Cayenne schreef:http://www.destentor.nl
Volgens Hesterman is heel rap onafhankelijke voorlichting nodig voor paardenhouders. "Het paard is een wegwerpartikel geworden. De sector heeft een enorme vlucht genomen. En dat allemaal door onze welvaart. Maar lang niet iedereen weet het dier te onderhouden. Een voorbeeld: veel dieren zitten dagenlang opgesloten in de stal, terwijl het normaal zou moeten zijn om minimaal twee à drie uur per dag de wei in te gaan."
Toch vind ik dit dubbel. Dit is niet iets van de laatste jaren maar al JAAAREEENN. Ik rij nu al ruim 30 jaar en zie wel wat verschillen maar ook mede de overheidsfactoren dus niet de schuld van de huidige paardeneigenaren.
- Mijn paarden stonden ruim 15 jaar geleden alleen in de zomer alleen in het weekend buiten dit door beleid stalling (alles stond bij elkaar en zelf regelen). Mijn paard jaagde en sloeg dus moest apart en dat kon niet.
- Mijn huidige stal had BERGEN weiland achter de stal alleen staat daar nu nieuwbouw wijk Leidsche rijn. Zo ken ik nog meer stallen die alle ruimte hadden en nu niets meer. Ze hebben nu een ander stuk grond waar ze op zitten met veel minder ruimte. Wel wat weidegang maar alleen in de zomer als de grond het toelaat.
-> dit zou volgens vele een reden zijn om dan maar geen paard te kopen of hem ergens anders te zetten. Maar wat als je al jaren een paard hebt en opeens weiland kwijt raakt moet je dan verhuizen of je paard wegdoen omdat de sitautie financieel of in handigheid niet meer te doen is?. Ik vind dat dus niet, iedereen heeft zijn eigen reden om een bepaalde stalling te hebben/nemen wat bij die persoon en zijn tak van sport past. Ik wil dus nooit meer een stal zonder binnenbak dan is de keuze vrij beperkt in deze omgeving.
Het aanpakken klinkt leuk en goed maar wat is het gevolg??.
- Stallen worden onbetaalbaar (dit ivm binnen en buitenhalen wat vele niet zelf meer kunnen ivm werk)
- Vele stallen hebben niet meer de ruimte om diverse paddocks te maken of meer weiland.
- Vele zijn gedwongen dus hun paard te gaan verkopen ivm onbetaaldbaar dus onhoudbaar.
- Door vele regen afgelopen jaren kunen bele weilanden het niet aan stallen zijn dus dan gedwongen drainage aan te leggen dit zal de prijs van de stalling weer verhogen.
Wat zijn de gevolgen als een marktplaats of andere sites of handelaren VOOOL met paarden komen te staan??. Zodra mensen het niet meer kunnen betalen is het dier uiteindelijk de klos hoe zeer ze ook hun best doen. Ze gooien hem in een weiland en zien wel met alle gevolgen van dien.
Is dit werkelijk een oplossing??.Ik vind dus niet.