Minister Verburg ingeschakeld in affaire hengst Guldenberg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:16

ThePast03 schreef:
Je vergelijkt een moordzaak met het al dan niet goedkeuren van een hengst????

Kun je me antwoorden op de vraag hoeveel nakomelingen van Guldenberg bijzondere sportprestaties hebben geleverd?

Als een hengst goed vererft maakt het de fokkers weinig uit of ze wel of niet goedgekeurd zijn bij het kwpn en krijgt een hengst meer dan genoeg dekkingen.
Guldenberg heeft al die tijd ter dekking gestaan maar ik hoor of zie weinig van zijn nakomelingen.

Wat jij door blijven vechten noemt, noem ik een obsessie.

Trouwens niemand wil de nakomelingen een kans geven, want ook die zijn al getekend door de gehele situatie, kom maar eens met een register B hengst van Guldenberg aan bij het KWPN als je knippert met je ogen hebben ze hem al bij een slager gebracht want stel je voor.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:17

hilden1971 schreef:
nowornever schreef:
Maar als er door de rechter besloten is dat ze geen negatieve berichten meer mogen plaatsen dan hebben hun hier toch ook bewijs van. En dan kan je toch opnieuw naar de rechter stappen met hun bewijs en dan staan ze toch sterk in de schoenen.

Het besluit is niet ondertekend door een advocaat en hiermee niet rechtsgeldig, dus alles voor niets geweest.

Dat is niet zo slim ook niet van die eigenaren om dit niet te controleren.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:18

hilden1971 schreef:
ThePast03 schreef:
Je vergelijkt een moordzaak met het al dan niet goedkeuren van een hengst????

Kun je me antwoorden op de vraag hoeveel nakomelingen van Guldenberg bijzondere sportprestaties hebben geleverd?

Als een hengst goed vererft maakt het de fokkers weinig uit of ze wel of niet goedgekeurd zijn bij het kwpn en krijgt een hengst meer dan genoeg dekkingen.
Guldenberg heeft al die tijd ter dekking gestaan maar ik hoor of zie weinig van zijn nakomelingen.

Wat jij door blijven vechten noemt, noem ik een obsessie.

Trouwens niemand wil de nakomelingen een kans geven, want ook die zijn al getekend door de gehele situatie, kom maar eens met een register B hengst van Guldenberg aan bij het KWPN als je knippert met je ogen hebben ze hem al bij een slager gebracht want stel je voor.

Dit meen je toch niet serieus hea? :')

Wat een domme opmerking. Ik denk dat jij er een beetje te veel achter zoekt.

Het KWPN heeft wel wat meer te doen dan alle Guldenbergers slachten en zwart maken hoor.. Wat een opmerking..

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:18

Maar een goede hengst betekend niet per definitie een goede dekhengst

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:19

Lovely schreef:
Zegt de naam Don Quichote je iets?

Ja mij wel en ik denk veel andere mensen op deze wereld, hij heeft geschiedenis geschreven met wat hij heeft bereikt en ik denk dat van Hoek dit ook gaat doen.........

hilden1971

nowornever schreef:
Maar een goede hengst betekend niet per definitie een goede dekhengst

Das waar maar je moet wel de kans krijgen om je te bewijzen.

nowornever

Ik zou voor de gein wel een merrie willen dekken met die hengst om te kijken wat voor nakomling die geeft.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:20

nowornever schreef:
Ik zou voor de gein wel een merrie willen dekken met die hengst om te kijken wat voor nakomling die geeft.

Nou, wat let je? ;)

nowornever

Re: Minister Verburg ingeschakeld in affaire hengst Guldenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:21

nee als ik het zo hoor is die dan niet verkoopbaar daarna

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:22

nowornever schreef:
nee als ik het zo hoor is die dan niet verkoopbaar daarna

Ja wel hoor.

Aan de slager. :7

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:22

hahaha nee daar fok ik geen paard voor

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:23

hilden1971 schreef:

Wat heeft het kwpn met de sport te maken? Die beslist toch niet of een paard wel of niet wedstrijden mag lopen?
Als de nakomelingen goed waren en waren opgevallen in de sport had de hengst echt wel meer gedekt.

En niemand verplicht iemand om een nakomeling van Guldenberg bij het kwpn in te schrijven, er zijn ook nog andere stamboeken.

Beetje jammer om het kwpn de schuld te geven dat de hengst niet veel gedekt heeft.

Wil je nog antwoord geven op mijn vraag wanneer er voor het laatst een artikel over Guldenberg in In de Strengen heeft gestaan?
Volgens mij is dat namelijk wel een tijd terug.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:23

nowornever schreef:

Lijkt me een super idee, ik wil wel met je meedoen. Ik heb daar een goede merrie voor die zo wie zo maat moet hebben gelet op de hengstenkeuze. En dan niet eens voor de gein maar om serieus te kijken wat de hengst had kunnen bereiken. Misschien een leuk Topic om te openen. Super idee dus ik doe mee, ben benieuwd wie volgt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:25

hilden1971 schreef:

Die kans heeft hij toch gehad? Hij was al die jaren goedgekeurd bij een ander stamboek en heeft nakomelingen.

Denk je echt dat fokkers zo simpel zijn dat ze een hele goede hengst zouden laten staan enkel en alleen omdat het kwpn hem niet toelaat?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:27

ThePast03 schreef:

En niemand verplicht iemand om een nakomeling van Guldenberg bij het kwpn in te schrijven, er zijn ook nog andere stamboeken.

Beetje jammer om het kwpn de schuld te geven dat de hengst niet veel gedekt heeft.

Wil je nog antwoord geven op mijn vraag wanneer er voor het laatst een artikel over Guldenberg in In de Strengen heeft gestaan?
Volgens mij is dat namelijk wel een tijd terug.[/quote]

qua strengen is het onderhand idd een tijd geleden.
We geven nergens het WPN de schuld dat hij niet zoveel gedekt heeft we zeggen jammer dat hem door laster deze kans bij het KWPN is ontnomen.

qua andere stamboeken daar is hij reeds erkend EASP en dan ook automatisch naar ik meen bij het AES, maar dit weet ik niet zeker. Nu kan ik mij bedenken dat het EASP jouw niet zegt gelet op het afstandsverschil.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:30

ThePast03 schreef:
hilden1971 schreef:

Die kans heeft hij toch gehad? Hij was al die jaren goedgekeurd bij een ander stamboek en heeft nakomelingen.

Denk je echt dat fokkers zo simpel zijn dat ze een hele goede hengst zouden laten staan enkel en alleen omdat het kwpn hem niet toelaat?

Dat is sinds kort ja en die nazaten zijn net aan een jaar of 4 misschien een enkeling iets ouder maar die zijn nog te jong om te spreken van Talenten.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:32

hilden1971 schreef:
Dat is sinds kort ja en die nazaten zijn net aan een jaar of 4 misschien een enkeling iets ouder maar die zijn nog te jong om te spreken van Talenten.

Je begint jezelf, imo, een beetje tegen te spreken.

Een aantal posten geleden zeg je nog dat de nakomelingen geen eerlijke kans krijgen en nu zeg je dat ze nog te jong zijn om ze te beoordelen op hun talenten oid.

Miss begrijp ik dat verkeerd hoor, maar leg eens uit?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:34

hilden1971 schreef:
qua andere stamboeken daar is hij reeds erkend EASP en dan ook automatisch naar ik meen bij het AES, maar dit weet ik niet zeker. Nu kan ik mij bedenken dat het EASP jouw niet zegt gelet op het afstandsverschil.

Zou bijna zeggen wie die al langere regelmatig op FA komt kent EASP niet. :+
Wat je bedoelt met afstandverschil is me totaal onduidelijk en Guldenberg heeft meer dan voldoende oudere nakomelingen om te kunnen zien hoe hij vererfd.

Voor de geinteresseerden vond ik dit terug (uit 1991 !):

Officiële publicatie m.b.t. de hengst Guldenberg

Op verzoek van de eigenaren van de hengst Guldenberg, de heren G.W. van Norel en F.M. van Hoek, heeft het dagelijks bestuur in de vergadering van 9 september jl. een onderhoud gehad met beide eigenaren. Dit onderhoud heeft erin geresulteerd dat een door beide partijen onderschreven verklaring is opgesteld over de gang van zaken rond het dopingonderzoek en de keuring van voornoemde hengst. Eerdere publikatie hierover was door het aan KWPN opgelegde publikatieverbod niet mogelijk.

In het urinemonster van de hengst Guldenberg, genomen op de keuring van 26 januari te Zuidlaren, werd door het onderzoekslaboratorium B.C.O. te Breda de stof oxyphenylbutazon aangetoond.
De heer Van Norel, bij wie de hengst op stal stond, is als eerste hiervan in kennis gesteld. Hij reageerde hierop met de mededeling dat het hem volslagen onmogelijk leek dat genoemde stof in de urine aanwezig kon zijn en indien dit wel het geval was hij de stof niet aan de hengst had toegediend dan wel dat het geheel buiten zijn medeweten om was gebeurd. Drie dagen voor de keuring was de hengst echter wel door de dierenarts behandeld tegen koorts en hoesten. Navraag bij de behandelende dierenarts leerde dat de hengst op die dag was behandeld met finedyne, een stof die koorts onderdrukt en een brede pijn- stillende werking heeft, maar die niet in de urine was aangetoond.
De heer Van Hoek liet weten dat hij in ieder geval de hengst geen verboden middel had toegediend, omdat de hengst bij zijn medeeigenaar was gestald.
Op verzoek van de eigenaren is besloten een contra-expertise te laten uitvoeren. Nadat de datum van de contra-expertise was vastgesteld en de deskundige die bij de analyse aanwezig zou zijn was aangezocht, maakte de heer Van Hoek bezwaren tegen de datum en de getuige-deskundige. Hierop is er een langdurige correspondentie en telefonisch overleg tussen de heer Van Hoek en het stamboekbureau ontstaan, die er in heeft geresulteerd dat de contraexpertise is uitgevoerd op 30 mei 1991 en dat de heer Van Hoek een andere getuige-deskundige heeft aangewezen.
De uitslag van de contra-expertise kwam in de ochtend van 3 juni telefonisch bij het KWPN binnen en luidde: de contra-expertise geeft een bevestiging van het eerste onderzoek.
De eigenaren zijn onmiddellijk daarop telefonisch op de hoogte gesteld van de uitslag van de contraexpertise en tevens is hen medegedeeld dat dit overeenkomstig de voorwaarden van de hengstenkeuring betekende dat de hengst uit het onderzoek zou worden verwijderd. De eigenaren kondigden aan zich niet bij de beslissing neer te zullen leggen, omdat de door hen aangewezen getuigedeskundige tot een andere conclusie kwam dat het onderzoeklaboratorium.
Eveneens op die morgen van dezelfde dag kwam per fax bij het KWPN het rapport van de getuige-deskundige binnen. In dat rapport wordt gecondudeerd dat weliswaar met een redelijke waarschijnlijkheid is aangetoond dat het urinemonster in een lage concentratie dezelfde component bevat als die in het eerste monster is aangetoond, doch dat de gebruikte analysemethode niet valide genoeg is om uitspraken te doen over het wel of niet aanwezig zijn van een kleine hoeveelheid oxyphenylbutazon.
Het B.C.O. wijst deze conclusies volledig van de hand en stelt dat de analyse-methode voldoet aan alle daaraan te stellen eisen en is uitgevoerd volgens internationaal overeengekomen richtlijnen en voorschriften. Het contra-expertise monster is positief bevonden op oxyphenylbutazon in een concentratie van minder dan 5 g/ml.
Per faxbericht van 31 mei hadden de eigenaren via hun advocaat reeds geeist dat de hengst tot het eindexamen zou worden toegelaten en dat geen publikatie in In de Strengen over het onderzoek zou
mogen volgen. Bij niet inwilligen van deze eisen zou het KWPN in kort geding worden gedagvaard. Op 4 juni deden de advocaten van de eigenaren het voorstel, de hengst aan het eindexamen te laten deelnemen en de hengst indien van toepassing in het stamboek in te schrijven, zodat deze als stamboekhengst ter dekking kon worden gesteld, vervolgens het geschil binnen 10 dagen voor te leggen aan een arbitragecommissie en indien de eigenaren in het ongelijk werden gesteld verplichten zij zich de hengst niet meer als stamboekhengst ter dekking te stellen.
Het KWPN heeft daarop laten weten akkoord te gaan met de toelating tot het examen en voorlegging van het geschil aan een arbitragecommissie, echter de eis tot stamboekinschrijving en ter dekkingstelling van de hengst voorafgaande aan de uitspraak van de arbitragecommissie niet te kunnen inwilligen. De eigenaren hebben daarop het kort geding doorgang laten vinden dat heeft gediend op 5 juni 1991. De uitspraak van de rechter luidde: de hengst moet toegelaten worden tot het eindexamen. Het KWPN hoeft echter de hengst niet in het stamboek in te schrijven en het KWPN mag niet over de doping publiceren.
De hengstenkeuringscommissie achtte de hengst op grond van de toegekende cijfers en het onderzoeksrapport niet stamboekwaardig.
In overleg tussen de advocaten van beide partijen is daarna besloten dat voor Guldenberg herkeuring zou worden aangevraagd en dat, indien de hengst stamboekwaardig wordt geacht, het geschil alsnog aan een arbitragecommissie zou worden voorgelegd.
Voorafgaande aan de herkeuring heeft het hoofdbestuur in de vergadering van 18 juni besloten dat indien de herkeuringscommissie de hengst stamboekwaardig achtte hiertoe zou worden overgegaan. Het hoofdbestuur heeft in de besluitvorming daarbij overwogen dat in de voorwaarden van de hengstenkeuring niet expliciet vermeld stond dat het N.H.S. dopingreglement van toepassing was, dat het tweede onderzoek minder overtuigend was dan het eerste en dat de hengst van een eventueel toegediend middel niet gedurende het gehele onderzoek voordeel kon hebben gehad. Door dit besluit werd arbitrage overbodig. De herkeuringscommissie achtte de hengst evenmin stamboekwaadig; en het verzoek tot herbeoorling werd door de Commissie Paardengebruik van het Landbouwschap eveneens afgewezen.
De heer Van Hoek, inmiddels alleen eigenaar van de hengst, heeft per schrijven van 26-O8-1991 en 09-09-1991 aan de hoofdbestuursleden rehabilitatie geeist door de hengst alsnog in het stamboek in te schrijven. In de vergadering van 09-09-1991 heeft het hoofdbestuur besloten deze eis niet in te willigen.
De heer Van Norel heeft verzocht opening van zaken te willen geven en de affaire daarmee als afgedaan te willen beschouwen. Aan dit laatste verzoek geeft het bestuur gevolg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:15

Dus, conclusie: paard is twee keer voor de commissie geweest en beide keren afgekeurd voor de dekdienst.

Don Quichote was trouwens een dwaas die dacht dat hij ridder was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:22

Chiva schreef:
nowornever schreef:

Nou, wat let je? ;)

Waar staat ie?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:52

Ik vind het maar apart hoor...
Kijk, dat het KWPN misschien een fout heeft gemaakt, dat kán.. met de nadruk op kán....
De hengst heeft gewoon in de sport kunnen lopen, daarin had hij zich gewoon kunnen bewijzen.
Hij is GGK bij een ander stamboek, ook die nakomelingen hebben/moeten zich bewijzen.
Ik heb een beetje het idee dat dit aanstuurt op een giga financiële compensatie... En daar gaan ze nog een zware kluif aan krijgen.. Het is immers helemaal niet bekend of de hengst uberhaupt al GGK zou zijn en hoeveel hij gedekt zou hebben als hij GGK was bij het KWPN. Beetje koffiedik kijken dit...
Voor hetzelfde geldt, was hij er in de 2e bezichtiging uitgevlogen en dan had hij niet meer "opgebracht" dan nu...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:55

Liezel1 schreef:
Ik vind het maar apart hoor...
Kijk, dat het KWPN misschien een fout heeft gemaakt, dat kán.. met de nadruk op kán....
De hengst heeft gewoon in de sport kunnen lopen, daarin had hij zich gewoon kunnen bewijzen.
Hij is GGK bij een ander stamboek, ook die nakomelingen hebben/moeten zich bewijzen.
Ik heb een beetje het idee dat dit aanstuurt op een giga financiële compensatie... En daar gaan ze nog een zware kluif aan krijgen.. Het is immers helemaal niet bekend of de hengst uberhaupt al GGK zou zijn en hoeveel hij gedekt zou hebben als hij GGK was bij het KWPN. Beetje koffiedik kijken dit...
Voor hetzelfde geldt, was hij er in de 2e bezichtiging uitgevlogen en dan had hij niet meer "opgebracht" dan nu...

Helemaal mee eens. En als je dan bedenkt dat de eigenaar van Guldenberg toendertijd 150000 gulden heeft gehad voor een schikking....

De hengst heeft alle kansen gehad om zich te bewijzen, die zijn of niet benut of hij was toch niet goed genoeg.

En nu ga ik weer naar de HK kijken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:11

150.000 gulden, dat is met recht een Guldenberg.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:13

Fl 150.000 én goedgekeurd bij een ander stamboek, volgens mij kom je er dan niet al te gek vanaf.
Waarom zijn de eigenaren toen akkoord gegaan met een schikking? Als je het er niet mee eens bent, zet je toch door?
Vanwaar nu ineens weer die oude koeien uit de sloot halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:27

Waarschijnlijk om aan het KWPN te schudden en te kijken of er ook nog een Euroberg uit komt.