Join Up methode van Monty Roberts onder de loep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:56

Cassidy schreef:
Macusa schreef:
Waarom vrágen we het niet gewoon? Ben benieuwd wat de animal communicators onder ons over deze methode te zeggen hebben.

Je wilt dus aan een paard vragen welke methode hij prefereerd bij bijv. het inrijden? Dat houdt in dat je een paard aan beide methodes (JU en klassiek zadelmak maken) bloot moet stellen om hem een voorkeur te laten uitspreken. Alleen er is maar een probleem. Inrijden kan maar een keer :x

Paarden praten daar toch over met elkaar? Ervaringen uitwisselen enzo? Dus daar kan de paardencommunicator zijn voordeel weer mee doen. Hoeft hij/zij ze niet allemaal bij langs...

Cassidy

Re: Join Up methode van Monty Roberts onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:59

:))

Probleem is dan weer dat je de info niet uit eerste hand krijgt. En dan is het weer niet relevant voor een onderzoek. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:30

Ik ben ook benieuwd, wat er hier uitkomt.

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:50

Ik vind de join up een goede methode. Natuurlijk hebben de paarden een bepaald vorm van stress, dat kan ik je nu al zeggen. Als ze jou wegjagen in een cirkel heb je ook stress, zeker als je niet weet wat er gebeurd. Maar toch denk ik dat als ze daar een paard liggen af te slagen da diene meer stress gaat hebben dan een paard waarmee je join up doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:56

hihi geweldig :)

ach, ik denk dat de uitslag niet zo spannend is....... althans mij niet zal verassen :)

waar ik wel graag door verrast wil worden is door de mensen die altijd elk onderzoek die de sport in discrediet brengt klakkeloos als waarheid aanmerken, dit dan ook gaan doen bij de uitkomst van dit onderzoek :D of dat dit onderzoek dan onder het vloerkleed geschoven gaat worden........ daar ben ik eerder nieuwsgierig naar :)

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:59

ben benieuwd hoe dit uitpakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:03

Ik denk eerder, dat mochten er ongewenste neveneffecten aan het licht komen, deze met de mantel der liefde bedekt gaan worden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:17

Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen.

Maar zoals al eerder is gezegd waar ik het mee eens ben, is dat het voor jonge wilde paarden zoiezo al stress is.
Misschien dat ze kunnen vergelijken door ook wat oudere paarden te gebruiken, die al in de handen zijn geweest en dus niet bang zijn van mensen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:19

Toch wel heel erg benieuwd wat de uitkomst is!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:27

JAAAA...en dan...een join up is wat de echte paardenmensen al lang deden voor het WOORD bestond!!! Wat een onzinnig onderzoek! Mensen die weten hoe het moet deden het al lang voor het "IN " kwam en mensen die meegaan met de div. stromingen zullen het nooit begrijpen vrees ik!!!! Maar dat geld voor heel veel dingen van de laatste tijd. Mijn haren rijzen af en toe ter berge als ik bokt lees!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:52

Ben benieuwd naar de uitslag...

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:58

mag ik nu misschien even.?
de join up wat monty roberts gebruikt kan best paard natuurlijk wezen.
maar wat ze van de zomer gedaan hebben vond ik zelf niet door de beugel kunnen.
ze halen een wild paard uit de natuur en zullen die wel even binnen een paar dagen zadelmak maken enz.
sorry maar dat vind ik niet natuurlijk.
er zijn hier in de wereld genoeg paarden die niet in het wild leven die mensen schuw zijn e.d. waarom gebruiken ze die dan niet???
ik vind zelf het gedoe van monty allemaal een beetje opgeblazen
ik heb zelf een paard met gedragsproblemen en daar ben ik zonder join up ook uit gekomen.
het is gewoon een kwestie van tijd en gedult.
ik zie de join up zelf meer als natuurlijke dwang.
en zeg nou zelf dat paard wat ze gebruikt hebben van de zomer, zal die geen stress er van hebben gehad???

sorry moest dit even kwijt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:59

Eh, deze zomer? Bedoel je het verhaal van Shy Boy? Dat is al wat langer geleden hoor!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:05

nee die merrie bedoelde ik.
die ze in dat grote natuurgebied hebben gevangen.

even opgezocht.

de merrie fiji.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:33

Citaat:
waar ik wel graag door verrast wil worden is door de mensen die altijd elk onderzoek die de sport in discrediet brengt klakkeloos als waarheid aanmerken, dit dan ook gaan doen bij de uitkomst van dit onderzoek of dat dit onderzoek dan onder het vloerkleed geschoven gaat worden........ daar ben ik eerder nieuwsgierig naar

Daar ben ik ook benieuwd naar maar ook naar de reactie van de sportmensen. Want elk onderzoek dat aantoond dat er sprake is (kan zijn) van dierenleed wordt ook vaak onder het vloerkleed geveegd.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:43

marjoleinft schreef:
maar wat ze van de zomer gedaan hebben vond ik zelf niet door de beugel kunnen.
ze halen een wild paard uit de natuur en zullen die wel even binnen een paar dagen zadelmak maken enz.
sorry maar dat vind ik niet natuurlijk.
er zijn hier in de wereld genoeg paarden die niet in het wild leven die mensen schuw zijn e.d. waarom gebruiken ze die dan niet???

Wellicht wat offtopic, maar ik 'moet' toch even reageren...

Ze hebben geen paard 'even uit de natuur geplukt en wel even binnen een paar dagen zadelmak gemaakt'. De intentie was ook absoluut niet om tijdens Horse Event wel even te bewijzen hoe goed ze wel niet zijn en hoe snel ze een paard zadelmak konden maken. Annemarie en haar team waren er heel duidelijk in dat ze heel goed keken naar wat de merrie aan kon en dat het beste resultaat kon worden dat ze in vertrouwen wat stappen verder richting zadelmak waren, niets meer, niets minder. Er was geen doel gesteld, anders dan vertrouwen winnen van het paard en kijken of ze een paar stappen in de goede richting konden zetten.

En juist omdat het een paard uit de natuur was, was deze niet, zoals paarden die inmiddels schuw zijn geworden, reeds 'verpest' door toedoen van mensen. Dit paard reageerde nog heel puur en het is denk ik mooi om ook eens te zien hoe zo'n paard dan reageert en hoe ze daar mee omgaan, anders dan met een paard wat al veel te veel mee heeft moeten maken...

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:17

Cassidy schreef:
Je wilt dus aan een paard vragen welke methode hij prefereerd bij bijv. het inrijden? Dat houdt in dat je een paard aan beide methodes (JU en klassiek zadelmak maken) bloot moet stellen om hem een voorkeur te laten uitspreken. Alleen er is maar een probleem. Inrijden kan maar een keer :x

Ze zouden zo'n comunicator er eigenlijk nu nog in het onderzoek tussen moeten schuiven, in het kader van een integrale aanpak.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:21

In aanvulling op Zjaak: Ik heb Fiji na Horse Event een paar keer gezien in Oudenhoorn, en ook een paar keer niet toen ik daar was: ze stond lekker een paar weken in het land.
De keren dat ze er wel was, viel me op wat een mensgericht paard het is! Als dit paard "overvallen" zou zijn door de snelheid van de training, was ze niet zo op mensen gesteld geweest.

Verder was ze op Horse Event niet zadelmak, of in ieder geval toch niet ruitermak. Ze zagen dat ze het nog niet aankon, dus is ze niet over haar grenzen geforceerd.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik geen enkel paard panisch of compleet over de zeik heb zien worden tijdens een join up, sterker nog, het is altijd zo rustig op het trainingscentrum dat je soms niet eens doorhebt dat ze met een paard bezig zijn.

Over het onderzoek dat ze gaan uitvoeren kan ik niet veel zeggen, ik denk dat we daarvoor te weinig informatie hebben over de omstandigheden en de parameters die ze gaan onderzoeken. Wie voert bijvoorbeeld de join up uit?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:31

Ben benieuwd naar de bevindingen van dit onderzoek.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:06

Fiji heeft na eerste basistraining weer lekker een paar maanden in de wei gestaan. Ze staat nu weer in Oudenhoorn. Ik heb haar gezien, kan me geen rustiger en mensvriendelijker dier voorstellen. Komt direct uit de kudde naar je toe. Wat een super paard. Wat mij betreft kan dat alleen maar als haar contact met mensen 100% goed is geweest. En wat betreft het onderzoek. Fantastisch dat er onderzoek gedaan wordt. naar wat dan ook. Leuk alleen dat de voor- en tegenstanders nu al weer stelling nemen over de uitkomst. Overigens klopt het niet dat er nooit onderzoek is geweest door universiteiten. Monty heeft een honored doctored in Zurich en in Parma. Zal die ook niet zomaar gekrege hebben denk ik.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:39

En toen was het stil. :(:)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:43

Is er nog geen uitslag? Ze zijn op 5-2 toch al begonnen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:58

Bij wetenschappelijk onderzoek is er niet zo snel een uitslag hoor. Eerst worden de gegevens verzameld en daarna pas geanalyseerd en dan komt pas het verslag schrijven, waarin de uitslag gepubliceerd zal worden.

ImmieYv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:25

Nee wetenschappelijk onderzoek duurt over het algemeen wel wat langer. En er is altijd wel wat op aan te merken. Maar erg goed dat het gedaan wordt. Er zijn zoveel verschillende opvattingen over alles in paardenland, een beetje wetenschappelijk bewijs, voor een en ander, voor zover mogelijk is niet weg. Ben benieuwd naar de uitkomsten