Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vossie schreef:Storm76 schreef:Ze weten alleen dat ze iets fijn vinden, blijkbaar vonden de paarden het niet fijn om op deze manier getraint te worden, op welke andere manier kunnen ze dit aangeven? Praten kunnen ze niet.
Dus zeker wel een nuttig onderzoek, paarden hebben nu zelf 'verteld' dat ze liever op de normale manier getraint worden.
Ik geloof echt niet dat een paard zoveel verstand heeft om bewust te kiezen voor bak A of bak B en dan ook nog de link te leggen met de manier van trainen.....
Michael1104 schreef:te triest voor woorden zo'n onderzoek. Ieder woord die hieraan besteed wordt, is er een teveel eigenlijk....
vossie schreef:CGJ12 schreef:Tja............. als je een kind de keuze geeft tussen: A) linksaf naar school of B) rechtsaf naar de Efteling, weet je dit ook.
Kan weer bijgevoegd worden in de lijst van onzinnige en vooral overbodige onderzoeken.
Helemaal mee eens
Ollie23 schreef:Dat is idd knap. Wat Gitta1977 bedoelt denk ik, is dat deze discussie al herhaaldelijk gevoerd is. Alleen is er op deze manier, zoals nu bekend is geworden, nog nooit onderzoek naar gedaan. Het maakt het eea wel weer interessant en brengt alles weer op gang.
Ik denk dat binnenkort de Partij v.d. Dieren zich er ook mee gaat bemoeien.
Jannepauli schreef:Ach ja... en dan is er natuurlijk ook het inmiddels vertaalde boek van Dr. Gerd Heuschmann "Dressuur onder vuur" - aanrader voor nadenkers!
http://www.gerdheuschmann.com/
Storm76 schreef:Denk niet dat je daar helemaal gelijk in hebt. Je kan het beter vergelijken met 2 schoolsoorten, de harde 'Engelse' kostschoolmanier of de Vrije aanpak hier in Nederland. Als je een paard had laten kiezen tussen een dagje in de wei of aan het werk, zou het wel dezelfde vergelijking zijn die jij deed.
Paarden zijn geen kinderen en kunnen ook niet denken als kinderen.
Ze weten alleen dat ze iets fijn vinden, blijkbaar vonden de paarden het niet fijn om op deze manier getraint te worden, op welke andere manier kunnen ze dit aangeven? Praten kunnen ze niet.
Ik denk dat er maar weinig manieren zijn hoe paarden ons iets kunnen vertellen. Deze testen geven aan dat paarden meer stress hebben als ze in de rollkur gereden worden, en dat -als ze kunnen kiezen- liever op de andere methode getraint worden, meer kunnen ze ons niet vertellen. Onderzoek heeft ook al uitgewezen dat paarden die op deze manier getraint worden behoorlijke problemen kunnen krijgen in de rug- en halswervels.
Dus zeker wel een nuttig onderzoek, paarden hebben nu zelf 'verteld' dat ze liever op de normale manier getraint worden.
kazary schreef:De ruiter moest het paard de gang inrijden welke naar de deuren van de 2 rijhallen zou leiden, maar het paard mocht de rijhal uitkiezen, en daarmee dus ook de trainingsstijl.
manic schreef:Ze zijn alleen een optie vergeten... C) rechtsomkeert de hal uit.
Macusa schreef:CGJ12 schreef:Tja............. als je een kind de keuze geeft tussen: A) linksaf naar school of B) rechtsaf naar de Efteling, weet je dit ook.
Kan weer bijgevoegd worden in de lijst van onzinnige en vooral overbodige onderzoeken.
pieternel schreef:Het is nog niet "bewezen" dat het rijden volgens de ldr methode mishandeling zou kunnen zijn. Op het moment dat dit wel aangetoond kan worden is het te verbieden, maar dat is nog niet zo.
Pellie schreef:en dat zal ook nooit gebeuren. zodra ergens profijt, winst, voordeel uit gehaald kan worden ten gunste van zichzelf, worden dit soort mogelijkheden heus niet aan banden gelegd, ookal is het ten nadele van de tegenpartij, of dat nou een dier, het milieu of onze gezondheid is.
Raggel schreef:CGJ12 schreef:Tja............. als je een kind de keuze geeft tussen: A) linksaf naar school of B) rechtsaf naar de Efteling, weet je dit ook.
Dat het niet fijn is kan ik me voorstellen, maar hier moet ik je helaas gelijk in geven.
Dit gaat werkelijk nergens over. Zie nergens wetenschappelijke onderbouwde argumenten tegen de roll kur staan.. Dus nja, wat hier de waarde dan van is..