Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:20

Cayenne schreef:
1. Paarden moeten permanent zicht, gehoor en ruik-contact met elkaar hebben
2. Groepshuisvesting voor veulens
3. verbod op het langer dan 4 uur per dag houden van paarden in stands
4. minimale boxmaten: tweemaal stokhoogte in het kwadraat
5. minimaal 4 uur per dag weidegang
6. permanente toegang tot water
7. het grootste deel van de dag toegang tot ruwvoer

Goed punten idd :j
Vind vooral punt 5 en punt 7 goede punten, denk dat het daar heel veel paarden aan ontbreekt
Edit: bedoelde punt 5 i.p.v. 4
Laatst bijgewerkt door ___Tessa___ op 13-01-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:22

tessii1991 schreef:
Cayenne schreef:

Goed punten idd :j
Vind vooral punt 4 en punt 7 goede punten, denk dat het daar heel veel paarden aan ontbreekt

Ik denk punt 1 ook heeeeeel veel. |(

Arabesk

Re: Dierenbescherming onthutst over punten Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:23

punt 4.: of je een paard nou opsluit in 3x3 of 4x4 dat maakt wat mij betreft weinig uit :+, het blijft ellende :(. Naar búiten met die knollen of tenminste in een groepsstal.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:28

De meeste paarden kunnen volgens mij elkaar nog wel zien, horen en/of ruiken.
Ik vind het alleen jammer dat er niets wordt vermeld over sociaal contact voor volwassen paarden.
Uit eerder onderzoek heb ik gelezen (voor bronnen zou ik verder moeten zoeken) dat het juist frustrerend is voor paarden wanneer ze anderen wel kunnen horen/zien/ruiken, maar er nog geen fysiek contact mee kunnen hebben.
In het jonge leven van een paard bestaat ong. 70 % van zijn tijd uit fysiek contact met soortgenoten, wanneer hij dit kan bepalen naar eigen behoefte, dat wordt door de jaren wel minder, maar fysiek contact blijft een belangrijke behoefte.

Als veulen moet je verplicht bij allemaal leeftijdsgenoten staan. Super! Maar dan ben je 3, wil je baasje rijden en dan mag je de rest van je leven in één of ander hok geplaatst worden in je eentje?

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:33

Heb even naar het plan van aanpak zelf gekeken.
Maar het grootste probleem blijkt dus te zijn, dat er geen objectieve definitie van een gelukkig paard bestaat. Bij ieder aangediend verbeterpunt staan dan ook dat er nog onderzoek naar gedaan moet worden. Zonder onderzoek en zonder bewezen feiten, kan er natuurlijk bar weinig gedaan worden.
Voor de rest staan er een stel erg goede dingen in, waar wel bewijs voor is en waar dus zeker iets aan gedaan kan worden. Wat de onderzoeken betreft, als ik het rapport mag geloven, lopen er een heel stel.
Dus ik heb goede hoop dat er binnen nu en een paar jaar, met meer onderzoeksresultaten, veel vooruitgang zal worden geboekt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:34

Ik zie eerlijk gezegd ook niet zo wat dit met natural te maken heeft, meer met gewoon gezond verstand. Op de stallen waar ik tot nog toe gestaan hebt werd 6 van de 7 regels gewoon gehaald en daar was niks "naturals" aan.

Weiland zal inderdaad een hekel punt blijven.

Ik moet daar overigens er wel bij zeggen dat mij nog steeds niet echt duidelijk is wat de term natural nou eigenlijk precies betekent, maar goed.

Overigens komen mijn katten als rasechte huiskatten zelden tot nooit buiten. Kunnen we ook zo een nota verwachten tbv het houden van katten, of bvb grote honden op kleine bovenflatjes? Daar is best wat voor te zeggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:39

reken eens het aantal vierkante meters om die jouw katten tot hun beschikking hebben....menig paard zou daar blij mee zijn hoor!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:40

kreeg het plan van aanpal niet geopend .

over dit stukje ....

4 uur weidegang minimaal ...ach ik heb ze hier momenteel op de paddock staan gaat ook prima .

en er staan er drie binnen zwaar hoefbevangen (zijn niet van mij )

Ruwvoer . is een goede maar dan wel op de manier waar je paard tegen kan .
met de afgelopen vorst heb ik de paarden ook op de paddock gehad gevolg ....bij tweee prima niks aan de hand .
nummer drie enorme brokkelhoeven is gespleten vn boven tot onder . hoefsmid mag dit oplossen , maar ik wou hem kostte wat kost buiten hebben hele dagen binnen vind ik ook niet en natuurlijk komt dat een keer voor maar liever niet .

Water spreekt voor zich lijkt me .....

afspenen heb ik totaal geen verstand van en zelf ook niet mee te maken en daar laat ik me ook niet over uit .
Draf en rensport idem dito geen idee hoe dat werkt kan ik ook niks zinnigs over zeggen .

Wel wil ik nog zeggen heb het hier meerdere malen voorbij zien komen :
De gemeentes moeten hier ook aan mee werken !
hier in dronten heb ik 3 weilanden gehad van mezelf op alle drie mocht ik niet bouwen tenzij het verrrijdbaar was , na leg er gewoon aan weerzijde een wil tegen aan en het lijkt bereidbaar ....
affijn alle drie de weilanden moesten en zijn inmiddels weg voor nieuwbouw industrie en de hanzelijn

Lang leve het Groen (niet dus)

Wel vind ik dat ze zich meer op mailifide handelaren en mediums moeten gaan storten voorbeelden vincenza ... en andere die hier genoemd zijn ,
en niet blijven waarschuwen nee 1 waarschuwing 2 dagen de tijd geen verandering afgelopen !

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:46

Arabesk schreef:
punt 4.: of je een paard nou opsluit in 3x3 of 4x4 dat maakt wat mij betreft weinig uit :+, het blijft ellende :(. Naar búiten met die knollen of tenminste in een groepsstal.

bedoelde ook punt 5 idd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:46

Vjestagirl schreef:
Net zo goed als dat het geleidelijk moet, want dan geef je ze tenminste 2 weken lang stress en niet 2 uurtjes?
.

Het doel van geleidelijk = geen (of in ieder geval minder) stress ;).

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:47

Geerke, de reden dat ik het noem is dat je redelijk simpel kan beargumenteren dat ook mijn katten niet in hun natuurlijke behoeften worden volzien. Ze kunnen bvb niet jagen en uren rondstruinen, waardoor gezondheidsproblemen als overgewicht de kop opsteken.

Ik vind het opmerkelijk dat er dus voor verschillende diersoorten met andere maten gemeten wordt.

Je kan ook te veel willen regelen en vastleggen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:53

Dat ben ik deels met je eens manic, maar het is blijkbaar zo dat een deel van de paardenhouders zelf niet aan de basisvoorwaarden kan voldoen, waardoor regelgeving wel belangrijk wordt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:54

Zouden we dan niet eerst onderzoek moeten doen naar hoe groot dat deel nu echt daadwerkelijk is?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:55

Als je niet duidelijk hebt wat een 'gelukkig paard' is zoals velen vinden, dan weet je dus ook niet hoeveel paardenhouders daar niet mee om kunnen gaan?
Maar ik ben het met je eens dat dat eerst uitgezocht zou moeten worden idd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:07

kan me in de meer concrete richtlijnen van de dierenbescherming best wel vinden, al vind ik "weidegang" niet altijd haalbaar, dat aantal uren in paddocks of andere alternatieven met ruwvoer weer wel (gewoon ivm bodemstevigheid en vertrappen gras) en dat 6 maanden oud voor afspenen is imo ook niet altijd de juiste keuze. Dat is afhankelijk van de merrie en het veulen, en het gaat meer om het niet alleen afspenen, maar dat het veulen samen met andere paarden komt te staan waar het steun en gezelschap van heeft.

In het plan staan inderdaad weinig concrete verplichtingen en verboden wat betreft huisvesting en training.
Veel dingen moeten nog (wetenschappelijk) onderzocht worden en de grote van de stal alleen is niet doorslaggevend in het welzijnsverhaal omdat het samenhangt met nog veel meer variabelen. Hoe zijn de stallen gebouwd, is er sociaal contact mogelijk, hebben ze een (vrije) uitloopmogelijkheid, en uit hoeveel m2 bestaat die? Hoeveel uren gaan de paarden naar buiten, op wat voor oppervlakte, samen of alleen, in groep of naast elkaar met mogelijheden tot contact, met of zonder ruwvoer etc. Vandaar dat ze moeilijk kunnen zeggen een stal moet minimaal 2x de stokmaat in kwadraat zijn, dat is goed, terwijl een kleinere stal, maar wel met veel meer uren weidegang, of een vrije uitloop naar buiten, dan weer te klein zou zijn.

Vrije uitloop m2 en uren vrije uitloop in paddock of weidegang maken namelijk wel een groot verschil. Ik heb liever een iets te kleine stal, waar een paard vrij in en uit kan lopen of maar een paar uurtjes per dag in staat, dan een grote stal (4 bij 4 bijv.) en dan alleen die minimale 4 uur weidegang...

Vandaar dat het zo simpel nog niet is om daar vaste normen en regelgeving aan te hangen. Daar zou je een soort scoreformulier of formule voor moeten ontwikkelen en daar is onderzoek voor nodig.
Wel wordt het handboek paardenhuisvesting herzien en opnieuw uitgebracht in 2010. Ben benieuwd!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:09

dan lijkt mij het beste dat er drie partijen om de tafel gaan zitten :

Paarden :

Fokkers
Handelaren
Recreatie ruiter
Spring ruiters
Dressuur ruiters
Endurance
Draf en rensport
Mennen
enz enz

De politiek .

Vul maar in

De dierenbescherming

Daarbij degene die over de wetten en regels in nederland gaat justitieel mag er ook het een en ander een plan van aanpak ondergaan
De straffen en het omgaan en houden van dieren na berechting
Laatst bijgewerkt door Sparky10 op 13-01-09 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:11

FriesWytske schreef:
Deze plannen zijn nooit haalbaar. Met dit weer kun je hier de paarden niet naar buiten doen. Is levensgevaarlijk. Kun je ze bijna net zo gemakkelijk direkt afmaken. ZIjn weer echt mensen die vereder niks te doen hebben die deze plannen maken.

Wat een jereinste bullsh*t. Een paard kijkt heus wel uit zijn doppen. Weet je wat gevaarlijk is: paarden 24/7 binnen houden en dan een kwartier buiten zetten met dit weer.

Misschien ben ik wel kneiterhard maar ik ben van mening *GOED LEZEN* dat je een paard minimaal 4 uur per dag buiten met soortgenoten moet laten lopen. Kun je dit niet, dan moet je misschien niet aan paarden beginnen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:13

Gezeur dat de paarden niet altijd op het land kunnen lopen is voor een groot deel te wijten aan slecht weidebeheer (ja hier is kennis voor nodig, iets wat het 'kenniscentrum' niet heeft op dit gebied). Als het land echt niet te verbeteren valt dan moet men het erf beter indelen; dan is er altijd wel plek om paddocks te maken. Lukt dat nog niet dan geen paarden houden, heel simpel. En zoals altijd zijn er weer een aantal die alsnog lopen roepen 'ja maar...' (dat kost geld..), ook voor hen geldt: geen paarden houden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:16

er is duidelijk niet gekeken naar de haalbaarheid. 4 uur per dag weidegang is in veel bedrijven niet mogelijk, maar ook bij veel particulieren niet. wel wenselijk, maar niet haalbaar.
het grootste deel van de dag toegang tot ruwvoer gaat ook niet op. bij ons krijgen ze 3x per dag een grote hoeveelheid kuil en hooi, maar hier zijn ze niet een halve dag mee bezig om het op te eten...
ruik-contact werkt niet als je zowel merries als hengsten op je stal hebt of een superdominant paard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:17

Hier in het dorp (buitengebied) hebben we een prachtige 3 of 4 sterrenmanege. Alles in kannen en kruiken, behalve.... De manegepaarden staan ALTIJD binnen. Of het nu winter of zomer is. Soms hebben ze geluk en mogen ze in de zomer even op het land. Nou ik vind het schandalig!

@ benangelique als ze minder dan een halve dag bezig zijn met ruwvoer eten vind IK *wederom lezen, mijn mening* dat schandalig.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:23

Leuke regels, maar ik denk dat de dierenbescherming toch eens om de tafel moeten gaan zitten met mensen die een eigen stal runnen.
Want hoeveel stalhouders willen geen paarden op de wei in de winter omdat de wei anders naar de ...... gaat.
Volgens mij moeten er dan eerst regels veranderen met mensen met eigen stallen waar klanten staan.
Als die de regels vernieuwen met de paarden kunnen naar buiten in de winter dan is dat probleem al opgelost.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:26

ik vind er wel goede punten instaan maar niet alles is haalbaar.

Een heleboel dingen voldoe ik gelukkig wel aan. Mijn paarden staan in grote stallen 4,5 bij 3 en 4,5 bij 3,5. staan overdag de hele dag buiten afhankelijk van het weer. hebben water, contact met elkaar enz. Vindt dat niet meer dan normaal. Voor bedrijven wordt het moeilijk om aan alles te voldoen maar daar is ook nog wel verbetering mogelijk.
Veulens spenen dat vindt ik afhankelijk van merrie en veulen. Mijn merrie was de veulens echt wel zat na 4,5 maand. Vindt wel dat je jonge paarden niet gelijk alleen moet zetten na spenen.
Ben benieuwd hoe ze alles gaan doorvoeren.

Dierenbescherming mag ook wel meer invloed hebben en hogere straffen bij verwaarlozing ed zou ook niet verkeerd zijn.
Couperen en brandmerken is in mijn ogen ook echt wel uit te bannen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:26

Caira de mijne krijgen twee keer per dag hooi en kuil , kuil minder als ze meer binnen staan .
maar ook hier zijn ze echt niet de halve dag mee bezig hoor
wat er buiten in de paddock ligt wel maar in de stal als ze stilstaan zeer zeker niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:27

Ik zie prima voorstellen in dit stukje. Ik zie ook veel uit de regels die bv gelden in landen als Zweden. Waarom zou dat hier niet haalbaar zijn? :?

En over die stallingen, die geen paarden op het land willen 's winters. Tja, dan maak je maar paddocks of iets dergelijks. Een paard hoort nou eenmaal niet urenlang in zijn eentje in een box te staan. Kan iedereen gaan miepen, maar het is gewoon niet goed. :n

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:30

Omdat Nederland een veel kleiner oppervlakte beschikbaar heeft per paard dan Zweden.

In het kort komt het er gewoon op neer dat Nederland als land gewoon eigenlijk niet geschikt is voor het houden van paarden op de schaal waarop dit daadwerkelijk gebeurd. (of dat voor koeien, varkens, kippen, etc wel telt is een tweede).

Gek genoeg lees ik op de engelse forums vaker over ondervoedde paarden of bvb paarden die geen medische verzorging hebben gekregen wanneer ze dit nodig hadden.
Laatst bijgewerkt door manic op 13-01-09 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt