Pony ingeslapen door verwaarlozing in Geraardsbergen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:35

Ik vind het ook niet zo fijn om direct geconfronteerd te worden met een foto van een half dode pony, normaal staat dat er een link naar een foto dan kies je zelf of je dat wilt zien of niet......

Arm dier.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:35

wat ontzettend triest zeg :( ik snap niet dat mensen hun dieren zo kunnen verwaarlozen.. ik kan me paard niet eens een dag missen. wat zullen die arme dieren een lijdensweg hebben gehad zeg.
die eigenaar is echt zielig gewoon .. ik zou er bijna medelijden mee krijgen... bijna

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:45

Ik snap ook echt niet waarom mensen niet eerder de dierenbescherming bellen bij zoiets,
maar zodra je je paard een op zijn flikker geeft gaat idereen gelijk de dierenbescherming
bellen want dat is zielig.. :?
En zeker als ze al weten dat de eigenaar er nooit naar kijkt.. :(
ze zouden die mensen eigenlijk ook moeten straffen dat ze er niets aan gedaan hebben!
Y;( Hij is gelukkig uit zijn leide, jammer dat hij wel zo moest eindigen! :(

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:00

geerke schreef:
overdrijven is ook een vak.....alleen voeren in geval van ernstige verwaarloozing om te voorkomen dat het dier dood gaat is iets anders dan alle dieren uit de hele buurt voorzien van eten.....ik mag toch hopen dat die er niet zo aan toe zijn.

Zeker :D

Maar waar trek je de grens van redden van dieren in nood? Wel die van je buren, maar de overburen niet?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:01

Pliensdream schreef:
Ik snap ook echt niet waarom mensen niet eerder de dierenbescherming bellen bij zoiets,
maar zodra je je paard een op zijn flikker geeft gaat idereen gelijk de dierenbescherming
bellen want dat is zielig.. :?
En zeker als ze al weten dat de eigenaar er nooit naar kijkt.. :(
ze zouden die mensen eigenlijk ook moeten straffen dat ze er niets aan gedaan hebben!
Y;( Hij is gelukkig uit zijn leide, jammer dat hij wel zo moest eindigen! :(

Het werkt in Belgie helaas iets anders.
Zodra er een melding binnen komt bij de BLID gaan de desbetreffende inspecteurs van dat rayon op pad.
Ze observeren daar ter plekke de situatie, maken foto's en indien ze zoiets schrijnends als dit aantreffen wordt de politie gebeld.
Deze moet dan een procesverbaal maken, en de boel in orde maken voor een inbeslagname.

In deze situatie van dit topic is er dus een procesverbaal opgemaakt, de pony is ter plekke in geslapen door een ingeroepen DA, de overige dieren zijn ondergeplaatst.

Frankaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:01

egt triest , hoe mensen dat die dieren nou kunne aandoen ;(

baby-smurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:50

somigen mensen zijn echt geen dieren waard wat een hufter

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:12

Alweer.... :( hoor je echt veel de laatste tijd......

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:18

Uit eigen ervaring weet ik dat het allemaal net wat ingewikkelder in elkaar steekt. Jaren geleden stonden naast ons ook wat paarden en pony's, waar ik al vrij snel een 'onpluis' gevoel bij kreeg. De paarden die buiten stonden vermagerde snel en ik zag haast nooit iemand ze verzorgen. Dus ijverige ik: bijvoeren (en dan niet een beetje, zo van dan hebben ze iets, nee gelijk gewoon maar genoeg om echt gezond te blijven). Ook gemeld bij de dierenbescherming en die zouden wel een keer komen kijken.... Ik heb er nadrukkelijk bijgezegd dat ik de paarden buiten bijvoerde en vers water gaf, maar dat dat bij de paarden binnen niet ging want alles zat potdicht. Later kreeg ik een brief dat de paarden in prima conditie waren en de stal zag er erg solide uit, zonder lekkage's en tocht... De paarden binnen konden ze niet beoordelen want daar kon je niet in en je kon ook niet naar binnen kijken (ook leuk voor die beesten...).
Een week later zag ik in het donker wat activiteit bij de stal dus ik op een afstandje gaan kijken wat er gaande was: 1 van de pony's die binnen had gestaan kon amper op zijn benen staan, graatmager, helemaal onder de stront en die moest in een oude bus (???) mee. De eigenaar kon hem gewoon deels optillen om hem in de bus te krijgen!! (het beestje was er zelf niet toe in staat). Ik het kenteken genoteerd en de politie gebeld, waar ik te horen kreeg: dat ik de dierenbescherming maar moest bellen?? Dus ik toch maar gedaan, maar het werd al snel duidelijk dat ze me een zeur vonden, maar ze zouden MISSCHIEN nog wel een keer gaan kijken.... De volgende dag waren alle paarden weg en stond de stal open. Dus ik snel gaan kijken hoe het daar aan toe was: hopen stront, dat kun je je niet eens voorstellen. Geen hooi of stro te bekennen, laat staan brokken. Een ton waar water in stond, maar hier lag ook stront in, dus was meer een soort giertank. Overal lagen dode cavia's (?), in de stallen, het gangetje, in alle hoeken en gaten en over de stank maar niet te spreken.....
Ik weer de dierenbescherming gebeld om te zeggen dat ze al te laat waren, maar dat het misschien nuttig was om toch eens naar die solide warme tochtvrije stal te komen kijken..... Helaas hebben ze dat niet gedaan. Ik heb nog gevraagd wat er voor nodig is om de dierenbescherming tot actie te laten overgaan en toen zeiden ze doodleuk dat als ik ze niet zoveel bijvoerde ze waarschijnlijk wel gezien hadden hoe slecht de paarden het hadden en dat ze dan via de politie wel in de stal hadden gekeken.... Nou lekker zeg, het was nog mijn schuld ook...... Dus oordeel niet te snel, want ik zorgde goed voor ze, maar of deze paarden nu wel beter af zijn weet ik niet, heb er nooit meer wat over gehoord. De eigenaar van de bus bleek later gezocht te worden wegens belastingontduiking, toen werd de politie wel fanatiek, maar helaas nooit gepakt die griezel....
Dus ook al neem je de verantwoording en trek je meerdere malen aan de bel dat wil nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk wat gebeurt....

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:10

bij ons is de db ook niet zo wild hoor.
regelmatig gebeld (kat rende op de snel weg) hond broodje mager mega bang zonder baas, ze komen pas als de dieren gevNGEN ZIJN(ik ren niet graag achter een kat aan op de snelweg) en voor mijn eigen hond die om 6 uur 's ochtend betrokken was bij auto ongeluk en uit zijn lijden verslost moest worden (overleed "gelukkig" binnen 10 minuten) wilde ze niet eens komen want zse beginnen pas om 8 uur.

en de buren verantwoording aanspreken vind ik raar. sommige mensen zijn echt uien, weten niets van dieren, en blijkbaar hadden ze de db al gebeld. maar weten ze gewoon weg niet wat zo'n paardje te eten krijgt (als ze dat al zouden kunnen betalen)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:16

Zelfs als ze gevangen zijn komen ze niet eens altijd!!! Ik heb vorig jaar twee labradors gevangen die los over straat renden richting de snelweg. Ik had mijn eigen honden in mijn auto zitten, dus stond ik daar aan de kant van de weg... Met een martingaal heb ik de ene hond vast kunnen houden en de andere bleef daardoor gelukkig braaf bij me zitten. Ik de politie gebeld, kwamen niet!!! Toen vroeg ik wat ik dan moest, zeiden ze dat ik de dierenambulance maar moest bellen. Dat nr had ik net effe niet paraat, dus ik vroeg of zij dat wilde bellen voor mij, maar daar konden ze niet aan beginnen?????????? Toen ik vervolgens zei dat ik ze dan maar weer los zou laten (in de hoop dat ze dan toch iets zouden doen) zei dat mens van de politie dat ik dan verantwoordelijk werd gehouden voor eventuele schade die daarna aangericht zou kunnen worden door de honden!!!! ik moest ze maar in mijn auto meenemen. Dat daar al twee honden in zaten en dat me dat niet echt verstandig leek (drie reu-en en 1 teef in een peugeot 205) was mijn probleem. Daar sta je dan..... Na een half uur staan tobben wat ik nu moest doen, kwam de eigenaar gelukkig voorbij gereden, op zoek naar zijn honden. Uiteindelijk hebben mijn honden een zak vol heerlijke hondenlekkernijen gekregen voor mijn hulp. Dat was dan wel weer leuk.
Hetzelfde toen er een keer 's avonds laat inneens een paard bij ons in de wei was beland en de rest van de paarden de wei uitsloeg. Wij wisten niet van wie dat beest was en erg vriendelijk was ie ook niet. De politie kon helaas niets doen, maar wij waren verplicht het dier zolang onze wei te laten omploegen. Onze eigen paarden maar binnen gezet (met gevaar voor eigen leven) en afgewacht. De volgende dag kwam de eigenaar en de politie om het dier op te halen en toen kregen wij nog de kritieke noot dat onze wei niet goed was omheind (aan de slootzijde was de afsrastering zonder stroomdraad) en dat daarom andermans paard in onze wei was beland??? Dat dat beest uit zijn eigen wei was ontsnapt was kennelijk niet belangrijk!!! Ik ben later gaan kijken waar dat beest stond en was verbaasd dat de andere paarden die er stonden niet ook aan de wandel waren gegaan!!!
Ps. die paarden bleken ook nog eens niet geënt en schimmels en luizen te hebben, dus we hebben nog kosten gemaakt ook met de preventieve maatregelen die we toen moesten nemen....
Dus of je echt wat aan hulpinstanties hebt...

Snoevie

Re: Pony ingeslapen door verwaarlozing in Geraardsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:59

ik heb een keer per ongeluk een eend aangereden,die toen versufd op het wegdek lag,en ik de dierenambulance bellen.
ik moest zelf maar regelen dat hij bij een dierenarts terecht zou komen.(in een omgeving die me vreemd was)
dat heb ik gedaan,en aangeboden zelf de kosten te vergoeden,maar dat hoefde niet van de dierenarts.

mijn neef zag een kat aangereden liggen,en belde de dierenambulance.
die kwamen niet,want aan de beschrijving te horen zou de kat toch wel snel doodgaan.
neef heeft de kat meegenomen,en raad eens..........hij heeft het goed gered.
ook een keer gebeld voor een klein aangereden(waarschijnlijk)vogeltje,daar kwamen ze ook niet voor,was de moeite niet.
toppunt was wel toen onze kat aangereden was op straat,gevonden door de politie,opgehaald door de dierenambulance.
ik was erg blij met de hulp,en wilde de 14 euro aan ritkosten betalen.
toen kreeg ik een acceptgiro thuis voor 18 euro.
ik bellen,en ik moest de administratiekosten er ook maar bijbetalen(het is vrijwillig overigens en niet verplicht)

nee ik ben ook niet zo te spreken over de dierenambulance.

Prummel

Re: Pony ingeslapen door verwaarlozing in Geraardsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:23

Natuurlijk is de eigenaar in eerste instantie verantwoordelijk. Degene is dan ook niet vrij te pleiten van schuld.
Maar je hebt ook nog je eigen verantwoordelijkheid naar de wereld om je heen dacht ik zo.

Helemaal mee eens!!
Ik weet zelf ook uit eigen ervaring dat de DB en soorte gelijke instanties vaak erg laks zijn. Maar ik heb niet het idee dat de buren alles hebben gedaan wat in hun vermogen lag.
En er wordt op mijn eerdere stukje wel gezegt: als jij de deur intrapt, krijg je zelf een boete. Nou daar zou ik niet mee zitten. liever een boete dan een schuldgevoel dat ik niet alles heb gedaan voor die dieren!!Ik zou inieder geval niet lekker kunnen slapen.