Gelderse hengstendemonstratie 2009

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:29

Judje schreef:
Alexandro staat volgens mij juist meer in het rechthoeksmodel, zoals ze tegenwoordig ook juist meer willen.
Sirius is voor mij gevoel juist weer korter. :?

Nee sirius is lang in de rug :) Iig als ik met m bezig ben valt het me best op.

Judje

Re: Gelderse hengstendemonstratie 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:37

Ik zie nu ook dat je bij Stal Hofs stage hebt gelopen en er nog steeds rijdt, dan ga ik die discussie zeker niet met je aan. :=
Soms komt het toch heel anders uit hoe een paard oogt en hoe hij is. Zo lijkt mijn Gelderse nooit zo groot, terwijl hij bijna de 1.70 haalt en een merrie van een vriendin van mij lijkt juist érg groot en haalt de 1.65 niet.
(Mijn Gelderse is ook een Sirius trouwens en die van mij staat in het vierkantsmodel)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:47

Judje schreef:
Ik zie nu ook dat je bij Stal Hofs stage hebt gelopen en er nog steeds rijdt, dan ga ik die discussie zeker niet met je aan. :=
Soms komt het toch heel anders uit hoe een paard oogt en hoe hij is. Zo lijkt mijn Gelderse nooit zo groot, terwijl hij bijna de 1.70 haalt en een merrie van een vriendin van mij lijkt juist érg groot en haalt de 1.65 niet.
(Mijn Gelderse is ook een Sirius trouwens en die van mij staat in het vierkantsmodel)

Kan ook zijn dat ik het fout zie. Maar voor mijn gevoel, die foto's op internet zijn niet echt up-to-date, is sirus best lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:42

Judje stelde al eens in een eerder topic dat een kenmerk van een gelders paard is dat het in het vierkantmodel staat :(:)

Sirius is juist erg lang in de rug, het gros van zijn nakomelingen ook.
Alexandro staat goed in het rechthoeksmodel, niet lang en niet kort.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:43

Ik wou net zeggen, Sirius is toch een schoolvoorbeeld van een lang paard.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:57

Janne, dat klopt inderdaad, aangezien ik dat gelezen had en daarom er vanuit ging dat dat ook zo was, al weet ik nu dat het rechthoekmodel meer gewaardeerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:20

Judje schreef:
Alexandro staat volgens mij juist meer in het rechthoeksmodel, zoals ze tegenwoordig ook juist meer willen.
Sirius is voor mij gevoel juist weer korter. :?

Judje schreef:
Daarin wordt Alexandro P. onder het zadel en aan de hand getoond. Ziet er goed uit hoor!
Ik vind het ook zeker wel een hele mooie en kwaliteitsvolle hengst, alleen vind vind hem zelf iets te lang en te slank voor een Gelderse.

Houd dan eens op met beweren dat een Gelders paard kort moet zijn, want dat is niet zo. Of verdiep je eens in het begrip rechthoeksmodel, want wat je hierboven zegt is echt het tegenovergestelde van de werkelijkheid :Y)
Gelderse paarden zijn over het algemeen genomen lang gelijnde paarden, al zijn er ook uitzonderingen en iets beknoptere types.
Alexandro neigt eerder naar te kort dan naar te lang. En Sirius neigt eerder dan te lang dan naar te kort!
Hoe dan ook, beide zijn langgelijnde paarden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:53

Alexandro is gewoon iets meer rijtypischer :j

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:22

@janne, ik vind het jammer dat je in je post die twee berichten quoot, terwijl ik in de post ervoor juist aangeef dat ik dan de verkeerde bronnen als waar heb aangenomen.

Ik zit nog niet zo heel lang in de Gelderse wereld en ben daarom zeker niet alwetend. Dat weet ik ook en ik zou er graag van leren, maar ik heb écht gelezen dat Geldersen in het vierkantmodel horen te staan, vandaar dat ik daarvan overtuigd was.
Daarnaast ben ik zelf meer voorstander van het vierkantmodel en zal daar dus ook bij de hengstenkeuze (als dat voor mijzelf van toepassing zou zijn) rekening mee houden dat ze mij niet te lang worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:01

Judje schreef:
Daarnaast ben ik zelf meer voorstander van het vierkantmodel en zal daar dus ook bij de hengstenkeuze (als dat voor mijzelf van toepassing zou zijn) rekening mee houden dat ze mij niet te lang worden.

Tip: stap zo snel mogelijk van dat idee af, want van een vierkant paard wordt je als ruiter echt niet gelukkig. Dan mis je zoveel lossigheid, zoveel lengtebuiging......

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:39

Ik vind dat zelf wel meevallen.
Lengtebuiging zou je imo kunnen verkrijgen door het paard goed recht te richten. In de klassieke dressuur wordt ook veel gewerkt met de kortere paarden en daar zie ik toch voldoende lengtebuiging.

Wat ik namelijk aan de 'modernere, grootramige' paarden mis is het achterhandgebruik. De meeste komen ver met hun achterbenen en gebruiken deze ook goed, maar toch zie ik bij kortere paarden juist meer voordeel met betrekking tot het ondertreden, kantelen van de bekken e.d.

Ik weet dat daar de meningen behoorlijk over verschillen en dat er ook genoeg voordelen zitten aan de modernere paarden, maar toch ga ik zelf voornamelijk om een goed gebruik van de achterhand en vanuit daar los, over de rug naar voren en dat kan imo ook heel goed met een korter paard. :)

Maar, ik ben bang dat de discussie rechthoek v.s. vierkantmodel hier nogal offtopic is. Een tijd terug heb ik daar op F-AM wel een topic over geopend, maar helaas is een lange, interessante discussie weggebleven, maar misschien kunnen we hem daar alsnog, overnieuw voeren?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:45

Je noemt zelf al de klassieke dressuur waar met kortere paarden wordt gewerkt. Daarbij is altijd duidelijk te zien dat ze souplesse missen, lengtebuiging missen en de mogelijkheid om echt te verruimen missen.
Dat mensen graag op zo'n manier met zulke paarden rijden, prima. Maar het Gelders paard hoort lengte in het lijf te hebben.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 07:59

@Judje: de bovenlijn maakt het verschil :) Een mooi langgelijnd paard met een sterke bovenlijn en een goed bespierde lendenpartij kan ook goed in verbinding lopen van achteren naar voren. Zodra de bovenlijn wat week is en wat arm bespierd wordt het een ander verhaal.
Of het bekken al dan niet goed gekanteld kan worden, heeft niet alleen met lichaamslengte te maken maar ook met de helling van het kruis. Een paard met een zeer hellend kruis heeft het duidelijk moeilijker dan een paard met een licht hellend of een wat plat kruis :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:23

Daarom stap het KWPN nu ook af van die hellende kruizen. Iets platter(niet tuigpaard) is beter.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:43

NatasjavE schreef:
Daarom stap het KWPN nu ook af van die hellende kruizen. Iets platter(niet tuigpaard) is beter.

Inderdaad :j

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:35

Interessante link janne.
Pletje: thnx voor je uitleg. Daar heb je zeker een punt ja. :)
Er is alleen zoveel info beschikbaar, dat ik af en toe niet meer weet wat ik wel en niet moet geloven.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:57

Judje schreef:
Interessante link janne.
Pletje: thnx voor je uitleg. Daar heb je zeker een punt ja. :)
Er is alleen zoveel info beschikbaar, dat ik af en toe niet meer weet wat ik wel en niet moet geloven.

Je kunt meedoen aan competities en cursussen over paarden beoordelen van het KWPN. Krijg je gelijk inzicht hoe zij het beoordelen :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:15

Ik las net de link van janne en ga me denk ik wel onder voorbehoud opgeven. :) Dank je.