Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:38

kazary schreef:
Natuur, welke natuur in Nederland? Al die snelwegen door het bos heen?

Gelukkig! Iemand die het snapt! :D ;) Welke Natuur? Nederland kent geen natuur, alleen maar cultuur...

Edit: zie gelukkig al dat meer mensen deze opmerking plaatsten :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:51

Authentic schreef:
LDRD schreef:
Plak je paard het etiket 'wild' op en je mag hem zodanig verwaarlozen dat ze overlijden?

Toch merkwaardig. >;)

Dierenbescherming erop zetten? Als ik 't doe met mijn paard mag 't niet, zij mogen 't wel?

Bijvoeren in natuurgebieden schijnt bij de wet verboden te zijn?
Dan doet de DB daar niks aan.

Citaat:
Ook bijvoeren bevordert volgens het rapport van ICMO het dierenwelzijn niet. Het is bovendien simpelweg bij wet verboden, omdat het een natuurgebied betreft. ,,Door bijvoeren van groepen dieren verstoor je het ecosysteem. Uiteindelijk moet je dan als mens weer ingrijpen om het natuurlijke evenwicht te herstellen en overbevolking te voorkomen. Bovendien zorgt het bijvoeren juist voor veel onrust en stress in de gehele populatie. Het bijvoeren ter voorkoming van verhongering draagt daardoor niet bij tot het verbeteren van het welzijn van de dieren”, vertelt Bijl

Ik vind het absurd dat je dieren fokt (want dat doen ze in mijn ogen door de kuddes zo te laten lopen) en het dan vervolgens normaal vindt dat een deel ervan door honger omkomt. Dan heb je er teveel lopen, klaar.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:37

@ saaraah
En die ruimte is er niet...
als het nou echt 'in het wild' was, dan trekken de dieren verder. Maar wat valt er hier nou te trekken. 60 km2 lijkt wel groot maar valt in werkelijkheid bar tegen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:44

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:46

appels met peren?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:53

Als je niet van rotte appels houdt,is er kans dat je ook niet van rotte peren gediend bent.
Laatst bijgewerkt door jodi op 19-02-09 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:05

Arizona schreef:
@ saaraah
En die ruimte is er niet...
als het nou echt 'in het wild' was, dan trekken de dieren verder. Maar wat valt er hier nou te trekken. 60 km2 lijkt wel groot maar valt in werkelijkheid bar tegen.

Nou en of!

Een vriend van mijn vader heeft in Amerika zijn 12 paarden op 40.000 hectare grond lopen en voert in de winter nog bij...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:51

Jeetje, ik schrik er wel van. Mijn vader is afgelopen zomer nog bij hun in het gebied geweest en heeft nog hele mooie foto's gemaakt van ze. Uiteraard had ie ook hele leuke belevenissen verteld. Niet leuk om dit soort berichten te lezen.... :\

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hierboven pa zelf op 65 jarige leeftijd, liggend op de grond om mooie foto's proberen te maken van de Koniks.... Misschien wel leuk voor de lezers om een beeld te krijgen hoe ze hier in Nederland leven.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:19

Vind het goed dat ze niet bijvoeren o.i.d.
Het is nu eenmaal de natuur, en daar overleven de zwakste het niet,
dit zorgt er uiteindelijk wel voor dat steeds de sterkte over blijven.

GreenRider

Re: Veel Konikpaarden Oostvaardenplassen overlijden in 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:23

Waarom zetten ze dan ook in Nederland! wilde paarden.
Ten eerste ze horen daar niet daarom overleven ze niet goed.
ten tweede is nauwlijks echte natuur.
Vind het grote onzin dat ze dood moeten. Moeten ze ze maar niet naar nederland brengen.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:32

Prachtige foto's Downhill!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:45

Idd hele mooie foto's :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:47

Ik snap ook niet waarom dan niet het overschot aan veulens eruit gevangen wordt en verkocht.Dat gebeurd op veel plaatsen waar wilde paarden teveel plek innemen,waarom dan niet in Nederland?

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:50

Het stond ook in de krant. De minister vind het niet belangrijk dat de dieren blijven leven. Hij zegt dat de natuur zijn gang moet gaan en ze niet hoeft bij te voeren.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:11

Adil18 schreef:
Welke Natuur? Nederland kent geen natuur, alleen maar cultuur...

Je haalt me de woorden uit de mond....

Maar wat er nu eigenlijk gebeurt is dat de mens tijdelijk voor roofdier speelt, omdat die wolven en beren daar niet lopen schieten wij die paarden af. Ik vind dat een vrij humane manier van sterven, de meeste jagers zijn wel zo getraind dat ze niet 6 keer hoeven te schieten en dan overlijdt het dier in 1 keer.

Wie weet hoeveel pijn hij heeft als er eerst een roedel wolven op duikt en het paard nog probeert te vechten voor zijn leven.

Er is bij wet verboden om bij te voeren staat er, dus daar is ook weinig aan te doen....
En zijn wij niet degene die zo graag natuur willen, waarom al die mooie "natuur" gecreeert wordt, door het ontbreken van "natuurlijke" vijanden vind ik dit een goede manier en daarbij zijn wij in mijn ogen ook een natuurlijke vijand alleen met de kennis tot het maken van wapens.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:27

_Hedwig_ schreef:
Maar wat er nu eigenlijk gebeurt is dat de mens tijdelijk voor roofdier speelt, omdat die wolven en beren daar niet lopen schieten wij die paarden af. Ik vind dat een vrij humane manier van sterven, de meeste jagers zijn wel zo getraind dat ze niet 6 keer hoeven te schieten en dan overlijdt het dier in 1 keer.

Gewoon schieten is idd humaan genoeg, maar deze lopen dus eerst te verhongeren en als ze te slecht worden, worden ze geschoten.
Room de boel dan af als je toch alles maar raak wilt laten fokken, kies er een percentage uit die uit de kudde gaan en of verkocht, of meteen geschoten worden, dan heeft de rest genoeg te eten en hoeft er niemand te verhongeren.
Je zorgt ervoor dat die dieren daar geboren worden en rondlopen, dan ben je er ook verantwoordelijk voor. Afschieten nadat ze een goed leven hebben gehad, ik zou kiezen voor verkopen, maar oke het kan. Maar ze met zovelen laten lopen dat er een aantal geschoten moeten worden voordat ze van de honger omkomen werkt toch in de hand dat ze allemaal zwakker worden, want door de grootte van de groep krijgen ze nu allemaal niet genoeg te eten.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:40

Ja, maar ik vind het wel ok, we weten natuurlijk niet precies hoe ze selecteren welke paarden er afgeschoten worden, maar ik maak me hier niet zoveel zorgen om, ik ga ervan uit dat er geselecteerd wordt op leeftijd en de gezondheid die ze hebben.
Dit omdat ik veel met een boswachter in Nationaal park de Hoge Veluwe gelopen, die schieten ook zwakke en zieke dieren af en laten die liggen, om de natuur die we na proberen te bootsen te helpen zo natuurlijk mogelijk te lopen.

Ik vind dit persoonlijk geen slechte zaak, anders moet het weer verkocht worden, wie weet waar het dan terrecht komt.......
Ik lees ook genoeg dat maar niet jan en alleman aan de paarden moet, dus het is eigenlijk allemaal wat.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:06

Wat het allerergste is in deze hele discussie dat steeds maar weer gezegd wordt dat de "sterksten" overleven. Dit is een geheel foutieve vertaling van "survival of the fittest". Het Engelse woord fit in deze context heeft niets met fit als in fitness te maken. "Fittest" betekent het meest AANGEPAST aan de omstandigheden. Als je dus niet gehinderd door enige kennis van evolutiebiologie op foutieve aannames een dergelijk "ecosysteem" gaat maken zoals staatsbosbeheer in de Oostvaardersplassen doet, dan ontwerp je een evolutionaire hogedrukpan, oftewel je bent bezig met een vorm van "selective breeding", dit heeft dus niets met natuur maar alles met mens te maken. Aangezien de enige natuurlijke vijand nu de kou is en vluchten niet meer erg belangrijk, nee zelfs onmogelijk is, ben je waarschijnlijk bezig met het fokken van hele luie dikke paarden die heel snel vetreserves kunnen opbouwen, of paarden die heel veel vogeleieren gaan eten en wie weet daarna misschien wel andere dierlijke eiwitten. Herten veranderen misschien in een nieuw soort zwemmend hert en gaan meer op een kleine walvis lijken, enz. Ik overdrijf hier natuurlijk de snelheid waarmee een en ander zich voltrekt maar toch is dit echt een extreme vorm van menselijke ingrijpen, die ook nog eens gepaard gaat met veel dierenleed.

Bij kuddedieren in grote bestaande ecosystemen sterft altijd een redelijk groot percentage jonge dieren door diverse oorzaken zoals roofdieren, uitputting, kwijtraken van de moeder, honger, dorst, verdrinking, ziekte, vertrapt worden in grote kuddes, niet snel genoeg zijn enz. Elke jachtopzichter weet dit en er is dan ook afschot van jonge dieren. In het geval van paarden/pony's wordt bijvoorbeeld een percentage jonge dieren uit de kudde gehaald. Zo gebeurt het al eeuwen in andere landen, zoals Engeland en Duitsland. Maar hier in Nederland kan 1 man die nu bij staatsbosbeheer werkt en ooit een theorie heeft ontwikkeld over grote grazers de hele "natuur" inrichten. Dat zijn theorie door geen enkele andere wetenschapper in het buitenland serieus wordt genomen lijkt niemand wat te deren. In Nederland praat iedereen lekker met hem mee, want wiens brood men eet wiens woord men preekt.

Ach ja bij mensen hoor je deze onzinnige redenatie over de natuur zijn gang laten gaan ook. De vorige paus gebruikte dat toch ook als argument tegen anticonceptiemiddelen, de natuur lost overbevolking vanzelf wel op zei hij, ja inderdaad door honger, ziekte en oorlog. Ik neem dan ook aan dat alle mensen die dit hele gedoe zo natuurlijk vinden zelf ook minstens 13 kinderen hebben dat zou dan pas consequent zijn.

cas

Re: Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:35

In NL is geen echte natuur meer en leven ook geen echte wilde paarden. Alles wordt door mensen geregeld. Overal staan hekken omheen, hier loopt een kudde ijslanders op de Veluwezoom, die staan ook maar op een klein afgezet gedeelte.
Lopen wandelroutes doorheen, fietsroutes enz. Ze hebben eigenlijk maar een klein stukje en dat stukje is helemaal door mensen bepaald. Op een volgend stuk staan dan weer runderen, wel gescheiden van de ijslanders anders zouden ze elkaar maar lastig vallen. Dan nog hebben we hier dassen, die moeten dan allemaal wegen kruizen, maar daar heeft de mens weer dassentunnels voor uitgevonden. Dus echte natuur in NL wordt door mensen geregeld, laat ze dan ook maar die koniks bijvoeren en goed verzorgen, dat is de taak van de mens hier. Anders vind ik krijg je onnodig dierenleed. Dierenbescherming doe er wat aan. NL heeft geen grote ecosystemen voor grote grazers.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:45

_Hedwig_ schreef:
Ja, maar ik vind het wel ok, we weten natuurlijk niet precies hoe ze selecteren welke paarden er afgeschoten worden, maar ik maak me hier niet zoveel zorgen om, ik ga ervan uit dat er geselecteerd wordt op leeftijd en de gezondheid die ze hebben.
Dit omdat ik veel met een boswachter in Nationaal park de Hoge Veluwe gelopen, die schieten ook zwakke en zieke dieren af en laten die liggen, om de natuur die we na proberen te bootsen te helpen zo natuurlijk mogelijk te lopen.

Ik vind dit persoonlijk geen slechte zaak, anders moet het weer verkocht worden, wie weet waar het dan terrecht komt.......
Ik lees ook genoeg dat maar niet jan en alleman aan de paarden moet, dus het is eigenlijk allemaal wat.

Zo werkt het daar dacht ik niet met dat selecteren. Ze wachten totdat ze zien dat een dier heel erg verzwakt is en het niet lang meer zal maken en dan worden ze afgeschoten. Een aantal jaren geleden wachten ze nog totdat ze bijna dood neervielen, nu schieten ze wat eerder. " Verbeterd roofdiermodel" noemen ze het geloof ik.

Inwonderland

Re: Veel Konikpaarden Oostvaardersplassen overlijden in 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:22

Dat is wat ik in de post daarvoor heb gezegd, bij gebrek aan "natuurlijke" vijanden doen wij het....

Dus zijn wij de natuurlijke vijand, waarvan ik dan vind dat wij onderdeel uit maken van de natuur en dus de natuurlijke vijand zijn geworden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:48

_Hedwig_ schreef:
Dat is wat ik in de post daarvoor heb gezegd, bij gebrek aan "natuurlijke" vijanden doen wij het....

Dus zijn wij de natuurlijke vijand, waarvan ik dan vind dat wij onderdeel uit maken van de natuur en dus de natuurlijke vijand zijn geworden.

Als je echt de natuurlijke vijand nadoet dan schiet je ook een gedeelte van de jonge dieren af en volgens mij doet een goede jachtopzichter dat ook met wilde zwijnen, enz. Dat heeft verder niks te maken met oud of zwak maar gewoon met populatiebeheer en daar ben ik het wel mee eens, maar staatsbosbeheer dus niet. Ik ben niet tegen afschieten maar tegen het laten creperen van de honger en dat is wat staatsbosbeheer eigenlijk wil in de Oostvaardersplassen. Het is uitsluitend onder grote druk dat ze nu iets eerder ingrijpen. De discussie gaat dus eigenlijk over het laten verhongeren van dieren en niet over het afschieten van dieren.

Ik dacht trouwens dat een aantal mensen die te maken hadden met de Hoge Veluwe het ook niet zo zagen zitten met hoe Staatsbosbeheer met de herten in de Oostvaardersplassen omging. Maar het kan zijn dan die mensen inmiddels ook "afgeschoten wild" zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 07:41

tja, lastig hoor. Ikzelf zie wel wat in dat engelse model, elk jaar de kudde uitdunnen en een deel verkopen. Vraag is dat alleen waar die dieren eindigen. Ze kosten vrijwel niks, dus wie gaat dat kopen?? Ik vraag me af of die wilde dieren dan wel zoveel beter af zijn.. Het blijft kiezen tussen kwaden heb ik het gevoel.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:02

Wat een trieste onzin dit weer zeg! Zoals al vaak opgemerkt: Nederlandse natuurgebieden zijn niet te vergelijken met de toendras waar die beesten van nature kunnen overleven! Daarnaast: Als nederland een geschikte plek was voor wilde paarde, waarom zijn ze hier uiteindelijk dan allemaal uitgestorven en weggetrokken? Dat is al veel eerder gebeurd dan dat de mens echt intensieve landbouw is gaan bedrijven...

Als ik mijn paard loslaat in een hele hele grote weide, krijg ik de dierenbescherming op mijn dak als hij op een gegeven moment niets meer te eten heeft, natuurbeheer mag dat dus schijnbaar wel zonde blikken of blozen..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:51

kazary schreef:
Voordat de jachtopziender daar bij kan komen en in 1 keer een dodelijk schot kan lossen, is het dier op sterven na al dood. Dat maakt die dag op al die dagen lijden ook niet meer uit.

Wat ik al eerder zei. Dat wij gaan wel het roofdier spelen is onzin.In de natuur hongeren dieren niet uit. En een paard een dodelijk humaan schot geven, zodat hij in 1 keer dood is, is op het hoofd. Dat hij braaf stil blijft staan ook. Dan is het dier al op sterven na dood. Dus eerlijke manier? Nou nee niet echt.