'Sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:18

Dat sommige 30 worden is geen garantie dat ze een goed leven hebben gehad :x
In arabische laden staan werkpaarden (en ezels) tot op hoge leeftijd voor de wagen...
Je wilt alleen niet weten hoe ze eruit zien, om nog maar te zwijgen hoe ze afschuwelijk ze zich zullen voelen...

Ik snap best dat het moeilijk is om als manegehouder je brood te verdienen en tevens aan alle wensen van de ruiter en paard kan voldoen
In dit geval hebben de ruiters het voor het zeggen want paarden kunnen niet voor zichzelf opkomen
en als ze het proberen gaan ze regelrecht naar de slager..
Nette dichte boxen (eenzame opsluiting) geen of nauwelijks weidegang neigt toch naar een gevangenis
Met een beetje inspanning van de manegehouder moet het toch mogelijk zijn dat paarden minstens een dagdeel naar buiten kunnen
Helaas vinden de meeste mensen dat paarden prima zonder kunnen....

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:21

mijn fout, had niet goed gekeken. :+ net zoiets als dat ik de tekst niet goed had doorgelezen, en dat ik niet heb zien staan dat de hoeven elke keer vervangen werden en dat een baal stro smeulde. :+
zal de volgende keer eerst kijken en lezen voor ik antwoord geef

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:22

unamie schreef:
Dat sommige 30 worden is geen garantie dat ze een goed leven hebben gehad :x
In arabische laden staan werkpaarden (en ezels) tot op hoge leeftijd voor de wagen...
Je wilt alleen niet weten hoe ze eruit zien, om nog maar te zwijgen hoe ze afschuwelijk ze zich zullen voelen...

Ik snap best dat het moeilijk is om als manegehouder je brood te verdienen en tevens aan alle wensen van de ruiter en paard kan voldoen
In dit geval hebben de ruiters het voor het zeggen want paarden kunnen niet voor zichzelf opkomen
en als ze het proberen gaan ze regelrecht naar de slager..
Nette dichte boxen (eenzame opsluiting) geen of nauwelijks weidegang neigt toch naar een gevangenis
Met een beetje inspanning van de manegehouder moet het toch mogelijk zijn dat paarden minstens een dagdeel naar buiten kunnen
Helaas vinden de meeste mensen dat paarden prima zonder kunnen....

Als je had gelezen komen ze dat dus ook :)
In de zomer voor de lessen & meteen na de lessen, en in de winter de hele ochtend, tot rond 3 uur ongeveer ;)

KiWiKo

Re: 'Sommige paarden worden hier dertig, dus hebben ze het goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 07:12

gewoon een slecht geschreven stuk :D :D :D

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 07:30

Eerlijk gezegd denk ik dat de journalist de schuldige is aan deze discussie. Die heeft nu net de verkeerde uitspraken belicht en ook nog eens (waarschijnlijk) onjuist opgeschreven.

Als ik zo eens naar de accomodatie en de website kijk denk ik niet dat de eigenaresse zelf zulke uitspraken heeft gedaan. Het ziet er goed uit. Oké, stallen ja. Maar goed, dat hebben nog veruit de meeste maneges en pensionstallen en om daarom deze manege als ongeregeld en slecht af te doen.......nee.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 08:54

Waarom denkt een hoop mensen dat elke weiland ook toegankelijk is in de winter?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:02

OMG.....
Wát een artikel zeg...
En wát een manege.. volgens mij zou een manege moeten draaien om de paarden, dat is tenslotte je inkomstenbron, maar ook hier weer een typisch voorbeeld van glitter en luxe... Ziet er allemaal keurig uit, alleen aan het welzijn van paarden zie ik op de site niet veel

@kohtje: niet elk weiland is toegankelijk in de winter( dan heb ik het dus alleen over kleigrond, niet over een weiland wat na de winter er nog steeds bijligt als een biljartlaken, want daar lopen idd nooit paarden op :+), maar wil jij paarden houden, vind ik dat je ervoor moet zorgen dat ze niet meer dan 6 uur per dag op stal staan..dus óf niet aanschaffen als je het niet kan bieden óf andere oplossingen zoeken en ook die zijn er

bolliewollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:18

nogmaals;

ik ben zelf altijd op deze manege gekomen en heb altijd de paarden gereden en verzorgd tevens staan er op dit moment nog vele pensionklanten die ik goed ken en iedereen klaagt over de te kleine stallen; dat er maar 1 x per week uitgemest wordt en dat weidegang zelf geregeld moet worden(buiten en binnen zetten) en dan maar max 2 uur
de faciliteiten zijn wel super goed en vandaar dat hier ook regelmatig wedstrijden georganiseerd worden
de rijbakken zijn van zeer goede kwaliteit

diegenen die hier boven in hun berichten schreven dat het wel allemaal goed gaat zijn klanten ;lesklanten vd manege en deze zien niet wat er werkelijk gebeurt
is maar goed ook
deze manege draait (zoals de meeste maneges)voornamelijk op winst maken en niet op goede verzorging qua manegepaarden; ze krijgen 3 x per dag idd basisbrok en wat hooi maar ze lopen elke dag meerdere uren en in het weekend was het geen uitzondering als de paarden 4 tot 5 uur achter elkaar moesten lopen
en ja ook de oudjes
inmiddels zijn bijna alle paarden uit mijn tijd dood of zomaar ineens verdwenen

deze manege is geen uitzondering vergeleken met andere maneges maar dat er suggereerd word dat de paarden het goed hebben klopt niet
en er zijn zeker wel stands(of die zijn ineens verdwenen aan gezien ze er 2 jaar geleden nog wel waren) '4 stands in totaal als je bij de gewone normale 20 x 40 meter rijbak staat en dan helemaal achteraan in de rechtse gang; daar staan manegepony's

de stallen zijn kleiner dan een gewone minimale stalmaat en de meeste manegeponys staan er met zijn 2en in
en dat er gezegd wordt dat de paarden liever binnen op de te kleine stal staan dan op de stal; tja die uitspraak past er perfect bij

tevens heb ik al gezegd dat de manegepaarden idd na de lessen in het weekend(zondag) op de weide gaan en in de zomer 3 weken vakantie krijgen

maarre dan staan ze alleen maar op de weide zonder hooi en / of brok en dus nu in de winter als de weide schaars is ook

maar goed; iedereen zijn eigen keus; ik zou nogmaals willen zeggen als je twijfelt; ga eens op de manege kijken en informeer eens bij de pensionklanten voordat dit topic een hele discussie word
ik heb mijn woordje gedaan over hoe het er nu werkelijk aan toe gaat en iedereen moet zelf weten of hij dit wel of niet geloofd
op een discussie zit namelijk niemand te wachten toch

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:27

Je hebt misschien dan wel gelijk over te kleine stallen, maar dat ze de manege zo afkraken nee. Ik zeg niet dat alles goed te keuren is, maar de paarden worden altijd netjes verzorgd en gaan altijd netjes de wei op. Over de weidegang van de pensionklaten, daar ga ik me dus mooi niet mee bemoeien want daar weet ik niks vanaf, maar de manegepaarden gaan in ieder geval wel de wei op en worden wel goed verzorgd, en ook de stallen worden iedere dag gedaan (manegepony's/ paarden dan) ;) En ja ik weet dit, want heb er zelf snuffelstage moeten lopen voor school paar dagen.. ;)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:48

En ze gaan niet alleen op zondag de wei in, IEDERE dag!

bolliewollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:01

Denise_Tink schreef:
Je hebt misschien dan wel gelijk over te kleine stallen, maar dat ze de manege zo afkraken nee. Ik zeg niet dat alles goed te keuren is, maar de paarden worden altijd netjes verzorgd en gaan altijd netjes de wei op. Over de weidegang van de pensionklaten, daar ga ik me dus mooi niet mee bemoeien want daar weet ik niks vanaf, maar de manegepaarden gaan in ieder geval wel de wei op en worden wel goed verzorgd, en ook de stallen worden iedere dag gedaan (manegepony's/ paarden dan) ;) En ja ik weet dit, want heb er zelf snuffelstage moeten lopen voor school paar dagen.. ;)

je weet niet alles hoor! en nogmaals je praat vanuit het principe van een manegelesklant en jullie zien alleen de goede dingen(begrijpelijk) maar je hebt er geen benul van hoe het in het echt gaaty
heb in je profiel gespeakt;

isabell is een dochter van tinkerbell
tinkerbell is van 1994 en was 3 toen ze gedekt werd; isabell is van 1998 en dus klopt jouw info in je profiel niet

tinkerbell was van de eigenaar vd manege om mee voor de kar te rijden; toen ze hier geen zin meer in hadden werd tinkerbell afgedankt en ook haar dochter en werden ze toen beide als manegeponys ingezet tot de dood erop volgt
helaas maar waar

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:12

bolliewollie schreef:
Denise_Tink schreef:

isabell is een dochter van tinkerbell
tinkerbell is van 1994 en was 3 toen ze gedekt werd; isabell is van 1998 en dus klopt jouw info in je profiel niet

Ik weet niet waar jij het over hebt, maar isabel is NIET de dochter van Tinkerbel ;) Isabel is van 1994, dus volgens mij weet jij niet waar je over praat ;) Ik heb er een week gelopen, en geloof me, ik kijk niet alleen meer uit de ogen van alleen een manegelesklant. En natuurlijk er zijn ook dingen waarmee wij nooit te maken hebben enzo, maar waardoor Tinkerbel dood is gegaan heeft er niks mee te maken met de discussie die hier bezig is, en met manegepony zielig blablabla. Ze heeft gewoon koliek gehad en is daardoor overleden, volgens mij loop jij een beetje voor met je oordelen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:15

mag ik een afspraak met die hoefsmid?
dan wil ik graag 4 nieuwe hoeven bestellen voor mijn paard...dan ben ik meteen van die white-line disease af....

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:18

Als je 't zegt moet je 't wel goed zeggen ;)
Annabel is de dochter van Tinkerbel ;)
Ik weet niet waar jij stands ziet op de manege, maar er zijn helemaal geen stands, en die waren er 2 jaar geleden ook niet ;)
Zodra 'n paard rust nodig heeft of iets krijgen ze 't ook, en ze worden zeker wel goed verzorgd ;)
En in de wei hebben ze zéker wel hooi ;)

bolliewollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:31

beste mensen toch
ik werkte en reed daar al toen sommige van jullie nog geboren moesten worden en toen was zelfs die hele grote binnenbak er nog niet
dus vertel me alsjeblieft niet hoe het zit ; ik denk dat ik het een heel stuk beter weet dan de meeste van jullie
er waren 4 stands en daar stonden de oude pony s in destijds waren dat pedro, freddy, elleke en dynamite
en deze pony s waren waarschijnlijk al dood toen jullie daar gingen rijden dus bespaar me alseblieft de discussie

maar goed als jullie als manegeklanten het daar goed naar je zin hebben dan is dat prima toch? dat had ik vroeger ook; totdat ik volwassen werd en me ogen eens echt goed opende
ik spreek jullie over een paar jaar nog graag eens allemaal als jullie van de roze wolk af zijn ok ;)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:07

Uhh ik ben volwassen.. Al even hoor. Er zijn zeker wel dingen die beter kunnen, en hoe het met de pension klanten geregeld is dat weet ik echt niet precies. Maar de manege paarden komen echt iedere dag buiten (wij lesklanten zetten ze zelf in de wei). De boxen vind ik ook wel wat klein, maar ze staan er dan ook echt geen 24/7 in. Mesten gebeurt iedere dag als we aan het lessen zijn. Dus na de les staan ze in een schone stal.
Zadels en hoofdstellen zijn allemaal prima. En bijna ieder paard loopt zonder hulpteugels. En lekkere dikke bitten! Dus zo slecht hebben ze het echt niet.

En de stands zijn er dus echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:14

lotteElb schreef:
En lekkere dikke bitten! Dus zo slecht hebben ze het echt niet.

:oo
Ik denk dat het goed is dat je de website http://www.bitloospaardrijden.info even doorspeelt aan de manegehoudster.
Dikke bitten zijn namelijk helemaal niet zo vriendelijk.

Citaat:
Uit onderzoek van Brokx Sport - in opdracht van Sprenger; zie ook Onderzoek Sprenger - is gebleken dat de gemiddelde ruimte (en dan spreken zij over gemiddelden, dus paarden van 1.80 meter, tot mini-shetlanders) in de paardenmond, op de plaats waar het bit komt te liggen, 14 mm is. Dit betekent dus dat voor paarden en pony's met een ruimte van minder dan 1,0 cm in hun mond, met een veel te dik bit in lopen!
En je kunt je nu vast wel voorstellen wat zich in de "hogere" dressuur afspeelt, met stangen van wel 22 mm dik, met daarbij ook nog eens een onderlegtrens. Met deze veel te dikke bitten kan een paard, of hij nou wel of geen dikke tong heeft, totaal geen slikbeweging meer maken en wordt bovendien de tong volledig afgekneld en gekneveld.

Edit:
De bovengenoemde 1,0 cm is n.a.v. het feit dat in de reglementen staat dat een bit van een zodanige dikte moet zijn dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,0 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt eveneens 1,0 cm.
Veel paarden & pony's hèbben die ruimte dus helemaal niet.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:27

bolliewollie schreef:
beste mensen toch
ik werkte en reed daar al toen sommige van jullie nog geboren moesten worden en toen was zelfs die hele grote binnenbak er nog niet
dus vertel me alsjeblieft niet hoe het zit ; ik denk dat ik het een heel stuk beter weet dan de meeste van jullie
er waren 4 stands en daar stonden de oude pony s in destijds waren dat pedro, freddy, elleke en dynamite
en deze pony s waren waarschijnlijk al dood toen jullie daar gingen rijden dus bespaar me alseblieft de discussie

maar goed als jullie als manegeklanten het daar goed naar je zin hebben dan is dat prima toch? dat had ik vroeger ook; totdat ik volwassen werd en me ogen eens echt goed opende
ik spreek jullie over een paar jaar nog graag eens allemaal als jullie van de roze wolk af zijn ok ;)

In 'n ander bericht zeg je dat ze er 2 jaar geleden nog waren, maar dat is dus niet zo :)
Ik kom hier al vanaf dat ik geboren ben, dus das 14 jaar, en ik weet ook nog dat de grote binnenbak er nog niet was, want ik heb zelf gezien dat ze die bouwden :Y)
En waar waren die stands dan?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:42

Met dikke bitten bedoel ik gewoon dat er geen scherpe bitten of stangen in liggen. Er liggen geen bitten van 2 cm in ofzo. Gewoon goed passend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:44

lotteElb schreef:
Met dikke bitten bedoel ik gewoon dat er geen scherpe bitten of stangen in liggen. Er liggen geen bitten van 2 cm in ofzo. Gewoon goed passend!

En jij hebt als manegeruiter zijnde deze kennis in huis en dit allemaal zelf bij de paarden gecheckt?
Dat lijkt me sterk. ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:50

JoviBan schreef:
lotteElb schreef:

En jij hebt als manegeruiter zijnde deze kennis in huis en dit allemaal zelf bij de paarden gecheckt?
Dat lijkt me sterk. ;)

Zo, dat klinkt laagdunkend. Omdat ze een manegeruiter is, heeft ze er ook geen verstand van???
Jij hebt een mooi stukje tekst gekopieerd, maar dat zegt toch ook niks over jou eigen kennis/ervaring. Maakt mij ook niet uit, ieder zijn mening en visie. Maar bovenstaande opmerking is raar.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:50

JoviBan schreef:
lotteElb schreef:

Dat lijkt me sterk. ;)

Dat vind ik wel erg kleinerend hoor.. net of een manegeruiter een een of andere domme dodo is die nergens verstand van heeft.. :? Lijkt mij wat overdreven en ook nog eens onaardig.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:54

Nou, ik denk toch echt wel dat Lotte daar verstand van heeft ;)
Ze rijdt al erg lang, en pas iets meer dan 'n jaar hier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:55

Pletje123 schreef:
Dat vind ik wel erg kleinerend hoor.. net of een manegeruiter een een of andere domme dodo is die nergens verstand van heeft.. :? Lijkt mij wat overdreven en ook nog eens onaardig.

Je hebt gelijk.
Dat bedacht ik me ook meteen na het plaatsen.
Excuses!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:57

Dat is dan weer sportief!!