze discussies ook al vaak gevoerd. Vorig jaar hadden wij buren die zonder enig probleem hun arabiertje 3 maanden op stal lieten staan. En dan bedoel ik echt 24/7 ( en ook nog helemaal in zijn eentje) ,want de buuf kon niet rijden :( Dat ze de moeite niet neemt om mij even te bellen of ik haar paardje even op kan halen zodat hij bij mij in de bak kon lopen heb ik haar dus ook erg kwalijk genomen.
Ik vind het vreselijk als mensen zo voorbij gaan aan de natuurlijke behoefte van een dier. Maar volgens de buurman had een paard dat helemaal niet nodig.
Gelukkig dat ze besloten hem te verkopen, en hij voor training bij mij op stal kwam, arme dier wist niet wat hij van gekkigheid moest doen toen hij eenmaal weer naar buiten mocht. Bokken of rollen... dat werd dus een combinatie van beide ;)

Mijn paarden staan elke dag buiten, zomers zelfs 24/7 lekker samen in de wei. Voor de winterdagen heb ik paddocks met afdakjes, maar deze winter hebben ze ook nog veel op de wei gelopen.

@msqt die van jou kan andere paarden zien.... maar Haron stond echt weg te kwijnen in zijn dichte schuur.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:55

MSQuincyTE,
Tja, zo kun je het ook beredeneren. Jij gaat ook niet dood in je eentje, maar zou jij dat leuk vinden zonder vrienden? Zonder internet, dus geen contact met mensen die jou taal spreken?

DubbelFun

@hilden1971 : een wei is voor mij geen vereiste, paddocks wel.
En mits die ruim genoeg zijn kun je daar best een klein groepje paarden in kwijt. Je zult dan als stalhouder goed moeten aankijken welke paarden bij elkaar kunnen, want niemand zit te wachten op blessures.

Anoniem

Honden zijn roedeldieren, echter worden die in 95% van de gevallen alleen in een huis gehouden. Gaan ze daar ook wat aan doen?

kazary

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:56

Hopelijk wel pipo. Van mij mag dat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:57

@pipo: de mens is voor een hond zijn vervangende roedel ;)

crazycactus

@pipo maar leven meestal wel in huis dus zijn de gezinsleden een vervangende roedel. Paarden lopen doorgaans niet door de huiskamer heen he.

Anoniem

kazary schreef:
RedPassion schreef:
Ik denk dat de mensen die hun paarden apart en hele dagen op stal hebben staan hier -helaas- geen boodschap aan hebben.

Die komen aan met de meest uit een lopende smoezen van paarden die alles kapot slaan tot gebieden waar het echt niet kan en ze het woord drainage nog nooit gehoord hebben.

Precies. Waar een wil is, is een weg...

Daarnaast vind ik dat je niet aan paarden houden moet beginnen als je ze geen weidegang (paddock ook goed, als er maar ruimte is) met soortgenoten kan bieden. Je houdt zo'n dier voor jezelf, omdat jij er graag iets mee wilt doen. Het minste dat je dan terug kan doen is het dier een paardwaardig bestaan geven tijdens de uren van de dag dat jij er niet bent.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:00

weer zo'n topic >;) je doet het toch nooit goed.
Ik ben er zo eentje heb een paard staat op stal komt er enkel uit wanneer ik kan, en verder is ie gezond 26 jaar dus zo slecht doe ik het niet denk ik dan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:01

@RedPassion: Dan zal er eerst een definitie van 'paardwaardig' moeten komen en daar wordt nu dus aan gewerkt.