Paarden zakken door het ijs in Reykjavik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Re: Paarden zakken door het ijs in Reykjavik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:38

Vergelijk het maar eens met vaste hindernissen die ze gebruiken in de cross. Kan ook gevaarlijk zijn, gaat heel vaak goed, maar soms ook fout! Zijn deze mensen dan ook allemaal paardenmishandelaars? Hebben zij niet het beste met hun dieren voor?

Ik vind het geweldig hoe rustig de paarden en mensen blijven en het snel oplossen !

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:42

Ik zeg niet dat het paarden mishandelaars zijn, ik zeg gewoon mijn mening over het zo houden van paarden (en andere dieren natuurlijk). En wie zegt dat ik dat wel leuk vind. En natuurlijk kan je alles niet leuk vinden of mooi of goed. Maar ik kan toch gewoon mijn mening geven :) Ik heb naarmate ik meer gezien heb eigenlijk een vooroordeel gekregen (over bepaalde mensen met ijslanders), ik dat heb ik natuurlijk liever niet. Maar dit helpt er nou niet bepaald bij.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:46

ZusJacobs schreef:
Ik heb naarmate ik meer gezien heb eigenlijk een vooroordeel gekregen (over bepaalde mensen met ijslanders), ik dat heb ik natuurlijk liever niet. Maar dit helpt er nou niet bepaald bij.

Vertel eens: hoeveel IJslandse paarden en hun ruiters ken je en heb je aan het werk gezien? En wat heb je dan allemaal gezien en hoe vaak? Daar word ik onderhand wel benieuwd naar.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:47

Jij hebt het over jouw omgeving, waar mensen IJslanders houden voor alleen de extra gangen en niks doen behalve in de mond van die paarden te rukken :Y) Dat heeft hier totaal niks mee te doen!
Alsof alle mensen met IJslanders hetzelfde zijn ? Ik zie ook genoeg mensen met kwpn-ers die niet met de dieren omgaan zoals ik ze zou aanraden, maar daarom denk ik toch nog niet dat als iemand me verteld dat hij een kwpn-er heeft er net zo mee omgaat?
Ik vind jouw vooroordeel dan ook helemaal nergens op slaan :?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:57

Hoeveel mensen ik ken in de buurt? Rond de 30/40. (Ik ken ze natuurlijk niet persoonlijk maar zoveel zie ik er wel rijden in de buurt). Hoe ze rijden? Uiteindelijk helemaal niet slecht behalve dat ze 50 van de 60 minuten dat ze rijden in de tölt zitten.. En ik overdrijf niet! Vaak met sporen gereden, hoefijzertjes eronder, (die twee hoeven natuurlijk helemaal niet ernstig te zijn, rijden zoveel mensen mee en gaan er genoeg super mee overweg!) hoefschoentjes (want ja anders trappen ze hun koten kapot :roll: ) Teugeltjes strak, want hoe hoger het hoofdje hoe beter! Ik ken trouwens ook GENOEG mensen die super met hun ijslanders omgaan (en ik zeg ook dat ik het niet heb over ALLE ijslandermensen!!). keer in het bos gehad dat iemand les kreeg, (reed op dat moment er langs) en de lesgeefster die mee liep bleef maar roepen 'strakker houden en vooruit houden, ja nog strakker, komop schop hem nou is vooruit.' dat is natuurlijk een erg gevalletje. En in de 8 jaar dat ik rijd heb ik het ook nog nooit zo ernstig meegemaakt. En ik vind dat mijn 'vooroordeel' wel ergens op slaat, omdat het Mijn vooroordeel is. Wie zegt dat je het hoeft te begrijpen. Ik beledig er verder niemand mee, of je moet je aangesproken voelen?
Groetjes :)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 01:00

Ik hoef me zeker niet aangesproken te voelen :Y) Vind het alleen totaal ongegrond.. Omdat het hier ook om IJslanders gaat, zijn zo'n beetje alle mensen met IJslanders slecht bezig?

Achtervolg je die mensen ofzo? Dat je precies weet hoe lang ze tölten? en dat met 30/40 mensen..zal je veel tijd kosten..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 08:57

_O- Nee natuurlijk niet. Ik heb enorm vaak herhaald dat het hierbij NIET om alle ijslandermensen gaat.. Lees je mijn post wel juist? Ik zeg dat het hier gaat om zo'n 30/40 mensen gaat, maar niet allemaal rijden ze zo 'gemeen' ken ook mensen die juist super leuk rijden en toch ook af en toe in de tölt zitten. En die mensen die zo'n 60 minuten rijden, rijden heel toevallig (hum) ook in de bak. En in het bos kom je ze vaak genoeg tegen. Na 8 jaar bijna alleen maar töltende IJslanders voor bij de zien komen weet ik nu wel beter..Mag je miss niet leuk vinden maar ik blijf bij mijn gedachte!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:16

Tölt is een natuurlijke gang voor een IJslander. Je hoeft echt niet te 'rukken en plukken' om ze in tölt te krijgen of te houden. Er zijn zelfs natuurtölters die bijna niet draven. Maar als ik jouw post zo lees vind jij mensen die (bijna) altijd tölten slecht voor hun paarden :7

Tip: vraag eens 1 van die ijslandermensen of je een keer mee mag op een ritje ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:31

Sporen??? Het spijt me zeer....
Ik ken géén ijslanderrijders met sporen, en deze zijn op wedstrijd ook verboden....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:28

Niemand rijd hier met sporen, is voor een volwassene op een ijslander ook zo goed als onmogelijk; Je zou eerst je knieen een stuk moeten optrekken voor je ze kunt gebruiken...
Voor je allerhande voorbarige conclusies trekt over een bepaalde rijstijl zou je je er eerst eens moeten verdiepen Zusjacobs, je reacties geven duidelijk weer dat je de ballen verstand hebt van gangenpaarden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:35

ZusJacobs schreef:
En ik overdrijf niet! Vaak met sporen gereden,

Vaak met sporen gereden?? Hoe in godsnaam? Je zou je beugels wel heel hoog moeten hangen wil dit mogelijk zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:33

Kuggur schreef:
Niemand rijd hier met sporen, is voor een volwassene op een ijslander ook zo goed als onmogelijk; Je zou eerst je knieen een stuk moeten optrekken voor je ze kunt gebruiken...
Voor je allerhande voorbarige conclusies trekt over een bepaalde rijstijl zou je je er eerst eens moeten verdiepen Zusjacobs, je reacties geven duidelijk weer dat je de ballen verstand hebt van gangenpaarden.

En dit slaat op? Dus jullie zeggen/denken dat ik alles maar uit me duimpjes zuig. ach ook goed, weet zelf in ieder geval beter.. :n jammer hoor dat er zo op gereageerd moet worden. Blijkt dat jullie je toch aangesproken voelen? Op wat ik hier schrijf, of voel je het als een belediging? Als gangen paard eigenaar?
Ik hoef hier niet meer te reageren, en dit wat jullie hier schrijven helpt nou niet bepaald. Behalve dat jullie je enorm gebrand voelen.. (blijkt)
Groetjes

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:45

ZusJacobs schreef:
Maar in de krant stonden er toch echt geen 28 mannen van rond de 100 kilo op een kluitje. (zo'n 2800 kilo)

Ow nee? Bij ons wel hoor, en nog een flinke quad erbij met een slee erachter die ons over het ijs trok. Niks gebeurd ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:54

ZusJacobs schreef:
Kuggur schreef:

En dit slaat op? Dus jullie zeggen/denken dat ik alles maar uit me duimpjes zuig. ach ook goed, weet zelf in ieder geval beter.. :n jammer hoor dat er zo op gereageerd moet worden. Blijkt dat jullie je toch aangesproken voelen? Op wat ik hier schrijf, of voel je het als een belediging? Als gangen paard eigenaar?
Ik hoef hier niet meer te reageren, en dit wat jullie hier schrijven helpt nou niet bepaald. Behalve dat jullie je enorm gebrand voelen.. (blijkt)
Groetjes

Wel, lijkt me duidelijk; slaat op jouw eigen onkundige commentaar. Ik voel me niet aangesproken/beledigd. Uit jouw uitlatingen blijkt dat je niets weet van ijslanderrijden (sporen, waar haal je het vandaan?), dáár reageer ik geirriteerd op, je verspreid onzin, zelfs kritiek, niet gehinderd door enige kennis van het betreffende onderwerp. Dat is niet alleen dom, dat is ook kwalijk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:17

zo wat een filmpje zeg!!! :oo

en echt een dikke pluim voor de redders +:)+ +:)+ met 7 min alle paardjes weer op het droge....echt snel gedaan super!!!!

hopelijk hebben ze er niets aan over gehouden :(:)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:22

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:20

Laat dit een goede les voor ze zijn, nu is het gelukkig goed afgelopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:34

Ik ga tóch naar het ijstölttoernooi in Egillstaðir binnenkort... :D
Geen zorgen het vriest hier in het Noordoosten al weken, veel kouder dan bij die watjes in Reykjavík....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:39

Woon jij daar in het NO?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:50

ZusJacobs schreef:
En dit slaat op? Dus jullie zeggen/denken dat ik alles maar uit me duimpjes zuig. ach ook goed, weet zelf in ieder geval beter.. :n jammer hoor dat er zo op gereageerd moet worden.

Wie zegt nu dat je het uit je duimpje zuigt? Mensen geven aan dat het bijzonder ongebruikelijk is dat er met sporen op IJslanders wordt gereden. Ik heb het zelf bijvoorbeeld nog nooit gezien. Mocht het al eens zo zijn dan is het een grote uitzondering en iemand met een reuzen-IJslander, of iemand met hele korte pootjes. In ieder geval niet iets dat je mag en kunt generaliseren tot algemeen. Ik denk dus wel dat het een vooroordeel is en dat is jammer, je schetst zo onnodig een verkeerd beeld, let maar eens op als je die 50 a 60 IJslanders ziet bij je in de buurt, ik wed dat de meeste mensen met hun voeten onder de buik uitkomen. Ik voel me trouwens ook echt niet aangevallen hoor, ik zou het juist leuk vinden als je je er een beetje meer in zou verdiepen en goed gaat kijken naar al die IJslanders bij je in de buurt, ook dat is vrij uitzonderlijk zo veel in je buurt, zit er een IJslanderbedrijf?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:07

sporen ook nooit gezien. Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik een enkel keertje ook wel eens vind dat er teveel in de mond gezeten wordt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:19

mysa schreef:
sporen ook nooit gezien. Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik een enkel keertje ook wel eens vind dat er teveel in de mond gezeten wordt.

Dat is binnen ijslanderland ook een heet hangijzer.
Tegenwoordig wordt er best wel op gelet op wedstrijden... De gele kaarten vliegen je soms om de oren...
De tijd dat dit mocht is voorbij.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:56

mysa schreef:

Ja dat vind ik ook wel, maar dat zie je dus wel bij veel meer paardensoorten. Ik griezel er ook van hoor als ik dat getrek aan dat bit zie ongeacht welk paardenras het is. Ik wil zeker niet beweren dat de IJslanderwereld heilig is, alleen dat verhaal van die sporen is een vooroordeel omdat je dat echt niet of slechts heel zelden ziet bij IJslanders door de onmogelijkheid qua verhouding ruiter paard.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:19

Het is toch wat, met zijn allen door het ijs! Geen pretje, maar gelukkig zijn er geen gewonden gevallen. Wel een mooi filmpje, dat dan weer wel :D.

Over IJslanderruiters: het is net hoe kundig mensen rijden. Je kunt je paard proberen omhoog te rukken en zo te laten tolten, da's fout. Op een juiste manier kunnen ijslanders uren tolten, geen enkel probleem.

Dat is eigenlijk hetzelfde als in de dressuur: je kunt je paard naar beneden zagen of je kunt hem van achteruit aan de hulpen rijden. Dat heeft niets te maken met een discipline, dat zie je overal (helaas).

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:32

ik vind het filmpje verschrikkelijk om te zien. De tranen stprongen me in de ogen. Hoe lang dat die paarden daar in dat water zaten ... het leek echt zoo lang. ( het filmpje duurde maar 7 minuten ) maar wel een lange 7 minuten naar mijn gevoel.

Hoe dat die paarden daar rustig bleven in dat water. Hoe dat mensen stonden te kijken ... Totdat die prachtige mensen ( in't zwart ) in het water sprongen.. geweldig.. snelle reddingsactie...

Toch brak mijn hartje om te zien hoe braaf deze paarden bleven in het ijskoude water.
Je zag gewoon wat sommige paarden dachten.

Ik ben er zeker van dat ze erna een goede verzorging hebben gekregen want ze werden ook al niet hardhandig uit het water gehaald.

toppie voor al die mensen die hielpen.

edit: die ene zwarte langst de kant heeft VEEL GELUK !!!!!