Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:33

Een hond in het nauw maakt even gekke sprongen als een kat. De hond zal wel in zijn angst en paniek meerdere happen hebben gegeven (in de rondte) niet wetende dat het het veulen was. Ik weet hoe honden als ze schikken. En ik denk dat veulenhuid daar niet tegen bestand is. Daarnaast is een oor (iig bij mensen, maar ook bij honden) vrij scheur-gevoellig. Als het veulen opstond terwijl de hond daar aanvast hing (elke hond reageerd anders) is het toch een aantal kilo's wat eraan vast houd.

Als een hond een voorgeschiedenis heeft, laat je hem niet met een veulen samen slapen in een gesloten ruimte.

PS: nog geen tetanus! Nee even alle gekheid op een stokje... Jagen kan een hond zichzelf aanleren en dan heb je kans dat hij ook het killen van de prooi leert. En dan moet je dus zorgen dat je hem of dermate onder de controle hebt dat hij niet jaagt of niet meer los laten. Het killen alleen... dat niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:36

lifaya schreef:
Janine1990 schreef:
Hoe kan ik dat zeggen?
Heel simpel, een hond laat je niet zomaar inslapen....
.

En die RAD regeling dan die hier eerst was ;) er zijn honderden bullachtige honden afgemaakt om hun uiterlijk, niet gedrag.

Maar even on-topic. Ik vin dat dit toch egt de verantwoordelijkheid is van beide eigenaaren! De eigenaar van de hond mag zijn hond niet van het terein aflaten zonder toezicht en de eigenaar van het veulen moet ervoor zorgen dat er niks naar binnen kan! Het kan altijd mis lopen!

Die regeling klopte inderdaad van geen kant, in dat geval hadden ook alle herders wel ingeslapen kunnen worden. Het heeft allemaal te maken met de eigenaar. Dat is een ding dat vast staat, de eigenaar moet zorgen dat hij/zij controle over de hond heeft.
In mijn persoonlijke geval heb ik dat, kom regelmatig een (mislukte, om het zo maar te zeggen) politiehond tegen, hond heeft waarschijnlijk nare ervaringen met andere honden gehad, hond flipt volledig tegen andere honden, is niet te houden. Mijn hond loopt los, kan ik alle kanten opsturen. Durf ik mee een land vol schapen in, mits hij naast me blijft lopen. Een kwestie van controle, en beloning natuurlijk. Dan heeft de hond geen onterechte motivatie dingen uit te gaan proberen, en zoals in dit geval mogelijk bloed proeven, waar ik dus toch weer bij uitkom.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:36

Janine1990 schreef:
Verstandig dat de hond is ingeslapen, als honden 1 keer bloed proeven....

Wat een onzin zeg. Ik heb een bouvier, die heeft jaren geleden mijn konijntje uit zijn hok getrokken en opgepeuzeld. Daarna is hij echt niet veranderd in een gewetenloos monster waar we allemaal voor op moeten passen hoor. Sterker nog, hij is inmiddels 10 en heeft zoiets nog nooit weer gedaan en ik kan me geen grotere sul voorstellen.
Ik heb ook een dober gehad (is helaas kortgeleden overleden), die altijd egeltjes ving, maar ieder ander dier liet ze met rust en voor mensen was ze helemaal super. Nee, dat 'bloedproefverhaal' is werkelijk achterhaald.

Voor het veulen is dit wel heel erg sneu, wat een naar gezicht zeg.

Maar we weten niet wat hier gebeurd is, dus om nu meteen de hond in te laten slapen vind ik wel erg cru. En wie laat nou zijn hond bij een veulen slapen? Dat is vragen om problemen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:39

manishdra schreef:
Een hond in het nauw maakt even gekke sprongen als een kat. De hond zal wel in zijn angst en paniek meerdere happen hebben gegeven (in de rondte) niet wetende dat het het veulen was. Ik weet hoe honden als ze schikken. En ik denk dat veulenhuid daar niet tegen bestand is. Daarnaast is een oor (iig bij mensen, maar ook bij honden) vrij scheur-gevoellig. Als het veulen opstond terwijl de hond daar aanvast hing (elke hond reageerd anders) is het toch een aantal kilo's wat eraan vast houd.

Als een hond een voorgeschiedenis heeft, laat je hem niet met een veulen samen slapen in een gesloten ruimte.

PS: nog geen tetanus! Nee even alle gekheid op een stokje... Jagen kan een hond zichzelf aanleren en dan heb je kans dat hij ook het killen van de prooi leert. En dan moet je dus zorgen dat je hem of dermate onder de controle hebt dat hij niet jaagt of niet meer los laten. Het killen alleen... dat niet.

Tsjah, wat er is gebeurd is voor iedereen gissen gebleven.
Opnieuw de verantwoordelijkheid van de eigenaren van de hond. Belachelijk dat je je hond 's nachts ook laat dwalen. Wie doet dat toch?

PS; NOG GEEN TETANUS! :oo
Mijn tante had een hond die wel eens mollen ving, die liet ze dan op commando doodbijten. Hond was ook niet 100% betrouwbaar bij kinderen, en erg dominant. Overigen een collie, joeg op auto's in plaats van schapen.
Hond was super onder controle, dat was erg knap. Maar twijfel nog steeds over het doodbijten van de mollen.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:49

Mensen zullen het ook nooit leren 8)7 -:(- .

Honden nooit alleen laten met prooidieren en kinderen. Ze hebben nou eenmaal een instinct.

Enne geen enkel dier is ooit 100% betrouwbaar.
Dat zijn mensen ook niet :+ _O-

Volgens mij is de term 100% betrouwbaar iets wat niet eens bestaat -:) Het is de wens van de gedachten := .

Zonde van het veulen, zonde van de hond, zeer zeer dom van de mensen in hun omgeving %) %)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:54

Jee, hoe heftig zeg :oo

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:57

Janine1990 schreef:

Nouja... laten we hopen dat het er nooit van komt :o
Daarnaast genezen mijn wondjes sneller als de hond eraan gelikt heeft, maar dit laat ik natuurlijk niet doen als ze net gegeten heeft :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:01

manishdra schreef:
Janine1990 schreef:

Nouja... laten we hopen dat het er nooit van komt :o
Daarnaast genezen mijn wondjes sneller als de hond eraan gelikt heeft, maar dit laat ik natuurlijk niet doen als ze net gegeten heeft :Y)

Klinkt heeel vies _O-
Je hebt vast een DKTP prik gehad vroeger :=

xMoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:14

Ach, wat sneu zeg! ;(

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:21

Janine1990 schreef:
manishdra schreef:

Tsjah, wat er is gebeurd is voor iedereen gissen gebleven.
Opnieuw de verantwoordelijkheid van de eigenaren van de hond. Belachelijk dat je je hond 's nachts ook laat dwalen. Wie doet dat toch?

Mijn tante had een hond die wel eens mollen ving, die liet ze dan op commando doodbijten. Hond was ook niet 100% betrouwbaar bij kinderen, en erg dominant. Overigen een collie, joeg op auto's in plaats van schapen.
Hond was super onder controle, dat was erg knap. Maar twijfel nog steeds over het doodbijten van de mollen.

Waarom deed ze dat?? Vind ik wel zielig eigenlijk...

Ja ik vind dat honden ook niet in een paardenbox horen.
Maar ja het is gebeurd, heel sneu maar denk dat het veulen er wel bovenop komt.

Janine1990

Re: Hond bijt oor af van negen maanden jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:29

Waarom deed ze dat?
De hond ving een mol, bracht mol bij de baas.
Wat doe je dan? De mol laten lijden? Omdat hij al is verwond? Of 'm dan maar meteen doodbijten en aan de kant laten liggen zonder dat hij nog pijn heeft?
Vind het niet bijzonder zielig ofzo, mollen hebben we in nederland toch al te veel.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:31

ja als je het zo bekijkt.... maar ja zo leer je hond toch wel dat het goed is wat hij doet... ik weet wel dat er veel mollen zijn. Maar ja, hij kon dan ook andere diertjes pakken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:34

wemkelover schreef:
ja als je het zo bekijkt.... maar ja zo leer je hond toch wel dat het goed is wat hij doet... ik weet wel dat er veel mollen zijn. Maar ja, hij kon dan ook andere diertjes pakken.

Daarom heb ik er ook bij gezet dat ik bij dat mollen vangen wel mijn vraagtekens zet.
Gezien de hond heel netjes onder appèl stond, was het misschien minder ernstig.
Maar het blijft een dier, en daarom vind ik het ook geen goede gewoonte.

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:40

Judith_VB schreef:
Mensen zullen het ook nooit leren 8)7 -:(- .

Honden nooit alleen laten met prooidieren en kinderen. Ze hebben nou eenmaal een instinct.

Enne geen enkel dier is ooit 100% betrouwbaar.
Dat zijn mensen ook niet :+ _O-

Volgens mij is de term 100% betrouwbaar iets wat niet eens bestaat -:) Het is de wens van de gedachten := .

Zonde van het veulen, zonde van de hond, zeer zeer dom van de mensen in hun omgeving %) %)

Volledig met je eens!
Oren zijn dan nog zo belangrijk... Klinkt grof, maar het beestje was beter zijn oog kwijt geweest dan een oor!
Ik ben student Logopedie en Audiologie en daar leerden we net nog dat er meerdere blinde dieren bestaan (mol bvb) maar geen enkel niet horend dier... Het is een feit, en dus ook jammer voor een paard waarvan de oren een grote bron van informatie zijn (voor mens én soortgenoot). Hij komt er wel door, dat is een feit en zal er ook wel aan wennen, maar plezant zal het nooit zijn...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:10

Merlinde schreef:
jeetje wat erg!!! Zonde zeg!
Wel goed dat die hond is ingeslapen.. ( al ben ik daar geen voorstander van, maar zodra ze gaan bijten... )

daar ben je dus wel voorstander van.
Want deze hond beet.
Ben het helemaal met je eens hoor, maar mogen staffords in Engeland nog wel? In Nederland zijn ze toch hardstikke verboden omdat ze bekend staan om het ineens gek worden en alles aanvallen?

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:11

Ach ze moeten gewoon de twee dieren niet bij elkaar laten zonder toezicht , de twee dieren zijn er allebei de dupe van. En ik denk niet als de stal deur dicht zal zitten de hond stal zou komen?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:16

Goeit dat oor nog?
Anders heb je in de toekomst toch wel een probleem..

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:19

het lijkt me toch dat dat oor wel groeit,
wat zou het probleem kunnen zijn Melanie?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:20

Alexx schreef:

Hoofdstel om doen, halstertje???

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:23

Het oor is er af gehaald, na een poging tot opnieuw aanzetten.
Een oor groeit niet op de manier waarop een plant bijvoorbeeld groeit. Een oor groeit in zijn geheel, het "stompje" dat overblijft zal dus wel meegroeien, maar er komt geen oor meer aan hoor...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:24

Melanie_B schreef:
Alexx schreef:

Hoofdstel om doen, halstertje???

one ear hoofdstel? O:) flauw. Sorry. Nee dat lijkt me nou niet zo'n groot probleem eigenlijk. Hij heeft dat andere oor toch nog.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:25

Alexx schreef:
one ear hoofdstel? O:) flauw. Sorry. Nee dat lijkt me nou niet zo'n groot probleem eigenlijk. Hij heeft dat andere oor toch nog.

Je hebt dan wel zulke hoofdstellen idd.. :j
Maar wat ik mij dan afvraag, zou hij door dit een minderwaarde hebben?
Ik bedoel.. niet iedereen zit op een paard met 1 oor te wachten. Klinkt hard,
maar het is wel realiteit. Hoop dat hij later een geschikte ruiter zal vinden.. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:28

Ik denk niet dat veel mensen 'm willen hebben.
Maar als hij veel potentie en kwaliteit heeft, dan maakt een oor meer of minder niet uit ;)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:29

Janine1990 schreef:
Ik denk niet dat veel mensen 'm willen hebben.
Maar als hij veel potentie en kwaliteit heeft, dan maakt een oor meer of minder niet uit ;)

Dat is waar...
Word je iig wel snel onthouden als je met zo'n soort paard aan komt zetten. :D

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:30

nee, hij heeft natuurlijk verder geen afwijking. Maar ik vraag me dat ook af Melanie. Ik vraag me vooral af hoe ik zelf zou zijn als ik opzoek was naar een paard en deze stond te koop en was wat ik zocht.