'Het paard lijkt tegenwoordig wel een wegwerpartikel'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:53

Cayenne schreef:
http://www.destentor.nl

Volgens Hesterman is heel rap onafhankelijke voorlichting nodig voor paardenhouders. "Het paard is een wegwerpartikel geworden. De sector heeft een enorme vlucht genomen. En dat allemaal door onze welvaart. Maar lang niet iedereen weet het dier te onderhouden. Een voorbeeld: veel dieren zitten dagenlang opgesloten in de stal, terwijl het normaal zou moeten zijn om minimaal twee à drie uur per dag de wei in te gaan."

Toch vind ik dit dubbel. Dit is niet iets van de laatste jaren maar al JAAAREEENN. Ik rij nu al ruim 30 jaar en zie wel wat verschillen maar ook mede de overheidsfactoren dus niet de schuld van de huidige paardeneigenaren.

- Mijn paarden stonden ruim 15 jaar geleden alleen in de zomer alleen in het weekend buiten dit door beleid stalling (alles stond bij elkaar en zelf regelen). Mijn paard jaagde en sloeg dus moest apart en dat kon niet.
- Mijn huidige stal had BERGEN weiland achter de stal alleen staat daar nu nieuwbouw wijk Leidsche rijn. Zo ken ik nog meer stallen die alle ruimte hadden en nu niets meer. Ze hebben nu een ander stuk grond waar ze op zitten met veel minder ruimte. Wel wat weidegang maar alleen in de zomer als de grond het toelaat.

-> dit zou volgens vele een reden zijn om dan maar geen paard te kopen of hem ergens anders te zetten. Maar wat als je al jaren een paard hebt en opeens weiland kwijt raakt moet je dan verhuizen of je paard wegdoen omdat de sitautie financieel of in handigheid niet meer te doen is?. Ik vind dat dus niet, iedereen heeft zijn eigen reden om een bepaalde stalling te hebben/nemen wat bij die persoon en zijn tak van sport past. Ik wil dus nooit meer een stal zonder binnenbak dan is de keuze vrij beperkt in deze omgeving.

Het aanpakken klinkt leuk en goed maar wat is het gevolg??.
- Stallen worden onbetaalbaar (dit ivm binnen en buitenhalen wat vele niet zelf meer kunnen ivm werk)
- Vele stallen hebben niet meer de ruimte om diverse paddocks te maken of meer weiland.
- Vele zijn gedwongen dus hun paard te gaan verkopen ivm onbetaaldbaar dus onhoudbaar.
- Door vele regen afgelopen jaren kunen bele weilanden het niet aan stallen zijn dus dan gedwongen drainage aan te leggen dit zal de prijs van de stalling weer verhogen.

Wat zijn de gevolgen als een marktplaats of andere sites of handelaren VOOOL met paarden komen te staan??. Zodra mensen het niet meer kunnen betalen is het dier uiteindelijk de klos hoe zeer ze ook hun best doen. Ze gooien hem in een weiland en zien wel met alle gevolgen van dien.

Is dit werkelijk een oplossing??.
Ik vind dus niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:58

Regallie schreef:
*lovely

Nu trek je het wel een beetje erg kort door de bocht. Mijn vader is biologische boer en hij heeft echt het beste met zijn dieren voor.. dit zijn dan wel koeien.. maar toch.. Vorig jaar zijn we 15 dieren kwijt geraakt doordat een voermachine kapot ging, waardoor de koeien onbeperkt konden eten.. Ik heb toen gezien hoe dicht mijn vader bij zijn dieren staat.. hoeveel verdriet hij hier van gehad heeft...

Er zullen heus mindere boeren zijn. Maar over het algemeen staat de biologische boer voor een beter welzijn van een dier. Dat de dieren dan alsnog opgesloten worden met zijn 40 in een klein hokje geloof ik niet en dit heb ik ook nog nooit gezien.. In de bio industrie uiteraad wel..

Bij ons staan ook biologische boerderijen in de buurt en het is een verademing om te zien hoe de dieren worden gehouden en wat ze qua voer krijgen. ;)

Maar paarden zouden imo ook biologischer gehouden kunnen worden, en vooral het niet meer alelen houden van paarden vind ik een erg goed streven, daarbij ook het voeren van ruwvoer, zo onbeperkt mogeljik.
1 Op de 3 paarden in Nl heeft maagzweren wat enerszijds door stress kan komen ivm het verkeerd houden van paarden; te weinig sociaal contact, te weinig beweging, anderszijds zit je met te weinig kauwmogelijkheden waardoor de maagwand geirriteerd raakt en zweren kunnen ontstaan met alle gevolgen van dien.

Ik vind het goed dat er momenteel zoveel wordt besproken, dat is stap één. Stap twee is het uitvoeren ervan. Hopeljik duurt dit niet te lang. :(:)

En dat de commercie slim speelt?

ja, dat denk ik wel idd, geld kan over lijken gaan.

Ik vraag me wel eens af hoeveel paarden er door het bestaan van Anky zijn bijgekomen in ons landje! :D

Alet74

Re: 'Het paard lijkt tegenwoordig wel een wegwerpartikel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:20

Wat betreft dat laatste, ik denk dat Anky gezorgd heeft voor heel veel meer paarden in Nederland. Aan de ene kant hartstikke leuk natuurlijk al die aandacht voor de sport, maar dat zorgt aan de andere kant wel voor wildgroei in de sector. Wat weer leidt tot mensen die, zoals de topictitel al zegt, paarden meer als wegwerpartikel zien.
Veel mensen zijn erg gevoelig voor wat ze in de media zien, gaan over tot aanschaf et voila, daar heb je je problemen. En de commercie springt er leuk op in. Dat is de laatste 15 jaar volgens mij veel 'erger' geworden. Kijk alleen maar naar wat je tegenwoordig voor je paard kunt kopen, van 'setjes' (alles bijpassend in dezelfde kleur) tot weet ik het wat.
Er is veel onkunde, dat zouden we kunnen ondervangen door bijvoorbeeld meer regelgeving en ondersteuning (bijvoorbeeld curussen voor nieuwe paardenhouders).
Leuke eerste stap zou het verbieden van prikkeldraad zijn, ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die dit om hun weiland spannen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:21

Alet74 schreef:
Wat betreft dat laatste, ik denk dat Anky gezorgd heeft voor heel veel meer paarden in Nederland. Aan de ene kant hartstikke leuk natuurlijk al die aandacht voor de sport, maar dat zorgt aan de andere kant wel voor wildgroei in de sector. Wat weer leidt tot mensen die, zoals de topictitel al zegt, paarden meer als wegwerpartikel zien.
Veel mensen zijn erg gevoelig voor wat ze in de media zien, gaan over tot aanschaf et voila, daar heb je je problemen. En de commercie springt er leuk op in. Dat is de laatste 15 jaar volgens mij veel 'erger' geworden. Kijk alleen maar naar wat je tegenwoordig voor je paard kunt kopen, van 'setjes' (alles bijpassend in dezelfde kleur) tot weet ik het wat.
Er is veel onkunde, dat zouden we kunnen ondervangen door bijvoorbeeld meer regelgeving en ondersteuning (bijvoorbeeld curussen voor nieuwe paardenhouders).
Leuke eerste stap zou het verbieden van prikkeldraad zijn, ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die dit om hun weiland spannen.

amen! 8-)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:35

Dus iedereen die een paard wil kopen moet papieren halen om te kunnen bewijzen dat ze hem kunnen houden en volgens de regels. En vooral allemaal zo goed rijden als anky enz...?? Sorry hoor dat gaat echt niet werken. Iedereen moet kunnen rijden op zijn eigen niveau en eigen kunnen. Nu ga je iedereen verplichten op een bepaald manier te rijden en dan mogen ze pas een paard houden??.

Sorry dit is weer op en tot betutteling vanuit de overheid straks mogen we niets meer zonder een papiertje of goedkeuring.

En trouwens zegt nog trainingen en cursussen want hoe wil je het controleren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:36

Dus iedereen die een paard wil kopen moet papieren halen om te kunnen bewijzen dat ze hem kunnen houden en volgens de regels.

Zou niet gek zijn idd..De dieren zijn tenslotte afhankelijk van ons.. ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:38

Oke dus moet dat ook met ALLE dieren en niet alleen paarden....

Wat zullen de slagers het druk krijgen want ik denk dat bijna niemand meer een dier kan houden omdat er altijd wel wat fout is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:51

Prisca schreef:
Dus iedereen die een paard wil kopen moet papieren halen om te kunnen bewijzen dat ze hem kunnen houden en volgens de regels. En vooral allemaal zo goed rijden als anky enz...?? Sorry hoor dat gaat echt niet werken. Iedereen moet kunnen rijden op zijn eigen niveau en eigen kunnen. Nu ga je iedereen verplichten op een bepaald manier te rijden en dan mogen ze pas een paard houden??.

Sorry dit is weer op en tot betutteling vanuit de overheid straks mogen we niets meer zonder een papiertje of goedkeuring.

En trouwens zegt nog trainingen en cursussen want hoe wil je het controleren.

Dat heb ik niet gezegd Prisca, ik heb het over ondersteuning door bijvoorbeeld cursussen te geven aan nieuwe paardeneigenaren. Het gaat niet over het rijden, maar over het houden van een paard.
Ik bedoelde dat Anky voor een 'hype' heeft gezorgd: veel mensen willen een paard nadat ze hebben gezien hoe leuk het is.

Je draaft wel een beetje door hoor, ik zie geen rijen trailers voor de paardenslager voor me, zo zal het niet gaan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:58

Prisca schreef:
Oke dus moet dat ook met ALLE dieren en niet alleen paarden....

Wat zullen de slagers het druk krijgen want ik denk dat bijna niemand meer een dier kan houden omdat er altijd wel wat fout is.

Dan is er tenminste nog één tak van bedrijvigheid die niet lijdt onder de recessie.
:D Dit is trouwens een grapjuh. :o

het houden van paarden vraagt meer kundigheid dan het houden van vissen of wandelende takken.. Katten zijn ook makkelijk te houden bijvoorbeeld. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:01

detour schreef:
Dus iedereen die een paard wil kopen moet papieren halen om te kunnen bewijzen dat ze hem kunnen houden en volgens de regels.

Zou niet gek zijn idd..De dieren zijn tenslotte afhankelijk van ons.. ;)

Dan kunnen ze beginnen met die cursus bij jou. Jij bind immers je eigen peuter op je jaarling en roept dan dat je jaarling zo braaf is.

Dat is punt 1 voor je jaarling gestoord om te doen. En dat je je eigen kind erop zet kan ik al helemaal niet met mijn hoofd bij.
Wat dacht je toen je dat deed? Joh als ie ontploft en mijn kind valt eraf dan maak ik gewoon een nieuwe :?

Nee Detour over dieren en mensenwelzijn ben jij volgens mij de eerste die een cursus nodig heeft.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:02

Guttegut, we zíjn er weer... :Z
Ik zal even een moddie inschakelen. Dit is aanvallend, oftopic en het gaat nergens over. :+
Dit zegt veel over jou. 8-)

Weer ontopic: Er wordt door M van Dierendocnk al een tijd aangegeven dat mensen in de toekomst idd examens mogen gaan afleggen voro ze een paard aanschaffen. Ik vind dit prima, deze inzet. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:04

detour schreef:
Guttegut, we zíjn er weer...
Ik zal even een moddie inschakelen. Dit is aanvallend, oftopic en het gaat nergens over.

Prima!!!

Moet jij niet roepen dat iedereen verplicht een cursus moet doen om een paard te houden terwijl je zelf van die rare dingen doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:05

detour schreef:
Weer ontopic: Er wordt door M van Dierendocnk al een tijd aangegeven dat mensen in de toekomst idd examens mogen gaan afleggen voro ze een paard aanschaffen. Ik vind dit prima, deze inzet. :(:)

Ik heb liever dat de eigenaren van pensionstallen en maneges dit soort examens moeten gaan volgen, want dan blijft de kennis gehandhaafd en kan er dagelijks bijgesprongen worden bij mensen die net een paard hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:07

Maar dan suggereer je dat de pensioneigenaren verantwoordelijk zijn voor de eigenaren van hun paarden! Dat vind ik een zeer kromme benadering.
Met mijn eigen stal zou ik dat dan ook niet tolereren.
mensen horen niet zomaar een paard aan te schaffen; helaas gebeurt dit veels te vaak en zijn de dieren de dupe.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:08

Pipo schreef:
detour schreef:

Ik heb liever dat de eigenaren van pensionstallen en maneges dit soort examens moeten gaan volgen, want dan blijft de kennis gehandhaafd en kan er dagelijks bijgesprongen worden bij mensen die net een paard hebben.

Eens: Vooral in de beginpost wordt iets geroepen over welzijn van paarden terwijl er bij "mijn" paard nooit een dierenarts is gehaald en hij een verwaarloosde peesblessure had toen ik em terugvond in een euh ja ongewone conditie...

Tsjah... :\

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:10

Of er nu direct een examen aan gekoppeld moet worden weet ik niet, het lijkt me vooral belangrijk dat mensen kennis tot zich kunnen nemen.
Eigenaren van pensionstallen en maneges kunnen hier vast ook prima aan meedoen. Weet iemand of er regels zijn waar dit soort bedrijven aan moeten voldoen (stalgrootte, hygiene, dat soort zaken)? Maar inderdaad, als eigenaar moet jij verantwoordelijk zijn voor je paard. Net zoals ouders niet de juf en meester verantwoordelijk kunnen houden voor de opvoeding van hun kind.
Een eigenaar van een stal of manege zou er wel de eigenaar op aan moeten spreken als hij dingen signaleert. Misschien niet omdat het moet, wel omdat het hoort, voor het belang van het paard (dat afhankelijk is van ons).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:12

Da's waar, Alet74, ik heb bv wel eens mee gemaakt dat een merrie van een pensionklant van me koliekerige symptomen toonde, en ik de eigenaar neit te pakken kreeg; toen heb ik de DA laten komen en de eigenaar heeft zelf de rekening betaald. Vond dit toen erg prettig, zei ze.
Maar als je eigenaren hebt die dit niet willen, tsja, dan wordt het lastiger.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:12

Alet74 schreef:
Een eigenaar van een stal of manege zou er wel de eigenaar op aan moeten spreken als hij dingen signaleert. Misschien niet omdat het moet, wel omdat het hoort, voor het belang van het paard (dat afhankelijk is van ons).

bij de betere bedrijven is het ook wel normaal hoor :) :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:13

Euh gaat niet over rijden??. Oww denk dat iedereen die anky probeert na te doen zijn paard flink aan het mishandelen is.

Alet74 wat ik merk is dat de mensen een paard willen hebben en dan ook nog willen rijden en trainen zoals anky. Ze gaan naar clinics volgen cursussen enz.. alleen om maar anky te zijn. Dus proberen ze thuis ook zo te trainen met alle gevolgen van dien.
Gelukkig zijn er dan weer krakers en fysio's en DA's die daar hun geld weer aan verdienen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:15

Conclusie: Dankzij Anky draait de reguliere en alternatieve geneeskundige peerdensector op volle toeren! ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:20

KiWiKo schreef:
Alet74 schreef:

Wat is een beter bedrijf?. Dit is ook weer een punt van meningsverschil.
Ken zat stal-eigenaren die hun dieren slecht verzorgen?.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:23

detour schreef:
Conclusie: Dankzij Anky draait de reguliere en alternatieve geneeskundige peerdensector op volle toeren! ;)

Klopt. Ik had paar jaar geleden ook een kast vol met zooi. Heb alles eruit gegooit en dat geld in goede les gestoken ik merk dus dat het niet nodige was om mijn paard te laten glimmen.

Controle fysio heb ik wel ieder half jaar maar volgt alleen een trainings advies vaak geen behandeling. Ik vind wat door training is ontstaan moet zo ook opgelost kunnen worden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:25

Eigenlijk zouden we weer terug moeten naar de basis, lekker rijden en goed voor onze dieren zorgen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:27

Daar vat je het samen, Alet, en nu nog even aangeven wat goed zorgen voor [paarden inhoudt, het realiseren, en dan zijn we er!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:29

Prisca schreef:
KiWiKo schreef:

Wat is een beter bedrijf?. Dit is ook weer een punt van meningsverschil.
Ken zat stal-eigenaren die hun dieren slecht verzorgen?.

wat is slecht verzorgen? :)